Човек да не владее езика си е тъжно, нека затова да се потрудим дружно!

  • 91 248
  • 738
  •   1
Отговори
# 525
  • Мнения: 5 160
july1993, да, така. Иначе в упражнението се искаше и съставно да посочат. Simple Smile

# 526
  • София
  • Мнения: 3 611
july1993, да, така. Иначе в упражнението се искаше и съставно да посочат. Simple Smile
Би трябвало в четвърти клас да им кажат, че спомагателният глагол сам не може да бъде сказуемо, т.к. изречението няма завършен смисъл, а с думичката след него. В случая:
е велика духовна сила
е важно
е родният език

# 527
  • Мнения: 5 160
Във връзка с настъпващите празници,
защо пишат "Честита Нова 2016 година"? Simple Smile

# 528
# 529
  • Мнения: 5 160
Въпросът беше логически, не правописен.
2016 е една, няма нова, няма стара. За себе си съм приела словосъчетанията или Нова година, или 2016 година.

# 530
  • Мнения: 25 600
Става и "новата 2016 година". Щом годината е фиксирана, следва определението да е членувано.

# 531
  • Мнения: 4 303
Става и "новата 2016 година". Щом годината е фиксирана, следва определението да е членувано.
Въпросът по скоро беше защо да е нова/та, щом нямаме стара 2016г.

# 532
  • Мнения: 25 600
Защото годината е нова за нас, а допълнително се уточнява, че е 2016-а.  Laughing
Както и старата е 2015-а, а не някоя от предишните стари години.
А още по логично обяснение - удобство. Ако си пазиш картичките и обичаш да ги разглеждаш, от пръв поглед да се сетиш кога си я получила и коя точно нова година ти честитят.
Много издребнявате, девойки, отпуснете тез души-камбани, празник е. Да оставим хората да си честитят така, както им харесва. Grinning

# 533
  • Мнения: 4 303
Много издребнявате, девойки, отпуснете тез души-камбани, празник е. Да оставим хората да си честитят така, както им харесва. Grinning
На мен просто ми е интересно! Както се казва само "за спорта".

# 534
  • Мнения: 11 908
      Моля, за мнение какво глаголно време трябва да се използва при описание на литературен герой?

Има ли филолози или учители? Със сигурност съм учила нещо различно.

# 535
  • Испания
  • Мнения: 37 503
      Моля, за мнение какво глаголно време трябва да се използва при описание на литературен герой?

Има ли филолози или учители? Със сигурност съм учила нещо различно.

Има. По-лесно ми е да ти потърся информация:

ІV. Преразказва се в подходящо основно глаголно време и в съответните му спомагателни глаголни времена и наклонения.

Основните глаголни времена са сегашно време, минало свършено, минало несвършено време и бъдеще време. Първите три се използват като основни при преразказване.

Важно! Когато се преразказва в аз-форма от името на определен герой, като основно глаголно време се използва минало време.

Когато задачата е да се преразкаже текстът от позицията на анонимен страничен повествовател, трябва да се използва сегашно време като основно глаголно време.

Примери:

1. След миг натисна запъхтян звънеца. Отвори му Камен. Ташев не успя да овладее гнева си, сграбчи го за ризата.
- Ще те убия! – извика той.
Изскочи бащата на Камен по дочен панталон, готов да тръгва на работа. Двете близначета стояха зад него и гледаха уплашени.
- Какво е станало?
- Елате вижте, елате вижте! – гласът на Ташев трепереше от гняв. – На сол е направил стъклото.
- Не съм аз! – каза Камен. (Из “Войната на таралежите”, Братя Мормареви)

2. Чух звънеца и отворих вратата. Беше Ташев. Той ме сграбчи за ризата и каза, че ще ме убие. В това време изскочи баща ми, облечен за работа. Зад него, уплашени, се бяха скрили двете близначета. Баща ми запита разгневения съсед какво се е случило. Тогава Ташев настойчиво покани баща ми сам да види как съм направил стъклото на сол. Заявих, че не съм го сторил аз.


3. Започнах аз да правя кацата. Труд не жалих, направих я каца и половина, като ти кажат – точно! Колкото широка, толкоз и висока – чамова каца с бели като сирене дъски! Сто пъти премерих може ли дъното й да се огребва с ръка – може! Разглобих я на дъски, натоварих я на мулето и леви-десни – право в Хамбардаре. Сглобих кацата в двора на Суля и тъкмо я стегнах в обръчите – ето ти стопанина. Като видя кацата – зарадва се, но като я пипна и напипа дървените обръчи, загуби му се кефа и се намръщи. (“Изпит”, Николай Хайтов).

4. Започва той да прави кацата, без да жали труда си. Прави я колкото широка, толкова и висока. Многократно премерва дъното й – да може с ръка да се огребва. След като става готова, я натоварва на мулето и я кара на Сулю. Стопанинът отначало гледа на кацата с радост, но когато забелязва, че е направена с дървени обръчи, се намръщва.


Запомнете, че от дидактическата задача зависи изборът на основно глаголно време! Грешката при употребата на основното глаголно време може да се окаже фатална за вашата оценка!


Източник: http://u4ili6teto.bg/mod/page/view.php?id=3361

Предполагам, че става въпрос за преразказ.

# 536
  • Мнения: 5 160
Мисля, че основното глаголно време е сегашно историческо. В комплект с други.
От типа " е роден, учи, харесва, отблъсква", етс.

Скрит текст:
Лирическият герой в “На прощаване” е бунтовникът -  свободолюбива, непокорна личност, която не може да гледа “турчин, че бесней” над бащиното му огнище. Засукал любовта към свободата с майчиното мляко, той е устремен към борбата, към саможертвата, към смъртта подвиг. Бунтовникът копнее за предстоящата битка, дори майчините сълзи не могат да го спрат. Но той не е само мечтател и знае, че революцията, пътят към свободата, често носи и смърт. Затова той вижда два възможни изхода от борбата: “юнашка” смърт или победно завръщане. Това е неговият нравствен избор.
            Бунтовникът в “На прощаване” е готов за саможертва по този “страшен” път към своя идеал—свободата. За него саможертвата е дълг и завършек на един достойно извървян път. Смъртта—единият възможен изход, не го плаши.

# 537
  • Мнения: 11 908
      Моля, за мнение какво глаголно време трябва да се използва при описание на литературен герой?

Има ли филолози или учители? Със сигурност съм учила нещо различно.

Има. По-лесно ми е да ти потърся информация:


Предполагам, че става въпрос за преразказ.

      Ако предполагах, че е преразказ, щях по-лесно да избера времето.
Но в случая задачата е "Описание на литературен герой".
Т.е,аз го разбирам така-не преразказваме,т.е не разказваме нечий разказ, а правим описание на литературен герой. Вярно, героят е познат от литературното произведение, но ние не преразказваме,а създаваме първичен текст. Така предполагам.

Мисля, че основното глаголно време е сегашно историческо. В комплект с други.
От типа " е роден, учи, харесва, отблъсква", етс.

Скрит текст:
Лирическият герой в “На прощаване” е бунтовникът -  свободолюбива, непокорна личност, която не може да гледа “турчин, че бесней” над бащиното му огнище. Засукал любовта към свободата с майчиното мляко, той е устремен към борбата, към саможертвата, към смъртта подвиг. Бунтовникът копнее за предстоящата битка, дори майчините сълзи не могат да го спрат. Но той не е само мечтател и знае, че революцията, пътят към свободата, често носи и смърт. Затова той вижда два възможни изхода от борбата: “юнашка” смърт или победно завръщане. Това е неговият нравствен избор.
            Бунтовникът в “На прощаване” е готов за саможертва по този “страшен” път към своя идеал—свободата. За него саможертвата е дълг и завършек на един достойно извървян път. Смъртта—единият възможен изход, не го плаши.

Затова и аз мисля като Lorenca  Оказа се, че съм посъветвала грешно детето и има поправки.

Според преподавател,би следвало да се използва преизказно наклонение. Ако има  такова правило, при всички случаи е сравнително ново.

Затова исках да зная - има  ли  такова правило?

# 538
  • Мнения: 5 160
Да не е от приказка ... И затова.
Овчарят бил умен и пасял овцете по цял ден...

# 539
  • Испания
  • Мнения: 37 503
Зависи за кой клас става въпрос и какво точно са учили досега децата.

Общи условия

Активация на акаунт