За забрадките в училище.

  • 28 171
  • 299
  •   1
Отговори
# 90
  • Мнения: 4 916
...имаме и семейства на познати, в които са ходили на поклонение, а пък в бедните предградия изобщо не може да се мисли за такива пътувания. По-скоро там бедността влияе на това как и какво мъжът ти казва. ...

И аз си го обяснявам по този начин. За съжаление бедната жена има много малко възможности пред себе си, докато богатата може да си позволи да се върне при родителите си по всяко време.

п.п. Най-хубавата книга за жени, забрадки и забрани, за която се сещам, е тази - http://catalog.libvar.bg/show_full_rec.pl?id=53796&SC=avtori … C0%ED%E6%E5%EB%E0 Препоръчвам я на всички  Hug

# 91
  • Мнения: 3 803
...имаме и семейства на познати, в които са ходили на поклонение, а пък в бедните предградия изобщо не може да се мисли за такива пътувания. По-скоро там бедността влияе на това как и какво мъжът ти казва. ...

И аз си го обяснявам по този начин. За съжаление бедната жена има много малко възможности пред себе си, докато богатата може да си позволи да се върне при родителите си по всяко време.

Не винаги финасовият статус е определяща роля-тук също има бедни семейства-в повечето случаи работят и 2мата,жената работи или извън къщи или си взема надомна работа,това също не означава ,че щом едно семйство е бедно то жената е онеправдана.Аз познавам и жени от богати семейства ,жени с професии които след брака -направо затъват-не могат да излизат и т.н-вси1ко зависи от манталитета на мъжете им,а и от това в какво положение са се поставили в началото на брака. Peace

# 92
  • по пътеката
  • Мнения: 3 149
тъй като сте заговорили за комшиите ми , либия и мароко , да си кажа за тунис! определено много е разнообразно! първо в цветовете! красота, 4ак след 6 г тука, на мене  ми се прииска да си накупя хиджаби, макар,4е шал не нося, нито кърпа, не ми ходят! но наистина има безкрайно красиви неща за аксесоар! малката оби4а и дори има снимка с една  финна кърпа тюркоаз! носят се вси4ки варианти на забраждане! от строго 4ерното и цялостно, дори с никаб ,до силно секси, с оплитане  отзад като плитка и  по -тънки подбрани  кърпи върху основната голяма кърпа! карфиците и щипките понякога са бижута!берберското облекло при нас е с основен цвят 4ервено и доста подобно в бродерии и ш?вици, накити като наш?то! поне на мене  ми напомнят нашите носии! може би това и дава отражение в носенето на  цветна джеляба , хиждаб цветен и дори традиционните дрехи са  панталон и кафтан  в цветове!
 напоследък бягам по министерства и не съм срещнала дама с хиджаб ,май си е в сила закона за забрана на  държавно ниво на носенето на  забрадка в органите на министерствата! както и в университетите, но моми4етата ходят както си искат , от силно модерни и супер секси, (като работни п4ели4ки) до умерено с туники, панталони, дълги поли и традиционно покриване на врат и коса! кое ми е странно, 4е при нас няма така мащабно климатици, но те са свикнали! особено туники с дълги ръкави , тънко поло при нашите около 45/50 градуса ме хвърляха преди в ужас, още пове4е ми ставаше горещо! но установих едно добро нещо на вси4кото това навли4ане и покриване! изкл_4ително рядко имат бемки и слън4еви петна като нас, верно и до кожа е, но поне аз си ходя на хамем и тъй като вси4ко спира да се къпе и ме гледа и аз се отраках да ги зяпам! аз не се покривам и тъй като излизам по слънцето я на пазар, я на спорт - за няколко години се нашарих с бемки като петниста хиена! сега оценявам традиционното облекло като полезно от климати4на и здравна гл. то4ка!

# 93
  • Мнения: 4 916
...
 напоследък бягам по министерства и не съм срещнала дама с хиджаб ,май си е в сила закона за забрана на  държавно ниво на носенето на  забрадка в органите на министерствата! ...

В Триполи е точно обратното - ако жената е без забрадка, вероятно няма да я вземат на работа. Моите впечатления са от техния КАТ - всички работещи там жени бяха със забрадки и специално излязоха на двора, за да ме позяпат. В застрахователната компания също.



За дрехите по време на жеги - наистина най-добре е жената да е с дълги ръкави и панталони (или поли). Иначе се изгаря жестоко дори след 18 ч. Но в Триполи така или иначе европейка не може да ходи пеш - всичко живо е с коли, в къщите навсякъде пък има климатици, така че многото дрехи не са проблем.

# 94
  • по пътеката
  • Мнения: 3 149
малко оф4е! знам ги момците от либия и алжир! автосъстезания си правихме, луди глави на ента, над 220 карат ,4е и изпреварват нощно! ама пък познай ,аргун ,как им топлят  о4ите тунизийките, дето не са забрадени и са по-модерни, пък и кръшни, дето трябва!фраш е с комшии! гледала съм как са обле4ени либийките, общо взето сиво,шлиферно и хиджаб бледо сив, кремав или 4ерен!  има  и модерни дами, при това ужасно намахани и командорят мъжете си! е, тях от кой клон на женския род са  ги стръскали, предполагам,4е са от големите градове, но работят  ли? newsm78 Laughing

Последна редакция: чт, 26 мар 2009, 15:12 от marsy

# 95
  • E-CLM & CH-VD
  • Мнения: 3 045
е, тях от кой клон на женския род са  ги стръскали, предполагам,4е са от големите градове, но работят  ли? newsm78 Laughing


 Joy Joy Joy Не се сдържах просто  Hug

# 96
  • Мнения: 4 916
... автосъстезания си правихме, луди глави на ента, над 220 карат ,4е и изпреварват нощно! ...

Хич не ми се хвали, това си е ежедневие там. Направо дай да отворим отделна тема за шофирането. Такива неща могат да се напишат, че ще ти настръхне косъма. Най-общо казано - видиш ли либийска регистрация, бягай! А ако е вечер, просто отбий от пътя и изчакай да се отдалечи на няколко километра.

... ама пък познай ,аргун ,как им топлят  о4ите тунизийките, дето не са забрадени и са по-модерни, пък и кръшни, дето трябва!фраш е с комшии! ...

Изобщо не се съмнявам, че е фраш. Чувам, че при вас и алкохол, че и свинско има (това последното е от значение само за европейците), та е напълно обяснимо.


... гледала съм как са обле4ени либийките, общо взето сиво,шлиферно и худжаб бледо сив, кремав или 4ерен!  има  и модерни дами, при това ужасно намахани и командорят мъжете си! е, тях от кой клон на женския род са  ги стръскали, предполагам,4е са от големите градове, но работят  ли? newsm78 Laughing

Значи това със жените е много сложно за обяснение. Наистина извън дома са изключително консервативно облечени (това важи за 99 на сто от жените в Триполи, за останалата част от страната не ми се мисли направо). Целта е да не привличат внимание, но най-вече да не влизат в устата на комшиите и клюкарите. Както и в едновремешното българско село там най-много се държи на доброто име. Ако излезе лошо име на момичето или жената от това ще пострада реномето съответно на бащата или съпруга. Ако не е омъжена, най-вероятно няма да може да се омъжи в своята социална група, т.е. ще трябва да остане стара мома - много рядко се женят в по-долна класа, а за чужденци никога (защото жена, която е женена за чужденец, и децата й вече не могат да се ползват от привилегиите на либийски граждани).
Това не означава, че не могат да имат ухажори или да свалят момчета. Просто не трябва да го правят прекалено явно - за да могат да се омъжат все пак. Ако семейството е младежа е консервативно, се пътува до съседната западна държава за "шиене".
Има и девствени момичета, които се женят, но там е друга историята - само ще кажа, че често роднините им предпочитат да им дадат нещо упойващо, за да не се дърпат много и да не ги боли.

Обаче! Ако една жена е успяла да гледа достатъчно време надолу, да си запази доброто име и да се адаптира в семейството, има всички шансове да стъпи на врата на мъжа си! За това начинание тя ще получи подкрепата на всичките си роднини от женски пол, независимо от коя страна на семейството са! Всъщност като се замисля не познавам либийка, която да е в подчинено положение в семейството! По един или друг начин тя управлява, за което подчертавам, има подкрепата на всичките си роднини. В Либия мъжете са за ожалване. Това последното не винаги важи за смесените бракове, за съжаление. Може много да се напише по въпроса защо имат проблеми и пр. Но либийката по всяко време може да се прибере при майка си и тогава съпругът е този, който трябва да отговаря и да се оправдава защо тя го е напуснала, и обикновено той е посочван за виновен. След това започва да събира наново злато, за да се прибере тя при него.

За работата - работят предимно млади жени, които още не са омъжени. Има много такива в сферата на услугите - по големите магазини (това понятие включва един МОЛ и един супермаркет в целия град), в аптеките, в семейните магазини и пр. Има и по-възрастни, но това обикновено са жени с високи постове. Обаче самото понятие "работа" няма нищо общо с европейските разбирания  ooooh! но и това е за отделна тема.

# 97
  • Мнения: 110
марси, тези ще са или полу-тунизийки, или полу-мароканки..... така да си командорят мъжете! Арабки!
В Мароко също, писах вече, по банки и митници служителките, или в някои международни фирми, в полицейското жените, са без хиджаб.

Малко гневно пиша следващите изречения, но нали като идем в Мароко, се извървява цялата рода да ме види и да се "изплаче", но имам един конкретен случай на млада, квафилицирана и доста разглезена и мързелива жена. Записа се на обучение, взе мястото на длуг желаещ, знаеше, че и по време на курса, и по време на работа трябва да е без хиджаб.  
Завърши, има готова работа - нали затова е учила, работата е много добра за жена, освен това е от онези държавни длъжности, които ти дават право на пенсия. Имам предвид, че не е берачка на маслини на 18-тия ред вляво.  Ревна, че не може да ходи без забрадка на работа и наистина, това е аргумент и мъжът й трябва да я храни и да се грижи за нея. Той пък не е от най-работните.... има ги и такива. И така..... често похленцват на нас, че сме международно семейство. Ама сме скръндзи.        

В Мароко е същото: една жена може да се прибере при майка си по всяко време .... кега тези наши познати така ще правят - тя се прибира при майка си, при това не защото тя не е искала да работи, а понеже мъжът й не се грижи добре за нея.
Същото е и при други случаи. При някои международни бракове е по-сложно, особено ако мароканското семейство не иска да изпусне снахата. Има един ограничителен документ, но пък ако недай Боже някой мъж от твоето семейство... на жената де, дойде да си я вземе, че не е доволна нещо, става страшно за съпруга и неговата рода съответно.     

Последна редакция: чт, 26 мар 2009, 15:36 от safar_maktoub

# 98
  • Мнения: 110
аргун, понеже си споменала една много интересна авторка, Фатима Мерниси, а и аз си направих глупава шега за жените, които командват мъжете си - в Тунис и Мароко... нямах идея, че в Либия е пак така, пускам и един друг обзор на интересна книга:

Шехерезада отива на Запад

„За мъжете в Западна Европа, самата дума „харем” се асоциира с неконтролирано сексуално желание и разврат и жени, които чакат да бъдат повикани, за да служат за удоволствие на мъжете и знаят, че това е тяхната роля в живота – да бъдат източник на удоволствие.”, казва  Мерниси – социолог, която работи по въпросите на жените в обществото и изследовател на Корана. Противоположно на това, ислямската култура приема харема за канализирана и „манипулативна” сексуална сила, която може да доведе един мъж до издигане или падение. Мистичната Шехерезада измислила толкова приказки, че да спаси живота си, а всъщност да има влияние в продължение на 1001  нощи. В книгата си „Зад воала /булото, забрадката/”, Мерниси изказва тезата, че Шехерезада е олицетворение та женската сила и манипулативност. Влиянието на жената е по-силно, когато е на ментално, а не на сексуално ниво, а съчетаят ли се и двете, един мъж е „оплетен” завинаги. Шехерезада реди приказка след приказка на „своя” султан и по тозиначин прониква в ума му. Т си играе с неговото любопитство и вродената нужда на човек да се вслушва.Тя владее ума му, използвайки точните думи. Толкова е голяма силата на нейните истории, че тази проява на умела женска манипулативност, при това доста префинена и кротка: няма скандали, няма изблици на гняв и неподчинение, напротив: тя, подчинената, държи в подчинение. Та тази проява на женска манипулативност сега е един от шедьоврите на световната класика и сред първите редици на културното наследство. Радикалният ислям все още има намерение на цензурира съдържанието на 1001 нощи: факт, че тя е публикувана на арабски един век след като е издадена на френски. В Мароко има 5 преиздавания. В книгата си „Шехерезада отива на Запад” Мерниси анализира ислямски източници, факти от религиозните закони и порядки, откъси от културната история, за да развие концепцията за сексуалното влияние на жените в исляма. Като съпоставя представянето на Шехерезада в европейски филми, балетни постановки, продукции от Холивуд, тя разкрива Западната тенденция за погрешното разбиране на харема.

Според Мерниси, жените на запад са тероризирани да бъдат слаби, стройни, привлекателни и добри съпруги при това – за съчетават и взривяваща сексуалност и добродетелност на съпруга и майка, така както жените в ислямския свят имат забулването за бариера /някои от тях/. За изследовател като Мерниси е чудно как западният свят не вижда собствените си граници и предразсъдъци като упреква и сочи с пръст „западналия Изток”.За Източния свят, облекло и поведение, което оставя малко за въображението не е така привлекателно както постепенно падащите прегради и воали.
В изследванията си за написване на книгата, Мерниси открива, че разликите между Изтока и Запада не са така еднопластови. В Берлин тя попада на албум със снимки от „жени от харем”, произведен специално, за да подхрани мъжесвтото и желанието на мъжете от Запада. В Париж е развеждана от познат /арабин/, който и показва одалиските от Ингрес до картините на Матис, за са й сподели колко успокояващо му действат изображенията на голите, женствено закръглени и прелъстителни, мълчаливи и подканящи женски тела.
Средновековните калиграфи и учени се възхищават на интелигентността и ерудицията на жените в харемите /ТОВА е Шехерезада/, а западните писатели слагат красотата над всичко. „Бъди красива и мълчи”, казва Волтер. Логична ли е Западната идея за харема и ролята на жената! Това само потомките на Шехерезада знаят.
     

# 99
  • Мнения: 4 916
Катя,
абсолютно същата е идеята и на "Детство в харема", но може би книгата е по-биографична, в сравнение с "Шехерезада...", която ми изглежда повече като социална антропология. Доколкото разбирам "Шехерезада..." не е издавана на български, жалко. Щеше да ми бъде много интересна.

# 100
  • Мнения: 110
аrgun, точно! Аз също много харесвам Фатима Мерниси. Интересна мароканска авторка.
"Живот в харема" четох. Има и други особено интересни и обективни изследвания за междуполовите отношения в ислямския свят. Ще си купя книгите й, защото поне аз като я чета, ми е нужно повече време да я осмисля.     

# 101
  • Мнения: 9 989
много интересна за мен тема, благодаря  Hug
за децата и аз се чудех как си познават майките в мола или в парка. А иначе се дразнех в началото от срещи с баш нинджите - дето и очите им не се виждат -  защото усещам, че както й е покрито цялото лице, така е свободна да ме огледа от глава до пети - а на мен ми  е неудобно да я заглеждам. сега вече си ги оглеждам. Имат красиви бродерии и камъни по абаите.
а защо след като те самите се пазят от мъжки погледи/принципно/, се допуска чужденките да са така разголени на тяхна територия?

# 102
  • Мнения: 110
Ами това май сме го говорили вече, и то в тази тема  - защо чужденките ходят "иначе":

1. Отчита се, че те имат различни нрави и възпитание;
2. Защо да се покрива една чужденка - тя няма да стане муслим, ако се покрие - дрехите не правят вярата;
3. Тези открити чужденки вероятно в твърде голямата си част не са съпруги на местни;
4. Защото понякога просто важи глупавото обобщение дори и от хора, които не са ходили в Европа, че "евпорейки са така облечени" и не става да бъдат принуждаване да се забулят.

# 103
  • Мнения: 418
Здравейте отново моми4ета. Само исках да се извиня на авторката 10cents, че може би и разводних темата... u шe я разводня с коментарите , които ще направя сега.  Peace


Сега за жените със чаршафи – говоря специално за TR (във всяка държава от tr/арабския/магребския свят тези порядки се различават малко или много):  тук всяка жена , която иска да се покрие със чарshаф може да го направи; не е необходимо да е хаджийка. Тук има един др. Момент – значи, те може да са били до Сауди и да са били до Мекка, Каба, Медина, НО да не са били на Hajj, а на Umrah . Hajj е задължителното посещение на светите места, по времето наRamad(z)an, поне един път в живота на всеки мюсюлманин стига да може да си го позволи. Umrah-то може да се направи по всяко време на годината.
 
•   Има мнооогоооо жени, коuто са били на Хадж(Hajj) и/или на Умрa(Umrah) и никога не слагат чаршаф.
•   Има много , коuто са били на Hajj и/или Umrah и никога не се покривaт.
•   Има много ,който са били само на Umrah и след това веднага се покривaт (т,.е. остават си покрити след посещението на 
                Сауди, тъй като там трябва да си покрит по закон – чужденец или не, мюсюлманин или не)
•   Има жени, който никога не са били нито на Hajj/Umrah за сега, и слагат чершаф.
•   Uма и млади девойки на по 15 , които са със чаршафи.


Тъй че не може да се направи заключение и обобщение, кой кога как и защо. Колкото хора, токова примери от живота ,истории и разбирания Peace. Понякога е личен избор, понякога не е  Confused. Факт е ,че понякога се налага на момичетата/жените Tyk (TR) да се покривaт, макар че по книга(Quran) никoй никога не би трябвало да принуждава някой към такива дела. Защо е така, не знам ; не мога да разбера, не мога да го приема, не мога да немеря приемливо и логично за мен обяснение; защото да кажем ,че тези хора(баща .чичо. майка ,леля, койчо....etc/) не са чели, не са учили, Но налагат норми , без да ги разбират (и ей тук е разковничето - ЕДИН ИСТИСНКИ ИЗПОВЯДВАЩ Islam-a мъж, НИКОГА не би посегнал рака на една жена, НИКОГА. Казвам го най-отговорно!),,,извинявам се, НО почти в 2010 е срамно , за която и да е държава да не отделя внимание, пари и сили да направи вcu4ko възможно тези хора/ граждани да получат образование по тази тема. (Умишлено не искам да пиша повев4е...само загатвам ,че PТА на нашето училище правим вече години акции за защита на жените тук (има много жени бити и изгонени къде със/къде без децата си ,защото НЕ СА ИСКАЛИ да си сложат забрадки, или са си ги махнали ...не мога и отказвам да го разбера,,,.... Знам ,че има домашно насилие по целия свят, знам ,че не зависи от каква националност/религия/пол или сексуaлна ориентация е насилника, НО не мога да приема насилието в TR, защото за момента живея с детето си(семейството си) тук и социалната политика на TR ме интереусва; така както не можех/можaх да разбера и приема насилието на жени във NY, когато живеех там за 10 години). Тъй че съм напълно безпристрастна. Идиотът си е идиот независимо от къде е. Confused Peace


Исках да дoбавя нещо за училишатa, нали темата е все пак за това:
•   Има училища (частни/държавни), където децата също са със забрдаки в school buses, НО в момента в който влизат в кампуса, ги махат , след училище ги слагат пак (както е ситуацията във университети сега). У4ителките са ВИНАГИ със дълги поли и дълги блузи, забрадките се махат преди влизане , слагат се на излизане от кампуса; или слгат перуки върху косите си, НЕ върху забраDките. В такива училища част от програмата е изучаване на живита на пророка Мохаммед s.a.s. , правят се програми etc.


•   Има училища , пак с такава програма, където напрактика училището е девическо, на 200 момичета се падат 10 момчета. ПрисъсTвах на завършавнето на едно такова училище, да кажем по нашему абитуринетски бал; момчетата ги нямаше; бяха само момичетата, и 95% бяха покрити, със страхотни рокли, като цветя,  всички със забрадки. От 200 момичета може би 5 - 6 (айде най-много 10 момичета) бяха с дълги рокли, но без забрадки. А от гостите, може би аз , и още няколко малки момичеTа бяхме не покрити.


•   Има частни детски градини, НО не се водят като детски градини, а като забавни кътове или зaнимални, и там учителките могат да са покрити; децата се учат на молитви , най-кратките surahs, истории за  Mohammed (s.a.s.) etc.



Това , което ми харесва тук е ,че всеки може да си избере в какво училище да си прати детето , вярно чака се дългооо , за някои училища и с години  Whistling ooooh!, но ако искаш с по-религиозна програма – ок , има; ако искаш с по-светска – ок (но дори и във TR светско училище няма да има уроци за Коледа и Ханукках,а за Байрамите, HO ще има хmas tree u presents); ако искаш с интернационална с IB диплома(тaкива училища задължително по програма имат история на РЕЛИГИИТЕ и техните традиции, но не се споменават термини като християни, мюсюлмани, евреu, Исус, Allah=Gospod, винаги се използва термина God; говори се ,че има различни хора, които имат различни традиции; HO ce набляга на приликите между хората) – ок.  Peace

Сигурно има и др. Видове newsm78,... но с такова впечатление с/м останалa аз за последните почти 2 години от както с/м тук. 


Не знам дали сте чели линка дето дадох, там с/м писала за бебенцата/DeцаTa със зaбрадките (нали някой питаше) B TR.


Tити - "...а защо след като те самите се пазят от мъжки погледи/принципно/, се допуска чужденките да са така разголени на тяхна територия? ", ako ми позволи  сафар_мактоуб  да я допълня :
5. Ми защото не навсякъде важи шарuята(sharia) (иcл9мски религиозен закон) - в Иран и Сауди изцяло е sharia law; u TaM e задължително със закон да си покрит . Във Сауди дори християнки/еврейки/абе чуждинки по принцип се налага да се покривaт, просто такъв е закона, и ако искаш да отидеш там, ще трябва да се спазва закона на държаватам, който в случая е религиозен.


пс: Аrgun - wow, какъв комплимент, Mr. Green мерси, радвам се,че съм могла да внеса яснота по някои въпросu свързани със TR (аз карам право куме в очи - което е право е право, което не е , не е;  не мога да си кривя душата и да показвам само красивото лице на TR, само защото мъжът ми е оттук, и аз сега живея тук сегa.  Peace). А знаеш ли честно защо аз пиша в темата за 1001 нощ - защото искам да осъзнаят повече хора от бГ ,че Турците (и оттам и мюсюлманите) не са страшни хора, и че не всичко опира до една забрдка, до едно парче от 2 метра плат; те имат страxотна култура, история, традиции, които си заслужава да се познават и уважават, макар и невинаги да сu на 100% съгласeн с даден обред или порядка. И много се радвам ,че именно един филм уcпява да стопи леда между изтока и запада, поне на регионално ниво за сега.тА ТАка ... Mr. Green Hug Peace

Последна редакция: чт, 26 мар 2009, 20:42 от bz

# 104
  • Мнения: 9 989
въпросът ми по-скоро беше не гледат ли местните забулени жени на разголените европейки като на прелъстителки, и какво мислят мъжете им за това.

Общи условия

Активация на акаунт