Държавно или частно училище

  • 15 294
  • 196
  •   1
Отговори
# 15
  • София
  • Мнения: 9 861
Не се сърди, човече ,напълно е възможно.Както е възможно същото и за държавно училище .Това ,което си написала,по мое впечатление не е практика в ЧУ.Затова и написах,че ако имам финансовата възможност първо бих разучила къде изпращам детето си.
Аз не говоря за специализираните центрове  ,а за частните училица по принцип.
Е,аз пък имах предвид център,който се посещава от всякакви деца-и от здрави,и от деца с проблеми.За разлика от държавните училища,където чуят ли за дете с проблем бягат като от прокажен.Съжалявам,но съм прекалено пристрастна и може би не мога да съм обективна.На какво отношение се нагледах не е истина.

# 16
  • Мнения: 50
И аз не разбирам отношението към децата с проблеми- познавах дете с хиперактивност- когато вниманието не може да се задържи в 1 тема дълго време- ставало е в час, казвайки: не ми се пише.
По принцип познавам кой е чел и колко е умен, а това дете знаеше доста- разказваше за животните в научнопопуляр. филм с гол. точност.
Но пък добре, че се падна в ДУ с малко деца и добра психоложка, за да му обърнат внимание.

Последна редакция: вт, 08 сеп 2009, 18:25 от NeliTom

# 17
  • Мнения: 20
И аз ще пиша, че няма кво да правя. Четири почивни дни. Криза е-петрола пада, златото расте, жена (ми) МПС-та мие.
 
----------

Вероятно десетки пъти, в този (и в друг) форум е присъствала тази тема.
Така ще е и така ще бъде – вълнува много хора.Нормално.
Щом е свързано с децата ни.

----------

Да сравня услугата ДО, с тази на ЧО ? Embarassed

Почти като при избор на кола! Лесен избор – този на колата.
Две (нови) коли, различна марка. Много близки като: поколение, клас, двигател, интериор, екстри, сигурност, комфорт.
Тогава е ясно. Въпрос на предпочитане на външността и бранда. И цена. Паричките. И жената – квото каже.

----------

Външност, бранд, цена. За ДО/ЧО – не е баш така.

Я сега в обратен ред.

Колко парички са необходими на семейство за да изкласи дечица в частно образование?

Входни данни:

* Образователна степен =  диплома средно образование.
* Взето родителско решение: „пълен пакет” ЧО,от 3г. до 19 г.възраст, без ясла.
* Времеви период           = ЧДГ…ЧСОУ/12 клас/
* ЧДГ ,начална степен =най висока такса; основна -по-ниска; средна степен - най-ниска.
* Режим на обучение за средна степен-полудневен. За другите степени-целодневен.
* Калкулирани разходи за: обучение,транспорт,храна,занимания,пособия,сладоледи…
* Среден Брой деца  в семейство     = 1,5
* Брой образователни години   = 16
* ГТО=Годишна Такса обучение (за 1-вата година)  =  3000 евро
* СГДСР=Средно годишни Допълнителни + Скрити разходи = 300 евро
* ИИВП=Инфлационен индекс за времевия период=  1,29
* КС_ГТО=Коригирана средна ГТО = 3 893 евро
* КТС_ГТО=Коригирана тотал средна ГТО = 4 282 евро
* Допустимо отклонение/грешка = 37 %

Да направим ориентир-сметка:
Необходими средства за периода = 16*1,5* 4282 = 103 000 евро.
Необходими средства средно годишно = 103 000 / 16  =  6 500 евро.
Необходими средства средно месечно = = 6 500 / 12 = 540  евро.

Изводи, сравнения:

1. Образованието струва на семейството колкото 1 брой (много) висок клас автомобил.
2. Въпросният автомобил трябва да не се подменя 16 години.
3. Остатъчната стойност на автомобила (за този клас ) би била до 6%.
4. МПС-то носи удоволствие до 5-тата година.ЧО – след 16-тата.
5. МПС-то не носи директно принадена стойност. ЧО почти винаги носи такава.
6. МПС-то е необходим разход и се амортизира на 100%.
7. Образованието е осъзната ниско рискова инвестиция.
8. МПС-то (дори ) не е актив! Счетоводители да не четат този ред.Ще спорят.
9. ЧО до средна образователна степен  ползват до 3% от БГ дечица.
10. „Пълен пакет” ЧО използват до 0,5% от БГ дечица.
11. ЧО биха предпочели ... % от родители, които могат да си го позволят.

Генерален извод: 100 000 евро за едно ( БГ ) семейство е (значима) сума. Допустимата грешка е вярна.
----------

Трябва ли ЧО (в БГ) да съществува, въобще? Mr. Green

Щом Обществото/държавата е приело принципа на капитала, на пазарна икономика, то следва, че всяка дейност/услуга може да се изпълнява и от частния сектор.  Въпросът за регулацията от страна на Обществото/държавата е другата (важна) страна – колко, дали, в каква степен…

Трябва ли да съществува порнографията, като (легална) индустрия, въобще ? newsm78


Какво следва да прави пазарно ориентираното Общество/държава за ДО и ЧО? (Преди сравнението)

1./ Да избере модел и дефинира  рамка за развитие на ДО и ЧО.
2./ Да регламентира финансирането на тази дейност. Източници на приходи. Начини на разходи.

- Обществото участва във финансирането на образованието-директно през републиканския бюджет, чрез живи пари;
- Обществото налага единен принцип „Парите следват детето/ученика”  =  и за ДО(„делегирани бюджети”), и за ЧО*;
- Обществото определя единна „ставка” за финансиране на ДО и ЧО*;
- Обществото предлага  и форма за публично-частно партньорство на ЧО*;
- Конкретно ЧО заведение избира дали ще ползва финансиране от Обществото или не;
- Две разновидности на ЧО, от гледна точка на финансиране: публично-частни и изцяло-частни.
- ДО не формира и не разпределя печалба.
- ЧО формира/разпределя годишна печалба/загуба.
- Обществото не получава финансови печалби/загуби.
- Максималната печалба на ЧО* е нормативно заложена.

3./ Обществото регламентира разходите на ДО и ЧО* (когато ползва обществено финансиране).
4./ Обществото контролира законосъобразност и целесъобразност на (100%) разходите на ДО и ЧО*.
5./ Пазарът контролира качеството на ДО и ЧО. И се произнася ежегодно.
6./ „Специализирани и някои други” ДО и ЧО* са извадени извън скоби, с по-различна рамка.


За последните 2 десетилетия на „Прехода”, ЧО е в (почти) насипно състояние. Псевдо правила/норми, псевдо контрол, псевдо управление, почти 100% частно финансирани. Учудващо – без (много) инциденти и с относително (много) добри резултати. Браво – на собственици, родители и дечица.  Но така не трябва (нито може) да продължава, още дълго време.
ДО, в общия случай (без обобщения) е в (още) по-лоша форма.

Трябват норми, трябват ясни правила ! И за ДО, и за ЧО.
За да се промени заглавието на тази тема - въпрос на избор. Само! И (повече) възможности.




ПС:

 *   =  когато ЧО ползва обществено финансиране.


Келнер, дай още едно. И прибери нетбука.
Скука…

http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D0%BA%D1%83%D0%BA%D0%B0

515

Последна редакция: нд, 20 сеп 2009, 15:08 от dude

# 18
  • Мнения: 1 073
За училищата в Бг, определено сме привърженици на Държавното у-ще. Все още не знам добро ЧО поне до 8 клас, за по нагоре може би АК, ЧМГ и за друго май не се сещам. Лично мнение Peace

# 19
  • Мнения: 111
За училищата в Бг, определено сме привърженици на Държавното у-ще. Все още не знам добро ЧО поне до 8 клас, за по нагоре може би АК, ЧМГ и за друго май не се сещам. Лично мнение Peace
Ами, аз веднага бих казала, че едно много добро частно основно училище е "Света София", също и "Свети Георги", "Евростар". Има и други, само че са с немски език - "Увекинд", "Веда", "Ерих Кестнер". От тези с математически профил ще посоча - ПЧМГ. От чуждите частни училища, в които може да се продължи и след 7 клас ще посоча, като най-добри: "Френският лицей В. Юго" и "Англо-американското училище".
Аз, разбира се, говоря за училища, в които се учи здраво и дисциплината е на много високо ниво.

Последна редакция: нд, 20 сеп 2009, 19:22 от мама Веси, Изи и Крис

# 20
  • Мнения: 7 263
За училищата в Бг, определено сме привърженици на Държавното у-ще. Все още не знам добро ЧО поне до 8 клас, за по нагоре може би АК, ЧМГ и за друго май не се сещам. Лично мнение Peace

А имаш ли база за сравнение?
Според мен, меродавно би могло да е само мнението на човек опитал и двата вида обучение, всичко друго е в графата - "Чесане на езици\клавиатури" и всяка форма има своите твърди защитници и в живота и във форумите.
И понеже аз имам опит и с едната и с другата форма на обучение веднага ще кажа, че съм вече определено фен на Частното образование \ до миналата година мислех като теб\.
Плюсовете на частното училище са много, само ще ти кажа че дали ще дадеш детето си в ЧУ или ще го водиш ти на спорт, език и изкуства излиза почти на една цена, но логистиката във втория случай е безумна. По доста причини оставих средния си син в ДУ, освен това ходи на английски, в школа на рисуване и на два спорта - въртележката е невероятна - цената сумарно е месечната такса в едно добро ЧУ.
А като оставим настрани финансовия фактор, в някои ЧУ обучението е просто на много по-високо ниво от ДУ. Децата влизат там след сериозни изпити или тестове, следи се за това всяко да разбере изучавания материал, няма отсъствия и бягства от часовете, няма свободни часове. Децата са под контрол и родителя има постоянна обратна връзка с преподавателите и ръководството на училището. При всеки възникнал конфликт или проблем веднага се взимат мерки и се намира решение. Специално в нашето училище има и условие според което, за да премине в по-горен клас ученика трябва да покрие доста сериозно ниво по профилиращия предмет и да има общ успех над 5.00 и съвсем не е в сила мнението, че в ЧУ се пишат 6-ци ей така от раз.
Въобще няма нещо положително от ДУ, което да липсва в едно добро ЧУ, а отделно можеш да получиш много повече, друг е въпроса че се иска сериозно проучване и може би известна доза късмет.

# 21
  • Мнения: 4 877
dude, как е edu_daddy?   Wink
Хубав анализ! Липсваше цяла година! Намини през клубчето ни за ЧО.
И нещо ново около теб?

май

# 22
  • Мнения: 1 073
Ами, момичета не съм от хората, които си чешат езиците. Мъжът ми се занимава с образование от доста дълго време, имам база за сравнение, защото на много мои приятели децата учат там и от там имам и основата. Виждам какви са и резултатите след 7 ми клас, на деца учили в частно у-ще и тези които например са учили в СМГ, 119, 107,20,22, 129, 31, 138, и т.н. Не мога да изброя всички държавни у-ща които имат добър рейтинг до 7 клас. Peace
Още в предишния си пост съм казала, 4е съм ЗА частна Математическа гимназия и за Американския колеж. А, и защо ли ме нападате??? newsm78    Защото имам различно мнение от Вашето ли?____Моля, ВИ това ми напомня на годините преди 10.10. - че човек няма право на мнение, моля, моля....не съм съгласна!
П.С: много голяма част от преподавателите в ЧУ , работят едновременно и в ДУ, защо ли? За по -добри резултати?
За допълнителни доходи? За социално равенство?

Последна редакция: пн, 21 сеп 2009, 00:18 от елфа

# 23
  • Мнения: 1 073
За училищата в Бг, определено сме привърженици на Държавното у-ще. Все още не знам добро ЧО поне до 8 клас, за по нагоре може би АК, ЧМГ и за друго май не се сещам. Лично мнение Peace

А имаш ли база за сравнение?
Според мен, меродавно би могло да е само мнението на човек опитал и двата вида обучение, всичко друго е в графата - "Чесане на езици\клавиатури" и всяка форма има своите твърди защитници и в живота и във форумите.
И понеже аз имам опит и с едната и с другата форма на обучение веднага ще кажа, че съм вече определено фен на Частното образование \ до миналата година мислех като теб\.
Плюсовете на частното училище са много, само ще ти кажа че дали ще дадеш детето си в ЧУ или ще го водиш ти на спорт, език и изкуства излиза почти на една цена, но логистиката във втория случай е безумна. По доста причини оставих средния си син в ДУ, освен това ходи на английски, в школа на рисуване и на два спорта - въртележката е невероятна - цената сумарно е месечната такса в едно добро ЧУ.
А като оставим настрани финансовия фактор, в някои ЧУ обучението е просто на много по-високо ниво от ДУ. Децата влизат там след сериозни изпити или тестове, следи се за това всяко да разбере изучавания материал, няма отсъствия и бягства от часовете, няма свободни часове. Децата са под контрол и родителя има постоянна обратна връзка с преподавателите и ръководството на училището. При всеки възникнал конфликт или проблем веднага се взимат мерки и се намира решение. Специално в нашето училище има и условие според което, за да премине в по-горен клас ученика трябва да покрие доста сериозно ниво по профилиращия предмет и да има общ успех над 5.00 и съвсем не е в сила мнението, че в ЧУ се пишат 6-ци ей така от раз.
Въобще няма нещо положително от ДУ, което да липсва в едно добро ЧУ, а отделно можеш да получиш много повече, друг е въпроса че се иска сериозно проучване и може би известна доза късмет.
Не съм съвсем съгласна. Не искам да споменавам у-ща от ЧО, но на мои близки децат учейки в ЧУ посещаваха СМГ, частни уроци по английски, или школи по български и математика, както и частни уроци по български език. И то от доста "известни" ЧУ. Peace
Моля за извинение, за моята некомпетентност: но в кое у-ще до 7клас децата влизат, след сериозни тестове и изпити?Изключваме математическата.

Последна редакция: пн, 21 сеп 2009, 08:26 от елфа

# 24
  • София
  • Мнения: 5 019
Когато говорим за начално образование, не мисля, че можем да сравняваме частни и държавни училища. Придобитите знания в голяма степен зависят и от самоподготовката. В частните училища тя е част от учебния процес. В държавните училища това не е така. Тук губим и базата за сравнение. Децата, които учат в държавни училища, си подготвят домашните при най-разнообразни условия - едни посещават държавна занималня, други посещават частна занималня /които напоследък никнат като гъби/, трети - у дома - с пенсионирана учителка срещу заплащане, четвърти - пак у дома - с мама, баба или друг човек от семейството, пети - у дома, ама сами... Държавното училище не предлага единни условия - нито по отношение на хранене /вижте темата за първолаците/, нито по отношение на  водене и прибиране, нито по отношение на самоподготовка, нито по отношение на странични занимания, вкл. и езикова подготовка, нито по отношение на броя деца в паралелка. Всико това зависи от преценката и възможностите на семейството - да изберат едно или друго училище, да организират деня на детето по определен начин. Как тогава да сравним резултатите? Разбира се, че много деца, които учат в държавно училище, имат високо ниво на подготовка, както е ясно, че има частни училища, при които обещанията за качествено обучение така и не се изпълняват. Но и в двата случая опираме до преценката и възможностите на семейството да осигури една или друга форма на обучение и грижи за детето.

Последна редакция: пн, 21 сеп 2009, 09:31 от Prizma

# 25
  • Мнения: 1 073
Резултатите се сравняват на база успеваемост на  изпитите след 7 - ми клас в така наречените "елитни" гимназии.а, до колко са елитни това е друга тема

# 26
  • Мнения: 7 263
Елф изобщо не искам да те нападам, не ми е в стила. Просто изказвах мнение. Моя опит е само с Частна математическа гимназия и определено нея визирам в постовете си. Повярвай ми и аз имах известни притеснения миналата година в началото, но след година там определено мога да твърдя, че се учи здраво  Peace и съм супер доволна, от което.

А иначе съм сигурна, че с изпит се влиза поне в Св.София в немските ЧУ също се полага входящ тест поне за Веда и Ерих Кестнер съм се интересувала. В Българско школо също подлагат новопостъпващите на тест, при който констатират пропуските им и им правят програма с цел да изравнят нивото си с другите деца.

Иначе както казах и в поста си всеки има право на избор и мнение, но истински впечатления се придобиват едва когато имаш опит и с едното и с другото!

# 27
  • Мнения: 1 073
Lennyh, знам че вие сте там Peace,. Аз, самата даже мислех  моите синове да ги запиша там, но в крайна сметка ги записахме в 107-мо, защото и двамата влязоха успешно в паралелките с математика, а и щеше да ми е трудно с водене/взимане и на двамата от различни у-ща. Избрахме по-удобния вариант. Иначе само хубави думи мога да кажа за преподавателите в ПЧМГ Peace

# 28
  • Мнения: 20
Не съм в чужбина. Не съм и даже на морето. Депресиран съм, защото още е криза- повечето казват. И на ресторан нема да ходя. Няма да харча. Нека потреблението пада. Тази гадна зима! Laughing

Към потребителят (само) на тази тема:

Когато на едно място са сбрани деца от ясла и пи-ейч-ди-та (по нещо си) и целта на сбирката е „мнение да се изкаже, шум да има, хиляди лични постове да има” – какво очакваш, кво ще стане ? Да кажеш и ти нещо или да се ориентираш в темата? Да предлагаш/търсиш отговори или за фън ? Преди да идеш на сбирката и влезеш в кокош(к)арника – следва да си (горе-долу) на ясно. Да влизаш, или да не влизаш? Или бързо пост да пуснеш и да излизаш. Колко съм сериозен, само! Embarassed

Темата показва, че рационалността е чужда, оригиналниченето е (просто) упражнение, което кара повечето да се изживяват…виртуално. С коментари и за ДО, и за ЧО. И кво ли още не.
И щом собственият ти (виртуален) свят прасне (суровата) реалност – пикираш обидено пред всички, реагираш с (остър и/или лобистки) „обяснителен” пост, защото някой-си ти противоречи и разваля правотата, имиджа, статуквото и рахатлъка ти дори. На теб, експерта! С много опит при това, и просто с лично мнение.

Аз , ше пишъ (га има кво да кажа) и живея в моя приказка, с граматични грешки/пунктуации и сбъркан словоред. С измислени герои и неверни калкулации. С (малко) (себе)ирония, и многосказателност  и супер анонимност. С някаква (ясна) позиция – за който учил в ДУ/ЧУ (и между редовете) да чете.
ДО/ЧО не ми е силната страна.
И (много малко)потребители, вероятно, ще прелистват тази моя приказка, с противоречиви чувства, защото (някои) искат да систематизират или придобият  познания.
 А има теми, братче, по които съм (просто опитен) убиец. Ами ако съм (бяла)мутра – де ше се скриеш? Зад ИП-то на n-ника, в блока, в ДУ/ЧУ? А,бе – всички сме прозрачни, видими, с делата си!

Думи, думи…
Една обща, обобщена и по възможност разтоварващо-отчетна тема. Обмислям да отворя скоро. Ако се престраша. Заглавие съм измислил.


ПС
Този пост спам ли е? Или по темата?
Всеки сам (от камбанарията си) да прецени. А модератора (прав, крив) да реши!
Благодаря. На всички.
http://www.youtube.com/watch?v=xdCrZfTkG1c&feature=fvw

# 29
  • Мнения: 52
аз ли4но предпо4итам държавното у4илище.а и не е гаранция,4е като си запишеш детето в 4астно,то ще бъде добър у4еник,вси4ко зависи от самото дете от у4ителката му от съу4ениците му...и т.н.и от това как се възпитава.

Общи условия

Активация на акаунт