Как да създадем интерес към ученето у детето

  • 21 847
  • 221
  •   1
Отговори
# 165
  • Мнения: 5 259
 Joy
Това вече беше прекалено апокалиптично. Ако научи таблицата за умножение преди втори клас или да чете преди първи, ще вземе да се сгромоляса от високо  Laughing
Струва ми се, че малко се драматизира и преувеличава.
През учебната година се учи много концентрирано, бързо и без достатъчно време за наваксване. После идва една лятна ваканция, в която детето няма никакви учебни задължения, освен да чете книжки, което горе-долу си е в графа забавления и на практика бездейства. Чисто психологически то няма нужда от толкова дълъг период за почивка и разтоварване от ученето, но пък много често има нужда от преразпределяне на материала, така че да не е твърде скупчен до невъзможност в един момент на годината и после пълно безйдействие с месеци в следващия момент.
Много по-лесно за усвояване и осмисляне би било, ако се върви с някакво по-равномерно темпо и особено ако нещата, които изискват механично запомняне, се изнесат в периода, в който и без това няма друго за учене.
Самата способност на детето да се концентрира за дълъг период и да е дисциплинирано в ученето на материала страда, ако цяло лято абсолютно нищо не пипне.

Конкрено таблицата за умножение е такъв тип знание, което не е нужно да се осмисля на този етап, а само да се назубри механично. Защото ако детето знае как да сметне 5+5+5 и разбира какво значи 5х3, това няма да му помогне да стигне до отговора толкова светкавично, колкото ако го знае наизуст, дори да не разбира защо "5 по 3 е равно на 15".

И не на последно място, работата на учителката не е децата да научат материала, а тя да им го преподаде  Wink И тя ще го направи. А дали децата ще го научат, вече си е част от работата са самите деца.

# 166
  • София
  • Мнения: 62 595
глупости! Таблицата не може да се назубри "механично", каквото и да означава това. Трябва зад рецитирането да има и разбиране. Иначе рецитирането нищо не струва.
Можеш ли да ме светнеш 4чисто психологически" как така стигна до извода за дългата ваканция? Ваканцията е време, в което децата могат да отделят внимание на други важни неща в живота си и пак да научат много. Или теб те притеснява това, че я няма учителката да го играе "лошото ченге" през цялата година? Или защото няма кой да го гледа и въпросът е съвсем опиращ до логистика?

# 167
  • Мнения: 5 259
Защото няма кой да го гледа и затова искам да научи таблицата през лятото  Joy Наистина блестяща логика, чак се чудя как ги измисляш тези разсъждения  Laughing
Моето дете има кой да го гледа. Който го е раждал, той го гледа. Всяко лято съм ежедневно и целодневно с нея, логистични проблеми нямаме.

Таблицата за умножение се учи наизуст и това няма никаква връзка с разбирането. Както казах, ако единствено я разбираш, достигането до отговора чрез последователно събиране ще ти отнеме много време. Трябва да се знае наизуст, за да може да ти идва на ум отговора в секундата, в която видиш двата множителя. А също и за да можеш когато видиш едно произведение, да се сещаш кои множители го съставят. Само разбиране без знаене наизуст изобщо не може да ти помогне да делиш бързо.

# 168
  • София
  • Мнения: 62 595
ти учител ли беше по образование, имаш и практика, нали? ДанО да не си! Теб те интересува само да е научена наизуст, пък дали е разбрало или не хич не ти дреме? Ученето наизуст, като стихотворение, си е учене наизуст, но за да има полза от това учене, трябва да има и разбиране. По същия начин може наизуст да научи половината речник на китайски, ама пак няма да има разбиране, няма да има език.

Това с гледането е относно недоволството ти от дългата ваканция. Ти така и не ми обясни какво е това "чисто психологически", че не било добре с дългата ваканция. Чакам!

# 169
  • Мнения: 5 259
А теб те интересува само да се заяждаш с мен, без да четеш какво пиша, дори ако трябва да си правиш свободни съчинения по случайно избрана дума  Laughing

Наизустяването и разбирането са два различни аспекта от усвояването на умножението. И двата трябва да се направят. Но не е задължително да е едновременно. Може едното да се направи първо, а другото след това, без да се попречи на качественото усвояване.
За десети път казвам, че дъщеря ми нямаше проблем с разбирането, можеше да сметне всяко произведение чрез последователно събиране на съответните числа, но това е в пъти по-бавно, отколкото е нужно при умножение. Кой ще те чака да събираш 7 пъти числото 8, когато имаш една секунда да кажеш отговора?
Още повече, че ако не знаеш таблицата наизуст, не можеш да делиш. Или трябва да броиш колко пъти да събереш числото 7, за да получиш отговора 56. Това е много бавно. И когато ти дадат за 5 минути да решиш 15 задачи от рода на:

81:9 + 40:8 - 56:7 =

Има да събираш последователно и да налучкваш, докато уцелиш верния отговор, а със знаене на делението наизуст тези примерчета се решават за секунди и това в десетки пъти им понижава трудността.

Така че само с разбиране не може. Трябва да се знае така, че да се използва бързо и лесно. И пак казвам, двете неща не е задължително да се случат едновременно, защото типа концентрация, която се изисква за разбирането и за наизустяването са съвсем различни. Спокойно могат да се случат по различно време.


За лятната ваканция мисля, че се изразих много ясно. Няма полза, нито нужда за детето целият материал да е струпан в една част на годината, а в друга да се бездейства с месеци. Децата имат нужда от почивка след края на учебната година, но не чак 3.5 месеца. Много бързо се разтоварват и мозъците им отново са готови за учене, не е нужно да се чака толкова много време. Едно по-плавно разпределение на материала би било далеч по-малко стресиращо.

# 170
  • Мнения: 10 547
По зададени от образователната система параметри, малкото ми дете може спокойно да е втори клас тази есен. На шест е. Ето, сега си чаткам във форума, то си пише преразказ на снощната приказка, която само си прочете. Приказката е една страница, не е прочело роман. И преразказът е "оле-мале" по мои критерии, но е преразказ.
Какво да учиш с него предварително. То само си дерзае. Няма да го спра да не се развива.

# 171
  • Мнения: 5 259
Тогава внимавай да не се сгромоляса от високо с тези предварителни знания, че не се знае колко ще му е трудно после, като не е научило всичко в реално време  Laughing

# 172
  • Мнения: 10 547
Ти се смееш, но мен ме е страх, да. Не конкретно от това, което ти пишеш като перифраза на Андариел, а от това да не прегори ентусиазмът му. Макар че, снощи гледахме едни клипчета от времето, когато е било на 2 г. и 5 м. и стигнахме до извода, че още не му е минало желанието.

# 173
  • София
  • Мнения: 62 595
За твое съжаление много добре чета какво пишеш, Алана, и си написала откровени глупости. Но ще следя с интерес какво още ще пишеш, определено успяваш да ме изненадаш. По-лесно е да се научи наизуст, отколкото да се разбере. И е силно препоръчително двата процеса да вървят заедно - да си научи стихотворението, но с разбиране.

Не е вярно, че не може да се дели, ако не знае таблицата! В примера с 40 делено на 8, просто започва да си събира числото 8, докато стигне до 40, като дори може да си брои на пръстите на краката да отбелязва колко пъти събира числото 8. Рано или късно ще открие топлата вода, защото ще му писне да смята по дългия начин. Май на теб нещо разбирането в математиката ти куца и трябва да те върнем към разбирането на елементарни математически операции. Явно с научаване наизуст си я карала. Както се казваше в една реклама - не става само с ядене... Математиката се свежда до събиране и изваждане, а дори може да се каже, че се свежда до броене.

# 174
  • Мнения: 5 259
Ти се смееш, но мен ме е страх, да. Не конкретно от това, което ти пишеш като перифраза на Андариел, а от това да не прегори ентусиазмът му. Макар че, снощи гледахме едни клипчета от времето, когато е било на 2 г. и 5 м. и стигнахме до извода, че още не му е минало желанието.

Интересът в клас и интересът към знанието са две много различни неща. Интересът в клас зависи от това как учителката задава материала. А интересът към знанието си е нещо вътрешно и е мотивирано от самото дете.
Напълно възможно е в клас на детето да му е скучно и това не може да има никаква връзка с факта дали има предварителни знания или не. Материалът за един клас има невероятна дълбочина от нива и докато по-назадналите усвояват най-базовото ниво, по-напредналите могат да правят нещо в пъти по-сложно, което пак попада в материала за точно този конкретен урок.
На какъв учител ще попадне е преди всичко въпрос на късмет.

При дъщеря ми повратен момент беше поставянето на оценки във втори клас. До тогава на всичко много се радваше и наличието на предварителни знания само я караше да се чувства супер добре и учеше с желание. Според учителката искала "да се доказва". Във втори клас като започнаха да им пишат оценки, тя така се шашна, че отказваше да работи от страх, че ще я оценяват и предаваше чисто празни тетрадки и листове, гледайки като мишка в капан и неспособна да обясни защо не иска да напише нищо.
Никога не можеш да предположиш от къде може да се появи проблем и ако човек се опита да си спести всички проблеми, например като държи детето си в неведение за неща, които лесно би могло да научи, само и само да не му е скучно в училище, то пак може да му се скърши ентусиазма за учене, защото не е получило конкретно знание в момента, в който е имало интерес към него. Т.е. пак не можеш всичко да предвидиш и заобиколиш.

# 175
  • София
  • Мнения: 62 595
Аз не знам дете, което си е ок да му е скучно, пък ако ще да знае половината висша математика. Може учителят да е калпав, но това не предизвиква скука, а объркване дори у знаещото дете, затова то се изключва и ни приема - ни предава. А капанът на предварителното учене на материала е в това, че детето започва да приема училището като място, където само се оценява, все едно е всеки ден на изпит, а не за да научи нещо ново. То затова се казва училище, а не оценяваще, защото идеята е да се научава, а не само да се оценява. Оценката е само присвоено число на някакъв критерий към конкретен момент.

# 176
  • Мнения: 5 259
Не е вярно, че не може да се дели, ако не знае таблицата! В примера с 40 делено на 8, просто започва да си събира числото 8, докато стигне до 40, като дори може да си брои на пръстите на краката да отбелязва колко пъти събира числото 8.
Абе жена!  ooooh! Нали точно същото съм казала и аз! Същото! И освен това отбелязах, че по този начин е баааааввввнооооо! И докато не го научиш наизуст няма да стане достатъчно бързо. Доакто имаш да сметеш САМО 40:8 скоростта не е толкова решаваща. Дали за една или за двайсет секунди е горе-долу все едно. Но когато имаш да сметнеш много на брой примери, комбиниращи умножение, деление и събиране и изваждане на двуцифрени числа, каквито стават задачите във втори клас, забавянето за всяко отделно изчисление вече води до огромно затлачване.
Да, математиката се свежда до броене, но при задача от рода на: 7. x = 54 : 3 + 402 колко часа ще броиш, ако не се възползваш от рационализацията в скоростта, която ти дават умножението и делението?
То ако можеше само с броене, до 12-ти клас щяха само да броят.

# 177
  • София
  • Мнения: 62 595
Каза го в негативен смисъл, все едно е някаква трагедия и детето ще се провали. Едно неразбиращо дете ще научи таблицата наизуст и дотам. На него защо му е разбиране, то нали е тръгнало по прекия път! Едно разбиращо дете в един момент самичко ще открие таблицата за умножение, ако към момента не иска или не може да я научи наизуст. При всички случаи второто дете е в много по-добра позиция, защото то има механизма на разбиране и по емпиричен път много бързо ще изпревари детето, което зубри, но не разбира. Ако детето с назубреното допусне грешка, то никога няма да се усети, докато не стане голям проблем, а другото дете бързо ще се светне, че нещо не е съвсем наред със задачата. Няма дете, което да разбира принципа на таблицата за умножение, и да не я научи. А дори да не успее да започни наизуст определени отрязъци в точно определен момент (аз примерно, и сега се замислям за 6 х 7 примерно и 8 х 6), то си изработва начин да намери отговора много бързо, защото и тези начини са автоматични.

А поредната глупост, която написа е в предпослените два параграфа с примера със задачата и дванайстия клас. Просто няма начин дотогава да не е автоматизирало таблицата, а да му се налага да смята на пръсти.

# 178
  • Мнения: 1 349
То само си дерзае. Няма да го спра да не се развива.

Именно   bouquet

То затова се казва училище, а не оценяваще, защото идеята е да се научава, а не само да се оценява.

Тя идеята е такава, ама реалността...

# 179
  • София
  • Мнения: 62 595
тъй като се започна със споделяне на личен опит, по-скоро с опит с децата, да взема да кажа и аз - моите деца научаваха, а не отиваха да ги оценяват. Първо е ученето в клас на неща, които са нови, а след упражненията и осмислянето биват оценявани. Не зная реалността да се е променила. Класовете не са съставени от деца, които са отишли знаещи, то и няма как да си знаят всичко предварително, защото всяка задача, която е дадена от учителката, има своето предизвикателство дори у знаещите деца, най-малкото за да я решат триумфално. А за тези, които са от незнаещите предварително, е предизвикателство да се докажат, че могат да се справят.

Общи условия

Активация на акаунт