Що за тъпотия са тези "проекти"???

  • 15 641
  • 128
  •   1
Отговори
# 105
  • София
  • Мнения: 3 824
да, да, ей сега! Единият прави оформлението, и ще е научил нещата като другия, дето е правил съдържанието, да знаеш! Това е против всякаква логика и практичност.

А кой е казал, че нещата трябва да бъдат назубрени до последната буква/цифра? Това ли е смисъла на една презентация? Не и според мен. Смисълът е самата презентеция - да успееш да запознаеш съучениците си с нещо интересно. За да успее да направи това, ученикът няма начин да не е научил много. Но това е в случай, че младежите са си свършили съвестно работата. Масовият случай с копи/пейст от уикипедия и после скучното четене пред класа на доклад, от който никой нищо не разбира (та дори и учителката може би) не е успешно презентиране.

# 106
  • Мнения: 442
Повечето ви примери показват, че е необходимо да се работи върху тези неща, защото не са усвоени.

Цитат
Работата в екип е просто едно клише, от масата отвратителни клишета, навлезли в живота ни, и всъщност нищо не значи, освен че всички се скатават, а най-баламият свършва работата, пък отговорност носи "екипът", т.е. никой.

Ето пример за хора, които не могат да работят в екип - сам си го дал. Ако изразът ''работа в екип'' толкова дразни, може да се замени с други думи. Остава обаче необходимостта хората да успяват да работят ефективно заедно.
''Визуализиране на ключовите думи'' е свързано с по-доброто възприемане на информация. Има хора, за които традиционните методи вършат добра работа, може дори да са предпочитани, има и такива, за които по-ефективно е визуализирането на информацията в добавка. Различни стилове на учене - можеш да съобразяваш работата си с особеностите на учениците си или да се ограничиш до  традиционните методи, а после да се чудиш защо си ефективен само наполовина.

Ако трябва да бъдем точни как се прави това с работата в екип, всички нормални компании задължително организират обучения на всички новопостъпващи служители, а периодично провеждат текущи такива, и то все за работа в екип. А екипа го прави основно началникът, защото отношенията в този екип са формални, има йерархия и разпределяне на задачите по степен на компетентност.

Няма значение къде работиш, винаги ще ти е необходимо да можеш да  работиш с хора. Някои работят в големи компании, в които се провеждат обучения, но в много други случаи ''обученията'' са проформа. Колкото до началника - ако един човек не умее да работи с хора, то проблеми може да има на много нива - или зависиш от това началникът да е професионалист и да знае как да изгради колектив, или си оставен да се оправяш сам. Което рефлектира на качеството ти на работа.
Няма никаква причина учениците да са неподготвени. Още повече, че ще им е от полза не само в работата.

Цитат
. Да приемем, че група деца имат да правят проект за Първата българска държава. Нека те са съвестни, направят си план, разпределят си работата и всяко си свърши добре своята си част. И какво ще се получи? Едното дете ще напише (т.е. ще научи) за Аспарух, другото за Крум, третото за Борис, четвъртото за Симеон... После ще сглобят една хубава презентация (нали говорим за най-добрия случай все пак) и ще си получат шестиците. Обаче шестица би трябвало да се пише на дете, което знае И за Аспарух, И за Крум, И за Симеон. Все пак нали това е целта на курса по история - децата да знаят по малко за всички царе, а не много, ама само за един от тях.
Както се вижда и в най-добрия случай този проект е безсмислен. Да не говорим, че най-често изпълнението ще е далеч от идеалното Twisted Evil

В проекта влиза и планирането как точно ще изглежда той, но и как да се разпределят ролите по такъв начин, че да няма ''ощетени''. Затова е необходимо и ръководството на учителя. Ако проектът се провежда правилно, двамата ще участват във всички негови етапи, поради което ще е необходимо и двамата да са запознати с материала, а след това заедно да преценяват какво да включат, как да го включат и в какво ще се състои представянето му. Целта на всяка поставена задача, независимо проект или просто презентация, е да има полза, да се усвои материалът. Затова и няма как да се разпределят задачите по начин, който няма да ни доведе до поставената цел.

Колкото до примера с презентацията - когато учениците приемат сериозно една задача и мотивацията е правилна, то те следват инструкциите по желание, защото искат да изпипат всичко. Не виждам защо дете, което е приело задачата сериозно, ще пренебрегне изискванията за шрифт, след като това само ще подобри представянето му и се прави в негова полза.

# 107
  • Мнения: 41 661
Празни приказки и пожелания, мен ако питаш. Ако нещата бяха толкова идеални то всички щяхме да живеем в свобода, равенство и братство. Да, ама се оказва че утопиите в нечия глава са едно, а суровата реалност друго. А тази сурова реалност е, че на проектите се гледа като лесен начин да се изкара щестица и до там.

Иначе ако целта беше всички деца да се запознаят с всичко аз не виждам смисъл да има екип - нека проектът да е за самостоятелна работа от всяко дете. Смисълът на един екип е всеки да върши това, в което е добър и така да се спечели ефективност. Но това е точно обратното на това, което трябва да се прави в училище.

# 108
  • София
  • Мнения: 62 595
Значи стигаме до все едно и също - дори при възрастните е "проформа", а тук се разтягат локуми колко било полезно и важно за децата. Да, полезно е, но като урок как е нагледно като тук - един копае, а петима гледат, а всичко това се казва "работа в екип".  Joy

# 109
  • Мнения: 442
За мен не са празни приказки - можеш да се опитваш да го постигнеш или да се оправдаваш, че не е лесно. Кое е лесно? Идеята нищо не е, колкото и да е добра, ако няма добро изпълнение. Ако беше лесно, щеше да има единна рецепта, която всички да използваме и всичко да е страхотно, както сама си написала. Но няма лесно - има проба и грешка, старание. И както писах, ако има правилен подход към задачите, няма да може да се отбива номер и да се изкарват ''кухи'' оценки.

Работата в екип не означава всеки да върши ''своя'' работа - това е самостоятелна работа.
Екипната работа означава всеки да допринесе за постигането на целите, било то учебни или работни, всеки да е наясно с всичко, което се случва с проекта, но и да има своя индивидуален принос, разбира се. Съчетават и екипната, и самостоятелната работа.
Проблемът е, че вие правите опит да разгледате проектите като обикновен начин за добиване и представяне на информация, но те не са. И затова са толкова приятни и полезни, когато са изпълнени правилно.  
Ако целта е просто да изразиш какво знаеш, то естествено, че не е нужно нито да правиш презентации, нито проекти. Достатъчно е да разкажеш. Или да опишеш в свободен стил. Или да направиш доклад.
Но ако искаш да е по различен начин, който вплита допълнителни дейности и развитие на странични умения, тогава подходящ е проектът.


# 110
  • София
  • Мнения: 62 595
Да, да, а един мармот завива шоколада в станиол. Извинявай, ама това много хубаво звучи като от учебник, но я питай учениците какво мислят, но наистина!

# 111
  • Мнения: 442
Ако ги питаш при условие, че нямат добър пример пред себе си, а само ''проекти'' проформа, то сигурна съм, че ще си права в заключението си.

# 112
  • София
  • Мнения: 3 824
Andariel, заради картинки като тази и мислене като това, което тука споделяш никой не ще да работи в български фирми. В нашите фирми цел номер едно на работника е да се скатае и да не се мине като свършиш някаква полезна за общото благо работа. Целта на шефовете пък е ако може да минат по-тънко и да спестят пари от всичко - та дори от сапун и тоалетна хартия. Работа в екип няма - мениджърите и работниците са врагове, вместо да работят заедно. Така бизнес не се прави, ама пък ние децата гледаме да ги научим точно на това децата още в училище.

# 113
  • София
  • Мнения: 62 595
А защо работникът все да е виновен? ще се изразя грубо - ако работникът имаше акъл, самодисциплина, любознателност и пр. да се самоорганизира и да се държи като член на екип и пр., то нямаше да има нужда от началници! Как ще се работи и какво ще се работи се определя от началниците на фирмата. Ако те си питат ушите и поставят нещата по този начин, то и работникът ще се държи по този начин. Знаеш я приказката за рибата, дето се вмирисва от главата, нали така! Та, каквито началниците - такива и работниците! Аз като прост работник ще правя това, което ми каже началникът и ще го правя по начина, който е заложен. Щом началникът толерира скатаването, да не съм луда да не се скатая?

# 114
  • Мнения: 41 661
Проблемът е, че вие правите опит да разгледате проектите като обикновен начин за добиване и представяне на информация, но те не са. И затова са толкова приятни и полезни, когато са изпълнени правилно.  
Ако целта е просто да изразиш какво знаеш, то естествено, че не е нужно нито да правиш презентации, нито проекти. Достатъчно е да разкажеш. Или да опишеш в свободен стил. Или да направиш доклад.
Но ако искаш да е по различен начин, който вплита допълнителни дейности и развитие на странични умения, тогава подходящ е проектът.

Нямам намерение да споря по това какво е проект, какво е работа в екип и т.н. Обсъждаме това доколко е уместно да се дават проекти в училище. Освен това казах - ако имаме специален предмет "Проекти" щеше да е ОК, но няма такъв. Има математика, история, физика... И по тези предмети децата трябва да овладяват други неща и съответно тези други неща трябва да бъдат оценявани, а не качеството на презентациите им, планирането на общата работа, управлението на проекта и т.н. Ако детето ми знае материала по физика, а му поставят кофти оценка заради лошо презентиране ще се разправям с учителите. А ако лошата оценка е заради слаба екипна работа пък съвсем няма да го приема. Донякъде приемам индивидуални задачи, но работата в екип ми идва малко множко на този етап. Накрая на изпита няма екип, има всеки за себе си, нали?

Иначе мога да кажа, че съм ръководила проекти и от опит смея да твърдя, че в един екип всеки си гледа своята работа, като от време на време ръководителят на проекта прави срещи за запознаване с общия ход на нещата, работи по сплотяване на екипа и т.н. но иначе логистиците не се бъркат на проектантите, а монатжниците не се интересуват от финансовите и договорни параметри на проекта. Да се опитваш да накараш всеки да знае всичко е път към провал, освен ако не става дума за някакъв много хомогенен проект, но това е частен случай. 

# 115
  • Мнения: 442
Цитат
Иначе мога да кажа, че съм ръководила проекти и от опит смея да твърдя, че в един екип всеки си гледа своята работа, като от време на време ръководителят на проекта прави срещи за запознаване с общия ход на нещата, работи по сплотяване на екипа и т.н. но иначе логистиците не се бъркат на проектантите, а монатжниците не се интересуват от финансовите и договорни параметри на проекта. Да се опитваш да накараш всеки да знае всичко е път към провал, освен ако не става дума за някакъв много хомогенен проект, но това е частен случай. 

В училище няма монтажисти, проектанти и пр. Има ученици и материал, който трябва да бъде усвоен. Няма специализирана информация, с която сама един да е наясно. Затова проектите изглеждат по различен начин.

Такива проекти не са задължителни, те са по избор на ученика. Те са дългосрочни и ''обемни'' и не се изчерпват с презентация.

Ако проектът не е свързан с учебния материал, а с организиране на някакво събитие, тогава може да има екипи, които ще се занимават с различна част от организацията и просто ще се запознават с развитието му на общо ниво. Но такъв проект отново е незадължителен и не е свързан с учебния материал. Просто пример.

# 116
  • София
  • Мнения: 3 824
А защо работникът все да е виновен? ще се изразя грубо - ако работникът имаше акъл, самодисциплина, любознателност и пр. да се самоорганизира и да се държи като член на екип и пр., то нямаше да има нужда от началници! Как ще се работи и какво ще се работи се определя от началниците на фирмата. Ако те си питат ушите и поставят нещата по този начин, то и работникът ще се държи по този начин. Знаеш я приказката за рибата, дето се вмирисва от главата, нали така! Та, каквито началниците - такива и работниците! Аз като прост работник ще правя това, което ми каже началникът и ще го правя по начина, който е заложен. Щом началникът толерира скатаването, да не съм луда да не се скатая?
Както писах, и мениджърите и работниците в българските фирми, в които съм имала нещастието да работя, са от дол дренки.

# 117
  • София
  • Мнения: 62 595
Сега мисля, че разбра защо не ме кефят проектите в училище.

Нес, моля те, организиране на събития, ала-бала! Това не е учебна задача. Който иска да се занимава да организира събития, участва доброволно, а не доброзорно - да се включат в училищния комитет или както там се казва, и да организира!

# 118
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Четейки Андариел в тази тема започвам да си съставям едно не много добро мнение за софийските училища или нещо не сте си избрали добро училище.

# 119
  • Мнения: 41 661
В училище няма монтажисти, проектанти и пр. Има ученици и материал, който трябва да бъде усвоен. Няма специализирана информация, с която сама един да е наясно. Затова проектите изглеждат по различен начин.

И аз казвам, че училището има различна цел, но ти беше почнала да приказваш разни общи приказки за проектите по принцип, та затова ти опонирах. Иначе в училище трябва да учат, а начинът всеки да научи всичко необходимо е всеки да се занимава с всичко, а не с част от проекта.

Общи условия

Активация на акаунт