Целта на образованието

  • 7 986
  • 151
  •   1
Отговори
# 15
  • Мнения: 3 740
На мен ми отне много дълго време да формулирам целта за себе си.

Но не искаш да споделиш формулираната от тебе цел с нас...  Grinning

# 16
  • Мнения: 3 146
Вижте, темата е неизчерпаема. Най-добре е дасе прочете една книга с научна теория по въпроса, с доводи за и против, с история на образованието. Или един учебник по педагогика.

Най-общо, образованието предава културата на една епоха и, в частност, на една нация, на новите членове на последната - нещо като паметуване и репродуциране на културата - т.е. преподават се не само знанията (точни+хуманитарин науки), но и ценностите, начинът и нормите на поведение в обществото, както и причините за тези норми. Образованието поддържа културата жива.

# 17
  • Мнения: 1 278
Според мен "да образова" - да дава знания. По този начин обаче се завъртаме в затворен кръг #Crazy

По-добре поразкажи за видовете образователни с-ми и за това как и защо си формулирала целта за себе си.

За мен например "да образова" не означава "да дава знания". Затова те питам. Опитвам се да разбера товята гледна точка. За мен даването на знания е само едно от средствата за образоване.

За това как и защо съм формулирала целта за себе си, аз разказвам чрез въпросите, които задавам. Подобни "общи" теми, както ги наричаш ти, са всъщност общи само, ако ги гледаш отстрани. Действително са много по-дълбоки, отколкото си мислиш и до тях не се достига чрез "даване на знания", а чрез изживяване. Като задавам въпроси, възникнали от дадена теза или съждение, вместо да давам готови отговори, аз помагам на своя събеседник да изживее тезата си или съждението си като задълбочава собственото си разбиране по въпроса. Тъй като това е взаимен процес, същото се случва и с мен и с моята формулировка, която също се движи, развива се и се задълбочава. Обогатяваме се взаимно, така да се каже.


А за това дали е по-добре да разказвам за образователните системи, като автор на темата смятам, че нямам това предвид.

# 18
  • Мнения: 1 278
Но не искаш да споделиш формулираната от тебе цел с нас...  Grinning

Напротив, тъкмо това правя. Просто форматът е друг.  Grinning

# 19
  • София
  • Мнения: 6 999
Да научи детето ми да мисли, да търси само верните решения и да разбере, че няма един верен отговор, а много. Да не мисли с шаблони и клишета, да не приема всеки отговор или факт предоставен му на готово от авторитет като абсолютната истина...

Това казано синтезирано. Мога и да се разпростра, разбира се.

С голямо съжаление установих, че колкото и да възпитавам детето си у дома на разни неща, обучението налага своя печат и 'разваля' някои от нещата, на които аз най-много държа.  Sick

# 20
  • Мнения: 888
Според мен се получава най-елементарна обща култура.

# 21
  • Мнения: 2 761
Нямам в момента време да 4ета темата,но попаднах на ето това при време:
http://www.standartnews.com/bg/article.php?d=2007-11-10&article=210676

# 22
  • СОФИЯ
  • Мнения: 11 499
Гледната ми точка е чисто практическа. Не съм експерт в теорията. За мен, а предполагам и за др мами като мен е важно с-мата да дава резултат. Ако в тази тема ще се "обогатяваме" теоретично и ще "Изживяваме" тезите си, се извинявам за практичния си подход!

# 23
  • Мнения: 11 315
Гледната ми точка е чисто практическа. Не съм експерт в теорията. За мен, а предполагам и за др мами като мен е важно с-мата да дава резултат. Ако в тази тема ще се "обогатяваме" теоретично и ще "Изживяваме" тезите си, се извинявам за практичния си подход!
Би ли ми обяснила какво разбираш под резултат? Какъв би трябвало да е той? Не е заяждане,наистина ми е интересно какво мислиш по въпроса.

Деметра, пускам линк към нашата тема - Възгледи за образованието в чужбина

# 24
  • Мнения: 1 278
Вижте, темата е неизчерпаема. Най-добре е дасе прочете една книга с научна теория по въпроса, с доводи за и против, с история на образованието. Или един учебник по педагогика.
...
 Образованието поддържа културата жива.

Не смятам, че темата цели научни отговори, а тъкмо живата култура - отговорът, който е в нас, тук и сега, в годината две хиляди и седма, а не в научната теория.

А как може една цел да е неизчерпаема? Неизчерпаемата цел може ли да бъде постигната? Въпросът в темата е конкретен - за целта на образованието, не за образованието по принцип.


Вечерна, чудесна идея. Споделеният опит там може да помогне за размишленията върху целта на образованието.

# 25
  • Мнения: 1 278
Според мен се получава най-елементарна обща култура.

Тоест ти смяташ, че целта на образованието е да се получи елементарна обща култура, така ли да разбирам?  Simple Smile

# 26
  • Мнения: 3 146

Не смятам, че темата цели научни отговори, а тъкмо живата култура - отговорът, който е в нас, тук и сега, в годината две хиляди и седма, а не в научната теория.

А как може една цел да е неизчерпаема? Неизчерпаемата цел може ли да бъде постигната? Въпросът в темата е конкретен - за целта на образованието, не за образованието по принцип.


Неизчерпаема е темата, не целта. Но и целта на образованието е в развитието, в този смъсл - да, неизчерпаема е и въпреки това постоянно се постига. Щом има кулура, значи има образование. Дали се постига по съвършен начин - не мисля, че съществува нещо съвършено на земята, а настоящата тема не зная точно какъв отговор търси, аз давам моя, но явно се търси нещо съвършено. Няма да сатне.

# 27
  • София
  • Мнения: 62 595
Дейвид Линч винаги си е бил малко чалнат. До известна степен разбирам за какво става въпрос. Още преди много време съм обхождава сайта на въпросния университет. Не искам да отхвърлям изцяло или да приемам безрезервно предлаганото там, но ми изглежда странно. До известна степен ме притеснява посоката, която може да поеме една реализация в БГ. Засега съм резервирана и бих проучила нещата по-задълбочено.

за очакванията от образованието - зависи от възрастта на човека и културните му особености. Знанието никога не е в някакъв чист вид, защото е оцветено от културни и исторически влияния. Като цяло идеята ми е за по-малко наливане в главата и повече свобода и учене чрез опита. За малките деца - времето, прекарано в училище да е кратко (да учат от 9 до 13-14 ч) и през останалото време да се занимават с каквото пожелаят според интересите си, но извън училище (изкуства или спорт) и по възможност поне част от времето да е на принципа на самоорганизацията (без някой възрастен да определя какво и как). Учебният материал да е от някаква основа (напр. 30%) и останалото да е надграждане от самото дете чрез опита. За целта може да се измислят много игри и задачи, които децата да правят с ръцете и главите си.

Относно шаблоните и клишетата - ние мислим в шаблони и клишета, защото така икономисваме време и ресурси. Друг въпрос е, че в БГ това е приело уродливи черти от близкото ни минало.
Много зависи за чия полза става въпрос. Сега образованието обслужва производството и индивидът не е от особено значение, стига да се научи да произвежда хладилници. Ако се фокусираме върху ползата за индивида, това е съвсем друга работа.

# 28
  • Мнения: 888
Да,това имах предвид....но да поясня,че говоря за средното образование.
Учи се най-основното -получава се нещо като старт,основа за по-нататъшна реализация.

# 29
  • СОФИЯ
  • Мнения: 11 499
Гледната ми точка е чисто практическа. Не съм експерт в теорията. За мен, а предполагам и за др мами като мен е важно с-мата да дава резултат. Ако в тази тема ще се "обогатяваме" теоретично и ще "Изживяваме" тезите си, се извинявам за практичния си подход!
Би ли ми обяснила какво разбираш под резултат? Какъв би трябвало да е той? Не е заяждане,наистина ми е интересно какво мислиш по въпроса.

Резултатът следва да е образовани индивиди - деца или не Simple Smile Имам предвид, че това тр да се цели като последица от "прилагането" на образователната с-ма. Всички искаме той да е успешен, сполучлив, да знаят.

Общи условия

Активация на акаунт