За натоварването в училище

  • 6 830
  • 61
  •   1
Отговори
# 15
  • Мнения: 934
Не може да сте пропуснали форумското участие в БТВ Новините на тема наваксването след учителските стачки.

Нямам нищо против дамата от форума, решила да услужи на БТВ (уважавам усилията й в други насоки), но чак пък такава тенденциозност на представлението....

Нека не превръщаме темата в спор за целесъобразността и ефективността на стачката, а да обсъдим колко са натоварени децата в училище (в резултат на стачката) и тежи ли им това в действителност.

Нито едно от децата в училищна възраст, които познавам, не се оплаква, че учат или ги изпитват твърде много. Става дума за деца в различна възраст и в различни училища.

Какви са вашите наблюдения?
Aз съм майката на това дете и съответно и детето беше моето.
Наистина тенденциозно е представен репортажа. Близо час говорихме и съответно от този час направиха репортаж за 1 минута. Неколкократно казах, че не толкова натоварването, а това че нямат време за преговори се оказва решаващо. Тъй като никой друг от СНБМ няма голямо дете и никой друг не се навива да приказва пред камери се налага аз да се изявявам като говорител от името на СНБМ.  А това дали ще приемем поканата за репортаж зависи изцяло от ръководството на СНБМ.
Сега относно ученето и изказването на МОЕТО дете, ще говоря лично от свое име. Застанете Вие пред камера или Вашето дете да застане? Да видим колко гладко ще се произнесе независимо дали е 1,2,3,4,5,6 и т.н. клас.
Тя учи от първи клас Английски и тази фраза я знае насън. И немски учи и съответно и фразата на немски знае. Малко тъпичко е да защитавам дъщеря си пред хора който не я познават. Не е гений, но пък и проблем няма. Объркването и пред камера е голямо пък и точно преди това я помолиха и на немски да каже нещо, обърка се детето и точка.
Доколкото до ученето всеки ден с нея, пак има известно разминаване. Когато се вадят думи от контекста се получават обърквания. Детето учи само, няма как да учи с мен, аз съм на работа. Вечер обаче доста се трудим защото явно математиката, не е нейната сила. Държа да не изостава в тази насока и затова всяка вечер през седмицата тя решава задачи заедно с мъжа ми по математика. Бива изпитвана какво е научила и и се предоставя възможност ако нещо не разбира да и се обясни. Има си деца и деца. Смело е да се твърди че на всички им е лесно. Самата ми дъщеря твърди, че се справя и е така в по голямата част, но наистина времето за преговори е съкратено и доколкото се отнася до мен като родител и до нея като дете това и влияе.
И за последно, имам наблюдения и над други деца на училищна възраст на част от тях им е трудно малко или повече, не всичко зависи от самото дете. Част от проблема пак казвам е тези трисейтина загубени учебни дни. Самата репортерка от БТВ направи репортажа защото доста хора /родители и ученици/са се оплакали от нарушения учебен процес тази година.
За последно наистина си позволявам да снимат репортаж с дъщеря ми. Повече едва ли ще го направя. Аз съм свикнала много или малко с камерите, но тя едва ли ще свикне.
Лек ден на всички ви. Мисля, че бях изчерпателна

# 16
  • Пловдив
  • Мнения: 2 141
Не съм гледала този репортаж. Но видях пуснатата молба за участие тук. И още там става ясно каква ще е идеята и внушението.

При нас нещата са малко по-различни. Учат в училище, което е известно с това, че децата там се товарят максимално. Аз точно такова училище исках. Освен това, аз специално избрах и такива госпожи - изискващи, товарещи и амбициозни. В резултат, двама от тримата са доста натоварени принципно. Но не учат денонощно, не ги занимавам допълнително и не висим по 6 часа над учебниците. Правим това, което им е възложено от госпожите, което според мен е напълно достатъчно. Моята голямата е в трети клас. Средният е във втори. И двамата пишат сами, аз проверявам. И изпитвам по разказвателните предмети. Т.е. не стоя до тях нон-стоп и не учим в коплект.

Дъщеря ми не "стачкуваше". Момчетата - да. Най-натоварена по ирония на съдбата беше тя. Просто там сериозно се учи. Това е. И със стачка, и без стачка при нея е в повече принципно. Най-малкия навакса бързо и за мен неусетно. Средния пък е абсолютно безгрижен, там валят шестиците като пролетен дъжд и без особени усилия. Точно при него пък изобщо не мога да кажа, че сме усетили натоварване. Но той пък през цялото време ходеше на частна занималня /сега се сещам, че и най-малкия ходеше през половината време на частни занимания/, та може и това да му е помогнало доста.

Не знам. Аз съвсем искрено мога да заявя, че не съм усетила да са подложени на допълнително натоварване в резултат на стачката.

Колкото до изпитването: Наталия има всеки ден поне по 1-2 предмета т. нар. "петминутка". Нещо като тест по предмета с не повече от 5-6 въпроса. Оценката се поставя задължително. Отделно имат и тестове по всичко, вкл. и по разказвателните. Досега не съм чула от нея, че са я изпитвали просто да стане и да разкаже урока. Може и да се е случвало, а тя да не е споделила /не правя дознание за всяка оценка, тя има вече половин бележник пълен с оценки/, но оставам с впечатлението, че изпитването става предимно в тестова форма. Тестове големи има поне 2-3 пъти седмично. Доколкото усещам аз, единствено по математика се изпитват по архаичния, познат и на мен начин - на дъската. Аз лично не намирам тестовата форма за толкова успешна и ефективна, че напълно да замести устната. Но не съм педагог, може и да греша. Това е твърдото ми убеждение обаче. Другите двама също все развяват тестове за подпис. Не контролна от нашето време, а тест.

# 17
  • София и там където не се пуши
  • Мнения: 12 141
За съжаление в репортажите - журналистите монтират това само което им е изгодно за темата.

# 18
  • Мнения: 24 467
Затова и дори и да го бях гледала- едва ли щях да го обсъждам. Предпочитам да обсъждам зададения от авторката на темата въпрос по същество.

# 19
  • Пазарджик/Лондон
  • Мнения: 2 419
Дъщеря ми е в 6 клас - много е натоварена, но не заради стачката, а защото учебниците са ужасно написани - разгърнете учебника по География или този по Човекът и природата, има уроци, които биха затруднили дори и вас. Сигурна съм , че задачите по математика няма да може да ги решите, ако не сте учили с детето си в 4 и 5 клас и ако не сте учителка по математика. Същото се отнася и за задачите по Български език в учебната тетрадка. Не ми се мисли какво я чака дъщеря ми в 7 клас Sad.

# 20
  • София
  • Мнения: 62 595
Нашите имат почти всяка седмица тестове по математика и български. На мен не ми се струва малко.
Виртуалната комуникация тече извън училище и нея не я слагам в сметката. Става въпрос за работата в клас.

Дъщеря ми има всяка седмица по няколко писмени изпитвания. Уверявам те, че не е забравила да говори.

Не става въпрос за моето или твоето дете. Като цяло се забелязва такава тенденция. Все повече деца имат трудности в изразяването и разказването пред публика. Най-вероятно влияят много фактори, но ако не се престраши човек в детска възраст да се изразява пред други хора, то с възрастта става все по-трудно.

# 21
Синът ми е 6ти клас. По някога му помагам да си научи, особено по "човек и природа". Той е един от малцината в класа, които не ходят по частни уроци. Според мен е едно и също - родител или частни уроци.
И според мен не е нормално.

А най-интересното е, че на кластото неходещите на уроци имат най-високите оценки.  Thinking
Дали пък учителите дори и на частно пак преподават по същия начин

# 22
  • Мнения: 8 999
Дъщеря ми успява да си напише домашните в занималнята и след като я взема към 5 ч. не се занимаваме повече с уроци. Но ми прави впечатление, че времето за упражнение и затвърждаване на материала е малко. Понякога я улавям, че прави някои домашни абсолютно автоматично, без да влага никакво усилие да запомня и разбира материята.
Тестове имат всяка седмица и това е добре, защото първо и учителката, и родителите виждат какво е нивото на децата, на какво трябва да се наблегне, и второ - такава е системата и това чака нашите деца до края на обучението им. За зло, или за добро, тестовата система навлезе в българското образование, а при решаване на тестове освен конкретни знания, е важно да имат и бързина на реакцията, да умеят да се ориентират и отсяват.

# 23
  • София
  • Мнения: 62 595
Синът ми е 6ти клас. По някога му помагам да си научи, особено по "човек и природа". Той е един от малцината в класа, които не ходят по частни уроци. Според мен е едно и също - родител или частни уроци.
И според мен не е нормално.

А най-интересното е, че на кластото неходещите на уроци имат най-високите оценки.  Thinking
Дали пък учителите дори и на частно пак преподават по същия начин


Бизнесът им трябва да върви, нали затова са се хванали с частните уроци. Който е лош преподавател, то и за 5 и за 500 лева пак ще си е такъв.

# 24
  • Пловдив
  • Мнения: 2 141
За зло, или за добро, тестовата система навлезе в българското образование, а при решаване на тестове освен конкретни знания, е важно да имат и бързина на реакцията, да умеят да се ориентират и отсяват.

Да, тестовете навлизат много сериозно. И имат своето място. Но децата трябва да се научат да пишат и да говорят също. Да могат да излагат теза аргументирано, последователно и ясно. А желателно е и писмено грамотно. Да могат да защитят идея и мисъл. Не винаги кратката категоричност на теста е добрата форма на изпит. Не предполага възможност да влезеш в диалог и да покажеш как и защо мислиш така. Не считам, че теста е неподходяща форма, а че не е редно да е единствената възможна приложима такава.

# 25
  • Мнения: 24 467
Специално по литература и т.нар. "разказвателни предмети" за мен е задължително традиционната устна форма и писмената разказвателна такава да просъществуват. Тестовете за мен би следвало да се ползват като допълнителна, но не единствена, форма на изпитване.
Като преподавател, макар и във ВУЗ, съм се нагледала на решени тестове /задължителни бяха/ и пълна липса на възможност за връзване на 2-3 последователни логични и издържани изречения по даден въпрос в устна или свободна писмена форма.

# 26
  • Мнения: 3 740
По въпроса на темата - не, не усещам синовете ми да са по-натоварени от нормалното. Те а в 6, 10 и 11 клас, малкият се подготвя за училище за не повече от половин, рядко до 1 час на ден, големите учат повече - но пък на приливи и отливи, според зора. По моя преценка дори са НЕдостатъчно натоварени. Случва ми се да проверявам понякога изненадващо малкия по разказвателните предмети и да го хмащам в недобросъвестна подготовка, но това си е негов проблем, а не на преподаването на повече материал в училище. Като го насмета, си научава всичко за нула време - просто предпочита да виси пред компютъра, вместо да си научи добре нещата, смята, че щом са му ясни, като ги чете, значи ги знае.

Колкото до изпитването с тестове, аз го подкрепям с две ръце, защото може да се прави често, не отнема много време и дава ясна картинка на пропуските. Развиването на уменията за говорене пред публика става чрез представяне на определени теми пред класа - това е особено широко застъпено при големите ми деца и смятам, че е по-добър вариант, отколкото просто да си разказваш урока, защото развива способностите да събереш, анализираш, подредиш и представиш информация пред публика - нещо, което ти трябва през целия живот.

УФСЪ, ако приемаш съвети, мога да ти споделя собствен опит - още преди интервюто категорично подчертавай позицията, която заемаш, за да не се допускат манипулации и спекулации. На няколко пъти ми се случи покрай стачката и протестите срещу матурите да ме търсят за интервюта, в които да застъпя позицията на "пострадалите" родители, но след категоричното заявяване на възгледите ми в подкрепа на учителите и на матурите, или не ме включваха, или ме включваха с истинската ми позиция. Вярно, че сътрудничеството с медиите е важно, но все пак не бива да ги оставяме да ни манипулират, за да не ги разочароваме в очакванията им и предпоставените им тези. След като са имали много оплаквания от родители на претоварени деца, защо не са направили интервюта с такива родители, а търсиха човек чрез форума? При това не забелязах гора от ръце на желаещи да подкрепят подобно твърдение, напротив.

# 27
Дара, съгласна съм с теб.

Само в случая с класното теста ми помогна, тъй като на родителската среща се заядох с учителката му. Гарантира някакво безпристрастие, поне засега, докато не започне да дава индивидуални тестове на всеки.

Но и аз съм на мнение, че теста не развива способността на децата да формулират и изказват правилно мненията си. С теста е като тренировка "на сухо".

# 28
  • Мнения: 7 263
Не може да сте пропуснали форумското участие в БТВ Новините на тема наваксването след учителските стачки.

- Въпреки твърдението, че стресът в училище е голям, никой не каза нещо, което всъщност да е проблем на учебния процес.

Нямам нищо против дамата от форума, решила да услужи на БТВ (уважавам усилията й в други насоки), но чак пък такава тенденциозност на представлението....

Нека не превръщаме темата в спор за целесъобразността и ефективността на стачката, а да обсъдим колко са натоварени децата в училище (в резултат на стачката) и тежи ли им това в действителност.

Нито едно от децата в училищна възраст, които познавам, не се оплаква, че учат или ги изпитват твърде много. Става дума за деца в различна възраст и в различни училища.

Какви са вашите наблюдения?



Яни винаги чета мненията ти с удоволствие и почти в 95 % от случаите се подписвам под тях защото просто няма нищо за добавяне, но точно в този случай не е така.
Както гледам никой не е видял репортажа, така че няма как да оценим какво и как се е казало и коментирало там. Нека някой пусне линк ако е възможно или поне да каже коя дата, час и емисия да търсим в Нетерата ще го намеря.
Но на въпроса ти :
Да има натоварване в училище. Да натоварването не е малко / имам предвид че е повече от нормалното според мен/.
Лично моя син има известни затруднения и те отчасти се дължат на препускането през материала след стачката, отчасти от начина по който материала се поднася и затвърждава / по- скоро не се затвърждава изобщо/. Налага се аз да изземвам ролята на учителя и да обяснявам и разяснявам в къщи уроци по различни предмети. Синът ми не е гений, но е доста будно и начетено за възрастта си дете.
Така че проблеми с образованието има и те не са никак малко.
Имах покана да участвам във въпросния репортаж - отказах поради три причини. Първата че участвах в предаване по време на стачката, като изразих позицията на част от родителите по този повод / не съм медийна звезда и не държа да се гледам и да ме гледат по ТВ-то, направих го защото бях убедена че и тази гледна точка трябва да се чуе и види/
Втората че нашата госпожа има "любимци" сред децата в класа и един от тях е синът ми още не мога да схвана поради що - вече 4-та година от него се изисква повече, и му се дава по-малко. Но това си е лично мой проблем просто не исках да го доусложнявам с евентуалните си медийни участия.
И трето не желая децата да усещат негативното ми отношение към качеството на образованието, защото смятам че това допълнително усложнява нещата - а при подобна изява няма как да не схванат.
Та така по същество смятам че има крещящи проблеми в оформянето на учебните пособия / учебници, тетрадки - несъответствия, откровенни глупости, непълноти и неточности/
Има проблеми / или поне при нас/ с поднасянето на материала - не се обяснява като хората и с подходящи примери. Учителя не се интересува дали децата са разбрали материала - за него е важно че го е предал - цитирам "минал".
Децата срещнали проблем по даден предмет се нарочват като незнаещи и останалите, което е съвсем непрофесионално и недопустимо.
Днес не съм във форма определено иначе бих могла да пиша и още.
Отново моля някой да даде данни за предаването.
Хубав ден на всички   bouquet

# 29
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Вижте репортажа в neterra.tv на bTV на новините - отворете вечерни новини от 2008-01-10 и превъртете до 46-та минута.

Общи условия

Активация на акаунт