Как да създадем интерес към ученето у детето

  • 21 845
  • 221
  •   1
Отговори
# 180
  • Мнения: 5 259
Andariel, след всичко, което изприказвах, а ти твърдиш, че си го прочела, би ли обяснила защо продължаваш да противопоставяш наизустяването срещу разбирането? Сто пъти казах, че И ДВЕТЕ трябва да се могат. Ти продължаваш да си баеш за случая, в който детето само ще е наизустило, но няма да разбира таблицата. Кой някога е предлагал да има такъв вариант, че го обсъждаш вече толкова време?!

Защо да не я разбере? Нали ще ходи на училище, нали там ще му я преподават, обясняват и т.н. Кога изобщо е стоял въпросът таблицата да се използва без разбиране!? Някъде съм написала, че детето трябва да си запушва ушите по време на часовете или че трябва да бяга от училище, за да не вземе да му преподаде учителката урока!?
За какво въобще говориш?


Цитат
Няма дете, което да разбира принципа на таблицата за умножение, и да не я научи.
Това тотално не е вярно. Може прекрасно да разбира принципа, но докато не седне да я научи, няма да я знае. За научаването се иска отделно действие, съвсем различно от разбирането.

 

# 181
  • София
  • Мнения: 62 595
изобщо няма да се заниманам повече с теб да ти обяснявам, в крайна сметка не съм ти обучител!  

# 182
  • Мнения: 1 349
Първо е ученето в клас на неща, които са нови, а след упражненията и осмислянето биват оценявани. Не зная реалността да се е променила. Класовете не са съставени от деца, които са отишли знаещи, то и няма как да си знаят всичко предварително, защото всяка задача, която е дадена от учителката, има своето предизвикателство дори у знаещите деца, най-малкото за да я решат триумфално. А за тези, които са от незнаещите предварително, е предизвикателство да се докажат, че могат да се справят.

Би било така може би, ако учителите не бяха ангажирани с твърде много деца едновременно и най-вече, ако не трябваше да се съобразяват с изискванията и плановете на МОН вместо с темпото и интересите на децата пред себе си. Към момента всичко е насочено към едно виртуално "средностатистическо" дете и всички, които учат по-бързо или повече / по-бавно и по-малко от него, остават излъгани. Едните скучаят или им се карат, задето се въртят в час, другите се потискат и завинаги добиват чувството, че за нищо не стават. Разбира се, има учители виртуози, които успяват да се преборят с това, но те първо, са твърде малко, и второ, представете си какво биха постигали, ако имаха свободата за това. А що се отнася до това, дали се учи или оценява, за съжаление, през последните години все повече не се гледа как се развиват цялостно децата при един учител, а само оценки, тестове, резултати... и вместо децата да учат нещата в дълбочина и с интерес, те се учат как да попълват тестове...

# 183
  • Мнения: 3 181
 Моето знае логиката при умножение и деление, ами бавно си е, не знае таблицата наизуст.
Мисля, че таблицата се низустява, като преди това си разбрал логиката

# 184
  • София
  • Мнения: 62 595
Ок, аз приемам, че моите са от "средностатистическите деца", а те са около 90 процента (моят личен принцип е "на нас гениЙ нИ ни трябват Wink). В начална степен плановете на МОН не са някакво чудо невиждано, дори в първи клас доста дълго се дъвчат нещата. Дете, което е усвоило материала от първи клас, трудно ще се издъни във втори клас. Твърде много надценяваш "бързите" деца, защото те не са толкова бързи, колкото на родителите им се иска. А и бавните не са толкова бавни, пак колкото на родителите на бързите им се иска. Реално проблеми имат деца, които сега се водят под шапката СОП, защото те са си ги имали проблемите още преди започването на училище, просто в училище оборотите се забързват и проблемите се обострят. Тестовата система е друг въпрос, но в началните класове, че и по-нагоре единствено зависи от стила на учителя дали децата ще чекват тестове или ще пишат диктовки, съчинения или ще развиват въпроси по история. Отново личен опит с моите деца. А и никой не е казал, че непременно всички деца трябва да са отличници, макар в начална степен шестиците да се пишат на кило на доста места, уж за мотивация на децата.

# 185
  • Мнения: 1 349
Разбира се. Цялата образователна система, с всичките ѝ елементи и придатъци, е чудесна и ефективна, всеки ден виждаме доказателства за това. Да живее. Всички привидни недостатъци са само в болното въображение на родителите, които искат децата им да бъдат третирани като личности, а не като единици за оценяване и изразходване на бюджет.

# 186
  • Мнения: 10 999
аз пък изобщо не се замислям не се замислям върху образователната система. Нито аз научих нещо в училище, нито детето ще научи - е все пак да пише и чете на български, както и да смята ще научи.
Приемам го като място където трябва да ходи докато порасне, иначе животът и работата те учат на всичко и най-вече лошия опит. Докато не го преживееш, не го разбираш.

# 187
  • София
  • Мнения: 62 595
Без, ирония, ако обичаш! Много лесно е да се обвинява системата, а всъщност тя не е чак такъв черен дявол, какъвто ти се струва. Има нещо, през което явно повечето родители на малки деца минават, включително и аз минах през същото - голямо пищене и врещене колко е лоша системата, учителите колко са калпави, а собствените деца колко са гИниални. Споко, ще ви мине! Ще дойде момент, в който ще преоцените нещата, защото самите вие като родители ще съзреете. В образователната, здравната и всички системи е същото, каквото е и навсякъде - има хора, които си вършат добре работата, има и такива, които се правят, че я вършат, а на трети им се иска само по-бързо да свърши работното време и да си вземат заплатата. Все още в нашенската образователна система има много ценни неща, но това един родител го оценява след години, когато вече не си мисли, че хем няма да счупи яйцата, хем ще има кекс със същите тези яйца, т.е. няма как без труд да се постигне ефект, не става само с игри и закачки, защото учителите не са аниматори, нито училището е детски клуб, нито нещата с образованието на децата са кеш-енд-кери - паркираш детето и нямаш грижи, а от училище трябва да ти го върнат научено. Винаги, винаги, винаги с най-напредналите деца се работи допълнително, надгражда се в семейството, и то не задължително с решаване на още един сборник задачи, а с работа по общата култура.

# 188
  • Мнения: 10 999
Аз съм благодарна на учителките на сина ми както и на треньора ми, че изобщо ги има, аз тази работа и за три пъти по-високо заплащане не мога да я работя. Не съм иронична, казвам каквото мисля.

# 189
  • Всеки ден трябва да се инжектираме с малко фантазия, за да не умрем от реалност: Рей Бредбъри
  • Мнения: 4 327
Интересува ме какво правят родителите на тези така успешни и толкова четящи деца. Тези деца, на които не е нужно да се чудиш как да пробуташ интересно четиво. Тези деца, които запленени от някоя тема, сами търсят книги и инфо в нета за нея. ...

Анди, ти е отговорила ... До дете е ... Но и до ... как да се изразя ... "тормоз" и създаване на навик от 1-ви клас ... Така си мисля, де, но ще "проверя" и със средната Simple Smile Голямата е "четяща" Simple Smile Чете по много ... адски много ... от 2 години почти само на англ. и френски ... Като казвам много имам предвид по 4-5-6 книги на месец на Киндъла и още поне 2-3-4 на книжен носител ... Чете ... имам чувството денонощно ... Понякога дори се карам с нея ..., а и аз съм от много четящите Simple Smile Отдавам го освен на това "до дете е" и на това, че от лятото на 1-ви клас е "учена" да чете и решава задачи. Може да звучи гадно, но всеки божи ден имаше да чете (до 4-5 клас) поне по 50-тина стр. от задължителната литература и да решава поне по 10-тина стр. от математически сборници ... На море - 5 стр. от книга и 2 със задачи ... после във водата и после пак така ... Сега като се чета ми се вижда абсурдно ... как не я накарах да намрази книгите не знам, но е факт, че след 4-ти клас не съм я карала да чете каквото и да е ... Тя просто придоби навика да чете ... и вече не книгите за училище, а други ... Бързаше да си прочете зад. литература, за да се отърве Simple Smile и после започваше друго ... Първоначално (допреди 3-4 години) искаше книги в хартиен вариант ... и то не от библиотека, а разни поредици ... Давала съм по 50-60 лв. месечно за книги ... Сега вече ... си заобича Киндъла ... имаме 4 бр. от 3 разновидности у дома ... Сега чете почти само на него ... Участва в много литературни чуждестранни форуми ... Има много приятели от тях ... вече не смогвам с изпращането на картички за различните краища на света Simple Smile Ще пробвам с тази жестока схема и с другите две щерки - да видим ... дали си е само "до дете" или има и много "създаване на навик за четене" Simple Smile

# 190
  • Мнения: 12 031
Може да звучи гадно, но всеки божи ден имаше да чете (до 4-5 клас) поне по 50-тина стр. от задължителната литература и да решава поне по 10-тина стр. от математически сборници ... На море - 5 стр. от книга и 2 със задачи ... после във водата и после пак така ... Сега като се чета ми се вижда абсурдно ... как не я накарах да намрази книгите не знам, но е факт, че след 4-ти клас не съм я карала да чете каквото и да е ...

Звучи наистина гадно, не че е чела, а това, че е било неотменен ангажимент.
Нещата са се развили добре, но при други деца ефектът е възможно и да е съвсем друг.

В моето детство всички деца бяха "всеядни" на четене, даже чакахме "ред" за някоя по-интересна книга.Не познавам дете от моето поколение, че и от по-малките, което да не е чело.

Синът ми не е от много четящите, всъщност чете само енциклопедии с удоволствие, макар и да съм му създавала навици от малък и да съм направила всичко възможно за да обича художествената литература.Но карам кротко, нищо не го задължавам, за да не го откажа съвсем.
Аз винаги съм се "втурвала" с удоволствие към листа със задължителна л-ра, обаче, ако някой ме накара да реша и един ред задачка... Sick
Всъщност, като си помисля, от най-ранно детство "решавахме задачи", такива ни бяха игрите- било на "Хоп-стоп"/Микадо ли е, какво е днес/, било на др. игра, все някакво пресмятане имаше.Хептен като няма занимания или не става за навън- на "бикове и крави"-страхотна игра и гимнастика на ума.

# 191
  • Sofia
  • Мнения: 4 036
Играта "бикове и крави" много я обичам  Heart Eyes  Татко ме научи да я играя, що часове сме играли с него двамата, беше страхотно! Определено развива логическата мисъл и съобразителността. Сетих се и за играта на тетрис, също доста развива, пространственото мислене. Като дете сме играли и на "кораби", и на морски шах, и на бесенка... общо взето не помня да сме скучали, нищо, че нямахме компютри и мобилни телефони, нито толкова много ТВ детски предавания. Скачахме на въже, на ластик, гонехме се, криехме се, катерехме се, люпихме семки из махалата с часове и обсъждахме "нещата от живота". Да, и четяхме много повече книжки отсега. Дори и препрочитахме някои особено любими. Сега обаче и животът, и ежедневието, а оттам и децата ни са различни, нормално е, нищо не се повтаря.

# 192
  • Мнения: 3 181
Интересува ме какво правят родителите на тези така успешни и толкова четящи деца. Тези деца, на които не е нужно да се чудиш как да пробуташ интересно четиво. Тези деца, които запленени от някоя тема, сами търсят книги и инфо в нета за нея. ...

Анди, ти е отговорила ... До дете е ... Но и до ... как да се изразя ... "тормоз" и създаване на навик от 1-ви клас ... Така си мисля, де, но ще "проверя" и със средната Simple Smile Голямата е "четяща" Simple Smile Чете по много ... адски много ... от 2 години почти само на англ. и френски ... Като казвам много имам предвид по 4-5-6 книги на месец на Киндъла и още поне 2-3-4 на книжен носител ... Чете ... имам чувството денонощно ... Понякога дори се карам с нея ..., а и аз съм от много четящите Simple Smile Отдавам го освен на това "до дете е" и на това, че от лятото на 1-ви клас е "учена" да чете и решава задачи. Може да звучи гадно, но всеки божи ден имаше да чете (до 4-5 клас) поне по 50-тина стр. от задължителната литература и да решава поне по 10-тина стр. от математически сборници ... На море - 5 стр. от книга и 2 със задачи ... после във водата и после пак така ... Сега като се чета ми се вижда абсурдно ... как не я накарах да намрази книгите не знам, но е факт, че след 4-ти клас не съм я карала да чете каквото и да е ... Тя просто придоби навика да чете ... и вече не книгите за училище, а други ... Бързаше да си прочете зад. литература, за да се отърве Simple Smile и после започваше друго ... Първоначално (допреди 3-4 години) искаше книги в хартиен вариант ... и то не от библиотека, а разни поредици ... Давала съм по 50-60 лв. месечно за книги ... Сега вече ... си заобича Киндъла ... имаме 4 бр. от 3 разновидности у дома ... Сега чете почти само на него ... Участва в много литературни чуждестранни форуми ... Има много приятели от тях ... вече не смогвам с изпращането на картички за различните краища на света Simple Smile Ще пробвам с тази жестока схема и с другите две щерки - да видим ... дали си е само "до дете" или има и много "създаване на навик за четене" Simple Smile
Браво на теб, не се шегувам.
На баткото му давам почивка на морето, но ще взема да му приготвя сега няколко книги и задачи. Лично аз, смятам като теб, че навика за четене се изгражда точно така и задачите, апетитът идва с яденето.
Да ми дадеш съвет за Киндалите? Знам има тема, но да си призная все не стигам до нея. Не съм си купила, защото не съм избрала модел, искам подсветка. Благодаря
Играта на бикове и крави и аз много я обичам

# 193
  • Мнения: X
А що се отнася до това, дали се учи или оценява, за съжаление, през последните години все повече не се гледа как се развиват цялостно децата при един учител, а само оценки, тестове, резултати... и вместо децата да учат нещата в дълбочина и с интерес, те се учат как да попълват тестове...
Чакай малко, бележкарството не е от днес или вчера, винаги го е имало. Според мене единият от основните проблеми е остарялата методика. Учителите не знаят какво да правят с децата, не че децата са чак толкова индивидуални. Не съм много фенка на теориите за учене чрез игра, за мен това е ала-бала, обаче някак и не върви дете, което от раждането си стои на компютър, да го застопориш на чин с лист хартия и да чакаш да слушка и да му е интересно. То аз, на 30 години, не бих могла да седя и да слушам някого, какво остава за дете, дето доскоро е тичало из двора. Това дете има 20 хиляди по-интересни неща за правене от седенето на чина, и то само защото се е родило в 21ви век. Не са виновни нито средностатистическите деца, нито тъпичките, нито гениалните, нито учителите, нито родителите. Те затова в по-развитите държави можеш да си обучаваш детето сам, а накрая да положи изпит. Само тук не става.
А Анди е права, че едно време четяхме, защото друго нямаше за правене. Наистина нямаше. После дойде видеото, нинтендото и РС-то.

# 194
  • София
  • Мнения: 3 824
чета и малко се стресирах - всички ли деца учат всичко предварително. Моят ще е втори клас, но ваканцията преговаряхме задачите от първи клас и още се учи да чете гладко.
Не. Обикновено са 1-2 в клас с толкова амбициозни родители.

Общи условия

Активация на акаунт