Аутистичен спектър. Аутизъм - тема 10

  • 74 869
  • 737
  •   1
Отговори
# 240
  • Мнения: leet
Естествено, че подготовката за интеграцията започва от момента на дезинтеграцията, т. е. - от момента, в който разберем, че детето ни има проблем.
То изведнъж нищо не става, разбираш , че детет е с проблем и го хващаш, и хвърляш при деца без проблем, в група или клас, та т да "ни го оправят", това е безспорно.

Ето държавни образователни изисквания, т. е. - норми, които детето трябва да покрие в 1- ви клас по български, съгласно учебната програма ( макар че първи клас завършват всички деца със словесна оценка- в норма и със СОП):
http://www.mon.bg/opencms/export/sites/mon/left_menu/documents/e … /1klas/bl_1kl.pdf

Ето по математика:
http://www.mon.bg/opencms/export/sites/mon/left_menu/documents/e … atematika_1kl.pdf

По роден край:
http://www.mon.bg/opencms/export/sites/mon/left_menu/documents/e … oden_kraj_1kl.pdf

По музика:
http://www.mon.bg/opencms/export/sites/mon/left_menu/documents/e … as/muzika_1kl.pdf

По изобразително изкуство:
http://www.mon.bg/opencms/export/sites/mon/left_menu/documents/e … razitelno_1kl.pdf

По домашен бит и техника:
http://www.mon.bg/opencms/export/sites/mon/left_menu/documents/e … as/dombit_1kl.pdf


По физическо възпитание:
http://www.mon.bg/opencms/export/sites/mon/left_menu/documents/e … as/sports_1kl.pdf

# 241
  • София
  • Мнения: 4 412
[desi], много преобличания, това 3 пъти да се преобличат деца в първи клас, но може би така са подготвяни. Иначе правилата трябва да се спазват, но все пак заради нещо дребно, че не може да си облече анцунг или да отиде до лавката не е причина детето да не е в училище.

До нас училището не е толкова строго - може да ходи с анцунг, униформи съвсем липсват, само до обяд е /след обяд по желание/, т.е като закуси, може и да не яде до 12 нищо /само вода от шишенце/, в двора винаги има 3 госпожи, които пазят децата, децата първи и втори клас се предават на възрастен. Не съм проучвала подробно, но това знам до сега. Моето дете се облича само, но за сега му отнема 20 мин., а в училище няма кой да го чака, но това не е причина да му се насажда ниско самочувствие.
За мен е много по-важно да си развие вниманието, да може да слуша госпожата и да запомня нещо в клас, а все 3-4 междучасия по 10 мин. ще изкара. И разбира се работим и за самостоятелността, но може да достигне такова ниво и на 10 и 11 години.
Ето една тема за тоалетните в училище - http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=427460.0

Катина, много интерсно това с овцете, ама не си ли му сложила много понятия наведнъж - овца, жена, дете, купуване, мляко за хранене на децата и мляко като продукт от магазина. Гледала съм, че тези неща се казват едно по-едно, най-много 2 и през 3-4 месеца намираш подходящ начин да му ги припомниш и да добавиш още нещо. Така съм разбарла от системата на "Ръка за ръка".

Последна редакция: пт, 11 сеп 2009, 10:52 от TanyaMG

# 242
  • София
  • Мнения: 2 352
Танче, не са много понятията наведнъж, защото всички тези понятия баха отдавна смятам научени и обяснени.Повечето от понятията, които смятах за научени се оказаха наизустени ( и за жалост неразбрани), и сега ги затвърждавам - тоест той вече ги има в главата като една каша, а сега ги и разбира.Разбирането става като мине през него - като ги изживее.
Учили сме ги понятията едно по едно бавно и постепенно.Идва момент обаче, когато зачестяваш понятията в изречението за да ги разбира и когато са в едно изречение.Когато усвои и това вкарваш и метафори, вкарваш и шеги в изречението.За всяко нещо си идва момента, и терапевтите ни насочват.Ти поне имаш добър психолог - не се плаши, тя ще ти казва кое, кога и как да правиш.От нея ги знам всички тези неща  Blush
Танче, но ако детето не е разбрало понятията едно по едно и ги вкарваш в изречението накуп - детето чува само едно бууууууууууууууууууууу.И това е важно.Трябва стъпка по стъпка да се обясняват.И чак тогава накуп в едно изречение.Даже не на куп, а по две, по две, по три и т.н............до обикновен диалог.

# 243
  • в моя свят
  • Мнения: 849
Сигурно ще ме нападнете,но аз не искам да чета и да знам наредби наизуст,още по-малко бих искала чрез наредби аз да убеждавам директори и учители какви са правата на детето ми.Директорите на училищата не са наясно с наредбите,но така е в нашата държава.Но в такова у-ще,където аз трябва да убеждавам детето ми място няма.Защото аз нямам сили да се боря с това.И се моля да не ми се налага,защото ако нямам голям избор за училище както например Calathea не знам как ще издържа.В големите градове има у-ща с опит с ученици с СОП.Има училища където се опитвам да помогнат на тези деца щом са ги приели в у-щето,а не всячески да убеждават родителите да си преместят детето.Благодарна съм,че в града ми има избор от много у-ща.И тази година ще обиколя всички от тях,за да намеря най-подходящото за детето ми.И ще го търся не по наредбите,а по това какво ще ми каже директорката какво те правят за децата с СОП.Защото действителноста б Бг е различна от закони и наредби.Поста на Kezaja ме подсети,че е време отново да посетя РИО.Не вярвам директора на инспектората по образованието да не е наясно с това,което писах в предния си пост.Знаем колко некомпетентни хора се назначават на всякакви постове в нашата държава,но случая не е такъв.А и все пак това е директор на РИО в един от най-големите ни градове.Този директор учудващо за мен е много солидарен човек,освен това лично присъства на комисите за оценка към ресурсните центрове.Не че има значение всичко това,но не може просто да не е бил наясно,защото всички деца с СОП в масовите у-ща минават първо комисията на която той лично присъства и не се сблъсква с проблема за първи път.Но не споря,защото това беше точно,когата детето ми завършваше 1-ви клас т.е. от тогава е минала една учебна година и 2 лета. Kezaja цитира и наредба 2 от 2009г.,което значи,че може да се е променило нещо.Но ми се струва много нелогично дете с СОП да няма право на поправителен изпит или да повтаря годината.Нали за това ги интегрираме да са като всички.Добър е варианта да премине в горен клас без оценка,но това само ако реши родителя.И така ми го обесниха от РИО-ако родителя не подаде заявление или молба(все едно ми е как се нарича и е без никакво значение) за това то детето му минава през пътя на всички други т.е. поправителен изпит и т.н.За това ще отида отново до РИО да си сверя чесовника с две думи,защото за мен е важно да знам какво в момента предлага държавата ни за дете с СОП т.е. кое се прави,а не кое е написано в наредбите,но не се изпълнява.

# 244
  • Мнения: 5 976
Сигурно ще ме нападнете,но аз не искам да чета и да знам наредби наизуст,още по-малко бих искала чрез наредби аз да убеждавам директори и учители какви са правата на детето ми.Директорите на училищата не са наясно с наредбите,но така е в нашата държава.Но в такова у-ще,където аз трябва да убеждавам детето ми място няма.
Не само, че няма да те нападна, но и ще те подкрепя. Това е изцяло и моето мнение  Peace

# 245
  • Мнения: 3 591
Казея, те наредбите са си точни и ясни, ама ти НЕ МОЖЕШ да разбереш какво е интеграция.  И ако ще се бориш за правата на децата, добре ще е да разбереш разликата между интеграция и включващо обучение първо.

Твоето дете например - НЕ Е ИНТЕГРИРАНО НИКАК. Факта, че му се налага дори по един предмет да учи индивидуално, или примерно при Марианка ще липсва интеграция - т.е. на нея ще и се наложи да е в училище го доказва.

Тая криворазбрана "интеграция" вече ужасно ме нерви.
Стига с тея наредби - първо трябва да разбереш какво е интеграция, и как това става по света, за да ми даваш примери в коя държава как нямало помощтни училища...Ами няма, ама децата с проблеми, или една част от тях НЕ СА интегрирани, въпреки, че учат в масово училище. Това се нарича включващо образование, нарече ги специален клас или както си искаш но не е интеграция

ЕТО ЗА КАКВО ГОВОРЯ:

Distinguish between mainstreaming and inclusion



‘Mainstreaming’ or ‘Integration’
                                               ‘Inclusion’


Mainstreaming is about getting learners to ‘fit into’ a               Inclusion is about recognising and
particular kind of system or integrating them into this              respecting the differences among all
existing system.                                                                        learners and building on the similarities.



Mainstreaming is about giving some learners                            Inclusion is about supporting
                                                                                                    all  learners,
extra support so that they can ‘fit in’ or be integrated               educators and the system as a whole so
into the ‘normal’ classroom routine. Learners are                       that the full range of learning needs
assessed by specialists who diagnose and prescribe                 can be met. The focus is on teaching
technical interventions, such as the placement of learners          and learning actors, with
in programmes.                                                                               the  emphasis
                                                                                                     on the development of good teaching
                                                                                                     strategies that will be of benefit to all
                                                                                                    learners.


Mainstreaming and integration focus on changes                          Inclusion focuses on overcoming barriers
that need to take place in learners so that they                             in the system that prevent it from meeting
can ‘fit in’. Here the focus is on the learner.                                   the full range of learning needs.
                                                                                                    The focus is on the adaptation of and
                                                                                                         support systems available in
                                                                                                     the   class-room.




When the child is mainstreamed, we expect the child to perform on grade level with little or no adaptations and modifications. When a child is included, anything and everything may be adapted and modified.

Ако не разбираш това последното да ти го преведа Simple Smile
Т.е. шанса дете с аутизъм да бъде интегрирано в под 1%

Интегриран е Мишо последната година в градината. Т.е. не са били прилагани НИКАКВИ промени и от него е изисквано същото като от другите.
Марти не е интегриран, защото поне по 1 предмет неможе да бъде като всички останали деца.
Няма да е интерирано и моето дете - защото ще му трябва допълнително визуална подкрепа в обучението и няма да се подчинява на някои правила. Той ще е "Включен" а не "интегриран". Включването от своя страна обаче означава училището да има екип готов да работи с децата с проблеми. Специалния клас го наречи. 

Последна редакция: пт, 11 сеп 2009, 13:36 от [desi]

# 246
  • sofia
  • Мнения: 1 426
От вчера започна нашата учебна година. 3-та група в логопедична детска градина. Не знам дали това е интеграция. Сигурно, щом не делят децата и изискват от всички едно и също.
От групичка 12 деца, 2ма са от спектъра. Мойто не го включват в тези "по специални деца"  newsm78, макар и със същата диагноза. Според госпожите той има "други проблеми"  newsm78 ooooh!.

# 247
  • София
  • Мнения: 10 221
Кифла,успешна учебна година и на вас!
Аз някакси не мога да се включа във вашите дискусии,просто явно не мога да намеря думи.Законите си ги чета така на хартия,ама това не ми помага особенно.Бубка догодина ще е ученичка,вече е отложена два пъти.Въобще не е за масово училище тя,макар че ако и кажеш да стои мирна в час ще стои...и какво от това.имам два варианта-помощно училище или да продължи в Пумпелина и едновременно с това да е на някаква индивидуална програма...не знам още,има още една година да го мисля.

# 248
  • Мнения: leet
Деси,

Не се налага нищо да ми превеждаш, както и нищо ново не показваш.
Ти не разбираш интеграцията адекватно обаче- ти, под "интеграция", разбираш, да хванеш едно дете и да го "пейстнеш" в масовия клас или градина, и то изведнъж да се впише от само себе си. Това, ако е възможно, то то не се нарича "интеграция",а дете в норма, което тръгва на училище.

В изреченията, които ни пействаш, е посочено същото, което и в най- новата ни наредба, а то е, че ИНТЕГРАЦИЯТА СЕ ОСЪЩЕСТВЯВА ЧРЕЗ ВКЛЮЧВАЩА И ПОДКРЕПЯЩА СРЕДА.
Което пък означава, че, за да се интегрира едно дете с определени дефицити, то се нуждае от "Включване" и "Подкерпа", което поради различните дефицити и нужди на децата, се организира по различен начин. За моето дете, със сега съществуващия ресурс, това е начина- това, което се прави с него е включването и подкрепата, благодарение на което, се очаква да се впише напълно в масовия клас. Моите прогнози, на терапевтите му и на учителката му са, пълното сливане в класа, да се осъществи през следващата учебна година, което ако стане, дай боже, за мене, в българските условия и при липса на специални училища и паралелки, е успешна интеграция.
Съгласна съ, че Мишо на Катина е успешно интегриран прз последната година в градината, което е успех за всички нас, естествено е.
По същия начин обаче, благодарение на включващата и подкрепяща среда в детската градина, Марти беше и стигна до пълна интеграция в предучилищната- оставаше сам в групата, през целия ден, докато траят всички групови и индивидуални занятия.

Деси,
Няма да си позволя да премина добрия тон, но, си много далече от проблемите ни в БГ, съжалявам.

Следващия петък, на 18 Септември, от 17. 30 часа, ще се излъчи по Канал 1 предаването ни за интеграцията на деца от аутистичния спектър в бг-  в "Едни от нас".

# 249
  • Мнения: 3 591
Казея вземи чети какво пишеш като за начало.

Не обърквай другите с неща които ти не си разбрала или си си ги нагодила така, че да ти изнасят.

Има 2 различни форми на обучение, това "включващо обучение" не е интегриране на детето, а точно твоето копи и пейст в масово училище". Интеграция означава НАШИТЕ деца да сме ги МОДЕЛИРАЛИ така, че да се впишат, а не да променяме средата за да стане това.
Затова ти казвам - няма как да промениш училището цитирайки му наредби, закони, закончета, нормативни актове и т.н. Трябват обучени учители да водят специалното дете в масови клас за да направят ВКЛЮЧВАЩОТО обучение за децата които НЯМАТ ШАНС да се интегрират.
Ето - твоето дете не се е интегрирало. До тогава ти трябва друга форма на обучение. тази друга форма без обучени учители няма да стане. След като в БГ няма терапевти в училищата пътя е само един - да искате това да се случи, а не да викате и се маете - ама как не искат децата. Ами няма да ги искат - защото не са готови да се интегрират, а обучен персонал НЯМА.

Честно, обеснявам едно и също нещо 100 пъти и вече се нервя ужасно. Аз ли съм толкова тъпа, че не мога да обесня добре или ти си толкова упорито забила глава в пясъка не ми е ясно.

Знаеш ли какво ми е ясно за българската действителност ? Че всеки си дърпа чергата към себе си и НИКОЙ нищо не иска да направи за да се промени за тези след него. Щом няма да му угрее неговото дете - що ли да се тормози нещо да прави.
Най е лесно да се жалвате как не ви искат децата и да размахвате закони.
Ами и 10000000 закона да има, НЯМА ЛИ ОБУЧЕН ПЕРСОНАЛ нищо и никога няма да се промени. А това трябва да тръгне от вас, и то не от краката за главата в училище, а от детските градини. Ама ей те и тебе - минало ти е детето през градината, вече не те е еня какво става - ти си си намерила пътя - другите да се оправят. Ами не става така.

КиФла, точно това е интеграция. Равни изисквания за всички.

# 250
  • София
  • Мнения: 4 412
Не знам как е най-добре, дори и не мога да си го представя, дано да имаме късмет това, което правим да е правилно Praynig

Нямам сили да принуждавам държавата да обучи учители, да открие ресурсен център в нашата община, да разкрие повече места в държавният логопедичен център, за да не ми казват 1 час на седмица е недостатъчно, но това е, а пък дори и няма за вас места.
Трябва да се хвана, да работя, да си водя детето като куфар и да си плащам. И се радвам, че поне платени услуги има. Вярно е, че общественото ми съзнание се унищожи някъде по пътя, във времето за обществена дейност, чета "Ръка за ръка", за да мога да си дообуча детето.
И не искам да се чувствам зле, че не знам как да накарам държавата и ресорите, които отговарят за децата да се задвижат.

Успех на всички ученици!!!

И да ви се похваля, днес дъщеря ми яде за пръв път банан, като си го държеше сама с ръка. Още 2 годишните деца си държаха в парка бананите и си ги ядяха, а на моето все трябваше да му завирам парченца. Днес посегна към бабана и си го изяде като го държеше за долната част. Simple Smile

# 251
  • Мнения: leet
Деси,

Предлагам ти да спрем, защото нещата, които пишеш напоследък за интеграцията на децата от спектъра, биха могли да се окажат изключително вредни за интеграцията на децата ни, тук, в бг, тъй като и хора, от които зависи да се случват нещата тук, четат форума.
Ти изхождаш от ситуацията в държавата, в която си, от наличието на специални училища и групи, каквито тук няма и от дефицитите и възможностите на собственото си дете, с което създаваш предпоставки за конфликт между родителите на деца от спектъра в бг, в което и успяваш, но по- големия проблем е, че форума, както казах се чете и от хора, от които зависи съдбата на децата ни, а си на космични години далече от действителността и ти си тази, която не я е еня какво се случва с децата в бг, а се интереусва да задоволи собственото си его, като изплюе някоя велика практика, пречупена през нейната призма, за някоя държава.
А като цитираме добри практики за интеграция в белите държави, имаме предвид точно белите държави.

Но никъде не съм казвала, че не ме интересува какво става в детските градини- първо, нормативната уредба е обща за училищата и детските градини и второ, в детските градини интеграцията започна малко по- рано и те са с 2 стъпки по- напред.
 
И като поздравяваш родители на деца в детската градина за успешна интеграция, искам да поясня, като родител на дете, което е минало през интеграцията в детската градина и стигнало до същата успешна, за която поздравяваш, да поясня, че интеграцията в детската градина, няма нищо общо с интеграцията в училище- всичко се започва отначало в училище. Това е нещо, с което ти също нямаш все още опит, дори и на мястото, с много възможности, където от  разстояние лесно раздаваш идеи, без да се интересуваш какви последствия може да предизвикат идеите ти тук, където не си и нямаш никакво намерение да се връщаш.

Последна редакция: пт, 11 сеп 2009, 16:39 от Kezaja

# 252
  • София
  • Мнения: 2 352
чета "Ръка за ръка", за да мога да си дообуча детето.

Във всички програми за обучение на аутисти присъства това нещо.А именно родителя да е основната обучаваща детето еденица.Независимо по какъв начин е заложено - дали като обучение на родителя, дали като нещо си друго, но не поеме ли родителя нещата в свои ръце - не бива да очакваме чудеса.
Ние сме толкова скапани обаче, че това ни липсва - очакваме терапевтите да ни свършат  работата, очакваме вълшебното хапче да ни свърши работата.Работата си е наша - на родителя.И от скромния ми опит казвам, че без семейно да се подпомага детето - тоест цялото семейство да е обучено под една или друга форма - работата не върви.
Не казвам, че аз се справям - забележете, но се опитвам и знам, че не е достатъчно.

Мисля, че споровете са излишни - говори се на радиото.Всеки си носи глава на раменете, и си я използва както реши.Казано е почти всичко, което има да се каже, и може да го прочете който желае и както желае.Ако има глава на раменете ще извлече необходимото, ако ли не......... ами да е  Confused
Обаче форума е много силно нещо, не го осъзнаваме и не го използваме пълноценно.Но ще мисля по въпроса как бихме могли да го използваме за нещо градивно  newsm78

# 253
  • Мнения: 3 591
Цитат
Нямам сили да принуждавам държавата да обучи учители, да открие ресурсен център в нашата община, да разкрие повече места в държавният логопедичен център, за да не ми казват 1 час на седмица е недостатъчно, но това е, а пък дори и няма за вас места.


Ама чакайте малко, откъде накъде държавата чакате да обучи учителите? Това е ваша работа - вие от там ще почнете. Вие ще намерите кой да го прави, къде, специалисти да дойдат и те да говорят, майки с техния опит и т.н.
Не чакайте НЯКОЙ да направи нещо за вас ами вижте вие с какво може да помогнете.

Като за начало може да организирате папката с материалите за учителката на Марианчето, идеята не беше лоша, но и да отидете "на гости" на училището 2-3 майки и да обесните на персонала какво е това животно дете със СОП и как се работи с него.
Пускате го като едно официално писмо до директорката, че на тази и тази дата в училището им ще се проведе обучителен семинар и ако не намерите някой логопед, психолог или ресурсен учител да дойде с вас запретвате ръкави и вие им изнасяте една лекция - какви са дефицитите на децата, как се подхожда и т.н.
Подобни лекции може да се организират и правят в детски градини в училища и т.н.
На тяхна почва, няма да плащате наем, след време може като имате парички да поканите и някой с титли да ги обучава. Издавате им после един принтиран сертификат да се вукат и преминавате нататък. Оставяте и телефони да ви търсят при проблеми.
Т.е. поемате го в свои ръце.

Може да се направи информация какд а се справяме в определени ситуации на ДВД която да продавате срещу минимална сума на учителите и т.н.
Може да включите стратегии за работа вътре, какви визуални материали да се ползват, къде учителите по законов път могат да търсят помощ, какво са ресурсните учители, заразен ли е аутизма и т.н.  
Вие отивате, правите си презентацията на ДВДто и им го оставяте за ползване.

Еми след подобно "псевдо" обучение Мими няма да изглежда като чудовище. Покажете им че обучението на такова дете не е трагедия, а предизвикателство. И лесно за обучение когато имаш нужната информация.


Не ги пращайте да четат закони или информация в интернет - шанса така нещо да се промени - нулев.
Трябва наистина да ходите и виждате тези учители, да правите семинари и обучения, да имате телефони къде родители и учители да могат да ви званят за консултации...

И не, Казея не ми казвай , че съм, далече от действителността в БГ!

Виж какво Бу направи с кърменето - точно по този начин. БЕЗ НИКАКВИ средства.  
Точно със лекции и обучения се натика дори в закоравелите родилни отделения да прокарва промени бебетата да са с майките си и да се кърмят на поискване! Обучения за кърмачки, обучения на акушерки - и всичко това само с идеята, с голямо сърце и всеотдайност към проблема. И за това закони има отпреди мноооооооооого години, И ТО СТРОГИ МЕДИЦИНСКИ, че бебетата не трябва да се захранват преди 6 месеца, ама и до ден днешен педиатрите си бълват картофено пюре на 3 месеца и сок на 1 месец и т.н.
Ама промяна настъпва все по силно в това отношение - БЕЗ ПАРИ, само с себеотдаденост. И не в интереса на собствените им деца а с интереса да помогнат на другите.
Не се бият с акушерките и педиатри да им тикат законите под носа, а ги обучават. ДАВАТ ИМ НЕЩО. Не си оставят с чувството че им вземат властта от ръцете.

Същото е и със интеграцията на децата ни или пътя към нея и включващото образование.
Има закони които не спазват. Ами научете ги. Научете ги как да се справят с децата ви. Вие сте това и във ваши ръце е силата.
Когато се прокара модела от родителите министерствата с отворени обятия ще го прилапат наготово. А иначе има да чакате не с години ами с поколение нещо да се промени.

Казея, не съм толкова далече от това което е в БГ, тук "интеграцията" както я наричаш е въведена 2001ва година юли. Т.е. много прясна. И вече в доста училища е заработила. Защо ли? Заради родителската намеса. Ама те не са се жалвали, че не спазват законите училищата, че нямат персонал, средства, терапевти.... ами са тръгнали и са обучили хората как да се справят.  

Няма защо да откривате топлата вода, защото тя е вече открита. Направо си вземете наготово схемата на бойлера  Mr. Green

TanyaMG, честита ви малка победа  Hug

# 254
  • Мнения: 3 591


Казея, никой не може да ме спре да пиша каквото мисля. Четели хора от които зависи - ами нека четат. теб какво страх те е какво пишеш ли? Да не вземе нещо да се промени? Форума е за дискусии и никаде никой не казва, че трябва да сме на едно и също мнение.



И още нещо - може да съм на космични години от теб, обаче когато аз бях тук преди години и давах колко може от себе си за да може някоя майка която няма възможност да си прави терапия на детето да му помогне бях близка много нали?  А ти къде беше тогава?
И това го правих точно "щото не ме е еня какво се случва с децата в БГ" според теб. Ми нека е така. На мен душата си ми е чиста.
 
Айде - отивам да бера банани и да се кача на някое дърво.  Имам си и по-полезна работа от това да споря с хора, които не искат да си отворят съзнанието да чуят нещо различно от това което те са си намотали на пръста.
Ти отивай да си развяваш наредбите на директорите, да се бориш за закони които никой няма да спазва и да чакаш нещо да се промени. Успех в начинанието.

Общи условия

Активация на акаунт