Седмокласникът се стяга финални метри да пробяга- тема №44

  • 33 409
  • 729
  •   1
Отговори
# 360
  • София
  • Мнения: 19 933
Ами Антеа, и аз мога да поспоря...  Щом в оценяването, забележи точно  на есета, има съществени  разлики между учители от едно и също училище (апропо баш  в това, към което май се е насочил синът ти, ако не ме лъже паметта от споделеното назад по темите), какво остава за нещата в национален план? Mr. Green

Колкото до колежа - аз определено си  мисля, че  есето там не е само и единствено  проверка на грамотност,  лексикална култура и способност за изразяване на аргументирано мнение, а  е  и един вид "визитка" на кандидата, спрямо която се преценява  доколко ще съумее да се впише  в  последствие  в конкретната  система. Нещо, което за НВО не важи въобще, тъй като то не е вход за определено училище, то е съществена част от бала за  твърде различни като насоченост гимназии - хуманитарни, езикови, математически..

# 361
  • Мнения: 1 007
Добре де, Джуди, като е толкова пък  лесно, защо пустите му деца не могат да изкарат  един резултат от порядъка на 32-35 точки с лекота?  Защо такива са единици?  Дори във форума, който не е в никакъв  случай представителна извадка, понеже в него пишат  предимно майки на  мотивирани деца, са  твърде чести оплакванията, че слабото място  е именно  прераказът. Защо четящи деца, с  относително  добра езикова култура не се справят тогава, дори и след курсове, щом според теб задачата е  с трудност за доста по-малки деца?

Защото, Русалче, такава е политиката на школите - лоши оценки на пробните, хубави на финала. И като изкарат децата 33-35 точки на изпита, ще излезе, че школата си е свършила работата. Затова и преразказите уж са във втори модул, но реално са по-лесната част и децата си вдигат оценката именно с тях, освен ако не са обезкуражени от постоянно натякаване, че преразказът е нещо много сложно. Издънките са на първи модул, но там миналата година имаше грешки и в дадените примерни отговори.
Та точките няма какво да ги гледаме - те са повече пазарно ориентирани, отколкото измерващи уменията на децата.

По време на шофьорския курс не са ли ви учили да не гледате в капака на колата, а право напред. Забиването в купища "много важни правила" за нещо толкова спонтанно като преразказа (все едно от чие име) е точно гледане в капака на колата. Съответно децата бъркат.

Последна редакция: пт, 09 май 2014, 17:12 от Химикал

# 362
  • София
  • Мнения: 19 933
Ми не е съвсем така , Химикал, толкова много зависи и от текста... Именно заради това и спорех доколко "лесна" е подобна задача, това понятие "лесно" е доста относително. Съгласна съм до известна степен с казаното от теб  за политиката на школите.Орязват максимално, за да изглежда после, че децата са напреднали на база целогодишната работа с тях.  Но аз не говоря само за точките по време на подготовката, а и  за тези на самия изпит. Невинаги после следват високи точки. Говориш   за миналогодишния текст, който си беше лесен за преразказване, това никой не го оспорва. Но не бих се съгласила примерно , че масово ходилите на школа деца преди 3-4 години  имаха после  по 32+ точки на Вида.  Малко имаха по толкова всъщност. Заради закъсненията на МОН със статистиките, през 2010 се разходих с приятелка  из две-три централни софийски училища и разгледахс интерес  списъците  с резултатите на децата в тях. Нямаше наистина точки, но за сметка на това ги  имаше двете отделни оценки.  Ами хич не бяха малко децата с  доста занижен финален  резултат спрямо този  от 1 модул,  което  значи единствено, че са оплескали  здраво преразказа.  Peace

Последна редакция: пт, 09 май 2014, 18:25 от пенсионирана русалка

# 363
  • Мнения: 6 278
Такова е и моет омнение:  преразказът е препъникамъка в матурата по български. Там е моят страх. Ако детето ми се издъни някъде... там ще да е.

# 364
  • Мнения: X
Такова е и моет омнение:  преразказът е препъникамъка в матурата по български. Там е моят страх. Ако детето ми се издъни някъде... там ще да е.
И моето.  Peace А е от четящите. Е, вероятно това не е достатъчно, за да си и от пишещите  Grinning
 Но пък му е простено. Освен 6-7 преразказа вкъщи по негова инициатива, други не са правени. Изключвам класните в 5 и 7 клас, както и двата от олимпиадата в пети клас.

# 365
  • Мнения: 1 007
Ми не е съвсем така , Химикал, толкова много зависи и от текста... Именно заради това и спорех доколко "лесна" е подобна задача, това понятие "лесно" е доста относително. Съгласна съм до известна степен с казаното от теб  за политиката на школите.Орязват максимално, за да изглежда после, че децата са напреднали на база целогодишната работа с тях.  Но аз не говоря само за точките по време на подготовката, а и  за тези на самия изпит. Невинаги после следват високи точки. Говориш   за миналогодишния текст, който си беше лесен за преразказване, това никой не го оспорва. Но не бих се съгласила примерно , че масово ходилите на школа деца преди 3-4 години , имаха после  по 32+ точки на Вида.  Малко имаха по толкова всъщност. Заради закъсненията на МОН със статистиките, през 2010 се разходих с приятелка  из две-три централни софийски училища и разгледахс интерес  списъците  с резултатите на децата в тях. Нямаше наистина точки, но за сметка на това ги  имаше двете отделни оценки.  Ами хич не бяха малко децата с  доста занижен финален  резултат спрямо този  от 1 модул,  което  значи единствено, че са оплескали  здраво преразказа.  Peace

Ами оплескали са го най-малкото защото е спорно дали Вида е свидетел на някои неща, а трябва да се разказва от нейно име - това няма как да се разбере от текста. По-правилната задача за този конкретен текст би трябвало да е сбит преразказ. Така няма да се налага чисто технически да се запомнят незапомняеми подробности. Ето това например как се помни:

"По-злокобно от глутница гладни вълци завиха втурналите се към прохода ромейски пълчища. Техният вик, разнесен от ехото, отекна из гората и се разнесе надалеко. Той като че ли смрази кръвта на шепата защитници на Брегава и те побягнаха нагоре, към височините, спотирени от ромейските копия и стрели. Проходът беше отприщен - пътят за варварската столица Плиска беше открит. Ромеите бързаха да минат, защото денят вече гаснешеи на небето кацнаха първите долетелиот безкрая звезди. Теснината със стръмни, почти отвесни като бреговете на река скатове и надвисналата отгоре тъмна гора, всяваше смут и страх. [...] Смелостта си да нападнат Брегава черпеха от вестта, донесена от издайниците им, че след залавянето на Славун проходът не се охранява - редиците на северците се били разстроили и те приличали на стадо без овчар..."

Права си, че трябва и текстът да е подходящ, но на школите никой не ги учи как да се справят с неподходящ текст. Така че ако се падне нещо такова, пак ще има издънки. А ако говорим за непозната лексика, някой и друг прочетен български исторически роман щеше да им е от полза. Пак опираме до общата култура, която никаква я няма и не се насърчава. А подбиращите текстовете не отчитат факта, че децата не четат. Така се образува порочен кръг.

# 366
  • София
  • Мнения: 3 915
А къде са тия ключови фрази на отворените въпроси по БЕЛ? В учебника ли?

На школата цяла година им диктуваха цели страници, не са говорили за ключови фрази.

# 367
  • София
  • Мнения: 19 933
Извличаш си ги сам.. от локумите Mr. Green За мен този 25 въпрос е в пъти по-недомислен от преразказа. Масово се прилага наизустяване на готови фрази. И това чудо носи цели 6 точки.

# 368
  • Мнения: 6 278
Цитат
И моето.  Peace А е от четящите. Е, вероятно това не е достатъчно, за да си и от пишещите  Grinning
 Но пък му е простено. Освен 6-7 преразказа вкъщи по негова инициатива, други не са правени. Изключвам класните в 5 и 7 клас, както и двата от олимпиадата в пети клас.
Цитат



Явно не е . Това ми дете има чудесен изказ, и е много приятен събеседник защото умее да се изразява правилно. Умее да изразява мнението си,  разказва увлекателно. Но на преразказ се спича. А е направил.... май прекалено много преразкази.  Може и там да ни е грешката. При преразказването е добре да има спонтанност. А той се шашка на всяко изречение - мисли повече за времето и евентуалните повторения отколкото върху смисъла на текста който трябва да предаде. И накрая излиза нещо не много читаво. Напоследък му давам съвет да изчисти от главата си всичко коеот е учил за правилното преразказване и да го напише така, както му идва отвътре. Ми незнам дали това повлия, но засега закрепи на едни 29 точки.

# 369
  • София
  • Мнения: 3 915
Еееее, много съм зле там. Освен да сравня написаното в школата с това в учебника и да видя какво се повтаря.

# 370
  • Мнения: 489
Синът ми- четвъртокласник  ще кандидатства със съчинение, седмокласника с преразказ, чудя се на кого ще му е по-трудна задачата.

# 371
  • Русе
  • Мнения: 840
 И при нас проблема е в преразказа- основно в запомнянето на подробностите. Точките се въртят около 22-24 , което не мисля, че ще се подобри на изпита. Рецензиите са винаги - предадено сбито, слети епизоди и подобни.
   

# 372
  • Мнения: 419
Ние уж на преразказа достигнахме заветните 30 т. и изведнъж днес на последния пробен...19! Shocked Вече знам, че всичко може да се очаква на матурата.

# 373
  • Мнения: 10 267
22 нали е неучебен ден?  bouquet

# 374
  • София - Рим и обратно
  • Мнения: 11 229
Да, неучебен ден е. При нас ще е дълъг и напоителен урок с учителя по математика. Той обикновено стои поне по 3-4 часа да решават задачи, а за тогава се е заканил да се занимават "дълго и спокойно", понеже няма да е на училище...представям си колко ще откарат  Crazy..

Общи условия

Активация на акаунт