В защита на Българския книжовен език!

  • 48 571
  • 1 235
  •   1
Отговори
# 1 155
  • Мнения: 335
...Изчетох последните страници, но не ми стана ясно, дали е внесено междувременно последното писмо, което беше публикувано тук.   

Последното родителско писмо ли?
Въпросът ти е важен.

Дори да има някакви редакции в него (те трябва да бъдат обсъдени от всички нас, ако наистина ще се внася от наше име), в него може да има последно изречение в смисъл: Прилагаме официалното мнение на доц. д-р ....... Николова, ......  от Шуменския университет, където са изложени аргументите на специалистите в подкрепа на нашите искания.

Това - в случай, че доц. Николова официално даде съгласието си и редактира писмото си до нас  като официален документ. Би трябвало да няма нищо против, защото и без друго това нейно писмо до нас беше публикувано много отдавна в този форум.

http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=282793.msg7130217#msg7130217



# 1 156
  • Мнения: 4 392
...Изчетох последните страници, но не ми стана ясно, дали е внесено междувременно последното писмо, което беше публикувано тук.   

Последното родителско писмо ли?
Въпросът ти е важен.



Да, това на Тео/ постинг 1123/.  Не знам, кой вариант е пратен, затова не уточних.
Питах, защото искам да поразтръбя малко из нета, какво точно  е внесено в НС.  Laughing
Да  знаят хората. Wink

Честит празник на всички!  bouquet

# 1 157
  • Мнения: 335
...Изчетох последните страници, но не ми стана ясно, дали е внесено междувременно последното писмо, което беше публикувано тук.   

Последното родителско писмо ли?...


Да, това на Тео/ постинг 1123/...

Постинг 1123 е писмото с буквалното копиране на думите на доц. Николова.

Предложението ми е ясно, надявам се. И съвсем различно:
Да си подготвим наше собствено писмо (както досега).
Публикувах вече такъв вариант. Да го редактираме, ако се налага, заедно.
Ако се налага - да го напише някой друг, но някой от нас - родител - със свои думи, собствени.

И ясно и точно да приложим към него (към нашето собствено писмо - на родителите) писмото на доц. Николова , подписано от нея като специалист, тъй както тя направи това точно преди един месец.

Надявам се, че сега се разбра - наше писмо (като предишните две, които внесохме с петицията ни) с приложение - аргументите на специалист (като на доц. д-р Николова).





# 1 158
  • Мнения: 3 835
Да, това на Тео/ постинг 1123/.  Не знам, кой вариант е пратен, затова не уточних.
Питах, защото искам да поразтръбя малко из нета, какво точно  е внесено в НС.  Laughing
Да  знаят хората. Wink

Писмото от постинг 1123  Laughing, е внесено до Комисията по образованието и науката, до Лютви Местан. През първите работни дни можем да го внесем и до МОН и до Президента, но вече се чудя дали има смисъл. В стенограмата от последното заседание съвсем ясно става, че Вълчев изобщо не е чел предишните ни писма, за Президента пък съвсем се съмнявам. Председателя на Комисията ги е чел, в това съм сигурна, освен това писмото в подтекст подкрепя именно неговата позиция, която не е успял да наложи на последното заседание. При положение, че предложението на Вълчев вече е гласувано и прието, не знам какво можем да променим с нашето писмо. Вероятно нищо, но не се знае. В случая нашето писмо не е предшествано от ясно изразена позиция на академичните общности, по отношение на наредбата (на които обръщат внимание, специално Вълчев), и силно се надявам да реагират след празниците. Но съдържанието на тази наредба е доста сложен и спорен, както става ясно, та нямам представа какво ще последва, ако изобщо последва нещо. Въпросът според мен беше, бързо, докато е време, докато проблема е на дневен ред, да се вметне, че с приемането предложението на Вълчев въпроса не е изчерпан и приключен, да се остави вратичка да се продължи дискусията, да се даде основание на защитниците на тази позиция да я продължат. Но при всички положения решаващата дума ще имат българисти, филолози и т.н..

Сега виждам последния постинг на Холограма, няма да коментирам, понеже вече съм ги коментирала.  По предишните линкове към теми и постове, които е пуснала съм ги чела внимателно и във връзка и с тях, и с прочетеното в стенограмата на последното заседание на Комисията, написах предишния си пост.

# 1 159
  • Мнения: 335
Да, това на Тео/ постинг 1123/.  Не знам, кой вариант е пратен, затова не уточних.
Питах, защото искам да поразтръбя малко из нета, какво точно  е внесено в НС.  Laughing
Да  знаят хората. Wink

Писмото от постинг 1123  Laughing, е внесено до Комисията по образованието и науката, до Лютви Местан...

Когато човек прави нещо от името на много хора, най-важното нещо е коректността.
Когато работи с документи - също.
Когато взема "назаем" чужди думи - също.

Родителите изпратиха две свои писма и петиция, организирана от тях самите до държавните институции.
Трябваше да изпратят свое писмо и сега.
Ако то беше подкрепено с официално мнение на експертите, подписани с имената си - още по-добре. Но точността беше задължителна.

Неприятно ми е, че Тео 7777 не се съобрази с това.
Жалко.

ПП Оттук нататък приемам всякакви лични коментари само на ЛС, където ще изпращам и своите

# 1 160
  • Мнения: 3 835
Разбирам, че е много модна хронологията, особено за тези, които нямат време за нея...След като бях така любезна да кажа на Холограма, че ще се радвам да напише новото писмо, надявайки се да сме (всички ние на една позиция), вместо писмо, ни пожела успех и напусна темата задълго! От немай къде, намерих време и написах писмото, без претенции, за да вървим напред и да довършим започнатото. Макар и задълго напуснала темата, Холограма, все пак след като пуснах писмото, реши, че не е лошо да обработи зайчетата и малко да ги разиграе, да не скучаят, пусна им за по-интересно и друг вариант на писмо.

За по-интересно сега може и да пусна първия,.............

Пожела ни успех..........

Оттук нататък е достатъчно едно-единствено нещо - да се поиска още веднъж законът, освен да не бъде променян, да бъде спазен.
Вече не е нужно дълбаене в правни понятия и клишета.
Ако някой е зорлия да ги ползва занапред, трябва първо сам да се ориентира в тях, за да не бъде оплескано свършеното дотук.

Успех.

....и напусна темата........

Понеже мисля да напусна задълго тази тема – да уточня.


Хронологията, така тачена....... Laughing, от която съвсем ясно е видно колко коректно предлагам да напише новото писмо и прочие и т.н...., вместо това отиде в съвсем други теми, задълба, накрая ни пожела успех...., неизвестно нам защо....., ама дали ни е разрешено да мислим е друг въпрос....?!?

http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=279888.msg7252327

Холограма обижда в прав текст, досега не съм си позволила нито веднъж и няма да го направя и в бъдеще, защото не ме интересува, нито вълнува личната му/й персона.
Никога няма да използвам подобни некоректни методи за да доказвам правотата си, не само заради лично достойнство, но и поради, признавам си, мързел и незаинтересованост, персонално, спрямо подобно поведение, не ме вълнува и не е в състояние да ме амбицира да си губя времето.

По отношение на д-р Николова (ще взема утре да й звънна, за да приключа с тази глупава манипулация), проблема беше съвсем ясен. Дали имаме разрешение да използваме името й в подобно официално писмо или не? Името й беше важно, а не толкова думите! Писмото ни беше пратено в наша подкрепа, като солидарност, да ни помогне, защото целта и идеята ни е една.  Думите й, мога да цитирам, в една малка част от писмото ни (при положение, че защитаваме една позиция), но името й без разрешение, не!

Каква е целта на всички тези малоумия, мога само да гадая, защото всъщност не ме интересува, нямам нито време, нито желание да се занимавам с глупости!

Последна редакция: ср, 07 май 2008, 00:51 от teo7777

# 1 161
  • Мнения: 4 392
Нищо фатално не се е случило, като се има предвид, че очевидно не се се засилили особено да ни четат писмата. #Cussing out

Предлагам Тео да звънне на д-р Николова, да поиска официално разрешение за ползването на нейните думи и после да пратим и другия вариант на Холограма на съответните места. След което ще информираме обществеността за действията си. Peace

Защото иначе има опасност, докато умните се намъдруват, лудите да се налудуват.

Ние да се опитваме да сме максимално коректни, докато нашите избраници съсипват държавата...

Какво ще кажете?

# 1 162
  • Мнения: 3 835
Нищо фатално не се е случило, като се има предвид, че очевидно не се се засилили особено да ни четат писмата. #Cussing out

Съвсем точно, а и ако все пак някой ги прочете по диагонал, от това не следва по абсолютно никакъв начин, че написаното в тях ще се вземе предвид и ще се последва нещо. Laughing Tired Именно затова е важно, не да си пишем по принцип хубави и прекрасни писма, а с написаното в тях да гоним крайната цел, да използваме максимално възможността  на практика да променим нещо. Ако просто си пишем, без да гоним крайната цел и да съобразяваме писанията си с нея, няма смисъл, само отчитаме активна обществена дейност, много похвално принципно, ама чиста загуба на време на практика. Laughing
С предложението ти съм съгласна. Peace
Писна ми да пиша вече за това пусто писмо, дет си загубих времето да го пиша Grinning, но то явно, че се превърна в колосален проблем. Та, айде пак, то се е видяло, че трябва да се обясняваме кой, какво и защо по сто пъти.
Писмото е в този си вид, с прословутите думи на д-р Николова, без кавички по простата причина, че преди да получа изричното й разрешение да цитирам името й (изобщо не вярвам това да е важно за нея), не мога да си позволя да изтипосам името й в подобно писмо. Само нейното име и ничие друго. Предполагам, че жената няма да намери за целесъобразно това, няма смисъл. Това прословуто писмо е просто едим мейл, не е статия, не е извадка от нейна публикация, не е откъс от книга, изобщо не е част от нещо, което е публично достояние. Малко е смехотворно да цитираш някой, в подобно официално писмо, до държавна институция, използвайки думи написани в мейл. Първоначално ги сложих в кавички естествено, но после реших, че е много задължаващо за нея, махнах ги и смятайки, че имаме много време и няма за къде да бързаме й пратих мейл за да каже мнението си. Впоследствие, в движение си дадох сметка, че не само, че нямаме време, ами и сме закъснели много с настояването за тази наредба. Поради и много други стекли се обстоятелства, имах работа в центъра, бях получила три отговора от НС, два съвсем идентични и един грешка (съдържанието вътре беше за съвсем друг човек, за който въпроса вероятно е много важен ooooh!) Laughing, трябваше да върна това писмо, за да си го препратят на човека, в движение разпечатах писмото и го внесох. Останалите пишещи в темата го одобриха.
Както и да е, смятам, че закъсняхме с това писмо и настояването за наредбата, твърде много се концентрирахме единствено и само в/у съществуването на точката, а тя без наредбата към нея, наистина е само проформа, защото всъщност функцията й, същността на смисъла й се изпълнява от поднаредба, която не се отнася за нея. Т.е изпълнението й, пак няма да е гарантирано, точно напротив. Като смисъл, същност и функция тя няма да бъде изпълнявана, няма да действа, ще си остане просто един текст, имащ значение безспорно, но все пак недействащ в действителност, защото действието му се определя от наредбата към него. А той се препрати от немай къде, просто за да се отбие номера, към наредба, която по никакъв начин не го изчерпва като съдържание и смисъл, като статут и значение дори. Ето това трябва да се обясни и дебело подчертае, в което и да е писмо, значението на езика ни, особената му историческа и образователна значимост и важност за народа ни, съхраняващата му и обединителна функция, всичко това позовавайки се и на исторически факти и на съвременни такива, доказващи неглижирането му и следствията от това. Изключително е важно в писмото да се очертае съдържанието на бъдещата наредба (основен аргумент на отсрещната позиция), както и да се даде конкретно предложение за решение на проблема в момента, по точки и алинеи как да се запише точно. В писмото си и почти дословно повтарям предложението на Лютви Местан, как това е пропуснато, не знам. Както и много негови думи, защото всъщност разчитам на него. Писмото е адресирано и лично до него, с молба да запознае останалите народни представители със съдържанието му. Единствен той защити тезата ясно, конкретно и докрай на последното заседание, и проблема изчисти като даде предложение как сега да се решат нещата, за да няма проблем с матурите, спомена, че точката според него е важна и значима, но наредбата към нея, не по-малко и се обоснова.
Следващото заседание ще е закрито, ще е основно за матурите, въпросът с нашата точка и наредбата към нея е приключен, принципно, искрено се надявам и се моля да съм успяла да хвана последния влак все пак и да сме дали някакъв шанс на защитниците на тезата за наредбата, да имат вратичка и възможност пак да повдигнат дискусията.
Това е, който има нерви да чете. Hug

# 1 163
  • Мнения: 4 392
Цитат
Народните представители обсъдиха на второ четене промени в Закона за народната просвета, които предвиждат да няма отделна наредба за държавните образователни изисквания за усвояването на книжовния български език


8 май 2008 г.



Народното събрание обсъди на заседанието си на 8 май 2008 г. на второ четене промени в Закона за народната просвета, внесени от Министерския съвет. Те предвиждат държавните образователни изисквания за усвояване на българския книжовен език да не бъдат регламентирани с отделна наредба на министъра на просветата. Правителството предлага държавното изискване за усвояване на книжовния език да се приема с наредба, която определя изискванията за учебно съдържание изобщо.  За провеждането на матурите и пробните зрелостни изпити министърът на образованието ще утвърждава със заповед примерни изпитни материали, които ще бъдат публикувани официално на страницата на министерството на образованието в интернет най-късно шест месеца преди провеждането им. Предвидено е на учениците, които се обучават по международен договор, при завършване на средно образование, ако желаят, в дипломите, в графата за втори задължителен изпит, да се вписва оценката от изпита по език, положен при условията на договора. Защитените училища да не бъдат закривани, за да не се наруши достъпът до образование, се предлага в законопроекта. Предвижда се те да получават и допълнително финансиране. С акт на правителството ще се приемат критериите за определяне на защитените училища, техният списък, условията и редът за допълнителното им финансиране.


Парламентът обсъди също на второ четене и промените в Гражданския процесуален кодекс. Те предвиждат първоинстационните дела, образувани по искови молби, постъпили до влизането в сила на новия ГПК, да се разглеждат по досегашния ред за разглеждане на делата от първата и въззивната инстанция. Прекратените производства, образувани по молби, постъпили до влизането на новия ГПК в сила, ще се възобновяват служебно от съда.
http://www.parliament.bg/?page=news&SType=show&lng=bg&id=1472

# 1 164
  • Мнения: 3 835

Хм......много странно, на втория ден след празниците, пленарно заседание, на първо място в него, като важност и проблем, дискусията за наредбата към нашата точка?! Виж ти....

Ето от програмата на НС, коя група, какви предложения е направила.

http://www.parliament.bg/?page=plsit&lng=bg&SType=show&id=423

Предложението за това заседание и съответно дискусия идва от ДПС.

"• ОТ ПАРЛАМЕНТАРНАТА ГРУПА НА ДВИЖЕНИЕ ЗА ПРАВА И СВОБОДИ:
Второ четене на законопроекта за изменение и допълнение на Закона за народната просвета (Приет на първо четене на 6.3.2008 г.)."

Предполагам, да не кажа, че съм сигурна, че като контра доводи са използвали абсолютно същите аргументи, като тези от заседанието на 16.04..Едно и също, едно и също, до припадък...

Не знаят какво да напишат в наредбата, това е проблема, а за доказателство използват неуспешния опит на предишния министър на МОН, съставил комисия от българисти, на която възложил задачата да напишат наредбата, тяхното заключение било, че няма какво по-различно да напишат, и че ако сме го докарали до там да защитаваме езика си с наредби......?!

Дали наистина е така или просто не е била съставена правилната Комисия предния път?

Тема за размисъл, както и за предложения!

Лошо, дори и дискусията в пленарна зала не даде резултат, но всъщност и няма как, при положение, че стремежа е да се елиминират някак досадните проблеми, а не да се решават правилно, с мисъл и за бъдещето.

# 1 165
  • Мнения: 4 392
Ето нещо още по- интересно: 


Цитат
АТАКА отвоюва българският да е задължителен в училищата

Даниел Вълчев подкрепи националистите и поиска закон за родната реч

Книжовният български език остава задължителен за българското училище. Парламентът не прие предложението на  МОН да отмени т. 4 от чл. 16 в Закона за народната просвета и остави изучаването на книжовния български като Държавно образователно изискване.
Скандалната идея разбуни обществото и академичната общност у нас. Готвената промяна противоречи на Конституцията на България, че официалният език на републиката е българският, предупреди АТАКА от първия ден на дебата. Готвеното посегателство отваря вратите на втори официален език у нас, защо не турски, заявиха патриотите и  отвоюваха позицията си, около която се обединиха и другите в парламента. Затова зам.-председателят на групата на патриотите проф. Станислав Станилов определи вчерашния пленарен ден като пълен блясък на идеите на национализма. И припомни, че един от първите законопроекти на АТАКА е бил за защита на родната реч. От парламентарната трибуна образователният министър Даниел Вълчев също поиска Закон за книжовния български. "Преди две години бях скептичен към предложението, но днес съм твърд привърженик на идеята", призна Вълчев.
Лютви Местан, в ролята на председател на комисията по образование и наука, предложи в Закона за народната просвета да се въведат две, не едно, държавни образователни изисквания: за книжовно усвояване на българския език и за учебно съдържание по български език и литература. Депутати коментираха изхвърлянето му като обикновен популизъм, защото не може да се гласува нещо, което го няма в закона. Спорът в момента е да се запази или не държавното образователно изискване за усвояване на книжовния български. "Обучението и възпитанието в училище трябва да стават задължително на български по български учебници, а не на майчиния език, и в междучасията да се говори на български", категоричен беше Вълчев. Вбесеният от това Местан забрави хрисимото поведение, скочи на трибуната и обяви, че ставало смесване на категории, посягало се на правото на общуване на майчиния език. "Щом е така, мене вече ме няма", рече още Местан. Паметливи депутати му припомниха официални изявления през 1998 г., че всички предмети /без български/ в смесените райони трябва да се учат на турски. "Сега, след като страната ни влезе в ЕС и езикът ни стана един от официалните езици на общността, ДПС се сети, че без книжовния български, няма бъдеще", коментираха в кулоарите
[/size].


http://www.vestnikataka.com/?module=displaystory&story_id=47 … 5&format=html

# 1 166
  • Мнения: 3 835
Паметливи депутати му припомниха официални изявления през 1998 г., че всички предмети /без български/ в смесените райони трябва да се учат на турски. "Сега, след като страната ни влезе в ЕС и езикът ни стана един от официалните езици на общността, ДПС се сети, че без книжовния български, няма бъдеще", коментираха в кулоарите[/size][/size].
[/quote]

 newsm78 Хм, много интересно.... Laughing

Вълчев, герой милия, развива се човека, във времето, преосмисля основни понятия, а иначе министър, не на какво да е, а на Българското образование!

# 1 167
  • Мнения: 4 392

Вълчев, герой милия, развива се човека, във времето, преосмисля основни понятия, а иначе министър, не на какво да е, а на Българското образование!

A иначе на фронта с матурите е много активен...

# 1 168
  • Мнения: 183
Абе тези ни забаламосват каякто си искат...Сега и герои излязоха...А Атака били много борбенни бе?!

Другата седмица моите щяли да учат самво втора смяна,защото четвъртокласниците и петокласниците щяли да държат някакви изпити...Абе как така цяла седмица изпити?!Тези ще ни съсипят децата!А и училището ще е под специален режим?!Като при военно положение ли,що ли?!Аз имам изпити през седмица,и откачам...Искам го Велчев,ще го разкъсам за закуска,казвам ви...

Какво да правим?!

# 1 169
  • Мнения: 4 392
Как ще продължим борбата отсега нататък, след като вече е прието?

И въобще, ще я продължим ли?

Какъв е законния начин за това в ... беззаконната ни държава? Tired

Ако няма начин, има начин: няма да гласуваме, спираме да плащаме сметки, такси, налози, няма да си правим паспорти, няма да ядем, ако трябва.. Mr. Green
Пълен бойкот на държавате, докато не изпукаме всички. Crossing Arms



Общи условия

Активация на акаунт