Философия в детската градина?

  • 15 270
  • 174
  •   1
Отговори
# 60
  • Мнения: 14 651
Радостина, нали става дума за занятия по време на престоя в градината? Така или иначе малко хора могат да си позволят да прекарват по 8 часа на ден с децата си, ама ти винаги изместваш всяка тема в тази посока - как родителите не си гледат децата и как в градините зле.

# 61
  • София
  • Мнения: 62 595
Сори, ако така се получава. Но и честно да си кажем - толкова ли е добре в градините? Мине - не мине време и цъфне тема за лошо отношение, за конфликти, за недобре гледани деца, кофти учителки и т.н.
 Не става въпрос за позволяване и непозволяване, а за преценка. Печалбарството на гърба на родителските амбиции не е от вчера.

Последна редакция: пн, 20 окт 2008, 11:10 от RadostinaHZ

# 62
  • На черешата
  • Мнения: 8 394
И какво ще се получи - конфликт на авторитети. Защото госпожата е по цял ден с детето, а майката в найд-добрия случай прекарва 2-3 часа вечер. Можеш ли да сравниш влиянието за 8 часа на ден с това за 3 часа на ден? На кого ще подражава детето - на майка си, която вижда за 3 часа или на учителката и на другите деца, които вижда по цял ден? Децата имат нужда от един авторитет докато са малки.

 Да мога да сравня влиянието.Зависи си от родителите.
 Моите деца в детската градина правеха забележка на госпожите за говора им "Не се казва бяли ,а бели" -пример.
 "Това се яде с вилица ,а не с лъжица" и стои и си чака да му дадът вилица детето.
 Госпожата в началото се опита да протестира срещу това "Мама и тати казаха....",но после просто се примири.Разбра,че детето прави нещата както са казали мама и тати и ако според нея не е така говори с нас,не се опитва да насажда нещо друго на малчото.Та това за един авторитет не ми го пробутвай.Лятото са при свеки,стоят по няколко месеца.Тя знае правилата за тях и ги спазва стриктно,допитва се до нас може ли нещо или не може.Децата имат нужда от един авторитет ,но и от мнооого общуване.Имат нужда от нас,от баба и дядо,вуйчо,чичо и братовчеди,от приятели.Едва ли ще спечелят нещо ако си ги държа удома до полата си. Peace
 И в нашата градина има философия,към момента не мисля да я записвам. Peace

# 63
  • София
  • Мнения: 62 595
Ето пак - щом детето не е на градина непременно стои до полата на майка си. Няма такова нещо. Има значение дали общуването е с близки хора или с някакви непознати. Роднините изобщо не ги броя, защото се подразбира общуването с тях. Въпросът е за другото, което се обсъжда в темата и засягам въпроса за това, което прочетох в линковете. Неприятно ми е това серийно произвоство, което се получава във възпитанието на децата - който няма време или не иска да предаде на детето си своите ценности, да му покаже пътеките в живота, включително фундаменталните неща от философията на живота услужливо била заместен от някакви хора с учебна програма. На всичко отгоре в българските условия изобщо не е ясно кой кум, кой сват и кой на булката брат. Опасявам се, че всеки от улицата може да влезе в градината или в училището и да си прави каквито курсове реши, стига да има кой да плаща. Peace

Тъй като явно стана недоразумение - изобщо нямах намерение да спрягам качеството на детските градини. Защото курсове като този може да бъде организиран навсякъде. Това, че едно нещо се провежда в градината (или в училището) от външна организация не означава, че ръководството на тези институции одобряват или носят отговорност за качеството и естеството на курса. Това просто се прави за улеснение на родителите. И на нас в училище ни предложиха курс по английски и танцова. Изрично класните ръководители подчертаха, че нямат никаква връзка с организаторите, защото те са външни субекти. Те могат дамо да информират родителите и че всеки родител трябва да се обади за всякаква информация на организаторите.

# 64
Сина ми ходи ходеше на философия като беше в детската градина. Изглеждаше много щастлив след заниманията. Имаха теми за това кое е истинско, кое е най-силното нещо, кое е най-хубавото нещо. Освен това имаше занимания, за които децата сами предлагаха темите.

# 65
  • Sofia
  • Мнения: 4 283
И ти откъде ще знаеш, че ще се водят от педагози? Ще тръгнеш да им проверяваш дипломите ли? И както написах, най-вероятно това ще е външна работа, а не на градината, т.е. ще идват някакви хора отвън и ще водят някакви часове. Ако случайно си забелязала напоследък какво се говори и за училищата, вече е трудно да се намерят учители с педагогическо образование.
Очакванията ви са твърде големи, направо фантазирате как ви се иска да изглежда, но в действителност изобщо не сте наясно каквоще става. Това не е като да си запишеш детето на урок по английски и да видиш учебниците и да поразпиташ що за учебна система е.

Синът ми е записан на тези уроци, но се още не са започнали заниманията. Когато имам впечатления - ще споделя. Ако не ми се понрави, ще го отпиша.
Радостина, понякога се чудя как е възможно човек да бъде изтъкан от толкова много скептицизъм. Ти не обичаш да даваш шанс на нищо извън твоите представи и разбирания, което може да се окаже всъщност градивно и полезно.
Това е обратно на думите ти, че " очакванията ни са твърде големи". А ти от къде можеш да твърдиш със сигурност, че е така? От личен опит ли говориш, сблъсквала ли си се с тази програма, за да твърдиш, че си наясно, а останалите не? На сайта им пише какви са квалификациите на преподавателите, в случай на съмнение, ако ли не - да, ще им поискам дипломите, това би ли те затруднило теб в случай на съмнение?  Също така философия се изучава и в училище, етика също - или и това буди твоето възмущение?

Интересни ми се сториха тези уроци, при все префърцуненото им наименование. Тези, които ме познават, знаят, че съм всичко друго , но не и болезнено амбициозен родител / за да се избегнат и тези квалификации по темата/. Давам възможност на новаторското, без то да ме обвързва по никакъв начин.

# 66
  • София
  • Мнения: 62 595
Какво общо има даването на шанс? Не е скептицизъм, а здрав разум - става въпрос някой да оформя представите за живота на твоето дете. Затова писах - много жени прекарват повече време и мислене в проверка, събиране на мнения и избор на фризьор или обувки, отколкото за обучението и отглеждането на децата си. Дава се шанс на нещо, за което си направил проучване, а не с плюнчене на пръста и единствено на късмет.
А за останалото - маркетинг. Купува се не самата стока, а представата за нея. Та и с това е същата работа - твоите очаквания са фантазии, които може да нямат нищо общо с продукта, който купуваш.

# 67
  • Sofia
  • Мнения: 4 283
Оформянето на представите на едно дете за живота е комплексен процес. Да, формиращо е семейството, най-вече със своя стереотип и порядки в него и като основна среда в самото начало. С израстването, децата се отделят постепенно от тази затворена среда и попадат извън нейният периметър. С което е съпроводено и трупането на външни впечатления, оказването на влияние на други фактори извън родителският. Нямам нищо против детето ми да получи някои основни познания, да се възпита да мисли и разсъждава, да ползва логиката си - в градината, в последствие в училище. Смятам, че това са най-логичните места, където това трябва да се случи, а не на улицата или сред съмнителен приятелски кръг. И в никакъв случай не се чувствам застрашена, че по този начин ще се изземат родителските му функции, защото ако не го позволя или не делегирам родителските си функции доброволно някому, никой не може да ми ги отнеме и усвои.
Целта на училището е да обучава и точно това очаквам от него. Синът ми е в предучилищна възраст, която считам, че е подходяща за по-сериозни занимания, отколокото задоволяването на едните физически потребности, които повечето явно свързвате с функционалната характеристика на градината.
Имам наблюдения върху поведнието, интересите и възпитанието на повечето деца на тази възраст и в градината и извън нея и начина по който прекарват времето си.  И без да искам да засегна някои чувствителни/ мнителни родители, предпочитам децата ми да бъдат по-различни. Да приемем, че и това е път натам.
И защо мислиш, че не е налице проучване ? Дори самата тази тема е вид проучване, което авторката и прави!

# 68
  • София
  • Мнения: 62 595
Вече изобщо не разбирам какво общо има всичко това с конкретните часове по "философия в ДГ". Както стана ясно, става въпрос за деца в малката възраст, а не в училищна. В училищната вече учат история, литература и природни науки, а всички те са тясно свързани с философията. А логиката е само една малка част от философията. И то, ако трябва да бъдем точни, е част от европейските философски възгледи, които пък са на основата на гръко-римските традиции. Моля ти се, нямам намерение да изнасям лекция що е то философия.

Това, което видях в линковете като материал засяга по-скоро културните, семейните и религиозните ценности и възгледи, а не чисто научно-философските, ако мога да се изразя така. И да, продължавам да твърдя, че конкретната програма покрива неща, които децата трябва да научат от родителите си и от средата, в която живеят (семейство, общество), а не от една специфична програма, която дори не е пригодена за нашите условия. Получава се малко като "видяла жабата, че подковават коня, та и тя вдигнала крак".

Много ти е лесно да разделяш нещата на задоволяване на физически и нефизически потребности. Stop

# 69
  • Sofia
  • Мнения: 4 283
Да, за такава възраст става въпрос. Синът ми е в предучилищна възраст. Не вярвам някоя майка на бебе на две или три да скочи да го записва. Нима си допускала това?
И да, именно такава са очакванията ми относно конкретиката на заниманията в тази  възраст - отговори на елементарни въпроси за живота, съзидаване на умения да слуша и изслушва, да наблюдава и описва, да развива своята креативност, да осмисля своите и чуждите постъпки. Не разбирам защо това така те плаши?
И...надявам се европейските философски възгледи на този етап да останат встрани от полезрението не детато ми Wink))))

# 70
  • София
  • Мнения: 62 595
А ти къде си да му ги обясниш тези неща? Кой, освен ти или баща му и близкото му обкръжение да го научат да наблюдава, да описва, да развива креативност и да осмисля постъпките си? ТОва вече не е ли делегиране на родителски функции, но под заглавието "учене на философия"?

# 71
  • Sofia
  • Мнения: 4 283
А ти къде си да му ги обясниш тези неща? Кой, освен ти или баща му и близкото му обкръжение да го научат да наблюдава, да описва, да развива креативност и да осмисля постъпките си? ТОва вече не е ли делегиране на родителски функции, но под заглавието "учене на философия"?

Колкото повече - толкова повече  Wink Едва ли ще се стигне до колизия в разбиранията, все пак това са елементарни умения.
Предпочитам това да прави и в градината, когато не съм до него, пред това да се блъска и дивее безконтролно.

# 72
  • София
  • Мнения: 62 595
Ооо, на основа на различия в разбиранията са ставали доста конфликти между чужди или между свои. Wink

# 73
  • Sofia
  • Мнения: 4 283
Много се вживяваш   Grinning

# 74
Ето две извадки от сайта на тези хора:
"Каква е ролята на учителя по философия в детската градина?

Той е партньор на децата в чуденето, любопитстването, питането. Отнася се към тях с безусловното уважение, което дължим на всяка автономна в мисленето си личност. Работата му не е да даде на децата готови знания – той по-скоро върви с тях по пътя към собствените им отговори....", "...да работят в общност, в екип, да отчитат ценното в чуждите гледни точки, да са толерантни към различията на другите..."

И това:
"Не е ли прекалено амбициозно да се очаква всичко това от децата?

Не, не е. На тях не им предстои да станат разумни, да започнат да мислят. Напротив, тяхната разумност е същата тази разумност, която е и на порасналите хора. За тях също има важни теми и трудни въпроси. Философстването като съвместно осмисляне, като изследване на света, е дейност, в която децата могат да се включват така, както и възрастните"

Не искам да навлизам в спорове. Просто децата, които ходеха на философия страшно много харесваха това, което правят там и съвсем не беше само пеене и рисуване. В това, което има на сайта аз не виждам никакви основания за притеснения, които да са по-различни от всякакви абстрактни основания за притеснения. Притеснения, които са валидни за всяко нещо.
В това, което получихме със сина ни от философията - също не виждам. Отрази му се много благоприятно.

Общи условия

Активация на акаунт