Приятелят ми подписва двугодишен договор с Глобул. Конкретните условия в договора са: 24 месеца, 25 лв. месечна такса, дата на фактуриране - на 15-ти всеки месец. Понеже човека се е отказал от хартиена фактура, нямам представа каква е крайната дата за плащане на месечната сметка, но да предположим, че е нещо от сорта на ДО 30-то число всеки месец. В случай на неспазване на срока на договора, или прекратяването му по негова вина, той е длъжен да плати оставащите месечни такси за тези 2 години и неустойка 200 лв.
Случката е следната: Човека се забавя с плащането почти 2 месеца, т.е. пропуска да плати един месец (спират му телефона), почти на края на втория месец плаща двете пропуснати такси, очаквайки да му подновят услугите. Тогава разбира, че няма да му пуснат телефона, договора му е прекратен, поради неспазване на условията. Т.е. той на практика вече НЯМА договор с тях, но все пак му се ВЗИМАТ парите за последните 2 месечни такси (като на техен клиент, какъвто реално вече не е), в офиса на Глобул му се заявява, че към момента НЯМА ЗАДЪЛЖЕНИЯ, но след еди какво си време ще му ИЗЛЯЗАТ неустойките.
Операторите на Глобул не казват конкретна дата, на която е прекратен договора (за да може да направи справка с касовата бележка за платените месечни такси), не са му изпратили известие за прекратяване на договора (вероятно поради отказа от хартиена фактура?!) и в момента го тормозят от фирма за събиране на задължения, заплашват със съд, адвокати и пр. за 600 лв. задължения.
В тази ситуация Глобул в правото си ли са? Има ли законен изход и редно ли е човека да си плаща таксите като клиент (въпреки че в същия момент вече не е) и след това да му се иска неустойка, като на не-клиент?