Преобразуват помощните училища и други въпроси относно проекто закона образован

  • 92 620
  • 1 093
  •   1
Отговори
# 600
  • Мнения: 3 835
И за да съм толкова категорична в изказванията си за теб и компания, бъди сигурна, че знам повече отколкото ти се иска и предполагаш Laughing.

Уверявам те, искрено се радвам, че най-накрая в душата ти е настъпил душевен мир, след като вече знаеш всичко.

# 601
  • Мнения: 2 510
В психиатрията се използва умствена изостаналост / поне преди 2 години/ и го има в заболяванията.

На мен също ми е чудно защо сте се захванали точно с тези деца и дали някой е виждал такова дете.
Уверявам ви, че едно такова дете не може да бъде опасно по какъвто и да е начин на другите.
Учудва ме това, че тук не се коментират други психични отклонения които могат да се окажат далеч по - сериозни за самото дете, дори и за околните.

Тео, в домашното обучение може да се посочи за кои деца става на въпрос. Има деца със сензорна дезинтеграция, които не могат да се обучават в масово училище.

# 602
  • Мнения: 18 961
Това може да се случва и на деца в норма. Зависи от учителя и директора.
В крайна сметка родителите могат да преценят дали детето напредва с обучението, дали се чувства добре /за мен лично това е най важно/, какво е отношението към него.
Напълно съм съгласна, но за едно дете с СОП е желателно да научава нещо, а не само да присъства на двойна цена, да оставим, че ефекта може да бъде и противоположен на социализацията.

Аз и за миг не допускам детето да е част от интериора. Това се усеща от родителите, не може да се скрие. Не съм обаче наясно какво може да се направи при евентуално нарушение. Не съм запозната и с децата аутисти, затова повече чета темата, а доколкото схващам тези деца са доста различни, но всеки родител си познава детето и той най добре и най бързо би преценил как стоят нещата.

Аз изобщо не харесвам закона и не само заради децата със СОП. От една страна е добре децата със СОП да влезнат в масовите училища, от друга страна обаче тези които не могат по една или друга причина какво ще правят. И куп други въпроси ....

# 603
  • Мнения: 1 738
teo7777,
Sorry, трябвало да се преборите за термина, но дали е умствена "изостаналост" или "увреждане".  разлика няма. По-скоро по-деликатно се говори за "проблеми в интелектуалното развитие".
А за самостоятелното обучение, това е вратичка за родителите най-вече на аутистичните деца. Има гениални деца, които след няколкогодишни опити за "приобщаване" отказват да посещават училище или биват пропъдени. Те трябва да имат право да се докажат чрез изпити и да получат диплом, който може да ги отведе далеч напред. Вярно е, че се казва, че не могат да се обучават в тази форма хора с умствена изостаналост, но в България тя се определя с IQ тест, който е неподходящ за хора от аутистичния спектър и често не дава достоверни резултати. Така че един високо функциониращ и дори гениален аутист може да се окаже сред тези, на които не е позволено самостоятелно обучение. Това въжи в значителна степен и за деца с леко и средно тежко умствено изоставане.

# 604
  • Мнения: 2 510
teo7777,
А за самостоятелното обучение, това е вратичка за родителите най-вече на аутистичните деца.
Тук съм напълно съгласна, че това важи само за нас.
Малко хора могат да достигнат до ниския аутистичен спектър и децата да ги приемат.
Ако едно дете има страх от тълпата, от затворено пространство, от шум с определен диапазон, от допир, от хора оценяващи се по неизвестни какви критерии, от цветове, миризми и т.н. как ще обучаваш такова дете.
Такова дете няма да иска да влезе в стаята, дори и да влезе, то моментално ще се опита да се изолира от всичко, ако настояваш започва да върши неща твърде неприемливи за околните и накрая може да изпадне в шок.

# 605
  • Мнения: 3 835
Констанца, "термина" не е никакъв проблем, за който да хабим сили да се борим, тъй като от раз самите те искаха адекватен термин. Аз само към вас дадох разяснението, ние проблем нямаме. За останалото, разсъждавай, аз казах какво мислим ние и какво сме отстоявали и продължаваме да го правим.

# 606
  • София
  • Мнения: 4 412
Тео,  децата с тежка умствена изостаналост са с такава медицинска диагноза. Тя казва какви са прогнозите в развитието на детето и дава насоки как да се терапевтира.  Тази диагноза предполага повече от 3-4 години изоставане от календарната възраст. И според медицинската литература лицата достигат развитие като 6 годишни деца. Това сме имали предвид, като не възрязаваме срещу възможността за специалните паралелки за тази категория.

Спомням си преди време една активистка разказваше, как в Италия всяко дете е с личният си асистент в класа.   На детето с тежко умствено изоставане му текат лигите, личнитя асистент бърше лиги  и детето е в час, разбира се трудно схваща нещо от материала за съответният клас. След няколко месеца продължи разказа, как при болест или квалификационен курс на личният асистент някои от роднините на детето  не ходи на работа, за да придружава детето в масов клас. И накрая се отказват от присъствието.

Обяснили сме в т. 2, че настояваме да има план и начин на терапевтиране на тези деца, така че те не просто да присъстват в класната стая ,а и да достигнат максимума от развитието си.

Ако написалите  закона го имат този план за развитие на децата с тежка и дълбока умствена изостаналост в масов клас добре. За това ще питаме на парламентарните обсъждания.

А самостоятелната форма на обучение не е само за аутистичните деца. Аз имам 2 познати, които обучават децата си в подобни форми. Едното дете е със слухови проблеми, а другото с тежки логопедични проблеми, но са с нормално IQ. Имаха  срещи с масовият клрас и така прецениха майките. Не виждам защо родителите на деца с други заболявания да нямат този шанс за самостоятелно обучение.

Последна редакция: пн, 19 мар 2012, 23:39 от TanyaMG

# 607
  • Мнения: 2 165


Обсъдиха проектозакона за училищното образование в Хасково
http://haskovo.info/index.php?option=com_content&task=view&a … 0277&Itemid=2

http://dariknews.bg/view_article.php?article_id=872104
Цитат
На 28 март,от 10 часа, в ритуалната зала на Община Габрово ще се състои втора кръгла маса за предучилищно образование на тема„Детска градина и семейство- изкуството да си сътрудничим. Процедури, техники и умения за постигане на ефективно партньорство"

Mama_Nana, благодаря за разясненията. Hug

Последна редакция: вт, 20 мар 2012, 09:10 от n_alex76

# 608
  • София
  • Мнения: 4 412
Честита пролет, мами! Нека донесе много хубави моменти за всички ни!!!

Мами, сетила съм се нещо от няколко дни за индивидуалната форма на обучение. Това изречение на Тео ме подсети да ви питам
"Тази форма/отнася се за самостоятелната/, плюс индивидуалната, са най-широко използваните форми за гонене на деца от масовите класове."

Наистина индивидуалната форма на обучение се очертава като разработена пътека за изолиране на децата. И Райка писа преди няколко страници и като следя форума тя доста се прилага. Аз в новият закон не видях някакво ограничение върху индивидуалната форма на обучение. Дори много често имаше думите "индивидуална форма, индивидуален план" Вие усетихте ли някакво ограничение или по-строги парвила за прилагане на тази форма?
Защото, ако няма ограничения в индивидуалната форма, се чудя вече какво променя този закон и кое е по-доброто.

Направихме малка промяна във Становището, дописахме че липсата на паралелки по чл. 193 може да е претекст за неприемане на децата. В сегашната ситуация казват: "нямаме опит с такива деца, отидете на друго място". А повият закон ще кажат: "нямаме достатъчно деца за такава паралелка, отидете на друго място".

За чл. 118 - Оценяването, доста организации писаха, и ние сме писали и мисля, че ще го коригират.

Забравила съм, да обърна внимание на Констанца при определяне на подкрепата, че трябва да напишем "Темата е прочетена повече от 10 000 за 1 месец". Това е добро число.

Мами, може би е добре все пак да съберем и имена и да ги приложим, когато официално внасяме становището. Вие какво мислите?

Последна редакция: вт, 20 мар 2012, 09:07 от TanyaMG

# 609
  • Мнения: 5 965

Мами, може би е добре все пак да съберем и имена и да ги приложим, когато официално внасяме становището. Вие какво мислите?

Peace

# 610
  • Мнения: 2 165
TanyaMG , директорите не могат да откажат прием на деца със СОП по ЗНП.Така в нашата ДГ има 3 деца по 1 в група с различни диагнози.Как новият закон ще ги защити и ще им осигури качествено приобщаващо образование?

ЗАКОН ЗА НАРОДНАТА ПРОСВЕТА
Чл. 21. (Изм. - ДВ, бр. 90 от 2002 г.) (1) Децата със специални образователни потребности и/или с хронични заболявания постъпват в детските градини по чл. 18.
(2) Задължение на детските градини по ал. 1 е да приемат деца със специални образователни потребности и/или с хронични заболявания.

Тема:Индивидуална програма за обучение
Kezaja « #10 Май 18, 2009, 11:18:12 »
http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=333346.0

ПРАВИЛНИК ЗА ПРИЛАГАНЕ НА ЗАКОНА ЗА НАРОДНАТА ПРОСВЕТА

http://www.rio-ruse.org/ppznp-g3.html

В Ловеч се провежда петата конференция „Водим бъдещето за ръка”

http://lovechonline.com/novini/politika/2653-v-lovech-se-provezh … teto-za-raka.html

Последна редакция: вт, 20 мар 2012, 10:09 от n_alex76

# 611
  • Мнения: 18 961
Таня,
Не знам дали ще мога да обясня добре и дали е спрямо закона, но това е моя опит.

Индивидуална форма и Самостоятелна форма могат да се различават.

Индивидуалната не пречи детето да е в масов клас. По преценка, то може да бъде"освободено" от някой елементи в обучението т.е. изискванията към него са по малки, но достатъчни за да има количествена оценка. При нужда, детето се подпомага от учителя по съответен предмет, а не от ресурсен /той си е отделно/.
Пример: В момента детенце от нашия клас има проблеми с уч.материал. Не влиза във всички редовни часове /не защото не го искат, а защото се изморява и става неадекватен/. Учителите обаче работят самостоятелно с него /в училището, не в къщи/ с цел да влезе в ритъма на другите, да изгради/затвърди навиците при учене и да се върне в клас.

Самостоятелната форма е вече обучение в къщи, извън масовия клас. Така беше моето дете една година, но физически не можеше да ходи на училище. Госпожата идваше в къщи, програмата му беше съкратена /отпаднаха някой предмети - музика, ДБТ.../, индивидуална спрямо възможностите му, но достатъчна за да покрие минимума и да мине в следващ клас.

Според мен и двете възможности трябва да ги има, както и преминаването от една в друга. В интерес на истината основната фигура във всичко, отнасящо се до децата със СОП е директора на училището. Той е този, който разпорежда /разбира се на база мнения на специалисти и възможности на закона/, как да преминава обучението и вписването на детето в общия клас/училище.

# 612
  • София
  • Мнения: 4 412
Mama_Nana, благодаря ти за разяснението.

Аз обаче се чудя това което описваш дали не е индивидуален план, прочетох и линка от n_alex и се затвърждава мнението ми, че има разлика от индивидуална програма и индивидуална форма на обучение. Аз не видях промяна в тази индивидуалната форма на обучение, при която детето се посещава в къщи.
Защото имам няколко познати с по-тежки деца, ето Райка писа преди няколко дни в темата, че ще бъдат на форма, при която идва учител няколко пъти в седмицата в къщи и детето не ходи на училище. Тя би предпочела друго форма, с известнен престой на детото в училище, но това са й предложили. Познавам и други деца, които не припарват до училище, а идва учител у тях само за 8 часа на седмица. И децата не могат да получат знания по другите предмети. И Владислава Цолова миналите години обясняваше за сина си, че трябва да му наема частни учители за другите предмети. Сега това донякъде ще е коригирано с комбинираната форма. И поне аз съм разбрала, че това е индивидуална форма ма обучение - индивидуално обучение по няколко предмета, а през другото време не искат децата в училище. Тя не е пожелана от родителя, а е избрана от училището. И по нея към настоящият момент децата с по-тежки увреждания си стоят в къщи.

И има известни неудобства при индивидуалната форма - може учителят да идва в 7,30 сутринта, а детето да е с недоспиване и да е неудобен този час, да е далече учителя, да боледуват често. И индивидуалната форма дори и по сегашният закон струва 2400 лв. допълнително. А често детето не получава обучение.

При самостоятелната форма - може да се направи индивидуален план, да се дадат материали, консултации на родителя и детето и той да обучава детето, когато то е в най-добра кондиция. Детето се явава на изпит за проверка на резултатите. Добре е да ги има и двете форми.

Последна редакция: вт, 20 мар 2012, 10:06 от TanyaMG

# 613
  • Бургас
  • Мнения: 959
.При самостоятелната форма - може да се направи индивидуален план, да се дадат материали, консултации на родителя и детето и той да обучава детето, когато то е в най-добра кондиция. Детето се явава на изпит за проверка на резултатите. Добре е да ги има и двете форми.

Според мен разликата е в избора на родителя.
Само че така изобщо не виждам ролята на училището. Да назначат тогава родителя на щат, за да обучава детето.

# 614
  • София
  • Мнения: 4 412
Аз подхванах въпроса, за да ви питаме дали искате самостоятелната форма т. 7 от нашето становище да остане като точка в становището. Щом е предвидено, че в някои случаи децата без умствено изоставане ще се възползват от нея, може би и за децата с умствето изоставане ще е полезно в някои частни случаи.

И дали считате, че е още една врата за гонене на децата. Така или иначе индивидуалната форма на обучение в домашна обстановка си е налична като широка врата и в сегашният закон, и в проекто закона и се прилага.

А самостоятелна форма на обучение никой не може да те принуди да приемеш, точно защото не си учител или друг специалист. Родителят, ако прецени, че е добре за детето и че има сили я пожелава. Има изпитване, може и срочно да е и се преценява дали родителят е успял в обучението.

Това са моите разсъждения за тези форми в областта на нашето становище.

Последна редакция: вт, 20 мар 2012, 10:22 от TanyaMG

Общи условия

Активация на акаунт