Образование у дома?

  • 27 396
  • 270
  •   1
Отговори
# 195
Цитат
Всъщност, отговори на поставените от мен въпроси изобщо не очаквам и съм наясно защо. Прави ми впечатление и това, че досега никой не ме опроверга в написаното от мен. Явно това са много болезнени и неизяснени въпроси в този начин на образоване и не се засягат с охота и дори всячески се избягват. Набляга се единствено на силните страни на подхода, но като че ли слабите страни са табу. 

Радостина, би ли написала синтезирано (да речем с 1. 2. 3. . . . ), всички въпроси, на които нямаш отговор. Обещавам ти, че ако има въпрос на който не мога да отговоря, ще отговоря с : Незнам.

# 196
Скъпоценна казва нещо много интересно:

Цитат
Тук става дума за нарушаване на конституционното право на децата за образование

Не, скъпоценна, тук става въпрос за нарушаване правото на родителите да вземат най-адекватните решения за децата си. Ако родителите имаха реално представителство и контрол над образованието в училищата, нямаше въобще да се стигне до тази анархия там, която е сега.

Абсолютно безпочвено е да заявяваш, че лишаваме децата си от образование, особено на фона на изпреварващото развитие на домашно образованите деца спрямо техните връстници в училищата. Разбираш ли, не става въпрос само за това, че децата се чувстват прекрасно, или само за това, че се развиват прекрасни взаимоотношения между децата и родителите, ами и че те изпреварват академично своите връстници. Това по никакъв начин не може да го наречеш "лишаване на правото на децата за образование". Освен ако не твърдиш, че образование се получава единствено чрез ходене на училище. Ако е така, и магаретата ще се смеят, защото неслучайно съществува вица, че ако запишат и едно магаре на училище, след пет години ще го дипломират и него по надлежния ред.

За едно обаче си права: съществува морален проблем, и то огромен. Но той е в лагера на държавното образование, а не при домашните училища. Ние не харчим данъчни пари, за да си учим децата. Държавните училища, обаче, активно усвояват данъчни пари, за да правят образование. Моралният проблем се увеличава, като се има предвид, че ние произвеждаме по-добрият продукт за една малка част от бюджета, който държавата харчи на месец за един ученик. Разбираш ли, хем даваме по-добро академично образование, хем осигуряваме по-разнообразна социализация на децата си, хем постигаме това за в пъти по-малко пари, и хем го правим с наши пари, без да крадем от джобовете на останалите. Спрямо нас държавните училища харчат много повече пари, произвеждат много по-лош продукт, и правят всичко това не със свои пари, а с парите на данъкоплатците. Дори нещо повече, изглежда колкото повече пари се наливат в тях, толкова повече пада качеството на обучението. През 1995 г. осмокласниците ни са били на 8-мо място по математика на международно ниво, и на пето място по естествени науки, докато през 2003 г. са на 25-то място по математика, и на 24 място по естествени науки. А за това време се увеличават средствата, които се дават в училищата.

Има още един морален проблем с държавното образование: стойността на дипломите. Смисълът на дипломата е да гарантира и удостоверява качество на едно образование. В момента те са толкова девалвирали, както бяха левовете по Жан Виденово време. Бизнесът в България не ги приема за критерий: http://www.karieri.bg/show/?storyid=320229. Ето и как се оценяват българските университетски дипломи в света: http://www.karieri.bg/show/?storyid=463155


Вместо да обвиняваш безпочвено, виж статистиката:

Цитат
Според Министерството на образованието на САЩ, „Практически всички налични данни показват, че групата на домашно образованите деца, които са тествани, е над средното равнище”

Най-новото и най-цялостно изследване на американското домашно образование беше проведено от водещия експерт по статистика и измерване д-р Лорънс Ръднър от университета в Мериленд. Изследването измери 20 760 домашно образовани ученици във всичките 50 щата. Ръднър заключи, че „тези родители, които решават да се ангажират с домашното училище, могат да осигурят много успешна академична среда”. Например „по всеки предмет и във всеки клас от [тестовете], домашно образованите ученици се класираха значително по-високо от техните връстници в държавни и частни училища”.

Почти една четвърт (24,5 процента) от домашно образованите деца се учат един или два класа над техните връстници в държавните и частните училища. От първи до четвърти клас домашните ученици се справят с един клас по-високо от своите връстници от държавните и частните училища. В осми клас средностатистическият домашен ученик се справя с четири класа над средното национално равнище.

Ученици, които са били образовани вкъщи през целия си академичен живот, имат по-високи резултати на САТ от ученици, които са посещавали други образователни програми.

Фактът, че домашното образование подобрява академичните постижения независимо от географското местоположение и политическата власт, стимулира интерес по целия свят. Обединеното Кралство, Германия, Япония и Швейцария са сред редицата напреднали страни с бързо развиващи се движения за домашно образование.

Източник: Домашното образование: От крайност към преобладаваща тенденция, стр. 10-12 http://www.homeschoolingbg.com/statiia_2l.html 

Май не ние, а някой друг лишава децата от правото им на образование, и ги прави неконкурентно способни за европейския и световния пазар.

От първостепенна важност е децата да имат конкурентни знания, а не мястото, където ги получават.

# 197
Ани, не се сдържам да те апострофирам:

Цитат
Златка
Незнаех,че си толкова всестранно надарена личност и разбираш от всичко.Да ти дам ли няколко задачки по математика за 11 клас да ми обясниш,а може и от пети.

Гарантирам ти, че може, и за 25-ти клас може да ти обясни математиката, само да имаш капацитет да разбереш Joy

# 198
Здравей, Lil Apple, ако търсиш по-трудни задачи по математика, виж тези сборници:

"Математически състезания в тестове и задачи 4-5 клас" на издателство Регалия. Трябва да имат сборници със задачи за по-големи класове, ако това вече е минат материал за вас. Виж също "Сборник по математика за извънкласна работа" на издателство Изкуства. То е за четвърти клас. Последният има предимството, че в началото разглежда различните типове задачи, след което следват тестове от математически състезания. 

# 199
Я вижте това:

http://www.yale.edu/admit/freshmen/application/pdf/all_paper_forms.pdf

Кандидат студентски формуляр на Йеил. От стр. 2 става ясно, че домашното образование е валидна опция, и по-надолу се изброяват резултати от тестове, и порфолио, за които вече беше споменато от Живка по-горе в този форум. Сега остава скептиците тук да се усъмнят в преценката на Йеил в качеството на домашното образование. Все пак какво е Йеил пред световно известните български университети?  Mr. Green

# 200
  • София
  • Мнения: 62 595
ОК. Това е един формуляр. Само че не заменяй преценката на университета за качествата на отделния кандидат с преценката за качеството на домашното образование. Зная, че е много съблазнително да се замести едното с другото, но не се връзвам на такива повърхностни заключения. Всеки университет, независимо да ли е американски, джангатайски или български оценява качествата на конкретния кандидат, а не на образованието, което е получил. В университетите не се подават колективни кандидатури, а индивидуални. Затова не може да се твърди автоматично, че качеството на един или друг вид образование е по-високо. На САТ и други подобни изпити се явяват всички кандидати, дори тези, които не са се дипломирали още. Високи резултати постигат хората, които са се готвили по съответния сертификат. Има достатъчно много българчета, които са си завършили нашенските училища и са влезли във всякакви университети, които се сетиш. Ще кажеш ли, че техните дипломи са девалвирали?  Нямаш право да правиш генерални оценки за стойността на една или друга диплома или липса на диплома, защото всеки учи сам и постиженията са индивидуални, а не колективни. Влизането или невлизането в един университет зависи пряко от качествата на кандидата, а това дали е ходил на училище или не е вторично - така или иначе влизат малцина, а хиляди остават извън вратите на университетите.

Бай дъ уей, като сте се хванали за този университет, та не се пускате! Трябва ли сега да се цакаме с топла бира и да се шматкаме като откачени из мрежата и да си вадим линкове кой, къде и как признава или не признава домашното образование по света?


Последна редакция: сб, 22 мар 2008, 18:30 от RadostinaHZ

# 201
  • Мнения: 2 270
Ани, не се сдържам да те апострофирам:

Цитат
Златка
Незнаех,че си толкова всестранно надарена личност и разбираш от всичко.Да ти дам ли няколко задачки по математика за 11 клас да ми обясниш,а може и от пети.

Гарантирам ти, че може, и за 25-ти клас може да ти обясни математиката, само да имаш капацитет да разбереш Joy

хахахахахахахахахах-само това ще ти кажа

# 202
Това, че в университет като Йеил влизат американчета учили си вкъщи, не значи, че и за нашите българчета тези университети ще отворят така лесно вратите си. Западните университети трудно признаваха(поне до скоро) законните ни държавни дипломи, а какво остава за такива от хоумскул. В Щатите това нещо има години традиции, а у нас няма все още и едно дете завършило. Смешно е при това положение да се поставят нещата така наравно - за американски и български хоумскулари. Но, пък е хубаво да си се успокоява човек  Simple Smile
И другото, смехотворно нещо е, че имаше изказване как не всеки имал пари за частно училище. Е, как пък нямаш пари да платиш тукашните такси, а ще имаш пари за Йеил  Joy И то не за едно, а за поне 3 деца. Ааааа, забравих. Те по подразбиране са супер знаещи и можещи(нашите деца учещи в училище само прахта им дишат) и Йеил направо ще ги моли да учат там(защото за нашите така или иначе никаква конкуренция няма да са)  hahaha

# 203
  • Мнения: 901
Ани, правилно си даваш децата на училище. От теб няма да научат много по български, все пак "не зная" са ДВЕ думи.
Дъщеря ми се обучава в държавно училище. Отличничка е.
НО ако можех да си позволя финансово да остана вкъщи и да я обучавам, бих го направила.
Защото:
Бих й спестила сблъсъка с посредствеността.
Бих развила заложбите й, като отделям повече време на онова, в което е добра.
Бих я научила да не се конформира (Ани, дано имаш тълковен речник).
Бих я научила да учи.
Бих развила връзката ни на интелектуално и емоционално ниво.
Бих й спестила гаденето сутрин преди поредното контролно.
И още колко бих...

# 204
Цитат
Всъщност, отговори на поставените от мен въпроси изобщо не очаквам и съм наясно защо. Прави ми впечатление и това, че досега никой не ме опроверга в написаното от мен. Явно това са много болезнени и неизяснени въпроси в този начин на образоване и не се засягат с охота и дори всячески се избягват. Набляга се единствено на силните страни на подхода, но като че ли слабите страни са табу. 

Радостина, би ли написала синтезирано (да речем с 1. 2. 3. . . . ), всички въпроси, на които нямаш отговор. Обещавам ти, че ако има въпрос на който не мога да отговоря, ще отговоря с : Незнам.

Не знам Ани, колко е грамотна и дали прави добре, че не си учи децата вкъщи, но господина, който претендира, че го прави, също трябва да повери това дело на по- образовани  Wink

# 205
  • София
  • Мнения: 62 595
 schreier,

Нещата с образованието не са черно-бели. Няма абсолютна истина и нито училището, нито домашното обучение са панацея. Приемайки един или друг вариант поемаме някакви рискове.

Няма спасение от посредствеността, защото тя е навсякъде.  С възрастта децата започват повече да се интересуват от връстниците си и по-малко от родителите си. Надявам се, че не сме забравили какво ни се е въртяло в главите като сме били на по 10, 15 или 18 години. Поне аз не съм забравила за себе си. Децата започват да се ориентират и да търсят предимно компанията на връстниците си и това е напълно нормално. Те дори са готови да се набутат между шамарите само и само да се докажат пред съучениците, приятелите и себе си. Конформизмът така или иначе присъства в живота им все по-често с възрастта. По-скоро нас, родителите ни дразни това, че от един момент нататък децата ни са готови да се съгласят с връстниците си (пък дори и най-неподходящите), отколкото с нас. Ние по подразбиране си мислим, че децата ни трябва да са конформисти по отношение на семейството си, но не и към разни недорастчета с никакъв опит. Не можем да го променим - външната среда от един момент нататък е по-силна от родителите. От нас зависят основно първите 7 години.

Не зная кой клас е детето ти (поне не успях да прочета назад в постовете ти). Съжалявам за страха от контролните. Разберете каква е причината - доколко тя е в конкретния учител, предмет и доколко е в цялостната нагласа на детето към тези начини на проверка и изобщо методите на оценяване. С това не защитавам конкретните методи на оценяване в нашенските училища, защото им зная недостатъците. Но така или иначе ако има проблем с нагласата към контролните  се налага да вземете някакви мерки и да се успокои детето.


 

# 206
  • Мнения: 18 985
Ани, правилно си даваш децата на училище. От теб няма да научат много по български, все пак "не зная" са ДВЕ думи.


Отрицателната частица НЕ се пише отделно  от глаголите.

Аз съм човек с "претенции", че НЕ знам българска граматика.

# 207
Нана и Ета, радвам се, че се ровичкате бързешката из граматиките. Похвално! Ако със същата скорост задавахте въпроси, щеше да е супер. Незнам за вас, но аз съм си неук селяк и си допущам думите, както ми аресват. Курдисайте сега по един въпрос, че да има за какво да пишем. Както се вика, днес ми е свободния ден и си мислех да отговоря на някоя и друга питанка, но май ще трябва да говорим за това, кой кога натиска шпацията на клавиатурата и кога не.

Цитат
Те дори (децата) са готови да се набутат между шамарите само и само да се докажат пред съучениците, приятелите и себе си.

Вярна е тази дума, и аз съм бил същата „тиква”. Та смяташ ли Радостина, че това е нещо добро и полезно, щото в домашното образование тази трагична страст за себе- доказване липсва. От съвсем ранна възраст, децата в дома се научават да се конкурират с другите за смислени и важни неща, а не за това, на кой му е по-готин телефона или по-шарена дрешката, или косата.

Цитат
  По-скоро нас, родителите ни дразни това, че от един момент нататък децата ни са готови да се съгласят с връстниците си (пък дори и най-неподходящите), отколкото с нас.

Не е нужно, от един момент насетне, децата да се съобразяват с мен, защото ще са достатъчно големи и зрели за да вземат сами решение. Аз няма да им давам акъл цял живот. Работата при децата, ходещи на училище е, че те по принуда са длъжни да се превърнат в лицемери. Спомнете си ученическите си години и ще ме разберете. Както ти, Радостина каза, стремежа за самоизява кара децата да вършат простотии и да се съгласяват с мнението на глупците. Това е така, щото глупците са по-силни и налагат мнението си по закона на „най-силния командва”. В един момент, онова, което детето прави в училище за да бъде прието от групата, може да противоречи на твоите разбирания за добро и лошо. Как ще реагира детето: ще скрие от тебе истината за поведението си, а от децата ще скрие моралните ти наставления, за да не си спечели прозвището – лигльо, мамино детенце или нещо такова . . . 

Цитат
  Не можем да го променим - външната среда от един момент нататък е по-силна от родителите. От нас зависят основно първите 7 години.
 

И аз така мисля. Затова трябва, децата да се сблъскат челно с външната среда, когато са им достатъчно здрави челата или това, което е зад тях. Да, първите седем години са важни, когато искаме да си създадем проблеми с останалите 10. Това не е ли някакъв абсурд: разбираш, че си родител, и че не може да си свършиш работата за 7 години и въпреки всичко, не виждаш изход от ситуацията, дори ако този изход блести като слънце пред очите ти. Питате ли се защо, не изпращат деца на фронта? Много ясно, че те са първите, които ще паднат, защото са неопитни. Точно това ми казвате и вие, малко са седем години, но девширмето си е девширме  и след седмата, година, щем - не щем, децата трябва да влязат в „казармите” за „социализация”, пък, който оцелее, оцелее.

Последна редакция: сб, 22 мар 2008, 21:39 от П.Порумбачанов

# 208
  • София
  • Мнения: 62 595
Много си се наплашил, по-спокойно.

1. Има разлика в конкуренцията (как не я обичам тази дума) между братя и сестри в семейството и конкуренцията с другите деца. Предполагам, няма какво да възразиш срещу това. Сам знаеш колко силна е семейната връзка и колко компромиси са готови да правят и децата в семейството. Съревнованието с другите деца е нещо съвсем различно. Там е ясно кой кой е и няма угризения на съвестта, нито са длъжни на всяка цена да се съобразяват.
2. И извън училище децата и изобщо хората си мерят разни неща. Някои си мерят телефоните, други - дрехите, трети - любовниците, четвърти - разни други работи. С две думи, мерят си кой каквото намери за добре. Мен това не ме притеснява особено, защото точно така децата се научават да отсяват това, което е важно за тях и кое не е. Така е в живота - хората имат различни неща. Ако се опитвам да ги изолирам от това няма да им направя особена услуга, защото така или иначе ще го виждат навън.

3. Кога ще дойде този момент да са достатъчно големи и зрели за един родител? Децата се измъкват сами и по всякакви начини от родителската опека и то много преди да завършат училище. Това дали ще се съгласят с групата или не, е въпрос на тяхната  преценка. Мога да им дам съвет, да ги подкрепя, но не мога да ги изолирам от това. Децата започват в един момент да научават, че ако на всяка цена се стремят към одобрение влизат в капана на "защо си с шапка, защо си без шапка". Значи, за тeб е лошо децата да искат да са приети в някаква група в училище, но е важно да бъдат приети в някаква друга група, която ти решиш за подходяща, така ли?

4. Кога са им здрави челата? На колко години трябва да станат, че да приемеш здравината на челата им за достатъчна, че да ги оставиш да се сблъскат с външната среда? Според теб как се трупа опит? Със стоене до мама и татко ли? Ти как си трупал опит? А жена ти?

На мен вече всичко това ми прилича на някакъв твой страх от това да оставиш децата малко да се поочупят във външната среда. Друг вариант е да искаш да ги държиш под контрол колкото е възможно по-дълго време.

 Въпросът вече не е толкова свързан с домашното образование, а по-скоро с категоричното ти отрицание на училището и събирането на твоите деца с други деца за половин ден на едно място. Не съм защитник на училището и в частност на българското училище като такова, но и не мога да го хвърля на боклука. Вече писах - и двете форми на обучение си имат предимства и недостатъци. Твоят баланс е в точката на изцяло домашното образование. Моята равновесна точка е съчетаване на училище и извънучилищни занимания. Мисля, че по този начин им давам възможност да вземат най-доброто от двата свята. Да, мисля, че съм свършила каквото е било критично за първите им 7 години и съм ги подготвила в общи линии да прекарват все повече време във външната среда. Аз съм до тях и им помагам да се справят. Предпочитам да им давам все по-голяма свобода доброволно, отколкото в един момент да нямат търпение да избягат от мен и да натворят една камара глупости, защото не са били подготвени и са се озовали напълно неопитни във външния свят на 18 години.

# 209
Самоиронията е привилегия за интелигентните хора. Аз обичам самоиронията. Какво карам и какво не карам, няма никакво значение. Думата ми е, че много прости селяци по света, такива като мен, осигуряват любяща семейна среда на децата си 24 часа в денонощие и това им дава повече от който и да е нает за целта "образовател".

Да, темата е чесане на езици, защото, четете последните три поста и изказвате "компетентно" мнение. Досега, всяко дете щеше да разбере, каква е целта на домашното образование, както и това, че освен да науча детето да чете, а поне това го мога, няма какво толкова повече да се върши, защото нещата си тръгват естествено.

Домашното образование учи децата на самостоятелност и борбеност повече от която и да е друга форма на обучение. Аз не искам след време в дома си, 18 годишно сукалче с инфантилна представа за живота, а младеж с твърда позиция и ясни виждания. Това ще стане, защото детето чете и аз го насърчавам, като му купувам книги. Не става, защото му развявам дипломите си.

Общи условия

Активация на акаунт