Нещо не се разбираме добре.
Кой и къде гледа отвисоко на шлосерите, монтьорите, фриьорките, продавачките, касиерките и прочие и прочие, че аз не разбрах.
Съществува нещо, което се нарича обществена или социална йерархия и всеки има своето място там и според въпросната йерархия, лекарят и адвокатът, съвсем примерно, стоят по-високо от чистачката или домашната помощница, или операторът на биологична единица.
Съответно над адвокатът, финансистът, проектантът, търговецът и прочие, стои фабрикантът или инвеститорът, така да се каже и така нататък, като всеки има своето място във въпросната йерархия, дефинирано от няколко сборни фактора като степен на влияние върху обществото, образование, фамилен произход, възпитание, финансови параметри на доходите, стойност на дълготрайни материални активи и прочие фактори, които определят нивото на всеки и мястото му в тази обществена стълбица.
Всяка социална група има свои особености, начин на живот, виждания за живота, ценности или съответно липса на такива.
Естествения човешки стремеж е да расте и да се развива, така, че много често мястото му във въпросната йерархия градира, понякога деградира, разбира се и в повечето случаи има стремеж напред и нагоре, защото по-високото място и пътят на издигането и градацията е свързан с повече признание, смисъл, пълнота, удовлетворение и щастие.
Та, за да няма повече недоразумения, давам тази кратка, импровизирана и непълна дефиниция за строежа на обществото, с която искам да кажа, че няма нищо обидно в това да си чистачка или шлосер, но все пак чистачката и шлосера, или примерно операторът на биологична единица и съпругата му шивачка, или автоджамбазинът, дилърът на дребно и съпругите им продавачки или фризьорки принадлежат към една социална прислойка, а професорът и неговата съпруга журналист, или фабрикантът и неговата съпруга юрист, пак примерно принадлежат към съвсем друга и двете социални прислойки споделят различен тип ценности, начин на живот и виждания и съответно съвместното им съседско или друго съжителство би било в повечето случаи разделено от една огромна пропаст и респективно придружено с конфликти и неразбирателства по редица въпроси.
Съответно съвсем естествен е стремежът на всяка социална група да търси сходни на своите параметри за живот, ценности и битови навици, за да се чувства комфортно.
и в това няма абсолютно нищо ненормално или обидно.
И съвсем друг е въпросът, който дискутираме, а именно редовния сблъсък на различни социални групи, размиването на диференциацията между тях, което води до траен битов дискомфорт.
Съответно достигаме до старата, проверена и мъдра констатация от прадедите ни, че всяка жаба се чувства добре в собствения си гьол.