Да отпадне ли изучаването на Вазов?

  • 10 488
  • 358
  •   1
Отговори
# 15
  • Мнения: 2 792
По тази логика жълтите ли вестници да се изучават  #Crazy ?
По коя логика ?  При положение, че не защитавам идеята Вазов да е застопорен в учебната програма, къде видя предложение за развитие на неговия образ в нея?

# 16
  • София
  • Мнения: 2 840
Ако някой има идея на мен колко досадно недостъпни ми бяха задачите по физика, сигурно щеше да премахне изцяло този предмет в училище.
Обаче си ги учех. Още сънувам кошмари с тая физика. Въпреки шестиците.

А Вазов нито е скучен, нито досадно архаичен. Той е автор, който няма как да отпадне от училищната програма по литература.
Вазов е достъпен като автор, не изисква много размисли, не е труден нито за четене, нито за анализ. На моменти е дори забавен. Стига човекът насреща да е от породата "четящи хора".

# 17
  • Мнения: 2 792
 Да, Клонка, Вазов може да бъде четен, ако не е обременен с всичко, което е обременен в момента.
 Това помежду си може да си го обясняваме до утре, не е да не може да пише човекът, но не е единствения, да е чак толкова натрапен, нито пък най-интересния.
 

# 18
  • София
  • Мнения: 2 840
Че той не е единственият!
А Вазов хич не е "обременен". Посланията му са безкрайно ясни. Няма никакви скрити смисли и безкрайни интерпретативни възможности. Няма как да избягаме нито от епохата, нито от настроенията й, залегнали в творчеството му. А и кому е нужно?
И защо Дюма баща може да бъде толкова приятен за четене, а Вазов - не? Същата работа е, само дето нашата действителност не предлага сюжетите на "Тримата мускетари", а на "Под игото". Един обикновен приключенски роман.
А "Чичовци" е безкрайно забавно четиво.

Какъв по-точно е проблемът с Вазов, че аз не разбирам?

# 19
  • Мнения: 136
По тази логика жълтите ли вестници да се изучават  #Crazy ?
По коя логика ?  При положение, че не защитавам идеята Вазов да е застопорен в учебната програма, къде видя предложение за развитие на неговия образ в нея?
  Ами казваш , че ти е станал интересен с градската клюка за неговата смърт . Та затова -те жълтите вестници пишат "интересните " градски клюки ! Явно не си чела "Опълченците...." , прочети поне внимателно постовете на Клонка , и не се напъвай толкоз , че ти е трудно , все едно четеш от птичи поглед .

# 20
  • Мнения: 212
Долу Вазов. Да живее Хари Потър и други подобни "разбираеми" романи за наште деца...

# 21
  • Мнения: 2 563
Нека си стои, но да бъде преработен начинът, по който се "преподава" литература в училище. Тогава и Вазов, и Софроний ще станат интересни.

# 22
  • Няма такава държава!
  • Мнения: 1 308
Ама че идея - да отпадне Вазов? Не че съм му фен, но хайде сега - дай да го махнем, защото милите дечица не го разбират. Ми той не е толкова труден за разбиране, само трябва да се понапънеш малко, да отвориш някой друг речник и готово. Мислех, че училището е точно затова - да учи, да показва многообразието на живота /в частност литературата/, а не да улеснява. Ботев по-лесен ли е за разбиране, Талев, Димов, Веселин Ханчев? Абе, я дай да махнем цялата българска литература от учебната програма, че да не се мъчат децата ни, какво от това, че това им е наследството? Да четат Хари Потър, ако въобще четат, щото то и това е срамно в наше време. Който не познава историята си, е осъден да я повтаря. Честито!

# 23
  • Мнения: 25 618
За архаичния стил и език на възрожденските писатели като цяло, не само на Вазов, съм съгласна. И отдавна се замислям, дали не сме стигнали до нуждата от "превод" - да бъде осъвременен езикът им с цел по-голяма разбираемост от децата. Поне в началния и прогимназиалния курс. В гимназията може да се учат в оригинал. Или чак в университета - не знам.
Но творбите им са пълни с турцизми и русизми, които са много далече от живота на днешните деца, като че не са достатъчни диалектните и остарели форми на думите... Вижте темата за диалектите - масово неразбиране на думите и приемане на чуждиците като диалекти. Нормално е. Животът си тече, езикът се променя.
Както англичаните си преведоха литературата на съвременен език, така трябва може би и ние да преведем нашата. Черноризец Храбър не го учихме в оригинал, нали? И Вазов така...
Но се опасявам колко коректен и точен ще е един такъв "превод" и кой е способен да го направи. Ако ще са тези, които пишат учебниците по литература - мерси!  Stop Предпочитам да чета старобългарската литература в оригинал - много по-разбираема е.

# 24
  • Мнения: X
Аз предлагам да се забрани българският език защото също е труден. Може да остане английския, турския, ромския, но защо ни е български. Да се забрани и нито да се говори нито да се пише на български и без това сега децата чатят на латиница, за какво ни е този български.
Ужасена съм и някои изобщо не вдяват, че така се затриваме като нация ама.............. прост народ - проста държава - така е.

# 25
  • Мнения: 502
    Ако посегнем и на Вазов,и на останалите възрожденци,не ни остава нищо друго,освен да си теглим куршума! Аман от мъдруване в тази държава,с всяко поколение все по-блестящи идеи и хрумвания. Махнаха Вапцаров,махнаха Смирненски,Ботев отдавна е  "неудобен" на някои политици,сега и Вазов-да живее българският гений в лицето на братя Мангасарян.

   Мъжът ми казва,че всичко това се прави с цел да се заличи напълно спомена от турското робство. След няколко поколения децата изобщо да не знаят що е това рая и еничарство. Следваме европейската политика за заличаване на етническите вражди.

Последна редакция: чт, 25 юни 2009, 08:58 от maraidara

# 26
  • Мнения: 502
   Много трудно за разбиране е следното стихотворение,нали? По-скоро е неудобно за някои,не че е трудно.


ОПЪЛЧЕНЦИТЕ НА ШИПКА


11 август 1877
 
Нека носим йоще срама по челото,
синила от бича, следи от теглото;
нека спомен люти от дни на позор
да висне кат облак в наший кръгозор;
нека ни отрича исторйята, века,
нека е трагично името ни; нека
Беласица стара и новий Батак
в миналото наше фърлят своя мрак;
нека да ни сочат с присмехи обидни
счупенте окови и дирите стидни
по врата ни още от хомота стар;
нека таз свобода да ни бъде дар!
Нека. Но ний знаем, че в нашто недавно
свети нещо ново, има нещо славно,
що гордо разтупва нашите гърди
и в нас чувства силни, големи плоди;
защото там нейде на връх планината,
що небето синьо крепи с рамената,
издига се някой див, чутовен връх,
покрит с бели кости и със кървав мъх
на безсмъртен подвиг паметник огромен;
защото в Балкана има един спомен,
има едно име, що вечно живей
и в нашта исторйя кат легенда грей,
едно име ново, голямо антично,
като Термопили славно, безгранично,
що отговор дава и смива срамът,
и на клеветата строшава зъбът.
 
О, Шипка!
 
Три деня младите дружини
как прохода бранят. Горските долини
трепетно повтарят на боя ревът.
Пристъпи ужасни! Дванайсетий път
гъсти орди лазят по урвата дива
и тела я стелят, и кръв я залива.
Бури подир бури! Рояк след рояк!
Сюлейман безумний сочи върха пак
и вика: "Търчете! Тамо са раите!"
И ордите тръгват с викове сърдити,
и "Аллах!" гръмовно въздуха разпра.
Върхът отговаря с други вик: ура!
И с нов дъжд куршуми, камъни и дървье;
дружините наши, оплискани с кърви,
пушкат и отблъскват, без сигнал, без ред,
всякой гледа само да бъде напред
и гърди геройски на смърт да изложи,
и един враг повеч мъртъв да положи.
Пушкалата екнат. Турците ревът,
Насипи налитат и падат, и мрат; -
Идат като тигри, бягат като овци
и пак се зарвъщат; българи, орловци
кат лъвове тичат по страшний редут,
не сещат ни жега, ни жажда, ни труд.
Щурмът е отчаен, отпорът е лют.
Три дни веч се бият, но помощ не иде,
от никъде взорът надежда не види
и братските орли не фърчат към тях.
Нищо. Те ще паднат, но честно, без страх -
кат шъпа спартанци под сганта на Ксеркса.
Талазите идат; всички нащрек са!
Последният напън вече е настал.
Тогава Столетов, наший генерал,
ревна гороломно: "Млади опълченци,
венчайте България с лаврови венци!
на вашата сила царят повери
прохода, войната и себе дори!"
При тез думи силни дружините горди
очакват геройски душманските орди
бесни и шумещи! О, геройски час!
Вълните намират канари тогаз,
патроните липсват, но волите траят,
щикът се пречупва - гърдите остаят
и сладката радост до крак да измрът
пред цяла вселена, на тоз славен рът,
с една смърт юнашка и с една победа.
"България цяла сега нази гледа,
тоя връх висок е: тя ще ни съзре,
ако би бегали: да мрем по-добре!"
Няма веч оръжье! Има хекатомба!
Всяко дърво меч е, всякой камък - бомба,
всяко нещо - удар, всяка душа - плам.
Камъне и дървье изчезнаха там.
"Грабайте телата!" някой си изкряска
и трупове мъртви фръкнаха завчаска
кат демони черни над черний рояк,
катурят, струпалят като живи пак!
И турците тръпнат, друг път не видели
ведно да се бият живи и умрели,
и въздуха цепят със демонский вик.
Боят се обръща на смърт и на щик,
героите наши като скали твърди
желязото срещат с железни си гърди
и фърлят се с песни в свирепата сеч,
като виждат харно, че умират веч...
Но вълни по-нови от орди дивашки
гълтат, потопяват орляка юнашки...
Йоще миг - ще падне заветният хълм.
Изведнъж Радецки пристигна със гръм.
...........................
И днес йощ Балканът, щом буря зафаща,
спомня тоз ден бурен, шуми и препраща
славата му дивна като някой ек
от урва на урва и от век на век!
 

# 27
  • Мнения: 5 370
Като бивш преподавател по литература-не като форумец-съм ПРОТИВ свалянето на Вазов .
Точно поради историята, която я има в неговите произведения. Иначе Вазов никога не е бил лесен за "преглъщане и смилане".
И аз съм склонна да мисля като Мараидара.

# 28
  • ТАМ КЪДЕТО ИМА ВОДИЧКА
  • Мнения: 82
Следват :Ботев,Каравелов,Яворов .....
Да не пропуснем Шекспир и разни там други дето си нямали друга работа ми драсщили наред.
 
Къде ,къде   по-дабре звучи " Я елате пиленца при батко..."-какъв патос ,Господи ,какъв трогателен текст.
Като тема за матура може да се използват и страданията на лиричната героиня от произведението "Водка с утеха".
Моля,за извинение ,ако пропускам текстове отразили половите блуждения на новите лирични героини.

# 29
  • Мнения: 25 618
  Много трудно за разбиране е следното стихотворение,нали? По-скоро е неудобно за някои,не че е трудно.


За нас с теб - не, но за днешните деца е трудно. И не толкова точно тази ода, но много от другите творби - не само на Вазов, но и на Петко Славейков, и на Каравелов...
В първи клас синът ми трябваше да научи химна на Кирил и Методий от Стоян Михайловски наизуст и се налагаше да превеждам едва ли не дума по дума, за да разбере смисъла. Какъв куриоз - да превеждам творбата, която е символ и апотеоз на българския език!
Абе, ще тръгнат децата ви на училище, ще разберете.  Laughing

ПП Да допълня и за тоталното разминаване между потреса и погнусата, с която ССФ се отнася към всяка наченка на диалект (и съответно възпитава в този дух отроците си), особено ако източникът му се корени на изток от Елин Пелин и диалектизмите и мекия изговор на изучаваните автори. Въх!

Общи условия

Активация на акаунт