Орхидея - 2

  • 139 433
  • 736
  •   1
Отговори
# 345
  • Мнения: 0
Честита нова година на всички! Пожелавам ви най-вече да сте здрави, пожелавам ви да сте щастливи, весели и жизнерадостни!

# 346
  • Мнения: 2 312
Само да доуточня- първите 3 снимки са на голями около 1 м китки- листенцата са като кафеена чиниика- тази с цикламените нишки съм я фотнала от упор, а аз хич не съм ниска...
4. и 5.  са масовка- фалчета и дендрита- малки китки-8 лв- около 20- 30 см
А вандите са на покрива закачени и с празна кошничка и пулверизатор какъв е смисъла и аз не зразбр ах.
Тези специално се бяхя смърцафлясали, ама поне цвета им се виждаше.
При шефката беше закачена 1 бр цикламена и свежарска.
Цветарника е до прословутия БАН.
За пръв път видях да се продава и кукуряк.

# 347
  • Голямата Мушмула ¯\_(ツ)_/¯
  • Мнения: 41 759
 Cry искам да съм в София, или поне във Варна  Confused

да се върне любимия образ безподобен и ще кажа къде видяхме ванди, без пулверизатори  Laughing

# 348
  • Мнения: 812
пулвелизатора е подарък явно...

# 349
  • Мнения: 15 740
Здравейте момичета

На Мумита благодарности за снимките, изплакнах очите , направо беше като лекарство за душата, харесаха ми и цимбидиумите - любителската, дендробиумите нобиле са прекрасни ни се чудя защо цъфтят по това време, дендробиумите фал и те са в много сочен цвят, ОБАЧЕ фаворит ми е фалчето от снимка 2. Макар и да се заричам да НЕ купувам повече орхидеи ( за сега) ако видя подобно сигурно няма да му устоя- божествено е , освен това ми се вижда от големите , високи фалчета .

Нади и на мен ми се струва че вандите прецъфтяват, цветовете не изглеждат много цвежи, но пък видях едно ванилово-оранжева в ляво на снимката - не бях виждала такава разцветка.Много са красиви със или без пулверизатопр обаче при мен не вирее цвете дето иска да му пръскам- баш такива глезотии не мога да осигуря.

Видях и в Стрелицията за Пафчета- ами те са бебета разсад, дали ще може човек да го окътка докато си стъпят на краката?

Сега по въпроса за пафчетата и субстрата, ще го отделя като материал, после можем да го сложим в началото на темата заедно с онези другите неща.

!!!! Което ми напомня- девойки от София да вземете да направите списък като нашия варненския от къде какви орхидеи могат да се купят, на какви приблизителни цени - ама много сте несериозни.
_________________________________________________________________________________________________________________________________________

Пафиопедилум (Paphiopedilum)
Семейство Orchidaceae, Орхидеи (Салепови)
(Материалът е взет от Flowersnet. info- с благодарност  на Голди)

Paphiopedilum е разпространен в Азия - от Индонезия до южен Китай. Наричат го още Венерина пантофка (Lady Slipper or Slipper Orchids). Заради особената форма на цвета им, в началото са били считани за насекомоядни.

ТЕМПЕРАТУРА
Ако не сме сигурни в коя група попада нашият Пафиопедилум , най-добре да поддържаме мин 14-15 градуса.
През зимата температурата трябва да е в границите: мин 14 градуса и макс 25 градуса. Ако през зимата температурите паднат под минималните-това в повечето случаи няма да убие растението, но ще спре неговото развитие.

През лятото: мин 20 градуса и макс ПОД 30 градуса ( при нужда се използват вентилатори за понижаване на тампературата).

ВЪЗДУШНА ВЛАЖНОСТ
Харесва им висока влажност в рамките на 50-70%.

СВЕТЛИНА
Преките слънчеви лъчи са твърде силни за тях. Обичат да са на шарена сянка. Лятото трябва да им се осигури 50-70% засенчване от преките слънчеви лъчи, а през зимата: 40-50%.
Желателно е да има движение на въздуха: вентилатор/отворен прозорец.

ГРИЖИ ЗА PAPHS. ПРЕЗ РАЗЛИЧНИТЕ СЕЗОНИ.

ПРОЛЕТ
Това е любимият сезон на всички орхидеи, включително и на paphs.
Повечето видове цъфтят през периода на покой, т.е. през зимата.
При аматъорско отглеждане (в стайни условия), цъфтежът обикновено се отлага за пролетта. След приключване на цъфтежа растението започва да образува нови корени и да пуска нови издънки. Paphs цъфтят само на новите издънки след стигане на зрялост. Ако гледате правилно орхидеята, тя ще образува здрави и жизнени издънки,които още на следващата година ще са в състояние да образуват цветонос. Ако не се справяте особено добре, цъфтежът вероятно ще се отложи с няколко години. Не се тори, докато орхидеята цъфти! При много от видовете цъфтежът продължава месеци и това изтощава растението. Препоръчва се цветоносът да се отреже след няколко седмици и да се сложи във ваза, където може да му се радваме още известно време.
 
През пролетта започваме да торим с балансиран тор 20:20:20.
Това което трябва да запомним, е че paphs са ОСОБЕНО ЧУВСТВИТЕЛНИ към концентрацията на солите и корените им изгарят лесно. Торът трябва да се разреди ПОНЕ 4 пъти повече в сравнение с указаното на етикета (някои препоръчват 5 до 10 пъти). За начинаещи е подходящо използването на течен тор 1 път седмично.
Можем спокойно да изкараме растенията отвън, когато мин температури се задържат над 15 градуса. Пролетният вятър им се отразява видимо благотворно (отново подчертавам, че за paphs движението на въздуха е важно за доброто развитие). Почвата се поддържа влажна, но не подгизнала. Слънцето става все по-силно и трябва да внимаваме да не изгорим растенията.

ЛЯТО
Повечето хора смятат, че всички орхидеи обичат да им е горещо. Това определено е ГРЕШКА!
Основният проблем през лятото са високите температури. Идеалният вариант е да успеем да поддържаме около 25 градуса, но често това е трудно осъществимо. Какво можем да направим:
-прибираме орхидеята вътре, ако отвън температурите са твърде високи
-увеличаваме степента на сянката
-осигуряваме движение на въздуха - не забравяйте, че при използване на климатици се понижава въздушната влажност
-повишаваме въздушната влажност -ако е нужно пулверизираме по 2 -3 пъти дневно
-внимаваме субстратът да не изсъхне.
Ако е много горещо, растението, в най-добрият случай ще спре да расте, в най-лошият ще повехне и ще загине.

ЕСЕН
Това е един добър сезон за paphs. През него младите издънки, които са се образували през пролетта, достигат зрялост и се подготвят да цъфтят през зимата.
През този сезон се използва течен тор с повече фосфор - 10:30:20. Постепенно увеличаваме РАЗРЕЖДАНЕТО на тора и когато температурите паднат под 15 градуса спираме да торим-зимата не се тори. Постепенно намаляваме и количеството на водата, без обаче да оставяме субстратът да изсъхне напълно.


ЗИМА
Това определено е сезонът с най-висока смъртност при тези орхидеи.
В този момент основното е добрият баланс. Почвата трябва да е ЛЕКО влажна - не мокра както е била през лятото, но не и суха, защото корените ще загинат. Полива се сутрин, за да може до вечерта да се е изпарила водата, която е попаднала между листата.
Ако слънцето е слабо, може да оставим paphs да се огряват директно, но винаги трябва да имаме едно на ум и да внимаваме да не прекалим и да изгорим растението.
Друг проблем е минималната температура - не трябва да пада под 15 градуса, а при някои видове-под 18 градуса.
Ако орхидеята е на прозореца, трябва да внимаваме за преохлаждане през зимните нощи, когато температурите на перваза са с няколко градуса по-ниски от тези в стаята. Затова се препоръчва вечер растението да се махне от прозореца или ако остане там, да се похлупи с кутия.
Голям проблем през зимата е и ниската въздушна влажност. Не слагайте растението на пътя на топлата въздушна струя от печката или климатика. При нужда пулверизирайте всеки ден.  


ЦЪФТЕЖ ПРИ PAPHIOPEDILUM

Pahps. цъфтят, когато новата издънка стигне зрялост. Това лесно може да се познае, защото последните листа на зрялото растение се отличават по форма от останалите. Пъпката излиза между последните листа. Появата на цвят не трябва да води до промяна в условията на отглеждане, т.е. НЕ ЗАПОЧВАЙТЕ изведнъж да торите по-често, да поливате повече или да местите рстението на по-светло място. Pahps не харесват резките промени и има голяма вероятност цветът да пожълтее и загине. НЕ СЕ ТОРИ ПО ВРЕМЕ НА ЦЪФТЕЖ!
Pahps цъфтят в края на зимата или началото на пролетта, което създава известни проблеми. Растенията не харесват големите температурни разлики докато цъфтят. Понижаването на температурата с десетина градуса през нощта често води до загиване на цвета.
Някои хибриди растат и съзряват по-бързо, при което може да цъфтят два пъти годишно - през пролетта и есента.


ПРЕСАЖДАНЕ НА PAPHIOPEDILUM

Субстратът на венерината пантофка се поддържа постоянно влажен и затова се разваля бързо, което налага по-честото пресаждане в сравнение с другите видове орхидеи.
Кога трябва да пресадим:
- корените са пораснали много и саксията вече е тясна
- субстратът е загубил качествата си
- pahp. страда от някаква болест или от прекалено засоляване на субстрата и трябва да измием корените му на течаща вода.

Желателно е пресаждането да се извърши през пролетта след цъфтежа.
Лятото е неподходящ сезон, защото pahps обикновено спират развитието си заради високите температури.
Есента е подходящ сезон, защото орхидеите се активизират след края на летните жеги. Това обаче важи само за опитните любители, защото на растението му предстои период на покой. Ако нараним корените му през есента, има вероятност то да не се възстанови достатъчно бързо и да загине през зимата.
Зимата не се пресажда.
Изваждаме растението от саксията, почистваме от субстрата и отрязваме загнилите/загиналите корени. Посипваме раните с канела или стрити дървени въглища. Може да напръскаме корените с инсектицид и акарицид. Внимаваме да не нараним върховете на растеж.
Pahps. имат малко на брой и лесно раними корени, затова трябва да внимаваме двойно повече. Връщаме орхидеята в същата саксия или в малко по-голяма. Субстартът, който насипваме в основата на растението трябва да е по-твърд, за да създаде стабилна основа и същевременно да осигурява достъп на въздух до корените.
След пресаждането слагаме pahps на по-сенчесто място за около месец, като в началото не поливаме, а само пулверизираме - осигуряваме висока въздушна влага на листата, а почвата поддържаме съвсем леко влажна. НЕ ТОРИМ!


РАЗЛИЧНИ ВИДОВЕ СУБСТРАТ

СФАГНУМ МЪХ

Може да се използва само сфагнум мъх без други добавки.Мъхът се накисва във вода от предишната нощ.На следващият ден го отцеждаме от и растиламе на вестник да поизсъхне-трябва да остане само леко влажен.
Сфагнум мъхът се слага по-плътно в основата на растението ,така че да му придаде стабилност.По периферията покриваме леко,като върховете на корените може даже да останат открити.
Сфагнум мъхът е труден субстрат за използване от аматьори.
За начинаещите се препоръчва да сложат в основата на растенито няколко средно големи камъчета(чакъл),които освен стабилност осгуряват свеж въздух до корените.Върху камъните се разполага мъхът като внимаваме да не го оплетем между корените.Камъчетата заемат около половината от дълбочината на саксията. Съвет за по-лесна работа със сфагнум мъх: навиваме мъха на малки топчета, които внимателно слагаме между корените.
МИНУСИ НА ТОЗИ СУБСТРАТ: задържа дълго водата и лесно може да се стигне до преполиванеи загниване.

КОРИ

Желателно е да ги пресеем от боклуци и малки частици преди употреба. Накисваме ги за 24 часа, после ги отцеждаме и оставяме на вестник да изсъхнат частично. Слагаме орхидеят в саксията, като внимателно я придържаме и започваме да насипваме корите между корените. В основата насипваме по-едрите парчета, а нагоре допълваме с по-финния субстрат.Леко почукваме по саксията,за да се запълнят добре пространствата между корените и да се фиксира растението.
МИНУСИ НА ТОЗИ СУБСТРАТ: много бързо изсъхва и сравнително бързо се разваля.

СМЕСЕНИ СУБСТРАТИ
Те имат най-широко приложение и са подходящи за почти всички видове. Препоръчват се на начинаещите paph -любители, заради по-лесното поддържане на оптимална влажност без опасност от преполиване или засушаване.
Съществуват някои хибриди, който "мразят" смесените субстрати, но това вече е висш пилотаж.
Смесените субстрати включват три основни елемнта:
-хидрофобни матриали - различни видове камъчета
-хидрофилни материали - кори, кокосови вклакна, перлит
-източник на йони - активен въглен, цеолит, керамични топчета

ЦЕОЛИТ
Ако обичате да поливате, ще сложите в комбинацията повече от хидрифобните елемнти и ще използвате по-големи частици. Ако харесвате "сухия режим" ще изберете комбинация с преобладаване на хидрофилните елементи и малки по размер частици.

Препоръчват се следните съотношения
хидрофобни:хидрофилни:източници на йони
 5:4:1  - за любителите на повечкото вода)
 4:5:1 -  за хората които поливат умеерено

___________________________________________________________________________________________

Много ми хареса i тази статия защото екратка и много информативна. Позволявам си да я добавя, ако има проблеми ще я преведа допълнително )

Пафиопедилум анг-тонг (Paphlopedilum ang-thong).

УХОД:
Башмачки выращивают в керамических или пластмассовых горшках, верхняя часть которых шире, чемнижняя. Это нужно для того, чтобы при пересадке была возможность извлечь растение из посуды, не повредив его хрупкие корни.
Большинство видов пофиопелилума не имеют периода покоя, поэтому в течение всего года растениям нужно создать умеренно теплый климат (+ 1В-20°С) и регулярный поливать.

Субстрат:
Пафиопедилум выращивают в субстрате, состоящем из небольших кусочков торфа, измельченной сосновой коры, сухих дубовых листьев и угля. Для наилучшей аэрации в смесь можно также добавить кусочки пенопласта, диметром не более 0,5 см.

Цветение:
Цветение происходит в зависимости от вида: у пафиопедилумов с однотонными листьями созревание бутонов приходится на конец зимы и на весну, а их пестролистные собратья цветут в летне-осенний период. Короткий цветонос пафиопедилума обычно несет один цветок, диамет-
ром 5-10 см. Оригинальные и яркие цветки сохраняют свою свежесть в течение 2-3 месяцев.

Освещение:
Опытные цветоводы предпочитают содержать башмачки при искусственном освещении, размещая люминесцентную лампу на расстоянии не более 15 см от растения.
Пафиопедилумыне нуждаются в большом количестве солнечного света.
Во время цветения всем видам пофиопедилумов требуется более интенсивное освещение.

Полив:
Башмачки плохо переносят сухость и засаливание субстрата, поэтому их рекомендуется поливать мягкой водой один раз в 7-10 дней. Полив производят в два приема с небольшим интервалом. Такая техника полива позволяет растению получить достаточное количества влаги.

Подкормки:
В период активного росто и цветения ростения следует подкармливать раствором комплексного удобрения один раз в две недели, а в остальное время - один раз в месяц.

Пересадка:
Переносят пересадку болезненно, поэтому следует проводить не чаще одного раза в два года. Делают это обычно сразу после завершения цветения. Если орхидея сильно разрослась, ее нужно разделить но несколько частей. Горшок, в который вы планируете посадить растение, должен быть достаточно объемным. Это позволит орхидее длительное время расти свободно. На укоренение пафиопедилума уходит от б до 8 недель. В это время рас¬ение не следует поливать, достаточно лишь ежедневно опрыскивать вокруг него воздух.

_____________________________________________________________________________________________________

Ето това е
ВАЖНО относно цветоносите при пафчетата , прочетох че не всички растат с няколко цвят по цветоносите, има и такива които са с само един цвят на цветоноса. Явно моят пъстролистник е такъв.

# 350
  • Мнения: 15 740
re_ge , Пафчето в същата почва като за Фалчетата ли го пресади? На мен ми се струва ,че е малко по- различна, като че ли има повече тор и по- малко корички . newsm78


Сега след статията личното ми мнение за субстрата и пафчетата .
От това което видях вмоята саксия имам камъни торф  и кори. Според препоръчките на Голди камъните и корите трябва да са еднакво количество, в моята саксия обаче не беше така, да кажем корите и торфа бяха една пропорция и половината от тяхото количество бяха камъчета. Нямах кососови влакна но може и да са нямали тези дето са ми го садили. Активен въглен можеш да си купих от аптеката  да натрошиш, обаче няма ли да се измие с поливането ...Керамичните топчета са добра идея но какво носят, спомняме си за керамичните култури на Бялото лаленце- налага се да се тори постоянно но пък задържа влага...

# 351
  • Мнения: 812
Аз моята ванда не я пръскам,може и в саксия като другите да се гледат,моята се чуства много добре,в по едри кори съм я сложила Peace

# 352
  • Мнения: 494
re_ge големи благодарности за инфото! Hug
Моето със шарените листа ще взема да го пресея . Simple Smile
А другото ,което е в процес на цъфтеж, след като прецъфти .
И ще ме извинявате за мързела ,че не качвам снимки, но то наистина на единия си цветонос е с няколко пъпки.

# 353
  • Варна
  • Мнения: 25 813
Снимай дееееее Laughing Да оплакнем очи Party
Ако някой види пафче във Варна на нормална цена, да свирка Simple Smile
На Нолина ходили ли сте скоро? Мислех утре да прескоча, ама не знам дали няма да ме домързи Crazy

# 354
  • Мнения: 812
В момозата имаше по 18 или 20 лв не си спомням точно...

# 355
  • София
  • Мнения: 15 279
Здравейте!
Аз да предупредя за холандците. Като ги заредят наистина им са хубави цветята, но не ги гледат добре. Редовно виждам с паяжини, преполяти и т.н. Дори имам съмнения, че заразата дойде от там, защото предпоследната я купихме почти прецъфтяла и с не много добър вид, но с "човешки" цвят. И аз като Ре Ге се влюбих в цвета и реших, че пак ще цъфне и я купих. Дори не беше преоценена  Sad.

А ето най-после сниманото розово пафче  Embarassed:





re_ge, както винаги си дала много ценна информация!   bouquet

# 356
  • София
  • Мнения: 6 013
Здравейте, момичета!
Аз напоследък нямам много време за форума, но при такива красоти нямаше как да не се включа да ви поздравя!
Чудесни са красавиците!

Относно цените и магазините не знам дали ще съм много полезна, защото това, което аз знам май е ясно на всички.
Кауфланд - 13.99 лв.
Била - 29.90 лв.
Баумакс - 7, 10, 15 лева (зависи от състоянието)
Метро - 15 лв. май бяхте писали
Във почти всеки цветарски магазин - космически цени (между 45 и 68 лв.)  #Crazy
Всички посочени цени се отнасят за фалчета, защото само от тях съм се интересувала за сега.
Не съм запозната с цените в разни оранжерии за съжаление.

Да докладвам за тричките в керамзита - добре са за сега и си почиват. Преди около месец забелязах, че някои от корените в 2 от 3те саксии са почернели с бели точици по тях и понеже реших, че е защото е от многото влага вече са на "сух" режим. Поливам вече по следния начин и за сега ми се струва добре: сипвам вода, така че да остане в чинийката и след 24 часа я изсипвам, така че да не загниват корените. Прави ми впечатление, че растението си дърпа колкото има нужда и така издържа около 3 седмици. Сега коренчетата са посивели и мисля утре да им сложа вода. Междувременно пак на 2 от трите орхидеи им пожълтяха най-долните листа и паднаха сами.

Според вас пречи ли им на цветята като са долу на земята? Мен ме притеснява да не става течение, защото са точно до балконската врата, нищо че е с дограма. Другия месец най-вероятно ще взема цветарник, но до тогава ще са си на земята.

# 357
  • Голямата Мушмула ¯\_(ツ)_/¯
  • Мнения: 41 759
 в рекламната листовка на ПЛЮС има снимки на орхидеи, на пръв поглеф фалчета и дендробиуми. цена 12 лЪва Wink
ще се опитам утре ще видя дали има и как са  Peace

# 358
  • Варна, а по празниците в Ямбол
  • Мнения: 5 022
Cry искам да съм в София, или поне във Варна  Confused

да се върне любимия образ безподобен и ще кажа къде видяхме ванди, без пулверизатори  Laughing

Заповядай!  Mr. Green

Снимах си орхидейката, да я видите на къде върви!
Имам си нов израстък, за когото се чудя дали не е цветоносче или просто корен?  Praynig
Чакам компетентно становище.

Намира се точно над първото листо!

# 359
  • Варна
  • Мнения: 25 813
Цветонос, честито Grinning

Ето цветоноса на моето преоценено:



Днес забелязах миниатюрно черно петънце на върха на едното му листо. Веднага намазах с кислородна вода и топсин, надявам се да завехне. Преди месец-два се появи петно в основата на едно листо, за по-сигурно го изрязах и засега е ок, слава богу. Ама явно ми е кекавко Whistling Поне сегашното е много далеч от стъблото, имам време за реакция. След ден-два ще го изчистя от топсина да видя какво е станало. Пъпките определено тъмнеят, въпреки че са мънички, цветоносът е червеникаво-кафяв, явно цветът ще е в лилавата гама.

Последна редакция: сб, 09 яну 2010, 21:12 от Месечинка виторога

Общи условия

Активация на акаунт