Философия в детската градина?

  • 15 244
  • 174
  •   1
Отговори
# 120
  • Мнения: 3 146
За какви доставчици и фирми говорите!  ooooh!Поне на мен не ми е известно, пари да взимат. Въпросните лица, ако не сте прочели, са от Софийския Университет и, да, всички имат педагогическа правоспособност. Колкото до МОН, не ме разсмивайте, там работят едни от най-некадърните хора, занимаващи се с образование в България. Сапо погледнете какви учибници одобряват. Чиста далавера си е.

Както и да е, това не са "някакви външни лица", както вече казах, винаги можете да говорите с тях. И не, ДАЛЕТО, изобщо не занивамат децата с нещо, което всеки учител трябва да го прави. Изглежда никой не е обърнал внимание на моя пост, но пак повтарям, че се работи по определена концепция, основана на теоретични предпоставки, валидни в някои онтологически и гносеологически системи. Тоест, занимават се с подпоманаге спонтанността на самото мислене на децата по специфичен, различен от вложения в педагогическите стратегии, начин. Нито един учител не можа да проведе урок по този начин, освен ако не е запознат и не одобрява въпросната концепция, за която говорих. Тук изобщо не става дума за някакво съдържателно обучение.

# 121
  • Мнения: 3 271
gergandi, добре, че се включваш професионално, че темата отиде в една посока  ooooh!

Мими, откажи се, просто няма смисъл. Когато не те слушат е трудно да бъдеш чут  Peace

# 122
  • София
  • Мнения: 62 595
И какви лица са? За да са вътрешни би трябвало да се водят на работа в градината. А те предлагат външна услуга. И какво, ако са от СУ или който и да е университет? И аз съм от един университет  и мога много лесно да придобия педагогическа правоспособност. Но това прави ли ме невъншен човек? И както стана ясно въпросните часове по философия НЕ се водят от учителите, които са назначени на работа в градината, нито са в задължителната програма за обучение от МОН. Въпросните хора от СУ единствено може да са с допънителен трудов договор или да имат лекторски, което ме съмнява дълбоко. В най-добрия случай са външни лектори като някои учители в училищата, но те трябва да водят задължителен предмет от учебната програма на МОН, нали?

Ако не са персонал на съответния трудов договор в градината, не са на лекторския принцип (със съответното заплащане) и не водят задължителен предмет (като физическо или пеене, например) и тяхното влизане в градината се одобрява или не от директора или родителското настоятелство, то какви са тези хора? Същото е в училищата - може да има всякакви СИП-ове - водят се всякакви външни фирми и се заплащат. СИП-овете, които са сформирани от самото училище и се водят от учител от училището или  лектор (който получава заплащане от училището, а не от децата) са вътрешни.

Можеш да ме поправиш, ако случайно съм объркала административната структура и разделението на "вътрешни и външни".

Последна редакция: вт, 28 окт 2008, 19:34 от RadostinaHZ

# 123
  • В офиса
  • Мнения: 4 177
Радостина, в момента даваш нагледно доказателство за "мислене в рамка".

Нещата се делят първо на добри и лоши, полезни и вредни, а после на лицензирани и нелицензирани и разни други такива категории. От кога аргументът, че нещо е лицензирано от МОН има някаква тежест точно за теб. "там работят едни от най-некадърните хора, занимаващи се с образование в България" - вярвам го това, вярвам и че голяма част от тези хора умират за да завъртят някаква далаверка и да капнат някакви кинти.

бтв аз силно ще приветствам, ако тези хора (Онтоидея) направят и свободни "курсове" извън градините. Пък децата на радетелите на лицензите да си учат английски при лицензирани преподаватели с невъзможно произношение и да ходят на лицензирани занимални, където учителите крещят по първолачето, което е помолило да отиде до тоалетна (и двете съм ги видяла с очите си от "лицензирани", които вземат не малко кинти, защото са "външни")

# 124
  • София
  • Мнения: 62 595
 Naughty В голяма грешка си. Става въпрос за администрация и правила, а те създават рамките. Нали всички това искат - като си оставят децата в яслата, градината или училище да е ясно какво става, кой влиза, кой излиза и как се отглеждат, възпитават и обучават децата! Трябва да се знае кой откъде идва и какво прави там, включително да има разграничение на часовете, които са по задължителната програма и заниманията по избор. И това да важи за всички видове курсове, занимания и т.н. Ако ще танцуват да се знае кой го организира, защо го организира, какво и дали се плаща и т.н. и родителите да преценят. Както разбрах има родитески настоятелства, които избират какви допълнителни занимания да има и кой да ги провежда. Качеството на работата на МОН не мога да я обсъждам. Така или иначе повечето градини са общински и работят по програмите на МОН. Частните също трябва да се лицензират и да работят по тези програми. И ръководството на градината отговаря за качеството на обучението и сигурността на децата.
Не може всеки да влиза и да води курсове в градините или училищата. Наскоро имаше една тема за това как детето на една съфорумка разказало как дошли някакви хора  в градината и им говорили някакви неща и накрая някои момиченца били облечени в дрехи за момченца и обратното. И майката не знаеше кои са тези хора, откъде са и кой им е позволил да влязат там. И тогава сума народ се изказа, че родителите трябва предварително да бъдат уведомени и да се иска съгласието им за всякакви външни обучения.

# 125
  • Мнения: 3 477
Радостина, хайде пак реторика... А кой тук отрича, че родителите трябва да са уведомени и да се поиска съгласието им? Темата не тръгна ли именно от това, че на авторката и предлагат да запише детето си на такива уроци, демек някой и е казал, че има такива допълнителни занимания и я е попитал иска ли детето и да присъства, като при това и е дал възможност да разучи повече за тези занимания?

В градината на моя Ники тази година предлагат нови уроци - по Философия. Аз съм пропуснала представянето на заниманията, но ми дадоха рекламен флаер.

И да, искам да е ясно кой влиза и какво се случва, но не мисля, че единствено правилата са в състояние да ми дадат тази яснота. В много по-голяма степен би ми дало яснота какво се случва, ако от време на време ме допускат до заниманията и ми дават възможност да участвам по-активно в живота на ДГ. А за правила... достатъчно ми е да има правило, че нищо с детето ми не се случва без моето знание и съгласие.

Наистина все по-малко разбирам присъствието ти в темата, нито каква точно идея се опитваш да прокараш. Не можеш да коментираш програмите на МОН, но и не ги одобряваш. Не одобряваш и детските градини по принцип с правилата им, такива, каквито са в момента. Не одобряваш и философията, това го разбрахме, макар че предвид предните две нямаше никакво отношение към питането на авторката:

Още се чудя дали да запиша Ники на тези уроци и много ще се радвам ако има някой от вас, чието дете е участвало в нещо подобно, да сподели впечатление.

Gergandi, с удоволствие бих ти изчела поста, ама като седна да чета във форума, определено нямам нагласата, че отварям учебник по филофосия. Та ако може да кажеш какво точно не и одобряваш на тази концепция (тя има ли си име, впрочем?), ще ми е интересно да прочета, ама без ей това например:

Изглежда никой не е обърнал внимание на моя пост, но пак повтарям, че се работи по определена концепция, основана на теоретични предпоставки, валидни в някои онтологически и гносеологически системи.

ibm беше попитала по-горе защо свързваме философията с разни сериозни теми. Аз лично го правя, защото това са ми спомените от часовете по философия - че повечето велики философи са имали своя концепция именно по тези основополагащи теми, която ние е трябвало да учим. Сигурно съм пропускала първия урок от конспекта "Що е то философия и има ли то почва у нас"  Laughing Макар че като става дума за философия за деца, аналогията ми е по-скоро с философстване, което пък свързвам най-вече с мислене и което може да се случва на всякакви теми.

Галя, и на мене ще ми е интересно да споделиш повече за урока, да я видим тази концепция, дето я разчекнахме тук, без дори да я познаваме.

Последна редакция: вт, 28 окт 2008, 21:10 от Maria.St

# 126
  • София
  • Мнения: 62 595
ИСториите и неразбориите с детските градини вече съм ги минала, защото имам опит в продължение на почти година с двете деца в различни групи. Зная как реагират повечето родители, когато започне представянето на всякакви извънкласни занимания - на всеки му се иска да даде най-доброто на детето си, но и да задоволи собственото си его и нагласа на напредничав родител. И се започва интерес към всякакви екзотични и не толкова екзотични обучения. И съответното записване на буквално всичко, което се предлага. Като по правило, колкото по-странно и и модерно изглежда, толкова по-голям наплив.

Програмите на МОН не искам да ги коментирам, а не че не мога. Зная какво и как правят децата в ДГ. ДОбри или лоши - това са задължителните програми и толкова. Ако детето ти е в българска ДГ с лиценз, значи ще учи по тях. И инспекторатът и учителките се грижат да се спазва тази програма.

Накратко, сещам се мисълта на един учен в областта на илюзиите. Възможно най-точно преведено звучи така: "не винаги това, което виждаш е това, което получаваш".

# 127
  • София
  • Мнения: 3 195
 Rolling Eyes Такаааа...
Прочетох цялата тема от край до край.
Радвам се, че поне двама-трима колеги са се включили по същество.
И тъй като съм го учила това и не само, ще кажа две неща:
Първо - Философия за деца има от поне хм... десетина години
Второ - драго ми е, че сред екипа на сдружението http://pwc.ontoidea.com/ срещам имена на мои колеги от Университета

Иначе голеееми глупости, простете!

Ето ви нещо от моя преподавателка: http://philosophicalcounseling.hit.bg/phil_deca.htm

Както и това:
"Методическото обезпечаване на развитието и възпитанието на децата се осъществява чрез:
- Частично ползване на одобрените от Министерството на образованието и науката Програми за възпитание на детето от 2 до 7 годишна възраст.
- Заниманията по "Философия с деца" са методически обезпечени с новелите "Болница за кукли" и "Елфи" и методически пособия към тях с автори Матю Липман и Маргарет Шарп, издание на Българо-Американския център, Варна, 1997 г., Философия за деца - Антология, съставител д-р Анета Карагеоргиева, София, 1997 г., тетрадка за деца от 5-7 г., съставител Димитрина Велева, 1997 г. (правото да се преподава философия с деца е дадено с указание от 1992 г. от МОН); Екофилософия за деца, авторски колектив: А. Карагеоргиева, Ев. Въжарова, Д. Велева, София, 2000 г." - отново повечето нейно дело /тъй като тя и още двама мои преподаватели са тръгнали да прокарват идеята за това, което се практикува из цял свят и в България/

# 128
  • Мнения: 3 479
За тези, които се интересуват как протича едно занимание по Философия за деца: За заниманието масичките и столчетата се подреждат така, че всички деца да се виждат едно друго и да няма с гръб. В началото ръководителят на заниманието (умишлено не го наричам учител, защото не е такъв) пита децата за какво иска да си говорят. Децата започват да предлагат разни неща, дори се сещат за нещо, което е говорено преди и пак го предлагат. В крайна сметка за няколко минути децата се съгласяват за нещо, като и ръководителят им помага като огласява различните предложени теми, за да си изберат те. Темата на заниманието на което присъствах беше: Кое е най-тънко и кое е най-дебело? В началото се определи как различаваме тънко от дебело, как определяме кое какво е. След това ръководителят предлага на децата да дадат пример за неща от тези категории. Предварително са им раздадени листи за рисуване и моливи. Листът трябва да се раздели на две и от едната страна детето да нарисува нещо, което е най-дебело, а от другата страна - нещо, което е най-тънко. Цветовете се избират от децата. След това децата в някакъв ред (от ляво надясно или от дясно на ляво) започват да говорят за това, какво според тях отговаря на зададените категории. Ръководителят задава уточняващи въпроси, с които да подпомогне децата да обяснят мисълта си. Всяко дете може да каже нещо по рисунката на друго дете, може да се включи спонтанно. Важното е да се изслушват и да не се надприказват. Рисунките и мненията на децата не се сравняват нито се квалифицират. Позволено е дори децата да се отклоняват от темата и след като си изкажат мислите, ръководителят деликатно ги връща отново без да ги ограничава много.
Тези занимания се провеждат веднъж седмично, по 30 мин.
Ето и примерни теми от миналата година: Кое мирише и кое - не? Моят син е нарисувал дракон, който мирише и слънце, което не мирише. Кое може да се боядисва и кое - не? Мати е нарисувал яйце, което може да се боядисва и топчета, които не се боядисват.Кое е страшно и кое - не е? Мати е нарисувал  нестрашен паяк и страшна вода, в която той пада.

# 129
  • Мнения: 3 146
Радвам се, че най-после темата взе да придобива по-човешки измерения и стана ясно, че не е нещо страшно.

Maria.St
, в първия пост съм написала, че не споделям възгледа, че творческото мислене, както и начинът на мислене се възпитават точно с тези средства, с които си служат колегите. Очевидно е, че това е и част от концепцията. Най-кратко казано. За повече информация, най-добре е да се говори със самите преподватели.

Всъщност, от линка на колегата виждам, че са посочени основните цели. Тъкмо с това, че ще се постигнат тези цели по онтологичните методи не съм съгласна:
" Философия с деца спомага за цялостното развитие на детето като личност, като целенасочено развива следните умения:

    * критично осмисляне и аргументиране на собствените действия;
    * анализиране и разбиране на основанията за постъпките и действията на другите;
    * разумно поемане на отговорност за собственото поведение;
    * действия според основните правила на формално-логическото мислене;
    * действия според процедурите за критично мислене
    * десйтвия с оглед на творчески постижения.
"

Няма как, обаче, да не спомена поне думата онтология, съгласете се. Ако не знаете какво е, няма как изобщо да изкажете съдържателно мнение по темата.

Последна редакция: ср, 29 окт 2008, 00:03 от gergandi

# 130
  • Мнения: 3 477
Галя, благодаря   bouquet  Съвпада горе-долу с това, което аз си представях и звучи много интересно.

Gergandi, мислиш ли наистина, че ми трябва да знам значението на думата онтология, за да изкажа съдържателно мнение по темата, която съвсем умишлено припомних малко по-горе? А и с моят син честичко си припомням една мисъл на Айнщайн, която няма как да не спомена в духа на твоето изказване:
Ако не можете да обясните нещо по простичък начин, значи въобще не сте го разбрали.

# 131
  • Мнения: 934
Не смятам, че идейният им подход е подходящ за деца и че наистина ще доведе до очакваните от тях резултати. Такова е мнението им от сравнително преките наблюдения.
Изобщо, креативното мислене, според мен, се възпитава у хората не целенасочено, а от общите условия (семейни, социални и т.н.), както и е нужна заложба в самото дете.

Естествено, че не може да се говори за "резултати" в буквалния смисъл на думата.
Аз поне, ако имах възможност да запиша децата си, бих очаквала следното като резултат: детето свиква свободно да дискутира въпроси, които го интересуват. Да знае, че има собствено мнение, което има право свободно да изкаже и аргументира. Да приеме правото на другите да имат мнение, различно от неговото. Да се опитва да търси отговори на въпроси, които го вълнуват. Да има самочувствие на мислеща личност (според представите на 5 годишно дете, разбира се).
Иначе да, креативност няма как да се получи само със занимания по философия. Дали може да се възпитава не знам, но задължително трябва да се насърчава.
За съжаление, моите спомени от училище по-скоро ме навеждат на мисълта, че креативността  умишлено се убива. Sad Да не говорим пък за собствено мнение. ooooh!

# 132
  • Мнения: 4 554
От коментарите ви разбрах,че се интересувате от Програмите по които се работи в детските градини. Ако се интересувате,мога да ви запозная в отделна тема.
Да, аз се интересувам много живо от тези програми. Попитах, но никой не ми отговори.
Ако имаш възможност да пуснеш тема за това, ще съм ти много благодарна!

# 133
  • София
  • Мнения: 62 595
Аз пак не разбрах на какво основание тези хора влизат в ДГ и правят тези курсове. Получиш половинчат отговор, че май не вземат пари. Но те всъщност защо и как са там? Хубаво, били от СУ, има и български разработки (но като гледам основната програма е чужбинската). Ако не вземат пари кой го финансира това нещо?

# 134
  • Мнения: 3 477
А дали разбра, че темата не е за това?

Общи условия

Активация на акаунт