СЕДМОКЛАСНИЦИ пред прага на гимназията-тема 53

  • 52 669
  • 730
  •   1
Отговори
# 510
  • София
  • Мнения: 20 102
Черна  станция,  и преди сме го коментирали това. От езиковите като общообразователни училища излизат бъдещи лекари, инженери, икономисти, прависти, архитекти и много  по-рядко филолози. Wink. Дори и на 1% от децата в ЕГ не им е последното  целта. Езикът е прекрасен бонус към общообразователната подготовка и добрата среда. Към 11 клас, когато детето се е ориентирало вече, езиковите (е, не всичките, както е отбелязала Антеа, някои са фиксирани още с приема)  също му предлагат опции за избор  на  профил. То се насочва  към онези предмети, които ще са му от полза както за кандидатстването, така и за самото следване. Peace

Последна редакция: пт, 25 юли 2014, 19:21 от пенсионирана русалка

# 511
  • Мнения: 3 063
ами и аз съм за същото Simple Smile от езиковите точно НЕГ е тази, която позволява максимално късно профилиране, също и Испанската, но там пък избираш втори език още при кандидатстването, затова ми стана фаворит - едно е да решаваш на прага на 11 клас дали да се съсредоточаваш към природните науки / или хуманитарните, друго  - да го правиш на 13-14 години; и все още недоумявам кому е нужно това предварително разхвърляне по паралелки още при кандидатстването, а не го правят и другите училища така?
То ако правеха избор на 13-14 години пак щеше да е добре. В момента децата се целят, към определено/и училище/ща, пък където влязат. Част от децата си избират и паралелката и профила, но онези които не попадат по първо или някое от началните желания не избрат нищо. Когато стигнат 11 клас започва учене на неизбрани предмети. Но нали сме в България. За да могат даучилищата да си планират заетоста на учителите вкарват избираемите предмети към профила на паралелката. Мисля, че министерството трябва да е много по строго и да не позволява ранно определяне на 3 и 4 избираем предмет. Ама мен кой ме слуша...

# 512
  • Мнения: 1 007
Русалке, искаш да кажеш, че от ЕГ не излизат бъдещи филолози? Това е много жалко и дори тревожно. Защото възниква въпросът от кои училища се попълват филологическите специалности в днешно време. И ако не от най-добрите гимназии, каквито са безспорно езиковите, откъде тогава?

# 513
  • София
  • Мнения: 62 595
за все повече деца езикът се приема като инструмент, средство закомуникация, а не като основна дейност в университета. Навремето не можеше да се учи в чужбина, но сега почти цели випуски се изнасят натам. Мераклии за филология има, не е като да са останали непопълнени местата, просто вече не е толкова желано. И го виждам като съвсем естествено - каквото и да учи детето, включително в България, съвсем активно може да си ползва езика като чете специализирана литература на него, което пък му разширява знанията според специалността - инженерство, медицина, право, икономика, социални науки и пр. Не всеки става за филология. А и по0лесно ще намеря учител по математика, отколкото курс или учител, който да замести езиковата гимназия.

# 514
  • Мнения: X
След западането на СМГ естествено беше да изтъкнем и преимуществото на езиковите пред останалите профилирани гимназии и обратното.
Един е за ранното профилиране, друг е против. Един счита владеенето на езици за предимство пред математиката, друг смята точно обратното. Добър или лош, всеки е направил своя избор.
Май наистина е време да затворим терариума, както предложи една съфорумка още вчера.
Зорибори, едно плюсче от мен.  Peace

# 515
  • София
  • Мнения: 62 595
хайде, хайде, няма нужда от драматизиране! Въпросът е принципен, а не дали е СМГ, МГ, ФЕГ или която ще да е гимназия. Ако детето ми иска да учи в ТУ, ще ходи година-две на уроци по математика и ще се справи и изпита за кандидатстване. ако му е трудно с висшата математика - пак има уроци. Обаче ще му е доста трудно да учи в ТУ в специалност на чужд език, ако ще две години да ходи на уроци по съответния език. А тогава хем ще учи на чуждия език, хем ще учи и математика. Но когато чуждият език е усвоен в голяма степен, то остава само математиката. С езиците нещата искат време. никак не е случайно, че ние родния си език го учим цял живот, и пак много хора имат затруднения, когато трябва да учат терминология.

# 516
  • Мнения: X
хайде, хайде, няма нужда от драматизиране!
Именно. Затова е време да спрем. За теб езикът е приоритет в гимназията, за мен - не е. Нито ти ще ме убедиш, че си права, нито аз - теб. Каквито и доводи да изтъкнем. Останалото е просто чесане на клавиатурите и може би опит да убедим преди всичко себе си, че изборът на децата ни ( или пък нашият избор) е непременно правилният.
А ТУ и математиката.... Отдавна е по-лесно да влезеш в ТУ и много други висши училища, отколкото в СМГ или която и да е друга предпочитана гимназия.

# 517
  • София - Рим и обратно
  • Мнения: 11 229
Оу, започнах да надигам и аз глава,четейки тук (като никога Laughing). Значи моето е най-ориентирано според последните постове - езикови vs неезикови. Ще учи професионални предмети на езика. Уцелихме шестица от тотото, без да искаме Mr. Green.

# 518
  • София
  • Мнения: 62 595
Аз няма какво да те убеждавам, то животът си го показва. Ще видиш повече студенти по медицина, право, обществени науки и т.н. от езикови гимназии, вкл. учещи в чужбина, отколкото да видиш студенти от математически гимназии в чужбина. Особено се вижда, когато трябва да се учи на чужд език - там при равни други условия по-лесно се справят тези с езиковата гимназия, защото за тях просто боравенето с езика е по-лесно, автоматизирано е на всякакво лингвистично ниво. На тях им остава само да допълнят терминология, докато на неезиковите, дори да са ходили години на курсове и уроци, им отнема повече време да анализират на чисто лингвистично ниво информацията, че и да пълнят терминология, че и да пишат домашни и да говорят по специализираната тема.

# 519
  • София - Рим и обратно
  • Мнения: 11 229
Да се чуди човек откъде ги вадите тия генерални заключения... То смешно вече става. Ние не живеем явно на тая планета, дето сме виждали конкретно възпитаници на СМГ да учат в немски университети, не стъпвали в нито една немска гимназия преди това... Ама нейсе, нека сте прави за всичко Laughing

# 520
  • София
  • Мнения: 62 595
За учене - учат. Казвам, че при равни други условия си личи разликата в лекотата на боравене с езикка. И в други теми съм отбелязвала - има значение дали в гимназията си учил няколко предмети на чуждия език или си учил езика само на курс, където няма терминология. То е като да си цигулар, който е учил в музикалното училище и на частни уроци или музикални школи. Пак можете да се явявате на едни и същи конкурси, но при цигуларя от музикалното, при равни други условия, рутината от многобройните часове свирене и учене на солфеж и пр. му дава предимство.

# 521
  • София
  • Мнения: 20 102
Aaaa, моля, моля, аз  не съм противопоставяла  едното на  другото.. Всеки избор си има своите предимства и недостатъци. То затова е и избор - да прецениш на кое отдаваш по-голяма значимост -   на математика, на физика, на история, на спорт, на изкуство, на език. Обърнах се само към Черна станция с мнението, че към днешна дата  желанието да станеш филолог е едва ли не  сред последните, най-незначителни  причини  да избереш  ЕГ. Сред наборите на дванадесетокласничката  от споделеното от нея не съм чула някой да има интерес в тази посока.  Това не значи , че въобще няма, но определено не са много.  Масово се говори за медицина, психология, право, икономически и технически специалности.
 

# 522
  • Мнения: 52 533
Андариел, говориш за завършилите ЕГ най-малко като за завършили филология. Но аз, бидейки завършила ЕГ, не съм съгласна с теб. Нивото им съвсем не е толкова неземно, нито езиковите им познания толкова задълбочени. Те имат просто добра основа и сравнително богата практика, които без съмнение помагат, но могат да се наваксат без проблем. Аз съм завършила немска гимназия, но цял живот съм работила с английски. И не съм имала проблеми с термините, и английският ми е много по-добър от немския, макар да съм учила предмети на немски. Как се обяснява това с твоята теория? И защо говоря английски по-добре от доста випусници на английски гимназии?

Моето мнение е, че език се учи с практика и което е особено важно, винаги можеш да наваксаш. Но с математиката не е така. Ако се появиш в университета с бели петна за да наваксаш трябва да се върнеш много назад (Знаеш как е с децата с дупки в знанията в 6-7 клас и как се наваксва, нали? Е, в университета е същото), но време за това няма.  Що се отнася до специфичната терминология - поне половината деца от СМГ се явяват на олимпиади по математика на английски без проблем. Отделно от това специфичната терминология за всяка област е да има, да няма 200 думи. Че децата в ЕГ в подготве учат по 30 - 50 думи на ден, къде е проблемът с общо 200?
И за мен е абсолютен факт, че в чужди математически университети учат почти изцяло деца от МГ, учили език по школи, а не деца от ЕГ, учили математика по школи. Затова децата с амбиции в математиката, биологията, физиката, химията е по-добре да се усъвършенстват в тези области и да ходят на олимпиади и състезания по тези дисциплини, отколкото да се концентрират само в език, ако езиците им се удават. Тогава ще ги научат и в курсове. И после като искат да ги приемат в топ университет там ще им оценяват постиженията на олимпиадите, защото с това ще изпъкнат пред местните, а не с езика. Езикът е просто необходимост.

Виж ако на дете не му вървят езиците без ЕГ няма да стане, признавам. Казах го и преди. Също така и ако не блестят в математика, физика, химия и биология СМГ и НПМГ няма да им дадат истинско предимство и тогава по-добре да ходят в ЕГ.

Иначе ЕГ е голямо богатство, но далеч не само заради езика, а заради общата култура и цялостното ниво, получени в добро училище, с добри преподаватели и в добра среда. Това е най-голямото богатство, което съм получила в НЕГ, а не езикът.

# 523
  • София
  • Мнения: 62 595
ми, то, не саа само математическите университети и математиката на тоя свят! Двеста думи, ама я си ги знай предварително - двеста по биология, двеста по химия, двеста по физика... В езиковите като се връътнат предметите всяка година, и ето ти как са покрили фундаменталните науки! Колкото до подготовката, то има и личен елемент - училището дава основата. При свестни учители по езика, включително водещи предмети на чуждия език, нататък е въпрос на лично желание и упоритост ученикът да постигне овладяване. Не защитавам езиковите, нито нападам математическите, защото в семейството ни има представители и от двата типа училища. По курсовете колко пъти са разказвали урок по физика приммерно, на английски, немски, френски или испански? Николко! Не е катоо да не знаем какво и как се учи по курсове, дори на високите нива. На чужд език се учи всичко, но не са толкова много хората, които отиват да учат математика.
То пък, всичките от МГ-тата все блестят, та направо заслепяват! Айде, моляти се, МГ-тата не са някакви суперучилища за супердеца! И там, и в езиковите са все едни и същи деца. Езикът е инструмент, и ако не владееш инструмента, няма как да опишеш музиката. То се вижда и при родния език - деца, които имат проблеми с изразяванеето на родния си език, в един момент започват да завлачват проблеми в академичното представяне по всичко, защото им отнема много време и енергия да дешифрират написаното или да се изразят устно и писмено.

# 524
  • София
  • Мнения: 5 557
Абсолютно съм съгласна и подкрепям ЧЕРНА СТАНЦИЯ.

Общи условия

Активация на акаунт