Работна група: Образование

  • 23 651
  • 104
  •   1
Отговори
# 75
  • Мнения: 3 504
pogar , какво да ти кажа... все едно е безсмилено или няма смисъл такива деца да ходят на училище.

Сега, като ще има нов министър на образованието... дано продължи инициативите на г-жа Фандъкова, тя поне беше запозната с нашите проблеми, аз и за това се спрях да пиша.

# 76
  • Мнения: 9
Инициативата по лечебна педагогика и социална терапия излезе с отворено писмо, част от което ще публикувам тук:

Уважаема г-жо Ломева,

Уважаеми г-н Стоичков,

     Искам да изкажа благодарност от името на г-жа Едит Мур/Швейцария/ и г-н Герхард Херц/Германия/ – организатори и ръководители на тригодишното обучение по Лечебна педагогика и социална терапия в България /2008 – 2010 год./, както и от участниците в тази обучителна програма, които са над 35 специалисти /учители, специални педагози, ресурсни учители, психолози, социални работници/ и родители на деца с увреждания от над 10 града на България, и лично моята благодарност като психолог, психотерапевт, родител и гражданин с активна гражданска позиция за поканата да участвам в заседанието на Комисията по образование към Народното събрание, състояла се на 4.11.2009 год., където ни беше дадена възможността да изложим позицията си и насоките за конкретна практическа помощ, която можем да окажем в предстоящия процес на неотложни мерки и промени, назряващи и крайно необходими в българското обществено пространство във връзка с децата с увреждания и СОП, както и по отношение на техните семейства.
 След задълбоченото ни запознаване с основните конкретни искания и предложения от страна на неправителствените организации и конкретно на Националния алианс на родителите и приятелите на децата с увреждания „Усмихни се с мен” във връзка с допълване на Проектозакона за училищното образованието и предучилищното възпитание и подготовка, с концепцията им за реформи в държавната политика към семействата на деца с увреждания и СОП, както и с предложения от тях Закон за гарантиране правата на децата със специални потребности и техните семейства и с изготвената Национална програма за гарантиране правата на децата с увреждания 2010-2013 год., а и след оценяване на доброто желание и воля, проявени от държавните институции и изложени в Националния план за интегриране на децата със специални образователни потребности и/или с хронични заболявания в системата на Народната просвета, както и с изложените наблюдения и препоръки към България от страна на Комитета по правата на детето към ООН, сме готови съвместно с държавните институции/МОНМ и МТСП/ и неправителствените организации да подкрепим тези процеси.
     Очевидно е, че става въпрос за крайно належаща коренна промяна както в обществените нагласи към децата с увреждания и СОП, така и в образователната държавна политика за тяхното успешно образователно и социално интегриране в общността. Това ще е един продължителен и труден процес, който действително трябва да ни доближи до онова, което се случва в 21-ви век в цивилизованите страни.
     Лечебната педагогика и социалната терапия са развити и успешно функционират в над 90 страни по света. В тяхната основа са залегнали основните принципи на Валдорфската педагогика. Важна е индивидуалността и индивидуалните особености, качества и способности на всяко дете и човек, независимо дали неговото развитие е в норма или става въпрос за дете или възрастен човек с увреждане. Валдорфската педагогика е адаптивна и гъвкава по отношение на всяка човешка индивидуалност. От изключително значение е личността на педагога – със своята личност той подкрепя и се грижи не само за развитието на интелектуалните качества на детето, но и на неговата психика, чувства, воля, характер, навици, сръчности и морал. Към детето е отправено едно истинско душевно внимание, а не формално отношение. Познанието за света идва чрез различни методи, в чиято основа е залегнала живата образност, идваща от заниманията с изкуства /рисуване, пластициране, работа с вълна, работа с дърво, инструментално музициране, пеене.../. При създалата се ситуация на необходимост от ново отношение и адаптивно обучение на децата с увреждания и СОП в България, лечебната педагогика предоставя действително една ценна възможност с нейните доказани методи и успехи в областта на обучението и лечението, да  бъде разширена нашата образователна система в посока на модерните лечебнопедагогически системи, възприети по цял свят. 

     По какви конкретни начини инициативата по Лечебна педагогика и социална терапия може да вземе участие в предстоящите промени, съвместно с държавните институции и неправителствените организации?

1.Организиране на системни планирани обучения по Лечебна педагогика и социална терапия, насочени към специалисти/под формата на квалификация и преквалификация/ – директори и учители в общообразователните училища, ресурсни учители, специални педагози, педагогически съветници, психолози, социални работници. Обученията могат да бъдат организирани успоредно в няколко големи областни града, за да бъдат обхванати по-големи групи от хора.
2.Системни обучения по Лечебна педагогика и социална терапия на родители на деца с увреждания и СОП във връзка с възможността тези деца да бъдат обгрижвани адекватно от една подкрепяща ги семейна среда.
3.Сформиране и участие на екипи от специалисти, обучени по методите на Лечебната педагогика за диагностициране на случаи, съставяне на индивидуална програма и проследяване на всеки отделен случай на дете с увреждане или СОП.
4.Предоставянето на услуги, насочени към консултиране, подкрепа, рехабилитация, индивидуални ежедневни или почасови обучителни занимания в центровете за работа с деца с увреждания и СОП и в други извънучилищни форми.
5.Предоставяне на услуги, насочени към семействата на деца с увреждания и СОП.
6.Възможност за практика по Лечебна педагогика и социална терапия за специалистите и родителите, посещаващи обучителните програми, в различни европейски страни и лично запознаване с постиженията в тази област.
7.Разработването съвместно с МОНМ на програма за сертифицирането на тези обучения в България и включването като квалификационна или преквалификационна педагогическа степен във ВУЗ.
8.Разработването съвместно с МОНМ и МТСП на програми за професионалното насочване и обучение на децата и младежите с увреждания и СОП.
9.Разработването на програма за професионална реализация в периода след завършване на средното образование на младежите с увреждане и СОП и интегрирането им в професионални социално-терапевтични пространства или институции, както са наричани в европейските страни.
10.Създаване съвместно с държавните институции на социално-терапевтични пространства /институции/, които да поемат младежите и възрастните хора с увреждания и СОП.
11.Създаване съвместно с инситуциите и неправителствените организации, както и с участието на активни граждански групи на възможности за изява на талантливи деца с увреждания и СОП под формата на концерти, изложби, публични прояви.

     С това отворено писмо до Вас още веднъж заявяваме позицията и готовността да се включим активно в предстоящите процеси, с искрената вяра и надежда, че всички деца в България имат правото на истинска грижа и любов от страна на нас възрастните, независимо коя институция или позиция представяме. Те всички са нашите български деца.



# 77
  • Мнения: 9
Ползотворна и конструктивна работа
 
На 31.01.2010 год., в София, по време на 11-та семинарна седмица от тригодишното обучение по Антропософска лечебна педагогика и социална терапия се проведе Кръгла маса.

      Гости на това събитие бяха представители на Сдружението по Валдорфска педагогика: г-жа Величка Йорданова, една от основните движещи сили на първия семинар по Валдорфска педагогика, приключил непосредствено преди започването на нашия семинар, както и организатори и представители на първата в България валдорфска детска градина „Златно зрънце” г-жа Теофана Манева и г-жа Анриета Далова. Към обсъжданите теми се включиха учители от 39 СОУ - София, чуждестранни и български лектори: г-н Хартвиг Елерс – специалист и лектор в областта на биодинамичното земеделие и социалната терапия в Германия,  Деян Димитров – евритмист и лектор в Германия, организаторите на тригодишното обучение: Едит Моор и Герхард Херц. Д-р Димитър Димчев – председател на Антропософското общество в България също беше наш почетен гост.

     Домакини на събитието бяха над тридесет участници – семинаристи, специалисти от над десет града на България.  Галина Трифонова и  Цвета Христова като част от специалистите представиха своите мнения и идеи. В хода на дискусионния разговор се включиха и други участници, а поради напредващото време разговорите продължиха и след това.

     Макар, че идеята на тази среща визираше теми, които бяха от компетенцията на Министерството на образованието и Министерството на труда и социалната политика,  и въпреки отсъствието на техни представители, онова което произтече като идеи и като изводи беше изпълнено със силен заряд на осмисляне и осъзнаване от страна на участващите. По време на дискусията се достигна до важни изводи, които биха довели след себе си бъдещи инициативи:

1.      Да се даде равен шанс и възможност за алтернативно образование в България и това да залегне в бъдещия Закон за образование.

2.      Да се подкрепят родителски инициативи с цел основаване на Валдорфско училище, както и с цел развитие на различни форми на лечебно-педагогическа работа.

3.      Да се води постоянен диалог в обществото – на ниво държавни институции, на ниво педагози, на ниво родители като се организират срещи, кръгли маси и се презентират методите на Валдорфската педагогика и на Лечебната педагогика.

4.      Въпреки, че целите на Сдружението по Валдорфска педагогика и Инициативата по АЛПСТ са еднакви, то поради спецификата на различните целеви групи, към които се обръщаме, пътищата за постигане на тези цели са различни. Това е база за едно бъдещо сътрудничество, ползотворен контакт, обмяна на опит и съвместни инициативи.

5.      Седемте регионални групи в Стара Загора, Плевен, Варна, София, Търговище, Велико Търново, Смолян, създадени по време на обучението по АЛПСТ да насочат своите усилия към подкрепа на вече родили се локални инициативи, както и към осмислянето на нови, в сътрудничество с местни организации, както и с родители и педагози. Както каза Йорданка Димова: „Всеки да започне да прави малко, но от сърце!”, а думите на Йорданка Крумова бяха: „Нека всеки от нас направи крачка встрани от рутината!”.

6.      >Да осмислим себе си като една цялост, като един организъм, който пулсира и действа застанал зад идеите на лечебната педагогика и социалната терапия в България в името на онези, които се нуждаят.

7.      Основата на нашата външна работа да бъде дълбоката ни връзка и познаване на антропософските идеи и принципи, стремежът към системна лична работа и себеразвитие.

 

     Нашата Кръгла маса имаше своето камерно продължение след един ден, когато Герхард Херц, Дорина Василева и Веселина Куртева се срещнаха с представител на Парламентарната комисия по образование, с който протече разговор в посока – какви са стъпките за сертифицирането на тригодишното ни обучение, както и пътя за нови обучения в България под формата на магистратура в рамките на български университет. Имаме проявено истинско желание за помощ от негова страна в тази посока.

     Попътен вятър на всичко, което предстои!

  Дорина Василева -клиничен психолог, семинарист, организатор и модератор на Кръглата маса; e-mail: dorina69@abv.bg 

# 78
  • Мнения: 9
Предстоящ пореден семинар по Лечебна педагогика и социална терапия
 
12-тата семинарна седмица от Първия 3-годишен семинар по антропософска лечебна педагогика и социална терапия в България ще се проведе от 6 до 10 април 2010 г. в курортен комплекс "Св.Константин и Елена" до Варна в Международния дом на учения "Жолио Кюри".

Основни лектори този път ще бъдат лечебните педагози  Доротеа Шмидт (Германия) и Валерия Медведева (Украйна). Деан Димитров ще води отново евритмичното изкуство. Организирани са групи по тонова евритмия, рисуване и работа с вълна. Ако проявявате интерес да присъствате, можете да се свържете по имейл с някой от нас:

Едит Моор - главен организатор: edith.moor@bluewin.ch

Дорина Василева: dorina69@abv.bg

# 79
# 80
  • Мнения: 3 835

Добре, че Френд писа, та ме подсети да пиша и тук. Иначе за проекта на новия закон, точно по него бистрим, четем и мислим, ще искаме среща с Игнатов. Нашите майки смятат, че от нашите конкретни предложения, които многократно внесохме, вкл. и лично на Стоичков, шефа на образователната комисия ги дадохме, имахме и обещанието му, но според нас не са включени в законопроекта. И аз точно за тези стандарти за включващото образовнаие днес мъдрих какви ли са, има ли ги, тепърва ли ще се пишат?! Още преди много месеци сме пратили както и предложенията си към закона, така и нац. програма (по-долу), още в проект, за да заложат целите й като текстове в проекта.

Пускам и тук програмата, направо се самоцитирам от темата, която пуснах.

Здравейте! Hug

Пускам темата за мнения и обсъждания по Националната програма. Работната група за написването й беше създадена в началото на миналата година, заради участието ни и поставените от нас искания на протести и последвали множество срещи в НС, в МС със зам. министри, председатели на комисии, в МТСП и с кой ли още не... Създаде се работна група към ДАЗД специално за целта, ние участвахме в нея, много родители пътуваха от страната за да участват на заседанията, последното беше скоро. Много сме работили, писали и сме се борили за конкретните цели по програмата, според нас е готова и много се надяваме съвсем скоро да бъде окончателно приета. От тук нататък целта ни ще е да започнат реалното й изпълнение. Напишете моля ви мненията и забележките си по нея!

НАЦИОНАЛНА ПРОГРАМА ЗА ГАРАНТИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА С УВРЕЖДАНИЯ 2010-2013
Линк за сваляне  : http://dox.bg/files/dw?a=87acf657a4

Надя Шабани, председател на ДАЗД, създаде и допълнителна работна група, само от представители на институциите, МТСП, МОНМ, МЗ, АХУ, в която те трябваше сериозно да обсъдят целите, и съвместно, и вътре в институцията си, и да поемат конкретните си задължения по нея, като предвидят и съответните необходими средства. Задачата беше да отпаднат целите, които реално не могат да изпълнят. Т.е. това, което виждате като записани цели, всяка отговорна институция е предвидила средствата за изпълнението в рамките на бюджетите си и от европейски програми.

# 81
  • Мнения: 2 242
http://mediapool.bg/show/?storyid=164615&srcpos=7

Има ли някой присъствал на това обществено обсъждане, който да даде малко повече информация?
Всички знаем, че голяма част от проблемите в образованието се дължат и на липсата на пари. Дали това е най-правилната мярка в този момент???
Меко казано аз не съм на това мнение... А вие?

# 82
  • Мнения: 3 835
Не ми говори, че съм яхнала метлата и днес и вчера! Ей сега тук едно писъмце съм спретнала, ще го пращам на сайта на МОНМ, ей тук http://www.minedu.government.bg/news-home/2009/10-04-28_proekt.html

В заключение искаме среща с Игнатов.

Какво говориш Френд, разбира се, че става дума за пари. Не помните ли, че миналата година като сгащихме Вълчев по коридорите, накрая ни каза, цитирам: "От кои деца да взема, за да дам на децата с увреждания?!?" Ние онемяхме естествено и загубихме дар слово!

Винаги става дума за пари. Няма лошо, разбира се, че родителите на децата в частните училища си плащат данъци и всичко, и децата им имат право на държавната дотация за образование, нo мира не ми дава сърцераздирателния начин, по който Игнатов обоснова мярката. И те били деца на Бг и не трябвало да се сочат с пръст!?! Ейййй, дотам ли я докарахме, толкова ли цъфнахме, та я вързахме, та седнахме да оплакваме и съчувастваме на децата в частните училища?! Нали говорим за толерантност в обществото, да си помагаме, тези, които имаме възможност да помогнем на другите, да сме хора, човеци!

Е, хайде тогава да помогнем първо на децата с увреждания, на родителите им, да направим така, че всяко дете, без никакво значение дали е с нещо по-различно, да може усмихнато да пристъпи, в което си иска училище или детска градина. И да е щастливо там! И неговите родители да са щастливи и спокойни, да се чувстват равностойни български граждани.

Пишете горе в линка кум МОНМ, моля ви, пишете, няма как да стане без натиск от нас, хората долу, родителите. Нека видят, че ние долу сме много, нека видят, че сме хора, които си знаят правата, нека усетят силата отдолу.

# 83
  • Мнения: 2 242
Пишете горе в линка кум МОНМ, моля ви, пишете, няма как да стане без натиск от нас, хората долу, родителите. Нека видят, че ние долу сме много, нека видят, че сме хора, които си знаят правата, нека усетят силата отдолу.
Писах!

# 84
  • Мнения: 3 835
Аз пуснах това писмо, но на този мейл press_mon@mon.bg, защото дадения в линка ми връща писмата. Имам тел. на началника на кабинета на министъра, ще се обаждам за среща. Ако имате конкретни предложения по текста на закона, давайте да ги съберем в един документ, за да му ги дадем.


Уважаеми господин Министър, Уважаеми господа,

Благодаря за предоставена от Вас възможност за провеждане на широка обществена дискусия по проекта на Закон за училищното образование. Убедени сме, че единствено държавни политики осъществявани чрез широк и равнопоставен диалог с гражданското общество, биха довели до политики и законодателства, действително отговарящи и служещи на интересите на българското общество и граждани.

Като родителски алианс, обединяваш организации и родители на деца с увреждания и защитаващи правата на децата в неравностойно положение, искаме да вземем становище по проекта на Закон за училищното образование, във връзка с приобщаващото образование на деца с увреждания. Нашата организация е внасяла многократно конкретни предложения, както към Закона за народната просвета, така и към проекта на Закон за училищното образование. Същите предложения внесохме и до г-н Стоичков, председател на Комисията по образование и наука, и многократно сме ги обсъждали с представители на образователното министерство, както и с представители на други държавни институции, имащи отношение по въпросите на децата в България.

Заедно с предложенията ни, преди месеци Ви изпратихме и проекта на Национална програма за гарантиране правата на децата с увреждания 2010-2013 год., чиято Оперативна цел 1 е: Гарантиране на равен достъп на децата със специални образователни потребности до качествено образование и подготовка с оглед пълноценното им социално включване. В работната група по изготвяне на програмата участваха и представители на МОНМ, които са подробно запознати с нейните цели, мерки и сроковете за изпълнението им. Както и са присъствали на подробните и задълбочени дискусии по наистина изключително сериозните проблеми с равния достъп на децата с увреждания до образоватлната система, с дискриминационните принципи широко залегнали в образователната ни система, с лиспата на възможност на децата с увреждания да получат качествено образование, което да им даде шанс  за пълноценно развитие и равнопоставено включване в социалния и обществен живот.

За наше съжаление, запознавайки се с проекта на Закон за училищно образование, ние не виждаме в проекта сериозно да са залегнали мерки за предотвратяване на дискриминацията спрямо децата със СОП. Не виждаме предвиждането на законови текстове, които по сериозен и категоричен начин да търсят и залагат решенията на проблемите с приобщаващото образование. Липсва изричен текст, регламентиращ приобщаващото образование като неизменна част от правото на образование. Липсват конкретните и изрични мерки гарантиращи това право. Липсва специално предвидено и заложено в закона финансиране и предвидени бюджетни средства, които да обезпечат правото на равнопоставено и качествено образование за децата с увреждания. Липсват ясни регламенти как българските училища и учители ще бъдат стимулирани и подкрепени, за да осигурят и предоставят в училищата си достъпна и приобщаваща среда за децата със специални образователни потребности. Какви мерки се предвиждат за подготовка и обучение на педагози за работата с деца със СОП и как ще се предостави възможност и стимул на училищните ръководства да обучават педагозите. Необходима е много сериозна и всеобхватна държавна подкрепа за гарантиране правото на приобщаващо образование във всяко българско училище, защото децата с увреждания и родителите им са равнопоставени български граждани. Всички ние, независимо от пол, раса, етнически произход или здравословно състояние, имаме еднакво право на достъп до образователната система и получаване на качествено образование.

В заключение, бихме искали да помолим за възможност да се срещнем с министър Игнатов, за да обсъдим подробно проблемите и мерките, които следва да се заложат в проекта на Закон за училищно образование, както и като цяло мерките, които образователната ни система ще предприеме, за да гарантира равния достъп на всички български деца до образователната ни система.

С уважение:

# 85
  • Мнения: 155
Браво много добре написано.

# 86
  • Мнения: 2 242
Браво много добре написано.
newsm10

(адресът "действително е недействителен".)

Последна редакция: чт, 29 апр 2010, 15:57 от Friend

# 87
  • Мнения: 3 504
Браво много добре написано.
newsm10

(адресът "действително е недействителен".)

а освен него няма друг изписан, много тъпо..

най-добре тогава на място да се внесе.

# 88
  • Мнения: 3 835
Ние пуснахме писмото, плюс други документи, и на други контакти от МОНМ. На единия от мейлите, аз писах, че не им работи мейла, голяма простотия наистина. Пуснал си официално държавно обсъждане, промотираш го по медии, пресконференции, кръгли маси, и накрая, въздух под налягане, адреса за общественото ти обсъждане, не работи. ooooh!

# 89
  • София
  • Мнения: 4 412
teo7777, много добре сте написали писмото, трябва за защитим интереса на децата със СОП в новият закон. Аз си мисля, че трябва да е записано, че издръжката е от два до три пъти по-голяма от стандартната за ученик. Детето да върви с по-голяма издръжка, а после да се преценява според детето как да му се помогне, дали персонален асистент, учител, ресурсен и т.н.

Прочетох, че обсъждате подпомагането на субсидиите за частното училище.

Аз също мисля, че това си е подготовка за развитие на частен бизнес, но се замислих и от другата страна - за всеки бизнес трябват клиенти и клиентите сигурно ще бъдат децата със специални образователни потребности.

Имам едно опасение, че с тази промяна ще изгонят от всеки клас по 5-6 деца, които учат с по-бавна скорост или са с неустоичиво внимание и пречат на дисциплината. Вместо държавата да подпомогне тези деца, ще принуди родителите има да дават по още 2000 лв. на година, за да могат да учат децата им.

И нас от държавната градини ни принудиха да се изнесем,  сменихме я с частна-предучилищна, от която съм безкрайно доволна, таксата е 300 лв. на месец /за полудневно обучение/.

Може би подготвят да подгонят всички по-трудни за обучение деца към частните учебни заведения, държавата ще даде по 100 лв. на месец и родителите да намерят по още 200 лв. на месец, за да учат децата им. Опасявам дали това не е подготовка за дискриминация на децата и принуждаване на родителите им да дават още поне толкова на месец.

Последна редакция: сб, 01 май 2010, 08:49 от TanyaMG

Общи условия

Активация на акаунт