Въпрос дето ме тормози - как да уча дъщеря си

  • 2 032
  • 34
  •   1
Отговори
# 15
Прочетох темичката ти Лауричка. В общи линии в училище нещата стоят по този начин, както Янита ги описва. Още не са на етап четене на трибуквени думички, но като гледам по тетрадката й наближава.
В момента учат звуци ba, da, fa, la, wa.....и т.н.
Обаче като прочетох какво е написала Танита и се депресирах Embarassed Rolling Eyes

# 16
..... вие нали сте отделна система от Английската Confused.
Нямам идея Embarassed

# 17
  • Мнения: 1 238
Хонди4ка, аз някакъв практи4ески съвет не мога да ти дам,Щото първо не съм в англоговоряЩа страна и второ ,заЩото нямам оЩе опит с у4илиЩе и домаШни  Embarassed Само едно мога да кажа: търпение му е майката и няма да се отказваШ,ей Naughty Wink Щом детето има желание продължавайте заедно да у4ите и да си пиШете домаШните и Ще видиШ,4е с времето усилията ти Ще се възнаградят с успех  Peace Hug  bouquet

И аз така като Миленката не мога да ти дам съвет, защото ние не сме а английски, а и при нас домашните почват чааак на 6 години ако не и на 7... Embarassed Embarassed Embarassed EmbarassedНо искам да се опитам да те успокоя.
Датския език е много по-шантав. Освен, че няма нито една дума в него, която да се произнася така, както се пише, граматиката му е нещо страшно- няма правила за нищо! Когато за пръв път започнах да уча датски питах за най-малкото нещо учителката си, а тя ми казваше, че нещата трябва просто да се запомнят- няма правила защо така и защо иначе. Въпреки това всички нормални хора, ходили на училище са го научили този език. Има много емигранти, които не говорят и дума датски, адецата им са научили езика перфектно .Та те никога не са им помагали с уроците. Лично познавам едно семейство-турци, и двамата са много зле с езика(те са възрастни), имат 6 сина и шестимата са висшисти!
Всяко начало е трудно. Мони току що е започнала училище и разбира се има много въпроси. Но постепенно ще свикне и ще навлезе в нещата. Та тя е само на 5 годинки! А щом от училище са ти казали, че няма никакъв проблем значи трябва да им вярваш и да не се тормозиш. А и на теб английският не ти е матерен език, че да се чувстваш виновна, че не винаги можеш да и помогнеш. Друг е въпросът ако живееше в България и не можеше да и помогнеш с българският.
И това, че са и дали учителка, която да и помага с домашните е чудесно- така Мони ще може да и задава всички въпроси, които я интересуват. А тя, като педагог ще знае по какъв начин да и обясни, та детенце да разбере.
И щом от сега е любознателна, едва ли изведнъж просто ще се откаже!
Ще видиш, че всичко ще потръгне по нататъка.
Успех и целувки на ученичката! Hug Hug Hug Hug Hug Hug Hug Hug Hug Hug Hug Hug Hug Hug Hug Hug Hug Hug Hug
П.С Да ти кажа за колежката ми. Тя е от Тайланд и едва говори датски милата- нищо не и се разбира. Мъжът и е иранец. Имат дъщеря на 8 годинки, която говори перфектно датски и ирански, а тай само разбира, но не говори. Баща и и говори само на фарси. Така че тя освен от училище няма дугаде от къде да слуша датски. Въпреки това (познавам детето лично) тя се спрява с датския наравно с датчанчетата!

# 18
Колко е хубаво да чуеш успокоителни думи Hug
Ей за това ви обичкам - щото си споделяме радости и неволи, и винаги има поне един, който да ти удари рамо Heart Eyes Hug  love001

# 19
  • Мнения: 4 244
Виж кво моме  Naughty я са поспри малко с тия амбиции ooooh!
Остъй дятито кот запомнило в даскалото, толкоз
Седнала в къщи да го тормози, хамаха! Crossing Arms

Виж сега миличка, децата са много по гъвкави и настроени до 10 година ако се не лъжа да запаметяват всичко що им се изпречи пред очите. Както и по горе ти казаха - повторението му е майката.
Не се мори, веднъж запален фитила, лампата ще си гори.
След някой и друг месец ще ревеш че е почнала да ти поправя правописа и правоговора Mr. Green и ха дано!

Имаш едно рамо за опора и от мен, с нищо друго не мога да ти помогна

# 20
Moeto dete 6te e parvi klas dogodina,no ve4e po4nahme da se u4im da 4etem.V bibliotekata namerih edna poredica knijki,koito sa mnogo polezni.Vsiaka knijka e za razli4na kombinacia ot bukvi i tiahnoto zvu4ene-napr."ph","th","ck","sh","ch" ...Osven tova u4im i po edna knijka,koiato namiram za mnogo polezna-"100 words kids need to read by first grade".Tia e na scholastic.

# 21
  • Bristol
  • Мнения: 9 365
Хондич, сега чак виждам темичката ти и извинявай но ми стана смешно и мило  Hug
Ти си типичната българска майка. Аз бях абсолютно същата когато Жорко беше reception. Бях шокирана от тукашната система и се чувствах ужасно безпомощна. Малко си избързала с думичката ball. Давайте по-кротко. Системата им е спираловидна. Ако нещо не е научила тази година, догодина и по-догодина пак го учат, но добавят и нови неща. Знаеш ние сме на 8г, 4ти клас, и още си имаме листове с думички за спелинг.
Алиса много добре е обяснила. Започва се със звуковете, да разпознаеш на кой звук коя буква отговаря. И до ден днешен с малкият се питаме кое К, kicking K или другото  Laughing И двете са просто К. Това Кей и Си се учи по-късничко. В началото ги учат печатните букви, а по-късно ръкописните и сливането на буквите, за моя изненада. Думите ги делят на групи според сложността. В началото са това което чуваш се пише. После се появяват двойни съгласни, двата вида К, безвучното Е накрая на думата е едно от сложните неща. Има още много други подобни "странности" в тукашната система.
Моят също не ми вярва, за него само учителите са авторитет. Затова ако не ми повярва за нещо, ходим и питаме учителя за консулт Wink Така си изградих авторитет на знаеща. Вече нивото му е високо и ползваме речника на компютъра за справка  Crazy
Подобни проблеми имаме и с математиката, въпреки че математиката е една, независимо дали е на английски или български. Всичко опира до системата на преподаване. Начина им на вадене и събиране с едно на ум ме побърква, а последователността за изучаването на таблицата за умножение...нямам думи!!!
Според мен моят НИЩО не знае!! Според учителката е над средното ниво  Thinking
Искала съм повече домашни и никога не са ни ги давали. Според учителите заниманията на децата в училище са абсолютно достатъчни за усвояване на материала, особенно за Key Stage 1. Ще видиш, че догодина пак ще учите буквите от начало Wink
леле голям роман стана  ooooh!

# 22
  • Мнения: 3 161
И аз да се включа - мисля, че трябва да се успокоиш. Била съм пом. учител в начално училище в Шотландия (kilgraston, ако си го чувала) и знам, че дечицата дълго се борят с правописа, нищо че им е роден език. Предполагам, че твоето дете ще научи азбуката със същата скорост като местните, ако не и по-бързо (познанието на друг език е предимство, не проблем). Сега се занимавам пак с англ. правопис, но от позицията на учител и ми стана интересна тази фонетична система - свалих си линка, даден от Алиса, и ще го ползвам. Наистина ттрябва подход към нещата. Аз да е питам обаче: в UK има ли я тази българска практика децата да учат с родителите? Струва ми се, че нещата са нарочно опростени, така че децата да изпълняват прости инструкции и постепенно и неусетно да научават нещата, докато тук майките са принудени да учат с децата, защото много от нещата не са съобразени с детската възраст. Но ако ти прилагаш този подход там, може по-скоро да има обратен ефект. С две думи: споко и остави нещата на учителките и детенце, няма шанс просто да остане неграмотно  Wink!

# 23
  • Мнения: 76
Споко.....
Аз като майка с опит подкрепям мнението на стрйна Фиданка.
Преди да тръгне сина ми на училище изчетох много литература за многоезичните деца и много често се сблъсквх с коментара,че тези деца могат да имат затруднения през първите год. в училище.

И точно така стана с моя юнак,който е вече 3 клас и още има зор с българския.

В началото и аз бях много притеснена,но един ден реших,че колкото повече го назорвам,толкоз по лошо става.Дори един ден ,тъй като хич не му се писало диктовка ,се обърнал към госпожата и казал..."госпожо,аз съм германец и на мен този български не ми трябва.Искам да уча немски и английски и точка."Мале,мале...бях естествено привикана в училище и доста се почервих.
И в крайна сметка си приемам детето такова ,каквото е...а то си ми е много умно Laughing(нащто гардже)
и мисля,че на зорлен нищо нестава.Много си говорим и по мило и драго вече изкарваме и отлични оценки по български.

# 24
  • Мнения: 1 017
Хондич, не тормози детето! Laughing
То е умно и ще се оправи, стига му това дето учи в училище.
Аз опит нямам ама то сега му е времето на детето да играе, после цял живот ще учи и работи.
А и щом ти казват в училище, че е добре значи е така!

# 25
  • Bristol
  • Мнения: 9 365
Аз да е питам обаче: в UK има ли я тази българска практика децата да учат с родителите?
Не, поне в началното училище. Баткото в момента е 4ти клас и това което носи в къщи, като домашно за цялата седмица, го прави за около час. Има и думички за спеллинг, които не са повече от 50 и трябва да се знаят до Коледа Wink После имаме друга партида за до Великден  Laughing Домашното не е задължително, а желателно  Twisted Evil Ако си пишеш редовно домашните получаваш награди, ако не ги пишеш в училище.
Когато съм искала повече домашни ме гледат много старнно  Crazy и се виждат в затруднение, в крайна сметка нищо не дават. Даже веднъж една учителка обясни, че не давали домашни, защото децата били достатъчно натоварени в училище  Thinking а пък и болшинството ходели на разни занимания след училище и нямали време.
Мисля обаче, че в гимназията ситуацията се променя. Поне аз забелязах разлика в натовареността на децата от Key stage 1 и Key stage 2. Даже баткото се оплаква, че "много" учели  Mr. Green Освен това вече не му давали по време на час да ходи до тоалетната Wink или пък да си остри моливчето Joy. Тази работа трябвало да се свърши през междучасието иначе му записвали името на дъската и като събере не знам си колко провинения, щели да ме викат в училище или другото наказание е да пропусне голямото междучасие на обед. Наказаните деца ги събират в стаята на директорката на обед. Тя им казва няколко думи и през останалото време те седят и даже не могат да говорят по между си. Моят вече преживя едно такова наказание, инфото е от извора  Laughing Key stage 2 учениците имат едно междучасие по-малко, а следобед вместо образователни игри, като малките, наблягат на четене на книжки. Седят си в стаята и четат  newsm78 странно нали...

# 26
... Аз да е питам обаче: в UK има ли я тази българска практика децата да учат с родителите? ....
По принцип я няма тази практика. Родителите трябва да помагаме само при четенето на книжката, която ни изпращат всеки ден ( в нея има повтаряне на една и съща фраза с различни подкартинки - това определено не ни е проблем). До преди две години (тоест преди да въведат "фонетичната система") дори са нямали и домашни децата. В общи линии това е ново за всички. Слушам коментари на други родители, които имат по-големи вече деца, че тези домашни не им харесват Rolling Eyes #Crazy Laughing, защото децата се дръщали изморени от училище (учебният ден е от 9 до 15.15часа като имат на обед 1 час почивка, в 10 часът 30 минутна)
Не ме разбирайте погрешно. Аз не съм от амбициозните мами Embarassed Mr. Green. Просто детето се интересува еди кое си име как се пише, еди коя си дума също и така стигнахме до този "спор" с нея.
Мери, сигурно си права, че един ден ще се смея на тия ми тревоги ама нали е първо за мене и нея и.............С Ели сигурно няма да съм такава паника Mr. Green Laughing. И е вярно, че се навлиза бавно, славно и с мноооого повтаряне. Домашните, които ги дават са за изпълнение от една седмица (Симона ги надрасква за 15 минути Laughing).
Мене за това ми беше питанката - да я спирам ли от самопроивянето й желание да пише думички, или да я спра за да не настане каша в главата й. Тя само ги копираше до сега, но явно започва да влага и мисъл при писането, щом й направи впечатление, че говори едно пък пише друго Grinning
Оф, пак стана дълго.
Благодаря ви, че се включвате момичета. Все пак всяко едно мнение ми е от полза.
Емем, не го знам този град - пуснах го Ауторута, но и там не го намери (може би се пише по друг начин Embarassedbouquet

# 27
  • Мнения: 934
Браво на това любознателно дете! В никакъв случай не я спирай! Само че, вместо да пише думички, не можеш ли да и даваш да ги чете? Така ще види, че някои неща се пишат по един начин, а се четат по друг. А иначе аз бих я оставила да ги пише по нейния си начин думичките, без да я поправям засега. Много по-важно е, че е схванала принципа на писане. Писане без грешки - по-късно!
Системата и аз не мога да я разбера - значи, от една страна се учат звуците и буквите, а от друга се запомнят цели думи, като си помагаш с картинки (онези там книжки, дето им ги дават). Това са два метода, които се ползват паралелно. И, значи, по някое време в главите им трябва нещо да прещрака, и да схванат цялата работа. Пълна мистерия! Направо като химическа реакция ми звучи: наливаш от това, наливаш от другото, и чакаш нещо да стане. Е не мога да се боря срещу системата, така че остава да и се доверя. Математиката е много по-лесна за обяснение, има си логика и всичко. 
На нас са ни раздали три-четири страници с идеи за това как можем да помагаме вкъщи, но тези неща вие вече май ги правите и без друго, така че едва ли има смисъл да ги изписвам тук.
Ученето на четене и писане става доста бавно и плавно в английската система. Идеята е да не се бърза, а детето да напредва със собствени темпове. Затова се почва рано, но процесът се точи две-три години. Различно е от това, с което сме свикнали, затова е и толкова объркващо. 

# 28
Шемет, благодраско и на тебе за идейката. Може пък и така да пробвам при следващото нейно желание да й напиша дума. Примерно аз ще й я напиша, както се пише, пък тя ако иска да си я пише по свой начин - няма да споря Flutter Mr. Green
Не знам какво ме чака през следващите години, но щом казвате, явно мнооого бавно се предвижват нещата. Аз си мислех, че до края на първи клас децата вече могат да четат и пишат, ама май няма да е баш така Rolling Eyes Grinning. То и за това тръгват очевадно на 5 години, че до 7-8 белким вече са готови newsm78

# 29
  • Plovdiv->Toronto
  • Мнения: 1 361
Хехе, някои и до 8 клас не могат да се научат. А след това вече няма значение  Laughing ...
Не можеш да я спреш да мисли напред, ето те са още на две и трибуквени думички, а тя иска да знае за четирибуквени и т.н., такива са човечетата, искат повече отколкото могат да разберат. Извади книжките, показвай и примери, сложнотиите в английския спелинг не са чак толкова много, поне не в първолашкия речник. Добре че не сме във Франция  Grinning.
Основете си дъска или тетрадка на правилата. След като разбере че има правила и изключения и те са описани и известни, ще и е по-лесно да се примири с тях и да ги научи. И не е нужно да научава много наведнъж, когато прочви интерес за нова дума, тогава ново правило.
Ball, tall, call, mall  /  doll - това може да е първото правило и изключение. Виж защо е така - незнам, ако трябва обяснение и кажи че ирландците както се пишат така ги произнасят  Laughing.
След време въвеждаш нови - rules, jewels, tools ... Трябва и много да се чете разбира се, когато се полагат основите на правописа и ние имаме отговорности колкото и учителите, не може да се оставя само на училището или на детето само да се бъхта с информацията, някои неща трябва да се сдъвчат малко  Grinning.
Ко да праиш, майки, моята ми помагаше и съм благодарна, ще го направя и аз на свой ред.

Общи условия

Активация на акаунт