да споделим за учителските своеволия

  • 15 261
  • 335
  •   1
Отговори
# 330
  • Мнения: 41 956

Не може урокът по литература само да се чете. Има си точно такива цели- ученикът да може да открива доброто и  да изразява своето отношение. Учителят е там и помага на ученика да открие правилното, доброто и истината.
Даже родители на ученици в начален курс могат да видят написани в тетрадките на децата си качества на герои от изучавани произведения, пословици и поговорки или изразено отношение.

Аз бих била много внимателна към това насочване към доброто. И направо си предпочитам детето ми да го учат само на граматика, правопис, съставяне на теза и правилно построяване на есе, а не на добро. Защото доброто е относително. Би ли ми казала кое е доброто в "Андрешко" например? Ами ако учителката е религиозна, какво ще учи детето ми? Ами ако е вегетарианка? А като се обърне политиката? Нали едно време децата са учили, че Павлик Морозов е еманация на доблестта?

# 331
  • Мнения: 24 467

Не може урокът по литература само да се чете. Има си точно такива цели- ученикът да може да открива доброто и  да изразява своето отношение. Учителят е там и помага на ученика да открие правилното, доброто и истината.
Даже родители на ученици в начален курс могат да видят написани в тетрадките на децата си качества на герои от изучавани произведения, пословици и поговорки или изразено отношение.

Аз бих била много внимателна към това насочване към доброто. И направо си предпочитам детето ми да го учат само на граматика, правопис, съставяне на теза и правилно построяване на есе, а не на добро. Защото доброто е относително. Би ли ми казала кое е доброто в "Андрешко" например? Ами ако учителката е религиозна, какво ще учи детето ми? Ами ако е вегетарианка? А като се обърне политиката? Нали едно време децата са учили, че Павлик Морозов е еманация на доблестта?

Аз затова бих заложила на дискусията и правото на изразяване на лично мнение. Граматиката, лично за мен, е недостатъчна. Нея я отнасям към Българския език, не към литературата. Литературата далеч не ми се връзва със задължителна учителска интерпретация на нечие произведение.
И понеже хич не съм убедена, както вече писах, че мнозинството учители уважават свободата на словото и мисълта, то си залагам от години на обучението вкъщи.
Имахме, за жалост едва в ХІ клас, едни часове по Етика, Философия и Социология, в които наистина се дискутираше предметът, който изучавахме, конкретният предмет, темата на урока. Правилата на водене на диспут бяха интересно представени от г-жата, часовете й ми бяха изключително приятни. А тя беше жена на възраст и очевидно имаше и мерак, учителстването не я бе похабило никак.
Помня и изключителната си учителка по БЕЛ в основното училище. От едно произведение всеки можеше да опише свой любим герой, по избор, да се мотивира кое у него му харесва. Героите бяха различни, противоречиви. Целта бе убедителност и постройка на изложението, не повторение на литературната критика. Тя оценяваше еднакво добре защитените позиции на ученици, писали за "противополжни" герои. Изказвала съм съждения кое не ми харесва в "Под Игото" и никога не съм бивала ощетена затова, не ми е била натрапвана "правата линия".
Обаче съзнавам, че няма гаранция че това би направило мнозинството учители.

Последна редакция: вт, 16 ное 2010, 13:07 от Judy

# 332
  • Мнения: 59
Аз бих била много внимателна към това насочване към доброто. И направо си предпочитам детето ми да го учат само на граматика, правопис, съставяне на теза и правилно построяване на есе, а не на добро. Защото доброто е относително. Би ли ми казала кое е доброто в "Андрешко" например? Ами ако учителката е религиозна, какво ще учи детето ми? Ами ако е вегетарианка? А като се обърне политиката? Нали едно време децата са учили, че Павлик Морозов е еманация на доблестта?
Имах предвид обучението в начален курс. И говоря за учебна програма, където има примери даже как да накараме детето да открие доброто в произведението. И това е цел, която трябва да бъде постигната в края на часа. А щом целта е такава, ако ще и извънземен да си, трябва да я постигнеш и това е. Изискванията са такива.
Преди да преразказват нали трябва да анализират дадена творба. И трябва да бъдат подробно разгледани всички детайли и решения на героите, поводите, поради които действа така. Не може просто да се каже: ,,Постъпката на Андрешко е добра" или ,,Постъпката на Андрешко е лоша". Peace

# 333
  • Мнения: 24 467
Не знам, wienerka, ние основно минаваме през новия урок и ако имаме преразказ- преразказваме го, без много много предварителни разсъждения, даже хич.   Simple Smile  То си има програма, материал за вземане, оскъдица на времето и т.н.

# 334
  • Мнения: 261
Темата ми е интересна , следя.
Не съм майка , но във 2 клас имах аз  една учителка , чието поведение понякога беше неприемливо за мен , не относно преподаването , а относно държанието и към децата - реплики "СилвиО , к'во си го опънала тоя врат като жираф" ( към момиче , което седи на заден чин и не вижда дъската). Дете , което има синузит и не може да диша през носа е чувало "Зейнал си ми я  тая уста като динозавър насреща" , "Колко трябва да си тъп , бе еди-кой си , че да не го знаеш това а " и пр.. За едно малко дете такива думи действат меко казано стресиращо. Но те бяха казвани само пред децата и често родителите на съучениците ми не им вярваха на преразказите , или се приемаше че преувеличават , защото въпросната госпожа пред родители и пред директор праскаше една мазна служебна усмивка чак ореол и излизаше на главата. Яд ме е че във 2 клас на 7-8 години родителите си мислят , че детето не е достатъчно умно да различи учителските своеволия , защото това за мен бяха своеволия. Спомням си че казвах на родителите си за унизяващото децата поведение , но те не предприеха нищо. Пазеха авторитета на учителката сигурно. Омаяни от служебната и усмивка. И аз какво ли да направя - дете във 2 клас . Слушахме и гадните приказки още 1 година и ходех изнервена и с нежелание на училище , и после ни дойде нова учителка. Не знам защо го разказах  Grinning Но предполагам , че си взех поука като имам дете да се вслушвам в мненията му Grinning

# 335
  • Мнения: 41 956
Една учителка по английски на дъщеря ми също нещо им крещяла и им казвала, че са идиоти, че са никои и пр. Аз вярвам, че е било така, но нямам намерение да се разправям в училище. Едно, че хлапетата наистина я провокират и даже откровено предизвикват. И второ, защото не им вреди да научат и тоя урок - цял живот ще имат някой шеф над себе си, който да опитва с крещене да маскира некомпетентността си и липсата на авторитет.

Общи условия

Активация на акаунт