Отговори
# 2 955
  • София
  • Мнения: 62 595
Господин На Веси Патето, такива високомерно-високопарни хич не ми допадат, затова изобщо няма да си правя труда да отговарям на поста ВИ!

Математическият талант е като всеки друг талант, не е някакво чудо невиждано! Трябва да има училища и за таланти по български, по физика, по фимия, по география... Ама де ги тези училища? Ако ще откриваме и подхранваме таланти, нека да е за всички, защо да е само за математиката, и музикалните и танцови изкуства?

# 2 956
  • Мнения: 24 467
Да де, само дето тази логика не обяснява, защо като не се организира "за всички", трябва да се ореже математиката, която е вече организирана, като обучение.
Всъщност логика има- българският гений- титан на мисълта. Като не може да е добре, да е както си знаем- т.е. никак. Че по- лесно.

# 2 957
  • София
  • Мнения: 62 595
аз не искам да се орязва математиката, съгласна съм, че системата на математическите гимназии работи. За мен всички промени са почти изцяло непонятни, защото не мога да си ги обясня с никаква "необходима реалност", така да се каже на политически език. Системата, че не е цъфнала и вързала - не е! Ама, поне да не пипаме повече, поне докато не се уверим какво работи добре и какво може да бъде променено.
За мен няма нищо лошо в кварталните училища така, както са сега - до осми клас децата са шарени като способности, възможности, има по-напреднали, има и средна хубост. Това също си е част от живота, така поне всяко дете има шанс да се развива, а не да бъде разпределено в определен коловоз на база дали е успяло точно на 9 години да реши определени задачи на определен изпит. Следя темите за състезанията и олимпиадите не много подробно, но поне дотолкова, че да разбера, че децата на тази възраст са доста незрели и самите родители много често признават, че психическата зрялост и моментното състояние на детето, а не знанията му, се оказват фатални за крайния резултат.

# 2 958
  • Мнения: 24 467
Да, но така ще стане- ще се орежат и малкото пъпки, дето едва са цъфнали. Понеже в градината е влязъл касапин, не градинар и размахва сатър, понеже това може.

# 2 959
  • Мнения: 1 479
Частните институции в системата на училищното и предучилищното образование ще получават субсидия от държавата. .. Друг текст, който мнозинството прокара в предишно заседание на комисията, гласи, че частните училища и детски градини може да се финансират от държавата, докато новият текст постановява задължителни пари от хазната за всички частни институции.
Ясно е, че става дума за лобистки текст, кажете поне в кои конкретно НПО искате да налеете парите, възмути се лявата депутатка Ваня Добрева.
http://www.duma.bg/duma/node/35501

Ха,ха, след "приватизацията" на висшето идва ред и на по ниските нива. А народа тук се чуди защо няма специализирани у-ща за надарените, защо се рушат работещи структури (MГ)  и защо в този батак така настойчиво се "интегрират" децата със СОП.
И ако в последствие се "окаже", че приемните изпити * след 4 клас в ДУ са в противоречие с европейските препоръки за България (равнопоставеност на основното образование), така критикувана именно за това, че създава елитарносст в ДУ (образователна социално изключваща философия т.е. свръхселективна образователна система), тогава лавината на добрите ученици ще се спусне от държавните към частните.  
* За мен решението с приемните изпити е съзнателно заложена "мина", която може да гръмне, когато "началството" горе реши че се нуждае от нейният ефект.

Изводът е, че образоваността като белег на социалното развитие на една общност, не трябва да дели държавните у-ща на  елитни и обикновени а да се стреми към високо общо ниво. ДУ не трябва да извършват подбор на децата чрез изпити ама ЧУ имат това право.  Grinning  

ДУ с жалкият си  единен разходен стандарт за ученик, въобще няма да бъдат конкуретни на ЧУ подпомагани и от държавата, нито ще бъдат конкурентни в качествено отношение следствие на подбора в ЧУ.
Освен това има и други фактори, които ще направят ДУ още по непривлекателни за голяма част от добрите ученици.

# 2 960
  • Мнения: 1 007
Мисля, че с разслояването в прогимназиите ще се спести истерията в седми клас. Имам предвид не да се кандидатства в определени училища, а в рамките на дадено училище да се обособят паралелки по интереси. Не е необходимо да се провеждат специални изпити - нали има матури? Ей тези матури вършат работа.
Това, което искам аз (вече не съм заинтересована, но мисля, че ще е добре за тези след мен), е училището да се ползва по предназначение. В училище си, за да учиш и да те подготвят така, че да не се налагат допълнителни курсове за кандидатстване след седми клас. Това не може да стане в смесени паралелки, където специалното внимание е към децата, които не учат, скучно им е в час и пречат на останалите. Защо тези деца да не бъдат в отделна паралелка, където може да си говорят за биология, а може и за дисциплина? Съответно другите деца да са в паралелка, в която ще се говори за биология, ще си разберат и запомнят урока в час, вкъщи ще го прочетат два пъти и ще отидат да ритат топка. А не, след като се върнат уморени от училище, тепърва да се запознават с урока и да го учат. Прибавете към този урок още четири като него по другите предмети и сметнете колко часа е работният ден на един ученик, на когото му е отнето правото да прекара пълноценни 5-6 часа в училище.

# 2 961
  • София
  • Мнения: 62 595
Химикал, това е точно разпределяне в коловоза без право на обжалване, така да се каже! Където си влязъл в пети клас и край, там ще си "умреш"! Ако сега родя трето дете, не бих искала да го подлагам на това нещо още на тази крехка възраст, още повече че зная какво става в седми клас, а тогава децата са доста по-устойчиви и зрели физически и психически. И не, няма да се спести истерията в седми, а ножицата ще се разкрачи още повече - тези, които са изтеглили късата клечка в пети клас, ще гледат да минат в друг коловоз на тази гара-разпределителна.

# 2 962
  • Мнения: 24 467
Далеч не всеки изпада в истерия в VІІ клас. Зависи изцяло от родителя- какви лични амбиции и цели има, дали ги постига сам или ги проектира чрез децата си и т.н.
Ако децата ползват училището по предназначение- т.е. да учат и то според интересите и нивото си, а не да си губят времето по цял ден из него, никой няма да истерясва, освен определени единици, но такива винаги ще си има.

Винаги съм поддържала идеята за финландския модел за добра обща база на общото образование, но у нас такова чудо няма да се получи- нито населението е готово, нито управляващите, които са си част от това население.
Та затова предпочитам поне да се запазят сегашните работещи модели, като не може да стане друго. Но и това няма да се получи.

# 2 963
  • Мнения: 561
Господин На Веси Патето, такива високомерно-високопарни хич не ми допадат, затова изобщо няма да си правя труда да отговарям на поста ВИ!

Математическият талант е като всеки друг талант, не е някакво чудо невиждано! Трябва да има училища и за таланти по български, по физика, по фимия, по география... Ама де ги тези училища? Ако ще откриваме и подхранваме таланти, нека да е за всички, защо да е само за математиката, и музикалните и танцови изкуства?

Нищо високомерно няма в поста ми, точно и ясно - с факти, Ви обяснявам за какво иде реч.
Освен това, освен, че не Ви се занимава с отговаряне, очевидно не Ви се занимава и с четене, защото само преди една страница се разискваше този въпрос за видовете таланти- физика, химия и биология се учат след 6-ти клас!!!!!
За български и др. езици няма готов модел, ако го прокарат - ние сме твърдо "за" да се работи специализирано с всички таланти.

# 2 964
  • Мнения: 478
  За това иде реч последните 150 страници. Не единствено и само математика, а всичко, което може да се прояви като талант в тази възраст. Математическите гимназии са го направили и това е причината непрекъснато да се споменават. Бяха подканени всички други, които могат да предложат модел, да го направят, но по неясни за мен причини, не го направиха. Точно това имах предвид по-горе - бяха оставени математиците да се борят за една идея, която щеше да облагодетелства всички, но в тяхна подкрепа не се обади никой от другите и им беше казано "да си гледат работата", а отгоре на всичкото ги обвиняват във високомерие и самовлюбеност. Не математиците разделят обществото на математици и всички останали.

# 2 965
  • Мнения: 1 479
Господин На Веси Патето, такива високомерно-високопарни хич не ми допадат, затова изобщо няма да си правя труда да отговарям на поста ВИ!
Andariel , вие днес не сте в настроение. Точно г-на се стреми да прокарва идеята за надарените академично деца а последният му постинг е просто прекрасен.
И да си направите труда няма какво да му отговорите, защото обясненията му не търпят критика.

# 2 966
  • София
  • Мнения: 62 595
Не ми хареса тонът му, това е!  Peace

бабаади, нещо много жестоко се е объркало в цялата комуникация и впечатления за математическите гимназии, закона и реакциите на хората. Не зная дали се е получило случайно или нарочно, но ефектът е лош.

Възможно е да съм повлияна от това при каква система аз съм учила навремето, но според мен, тази от соца си беше много добра - хем имаше училища с отделен прием, хем повечето квартални си бяха на ниво и нямаше особено значение дали си завършил седми клас в едно или друго училище в един или друг град. Но явно материалното, социалното и прочие разслоения подхранват и това в образованието.

# 2 967
  • Мнения: 1 007
Винаги съм поддържала идеята за финландския модел за добра обща база на общото образование, но у нас такова чудо няма да се получи- нито населението е готово, нито управляващите, които са си част от това население.
Та затова предпочитам поне да се запазят сегашните работещи модели, като не може да стане друго. Но и това няма да се получи.

Да, сега общата база е лоша и всеки се спасява поединично. Не знам колко е добра идеята за ранното профилиране, за мен е добре детето да се развива всестранно възможно най-дълго време и в по-късна възраст на направи избора си. Но в едно съм сигурна - трябва да му се създадат нормални условия за учене в училище.
Относно математическите гимназии след четвърти клас - мисля, че има смесване на целите им. Ако те са за деца с математически талант, не е нужно тези деца специално да се подготвят за кандидатстване там с допълнителни уроци и т.н. Те просто се явяват на изпит и влизат. Но някои деца просто искат да влязат в едно добро училище, различно от кварталното - те трябва да положат допълнителни усилия, за да влязат и още след седми клас се изстрелват в езиковите гимназии. Ето за тази втора група деца вероятно е и идеята за прием след четвърти клас във всички училища.
Ако математическите гимназии искат да запазят сегашното положение, може би трябва да се ограничат наистина само до прием на математически таланти, които ще продължат да се занимават с математика. Другите деца, които още не са определили интересите си, да си останат по кварталните училища, но в паралелки, където да им се даде възможност да учат нормално и да се подготвят за кандидатгимназиалните изпити в рамките на училището. Много квартални училища разполагат с идеални преподаватели и база, но поради липса на подбор на децата, този учителски ресурс се пилее и връзката между добрия учител и добрия ученик се къса.

# 2 968
  • Мнения: 412
Andariel , вие днес не сте в настроение. Точно г-на се стреми да прокарва идеята за надарените академично деца а последният му постинг е просто прекрасен.
И да си направите труда няма какво да му отговорите, защото обясненията му не търпят критика.

Надарени академично деца?!  ooooh!
Следя темата от самото и начало и прочетох доста странни и истерични изказвания. Възпитаник съм на МГ, дългогодишен състезател 4-12 клас по математика, с  резултатите от олимпиада влязох без изпит след 7 клас, можех и след 12, но избрах да уча друго.

Искрено се надявам, че повечето пишещи и толкова пристрастени към математиката родители всъщност в обичайното си настроение /щом ще се нападаме на настроение/ подкрепят инициативи като "Заедно в час" на чудесните млади хора, или "Джъмпмат" на Института за прогресивно образование, и биха вложили интелекта и енергията си тези начинания да се множат.

Не е честно и не е оправдано да се говори за математически дарби в началния курс като за нещо изключително. Това е изцяло погрешна и не водеща доникъде пътечка. Ситуацията е точно обратната - всички малки деца могат да бъдат математически гении, ако с тях се работи правилно, ако математиката им се представя като вълнуваща игра, ако получават доверие в способностите си, ако и ако... всеки от вас може да довърши изречението с много доводи.
Да изявяваш способностите си по състезания пък е съвсем друга бира и най-общо опира до наличие на спортна психика. Нищо общо с другото.

Много и безкрайно по-полезно би било да се правят консултации и тестове за оценка на способностите, периодично, да се откриват специфичните дарби, за които родителят не би имал "око" /фигурно пързаляне, театър, шах... / и да се работи за системата на извънкласната работа, където да се насочват децата за да се развиват.

И аз се дразня от пиедестала, на който  е поставен СМГ. Най-добрите от моя випуск не бяха само от там, а по равно от НПМГ, от МГ Бургас,  от В. Търново и т.н. И докато се натяква за добрата му среда, аз пък за себе си като родител на прясно завършил четвъртокласник съм решила, че истински добрата среда е шарената смесица от интереси в доброто най-близко квартално училище. Истински съм ужасена от психозата с курсове на малки деца, които учат 2 и повече години за един пуст прием. Разбира се, има и малка част от децата, които са се записали на "школа" по собствен интерес, това мога да го разбера, и аз в 3 клас съвсем на своя глава отидох на контролно за прием в мат. школа, никого не съм питала, никой не ме е водил. Обърнахте ли внимание, че написах контролно? Т.е. обратното на комерсиализация с над 800 обучаеми, с планирани курсове за второкласници ooooh!

# 2 969
  • Мнения: 50 760
Просто популярносттаа и натягането да се възхваляват тези училища, им изигра лоша услуга,  защото на много хоора им омръзна да се говори само за тях, и да се пренебрегват други, също добри училища. В един момент фокусът върху СМГ стана толкова сладникав, та нагорчаваше,  все едно то е училищеТО, а другите кучета ги яли! Много стана натягането и това отблъсна много хора, иначе положително настроени. И тук все се спряга припевът, че който не възхвалява СМГ, значи гроздето му е кисело, защото детето му не учи там или не е успяло да влезе, а това много отблъсква. Сякаш не може да се разбере от родители на деца в СМГ, че не всикчи искат да си набутат детето там, и че има и други училища, които дават възможности за добра подготовка. Някакво високомерие прозира.

И къде толкова се говори? Говори с в този форум и толкоз. Че даже и темата за СМГ я заточиха в отчетните. Бедата на МГ-тата се корени в качеството на обучението там. Колкото по-добре се работи в МГ-тата, толкова повече се отваря ножицата с другите училища и толкова повече наплив от кандидати за там има. Обаче напливът означава три неща:

- завист от страна на учителите от "пренебрегваните" училища;
- завист от страна на родителите на неуспелите да влязат;
- пропуснати ползи за частните училища.

Децата, които не са искали да учат математика, няма защо да завиждат и не го правят. Те си имат свои цели и математиката не ги бърка. Гроздето киселее на тези, които имат повече амбиции отколкото качества.

Общи условия

Активация на акаунт