Човек да не владее езика си е тъжно, нека затова да се потрудим дружно!

  • 91 093
  • 738
  •   1
Отговори

Анкета

На какво залагате и разчитате при подготовката  на детето  за седмокласния изпит по БЕЛ или съответно  за задължителната матура в 12 клас?

Опции:

# 120
  • Мнения: 1 007
 Laughing Каква дискусия кипи тук  Laughing

Относно изречението за родителската среща, Черна станция е права, Как' Сийка също. Веси не е. Ако питате защо, ще трябва да използвам терминология. А аз мога да я използвам само ако и вие я владеете. И тук е обяснението на това, защо трябва да има, респ. да се учи граматиката. Граматиката, като всяка съвкупност от правила, не е толкова за тези, които могат без нея, а за тези, които не могат. Половината население има усет за запетайки и правопис, другата половина няма - е, граматиката е за тази, другата половина. За да могат грамотните да отстояват правото си да четат грамотно написани текстове. Повечето хора знаят, че не трябва да се краде - усет. Това означава ли, че не трябва да има Наказателен кодекс? Simple Smile

# 121
  • Мнения: 25 448

В твоя пост няма употребено "дали-или", но той ме провокира да го използвам в своя, за да изведа още едно изключение от общоприетите правила.

Химикал е тук, ще обясни всичко научно. По начало мен не ме разбират много в този подфорум  Wink

Ясно, разбрахме се.  Laughing
Радвам се, че Химикал ще обясни, макар че не съм сигурна дали е нужно чак толкова да се усложнява езикът. Вярно, че запетаята може да струва човешки живот, ама в този случай е много далече от това.
Като знам, че в някои езици няма чак толкова стриктни правила за запетаите, направо им се чудя на хората там как ли са оцелели досега...  newsm78

# 122
  • Мнения: 1 007
Какво трябва да обясня?

# 123
  • волно калдъръмче
  • Мнения: 6 312
Е, ако животът ми зависи от това, бих се замислила дали не си заслужава усилието да направя една справка или да попитам някого.

"дали-или" Има ли запетая? Правилата са категорични - има.

Айде да направя бегъл опит:

1. Опростяваме изречението, като премахваме условието, започващо с "ако"
Бих се замислила дали не си заслужава усилието да направя една справка или да попитам някого.

2. На лице са четири прости в състава на сложното. Едното от простите може да съществува независимо от останалите.
Бих се замислила - главно изречение /1 от схемата/

3. "дали не си заслужава усилието" е подчинено пряко на главното /2 от схемата/

4. Следват две прости равноправни изречения, въведени със съюза "да", те са подчинени на подчиненото "дали не си заслужава усилието".
да направя една справка /3 от схемата/ ; да попитам някого /4 от схемата/

4. Двете подчинени са свързани със съюза "или"
да направя една справка или да попитам някого


За улеснение съм изрязала от схемата двата съюза "да" на 3 и 4 изречение.

Последна редакция: вт, 22 окт 2013, 19:55 от Саморая

# 124
  • Мнения: 40 312

Пак не ми отговори Grinning Толкова ли е трудно?

Правилно ти е решението на задачката  Flutter Мислех, че отдавна е станало ясно.

И аз така мислех, ама ти го усукваше за да не те попитам "Трябваше ли ми да знам сложни термини, за да го напиша правилно?"
То се видя, че не е нужно.

# 125
  • волно калдъръмче
  • Мнения: 6 312
Когато е трябвало да ги знаеш, си ги разбрала, да не казвам, че си ги знаела, че нещо ми се обиждаш.

Последна редакция: вт, 22 окт 2013, 19:59 от Саморая

# 126
  • Мнения: 40 312
Laughing Каква дискусия кипи тук  Laughing

Относно изречението за родителската среща, Черна станция е права, Как' Сийка също. Веси не е. Ако питате защо, ще трябва да използвам терминология. А аз мога да я използвам само ако и вие я владеете. И тук е обяснението на това, защо трябва да има, респ. да се учи граматиката. Граматиката, като всяка съвкупност от правила, не е толкова за тези, които могат без нея, а за тези, които не могат. Половината население има усет за запетайки и правопис, другата половина няма - е, граматиката е за тази, другата половина. За да могат грамотните да отстояват правото си да четат грамотно написани текстове. Повечето хора знаят, че не трябва да се краде - усет. Това означава ли, че не трябва да има Наказателен кодекс? Simple Smile

Аналогията е неуместна. Не НК учи хората да спазват закона, а разни предмети от сорта на "Гражданско право", "Морал и етика" и знам ли какви са там днес. НК е тоягата, а не възпитанието.
А граматика трябва да се учи, но с друг подход - малко и важни правила + много упражнения. 

# 127
  • Мнения: 1 007
Laughing Каква дискусия кипи тук  Laughing

Относно изречението за родителската среща, Черна станция е права, Как' Сийка също. Веси не е. Ако питате защо, ще трябва да използвам терминология. А аз мога да я използвам само ако и вие я владеете. И тук е обяснението на това, защо трябва да има, респ. да се учи граматиката. Граматиката, като всяка съвкупност от правила, не е толкова за тези, които могат без нея, а за тези, които не могат. Половината население има усет за запетайки и правопис, другата половина няма - е, граматиката е за тази, другата половина. За да могат грамотните да отстояват правото си да четат грамотно написани текстове. Повечето хора знаят, че не трябва да се краде - усет. Това означава ли, че не трябва да има Наказателен кодекс? Simple Smile

Аналогията е неуместна. Не НК учи хората да спазват закона, а разни предмети от сорта на "Гражданско право", "Морал и етика" и знам ли какви са там днес. НК е тоягата, а не възпитанието.
А граматика трябва да се учи, но с друг подход - малко и важни правила + много упражнения. 

НК не учи хората на морал, а регламентира кое е престъпление и как да се наказва. Ти нямаш нужда от това, защото си порядъчен гражданин. Но ако някой е откраднал, ти трябва да се позовеш на нещо, за да му докажеш, че е извършил престъпление.
Граматиката по същия начин регламентира кое е правилно и защо. Ето, ти казваш, че те дразнят думи от рода на "аварий" - как ще докажеш, че това е грешка? Като се позовеш на граматиката. Същото е и с останалите неща.

# 128
  • sofia
  • Мнения: 8 925
Важно е да знаеш къде да провериш, ако нещо се чудиш как е.

Гледам един тест на големия (преговор):
Буквите Л, М, Н, Р какви са? Без да гледам отговорите си помислих "сонорни съгласни"
Дадени са два отговора - а) звучни съгласни б) беззвучни съгласни....и запецнах.
В нас имам само един ученически правописен речник и там ги няма. Намерих и един голям тълковен речник (скорошно издание) и отзад дадени буквите - гласни - изброени, звучни съгласни - изброени и беззвучни съгласни - изброени..... О чудо! въпросните букви липсват!?
Такова нещо не ми се беше случвало, честно ви казвам  Simple Smile

# 129
  • Мнения: 40 312
Ето, ти казваш, че те дразнят думи от рода на "аварий" - как ще докажеш, че това е грешка? Като се позовеш на граматиката. Същото е и с останалите неща.

Не е моя работа да знам защо и по какво правило е грешка, нито да го доказвам. Стига ми да знам как трябва да бъде и да умея горе-долу да спазвам тези правила. А за обосновки си има специалисти лингвисти, нека си учат тези неща в университета колкото си искат. Ако ми кажат, че бъркам ще им повярвам, защото са експерти.
Аз и като искам светлина си запалвам лампата без да ме интересува законът на Ом, законът за топлинно действие на тока и прочее. Не ми трябва да си обяснявам защо свети крушката. Когато баскетболистът хвърля към коша в главата му не са формулите от раздел "Механика" на физиката, макар те много добре да обясняват защо топката е стигнала до коша, а не другаде. Спортистът просто е научен какво да прави практически ( китката, пръстите, лакътя) и после се е упражнявал. Това може да стане и с граматиката.

# 130
  • Мнения: 40 312
Важно е да знаеш къде да провериш, ако нещо се чудиш как е.

Гледам един тест на големия (преговор):
Буквите Л, М, Н, Р какви са? Без да гледам отговорите си помислих "сонорни съгласни"
Дадени са два отговора - а) звучни съгласни б) беззвучни съгласни....и запецнах.
В нас имам само един ученически правописен речник и там ги няма. Намерих и един голям тълковен речник (скорошно издание) и отзад дадени буквите - гласни - изброени, звучни съгласни - изброени и беззвучни съгласни - изброени..... О чудо! въпросните букви липсват!?
Такова нещо не ми се беше случвало, честно ви казвам  Simple Smile


А каква ти е практическата полза да знаеш дали са звучни, беззвучни или сонорни?

# 131
  • sofia
  • Мнения: 8 925
Никаква естествено  Simple Smile

Ама като са го дали в теста на детето?

През мен минават голямо количество молби (на студенти). Когато кажа на някой да напише молба свободен текст, в 80% от случаите ме гледат стреснато. Не е възможно за всеки студентски проблем да има бланка за попълване.
Не е нужно да споменавам, че от някои молби не става ясно какъв е проблема и за какво се "моли".

# 132
  • Мнения: 24 467
Важно е да знаеш къде да провериш, ако нещо се чудиш как е.

Буквите Л, М, Н, Р какви са? Без да гледам отговорите си помислих "сонорни съгласни"
Дадени са два отговора - а) звучни съгласни б) беззвучни съгласни....и запецнах.
В нас имам само един ученически правописен речник и там ги няма. Намерих и един голям тълковен речник (скорошно издание) и отзад дадени буквите - гласни - изброени, звучни съгласни - изброени и беззвучни съгласни - изброени..... О чудо! въпросните букви липсват!?
Такова нещо не ми се беше случвало, честно ви казвам  Simple Smile

А каква ти е практическата полза да знаеш дали са звучни, беззвучни или сонорни?

Ни'ква. Убедена съм, че и дума на срички може да пренесе на нов ред и без да е наясно с този въпрос.
Иначе нито са звучни, нито беззвучни.
Но то и хората някогаш са спорили колко дяволи могат да се хванат на върха на иглата. Всяко време- с безсмислените си полемики.

Не нагазвайте из самодивско с НК. Той има отношение само към най- тежките прегрешения и влиза в употреба когато са вече сторени, като очертава кръга последици от тях. Правила за поведение има и извън него. Даже повечето са извън.
Нищо общо с граматиката няма, която очертава кръга от правила за ползване на езика. Затова и като го ползваме НК-то и някой следва да се позове на него, то това "позоваване" се прави от едни специалисти, облечени в пурпурни и черни тоги.  Simple Smile Само тогава имат значение и практическо приложение предвидените санкции. Всяко друго позоваване, направено от други субекти, си остава незадължително и лаическо.
На морал учи обществото, нормите по него се нагаждат, то ги създава и, когато е нужно, се обличат в нормативни правила, не НК.

С граматиката винаги мога да си направя справка, но това за близо 40 години не ми се е налагало, що се отнася до купищата литературни фигури, синтаксиса и видовете сложни изречения. Едва ли ще ми се и наложи. Нек' си ги учат филолозите и онези, на които им е кеф, за децата да останат наистина полезните часове по изучаване на текстове, обсъждането им и съставяне на собствени такива от най- разнообразно естество.
Дали и колко пъти съм отваряла граматика след училище за мен няма нищо общо с това, дали и как ползвам родния си език, като инструмент за комуникация. Точно тази основна негова функция някак се отбягва от съставителите на учебни програми по предмета.

Последна редакция: ср, 23 окт 2013, 09:39 от Judy

# 133
  • Мнения: 40 312
Никаква естествено  Simple Smile

Ама като са го дали в теста на детето?

През мен минават голямо количество молби (на студенти). Когато кажа на някой да напише молба свободен текст, в 80% от случаите ме гледат стреснато. Не е възможно за всеки студентски проблем да има бланка за попълване.
Не е нужно да споменавам, че от някои молби не става ясно какъв е проблема и за какво се "моли".

Ето, значи в училище трябва да се наблегне на упражнения за създаване на текст, а не децата да си тъпчат главите с литоти, хорейове, ямбове, синтаксис и т.н.

# 134
  • Мнения: 1 007
Никаква естествено  Simple Smile

Ама като са го дали в теста на детето?

През мен минават голямо количество молби (на студенти). Когато кажа на някой да напише молба свободен текст, в 80% от случаите ме гледат стреснато. Не е възможно за всеки студентски проблем да има бланка за попълване.
Не е нужно да споменавам, че от някои молби не става ясно какъв е проблема и за какво се "моли".

Ето, значи в училище трябва да се наблегне на упражнения за създаване на текст, а не децата да си тъпчат главите с литоти, хорейове, ямбове, синтаксис и т.н.

Черна станция, права си. Но образованието ни като цяло не е практически насочено. Ако беше, с математиката щеше да се приключи още в шести клас и после само да се упражнява наученото - да се изчерпят всички приложения на знанията за обем на пирамида, примерно. Вместо това се трупа нов и нов материал, понякога с единствената цел след 20 г. да помогнеш на детето си на свой ред също да го усвои. Трупането на информация без практическа насоченост си е болест на цялата образователна система.
Има обаче светлина в тунела и това са езиците. Забелязвам смяна на метода на преподаване и изучаване и в резултат на това на децата още в пети клас им пада езиковата бариера, което е чудесно. Говоря за обикновени училищни часове, не за курсове. Говоря и за масовост, а не за успехи на по-старателни деца. Причината е, че в пети клас спират с теорията и продължават с практика. Нещо такова трябва да стане и с БЕЛ, и с МАТ, и с другите предмети. По някаква причина обаче не става.

Общи условия

Активация на акаунт