Проектозакон за предучилищното и училищното образование

  • 138 187
  • 2 346
  •   1
Отговори
# 1 350
  • Мнения: 50 791
Мами, малко почнахте да се надцаквате коя е по-вътре в нещата и коя разбира повече Twisted Evil

А нещата са прости - нашите деца може и да си имат персонални лаптопи още от 1 клас, може да са постоянно онлайн в смартфоните си , може да са закърмени с модерните ИТ технологии още от люлката, но нашите деца не са всички деца, а 10-20% от децата. Масата деца от села и малки градчета, където безработицата е 50%, а средната заплата клони към МРЗ, нямат тази  база. Затова е хубаво в училище да си има и Информатика, и Информационни Технологии. И да ми се показва учебник, издаден преди 100 години, изобщо не е аргумент в спора, още по-малко е аргумент доказващ, че преподаването на ИТ било вредно. Дори както се преподава сега пак в най-лошия случай е скучно и безполезно за тези 20% деца, но за останалите все пак е нещо.
Но може да се преподава и много по-добре, а учебник изобщо не е нужен. Проблемът е в учителите, които много често знаят по-малко от (някои) ученици не само по Информатика, но и по ИТ.

П.П. Струва ми се, че не всички са наясно, че в училище има два различни предмета:
- Информационни технологии. Там се учат офис приложенията и базовата работа с компютър. Мисля, че ИТ се учи само до 10 клас.
- Информатика. Там общо взето децата учат за бази данни, програмират и т.н. Това се учи и след 10 клас. Но и там нещата опират до преподавател и до база. За там, където имам поглед, децата просто си носят лаптопите и така решават въпроса с базата, но с преподавателите е трудно. Ако се намерят учители с висока квалификация от тези часове може да се получи нещо наистина добро. Ако не, ще се отбива номерът, ама все нещо ще остане в главите на децата. Та да се говори за вредно е неуместно.

# 1 351
  • Мнения: 5 177
Черна Станция, свекърва ми замества преди две години в едно селско училище, предимно ромско население .. За ромите е характерна показността - циганетата в първи клас са вече със смартфоните .. та не знам дали от Paint биха се вълнували  Thinking

А и по този повод - искахме да подарим стари компютри (5-6 год, на които се програмира и прави build на C++  на доста голяма система (абе сиреч мощен)  ) на деца в затруднено положение, оказа се, че никой не ги иска, защото били стари и не вървели най-новите игри на тях.. Стояха 1 год в склада на офиса и заминаха на вторични.

Отделно за качествените преподаватели - на места те са нежелани, имам колежки, които за 10 год като програмисти се изхабиха и не искат да се занимават повече с това. Учиха второ висше педагогика и започнаха работа, защото търсене уж има..И трите бяха използвани за безплатна поддръжка на компютрите и това се правеше извън работно време. От едната получих обратен отзив от дете, което не знаеше, че я познавам - как най-сетне се радвал, че е в ИТ паралелка,защото се появила учителка,която знае що е указател и как да го ползва..
Та и трите изкараха по 1-2 учебни години и се махнаха

# 1 352
  • София
  • Мнения: 62 595
Във всеки случай предпочитам да ги има тези предмети, компютърните, защото за моя изненада навремето, когато ги въведоха и моите бяха малки ученици, се оказа, че повечето деца хич не са наясно с материала, пък ако ще да спят на компютрите си. Аз също си мислих, че са глупости, загуба на време, но години по-късно съм на мнение, че има смисъл да се учат. Черна станция е права, че нашите деца са 10 процента, а аз бих казала дори по-малко. Може циганетата да имат смартфони, но да цъкат на ниво фейс и игрички. Колко деца в основен курс сами сядат да се учат на офиса?
Изобщо, най-убедено против тези предмети се изказват родители на малки ученици.

# 1 353
  • Мнения: 5 177
Не отричам нуждата, само че децата учат неща, които и 5 год знае.. Всяко дете е рисувало на Paint..
Виж офис пакета много малко хора могат да го ползват и се набляга на работа с мишката, а не да се научат на клавиатурата (е втори - трети клас сами са я разучили де)

Знаете ли,че програмата е толкова смотана,че никой не отваря едно PC да им покаже отделните части .. и не говоря за начално образование, а за средно в паралелки с ИТ. И го разбрах съвсем случайно, защото помолих един ден племеника да свали HDD и да ми го донесе за да го тествам нещо .. В 11 клас ме пита- ама сега кое точно е HDD-то

# 1 354
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Учебните програми по ИТ не са променяни от доста години точно заради очакването на новия закон. А той все не бива приеман и така се получават разни недоразумения. Например има цели дялове, от един клас, които се повтарят в друг клас, защото едните са по нова програма, другите са по стара. Сега се надявам тези недоразумения, особено в девети клас, да отпаднат.

Учителят не е инженер или техник, че да се занимава с частите на компютъра. Показваме им ги, но само до там.

# 1 355
  • София
  • Мнения: 17 652
Мами, малко почнахте да се надцаквате коя е по-вътре в нещата и коя разбира повече Twisted Evil

А нещата са прости - нашите деца може и да си имат персонални лаптопи още от 1 клас, може да са постоянно онлайн в смартфоните си , може да са закърмени с модерните ИТ технологии още от люлката, но нашите деца не са всички деца, а 10-20% от децата. Масата деца от села и малки градчета, където безработицата е 50%, а средната заплата клони към МРЗ, нямат тази  база. Затова е хубаво в училище да си има и Информатика, и Информационни Технологии. И да ми се показва учебник, издаден преди 100 години, изобщо не е аргумент в спора, още по-малко е аргумент доказващ, че преподаването на ИТ било вредно. Дори както се преподава сега пак в най-лошия случай е скучно и безполезно за тези 20% деца, но за останалите все пак е нещо.
Но може да се преподава и много по-добре, а учебник изобщо не е нужен. Проблемът е в учителите, които много често знаят по-малко от (някои) ученици не само по Информатика, но и по ИТ.

П.П. Струва ми се, че не всички са наясно, че в училище има два различни предмета:
- Информационни технологии. Там се учат офис приложенията и базовата работа с компютър. Мисля, че ИТ се учи само до 10 клас.
- Информатика. Там общо взето децата учат за бази данни, програмират и т.н. Това се учи и след 10 клас. Но и там нещата опират до преподавател и до база. За там, където имам поглед, децата просто си носят лаптопите и така решават въпроса с базата, но с преподавателите е трудно. Ако се намерят учители с висока квалификация от тези часове може да се получи нещо наистина добро. Ако не, ще се отбива номерът, ама все нещо ще остане в главите на децата. Та да се говори за вредно е неуместно.

Принципно погледнато пикът на един програмист- в идеи, работоспособност, хъс и вс. останало - ем/у 15 и 25 години. Което е леко трудно да се постигне, ако на 15 - когато би следвало да са конкурентни на големите и след 4-5 години да са НАЙ–добрите. Което трудничко би се случило, ако на 15 тепърва започнат да учат "какво-е-това-блок-схема-и-как-да-се-пазим-от-нея“. Някак ученето на офис-пакети е сходно с ученето на писане на пишеща машина от времената преди компютрите - нещо, което никой, никога, никъде не е смятал за необходима част от учебното съдържание. Това е тъпо - аз ползвам 10 пръста, но смятам, че достатъчно добре бих се оправяла и с 2, съпругът ми ползва 2 и това не му пречи да е по-добър програмист от мен. 10-то пръстното писане в действителност е наистина важно само за секретарките. Е, ако е важно тези умения те да придобиват в гимназиалния курс, може да се отворят специализирани техникуми за секретарки.

Във всеки случай предпочитам да ги има тези предмети, компютърните, защото за моя изненада навремето, когато ги въведоха и моите бяха малки ученици, се оказа, че повечето деца хич не са наясно с материала, пък ако ще да спят на компютрите си. Аз също си мислих, че са глупости, загуба на време, но години по-късно съм на мнение, че има смисъл да се учат. Черна станция е права, че нашите деца са 10 процента, а аз бих казала дори по-малко. Може циганетата да имат смартфони, но да цъкат на ниво фейс и игрички. Колко деца в основен курс сами сядат да се учат на офиса?
Изобщо, най-убедено против тези предмети се изказват родители на малки ученици.

Да. Изказвам се най-убедено против тези предмети в началния курс. И всеки път дебело го подчертавам. За по-натам нищо не мога да кажа - по простата причина, че нямам никакъв поглед в/у съдържанието. Но съм категорична, че един час търчане по двора е 100% по-полезен от един час рисуване с основна програма.

PP
Впрочем, може да ти направи впечатление и друго интересно нещо: против този безполезен / вреден час по ИТ се изказват главно (или само) програмисти. Е, това нищо ли не ти говори? Когато специалистите ти казват, че нещо не е добро до степен да е по-добре да го няма изобщо, дали пък това не значи, че нещо сериозно му куца?



Учителят не е инженер или техник, че да се занимава с частите на компютъра. Показваме им ги, но само до там.

Не, не е инженер, учител е. По ИТ. Все едно си представи техникум двигатели с вътрешно горене, където децата да се учат как да карат кола и... никой никога да не отвори капака! Да не разглоби двигателя, да не им обясни къде и как става запалването - да им покаже скоростния лост, педалите и волана. Това им показвате вие - мишката и клавиатурата, нали - щом Котето казва, че детето не е можело диска да познае.

Последна редакция: ср, 20 май 2015, 15:00 от Фран Джонсън

# 1 356
  • Мнения: X
Защо просто не си редактираш първото от трите последователни мнения? Всеки път, като ми светне че има нов отговор в темата, очаквам наистина такъв.

# 1 357
  • Мнения: 50 791

Принципно погледнато пикът на един програмист- в идеи, работоспособност, хъс и вс. останало - ем/у 15 и 25 години. Което е леко трудно да се постигне, ако на 15 - когато би следвало да са конкурентни на големите и след 4-5 години да са НАЙ–добрите. Което трудничко би се случило, ако на 15 тепърва започнат да учат "какво-е-това-блок-схема-и-как-да-се-пазим-от-нея“. Някак ученето на офис-пакети е сходно с ученето на писане на пишеща машина от времената преди компютрите - нещо, което никой, никога, никъде не е смятал за необходима част от учебното съдържание. Това е тъпо - аз ползвам 10 пръста, но смятам, че достатъчно добре бих се оправяла и с 2, съпругът ми ползва 2 и това не му пречи да е по-добър програмист от мен. 10-то пръстното писане в действителност е наистина важно само за секретарките. Е, ако е важно тези умения те да придобиват в гимназиалния курс, може да се отворят специализирани техникуми за секретарки.

И колко процента от децата ще стават програмисти? А колко процента ще стават просто потребители? Това обучение е за вторите. Който иска да става програмист ще си учи отделно. А по твоята логика дай да махнем и физическото, и рисуването, и музиката, защото за тези, които ще стават спортисти, художници или музиканти, това е безсмислено малко Twisted Evil

# 1 358
  • Мнения: 5 177
Учителят не е инженер или техник, че да се занимава с частите на компютъра. Показваме им ги, но само до там.

Как им ги показвате, като снимки или като вземете та отворите едно PC и ги съберете край катедрата да видят що е то.
Примерът с HDD не е за паралелка в СОУ, а в специализирана паралелка по ИТ.. Ако там не могат да си вземат инженерен или технически персонал - да не я откриват.. Или пак старата максима - аз да си изпея урока и да изляза бързо, че да не ме питат много..

Скачате против това на децата да им е забавно,не било театър. А вие бихте ли ходили 12 години на работа, която не ви харесва ?.., защо го очаквате от децата

КатиАбв, не е нужно всички да стават програмисти, чувам сега мода било в София разни други специалности да се преквалифицират в програмисти, но масово преквалифицираните си остават по ниските етажи на йерархията...
Относно определението ти за Офис пакета - ами явно не го познаваш достатъчно добре...или не се занимаваш като ИТ с проектиране на системите, а само с писането на код..Изключително полезен е за създаване на математическия модел и проверка на логиката, която внасяш

За Офис пакета съм категорична, че трябва да се изучава. Ако не можеш да напишеш една молба и автобиография на Word, ако не можеш да направиш една презентация .. за къде си в днешно време

# 1 359
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Учителят не е инженер или техник, че да се занимава с частите на компютъра. Показваме им ги, но само до там.

Не, не е инженер, учител е. По ИТ. Все едно си представи техникум двигатели с вътрешно горене, където децата да се учат как да карат кола и... никой никога да не отвори капака! Да не разглоби двигателя, да не им обясни къде и как става запалването - да им покаже скоростния лост, педалите и волана. Това им показвате вие - мишката и клавиатурата, нали - щом Котето казва, че детето не е можело диска да познае.
ИТ не е технически предмет, а общообразователен. Затова и примерът ти не е удачен. Сега ти си представи, че учениците учат астрономия и никой не им показва съдържанието на състава на планетите, звездите и прочее космически тела. Ама на, учат ги, че и даже знаят как изглеждат. А за биологията да не казвам още какви подробности учат и пак им ги показват в повечето случаи само на картинки.

# 1 360
  • София
  • Мнения: 62 595
Против се изказват програмисти, защото те мислят като програмисти, а не като юзъри и не мислят като деца. Особено като болшинството от децата. Както се казва, София не е България.

# 1 361
  • София
  • Мнения: 17 652

Принципно погледнато пикът на един програмист- в идеи, работоспособност, хъс и вс. останало - ем/у 15 и 25 години. Което е леко трудно да се постигне, ако на 15 - когато би следвало да са конкурентни на големите и след 4-5 години да са НАЙ–добрите. Което трудничко би се случило, ако на 15 тепърва започнат да учат "какво-е-това-блок-схема-и-как-да-се-пазим-от-нея“. Някак ученето на офис-пакети е сходно с ученето на писане на пишеща машина от времената преди компютрите - нещо, което никой, никога, никъде не е смятал за необходима част от учебното съдържание. Това е тъпо - аз ползвам 10 пръста, но смятам, че достатъчно добре бих се оправяла и с 2, съпругът ми ползва 2 и това не му пречи да е по-добър програмист от мен. 10-то пръстното писане в действителност е наистина важно само за секретарките. Е, ако е важно тези умения те да придобиват в гимназиалния курс, може да се отворят специализирани техникуми за секретарки.

И колко процента от децата ще стават програмисти? А колко процента ще стават просто потребители? Това обучение е за вторите. Който иска да става програмист ще си учи отделно. А по твоята логика дай да махнем и физическото, и рисуването, и музиката, защото за тези, които ще стават спортисти, художници или музиканти, това е безсмислено малко Twisted Evil

Ако във вида, в който са часовете по физическо, рисуване и музика, те са вредни за онези, които биха станали художници, музиканти или спортисти, поради фактически грешки в изучавания материал и безполезни за останалите - загуба на време - то да, да ги премахнем.

# 1 362
  • Русе
  • Мнения: 12 214
   Нищо им няма на програмистите. Който си го има и има желание не се съобразява с пикове или статистики.  Точно пък в тази сфера, толкова динамично се изменя средата и платформите, че изискванията и критериите се променят през няколко години. Тенденцията е, всеки специалист да има възможност да формулира и създава подходяща среда за решаването на задачата си, без да го е грижа за платформата,а да се концентрира върху специалността си.

# 1 363
  • София
  • Мнения: 17 652
Учителят не е инженер или техник, че да се занимава с частите на компютъра. Показваме им ги, но само до там.

Как им ги показвате, като снимки или като вземете та отворите едно PC и ги съберете край катедрата да видят що е то.
Примерът с HDD не е за паралелка в СОУ, а в специализирана паралелка по ИТ.. Ако там не могат да си вземат инженерен или технически персонал - да не я откриват.. Или пак старата максима - аз да си изпея урока и да изляза бързо, че да не ме питат много..

Скачате против това на децата да им е забавно,не било театър. А вие бихте ли ходили 12 години на работа, която не ви харесва ?.., защо го очаквате от децата

КатиАбв, не е нужно всички да стават програмисти, чувам сега мода било в София разни други специалности да се преквалифицират в програмисти, но масово преквалифицираните си остават по ниските етажи на йерархията...
Относно определението ти за Офис пакета - ами явно не го познаваш достатъчно добре...или не се занимаваш като ИТ с проектиране на системите, а само с писането на код..Изключително полезен е за създаване на математическия модел и проверка на логиката, която внасяш

За Офис пакета съм категорична, че трябва да се изучава. Ако не можеш да напишеш една молба и автобиография на Word, ако не можеш да направиш една презентация .. за къде си в днешно време


Занимавам се с компютърни симулации. С всичко, от идеята и проекта, през кода и интерпретирането на резултатите. Няма бази данни в това, най-обикновено Ansi C, bash, awk и др. подобни. Даже и обекти няма. Ниско ниво.
Имидж обработващи - по друг параграф - ползвам на професионално ниво, за офис - пакетите да не говорим, но от друга страна аз и на пишеща машина мога да пиша. И никога не съм учила специално за тази цел. Но офис-пакетите си имат много подробни хелпове, има ги и из нета, всичко има обяснено, вкл. и с видеа, като за дебили. Иди тук, цъкни там. Няма как да се объркаш, колкото и да си тъп.Доста по-трудно би било за дете, колкото и да е надарено, да се оправи само в необятния свят на пойнтерите. Или да си обясни само рекурсията. Сигурна съм, че всяко 4-5 годишно, на което връчиш мишка и пейнт, ще почне да рисува. Но няма да може да обясни стъпка по стъпка как оцветява онези неща със задачките. А в учебниците на Горячев точно това има - блок-схема, само дето децата, а не компютъра я изпълняват... стъпка по стъпка, с все проверките за излизане от цикъл и всичко - и оцветяват Мечока или нещо си там, за да се забавляват. Е, нищо чудно при това положение, че тези деца ще станат в бъдещето си добри програмисти, а онези, дето са рисували и после са учили как да пишат с 10 пръста ще могат да пишат молба за работа и да правят презентации... и да носят кафето и бирата на онези, дето знаят какво правят и защо.

# 1 364
  • София
  • Мнения: 17 652
Учителят не е инженер или техник, че да се занимава с частите на компютъра. Показваме им ги, но само до там.

Не, не е инженер, учител е. По ИТ. Все едно си представи техникум двигатели с вътрешно горене, където децата да се учат как да карат кола и... никой никога да не отвори капака! Да не разглоби двигателя, да не им обясни къде и как става запалването - да им покаже скоростния лост, педалите и волана. Това им показвате вие - мишката и клавиатурата, нали - щом Котето казва, че детето не е можело диска да познае.
ИТ не е технически предмет, а общообразователен. Затова и примерът ти не е удачен. Сега ти си представи, че учениците учат астрономия и никой не им показва съдържанието на състава на планетите, звездите и прочее космически тела. Ама на, учат ги, че и даже знаят как изглеждат. А за биологията да не казвам още какви подробности учат и пак им ги показват в повечето случаи само на картинки.

Информационни ТЕХНОЛОГИИ. Не е технически предмет, нали. Wink Нещо като трудово обучение без трион или ножици. На теория.  Mr. Green


   Нищо им няма на програмистите. Който си го има и има желание не се съобразява с пикове или статистики.  Точно пък в тази сфера, толкова динамично се изменя средата и платформите, че изискванията и критериите се променят през няколко години. Тенденцията е, всеки специалист да има възможност да формулира и създава подходяща среда за решаването на задачата си, без да го е грижа за платформата,а да се концентрира върху специалността си.


Силно се надявам, че знаеш какво искаш да кажеш, понеже за мен определено е меко казано непонятно. Или по-скоро зяучи като изказване на някой, който е учил ИТ...  Mr. Green и знае в коя лента бягат хлебарките като ги подгони мишката!  Mr. Green

1. Повечето програмисти - в смисъл, на близо 100% от тях - никога в живота си не учстват по какъвто и да било начин в разработването на IDE.

2. Нищожен процент от програмистите, клонящ към 0, са участвали, когато и да било в живота си, по какъвто и да било начин, в създаването на платформи - и тук не говоря за тривиалното сглобяване на конфигурация и инсталиране на софтуер. По-скоро за разработване на хардуер, фърмуер, os, библиотеки... каквото и да било от сорта.

Последна редакция: ср, 20 май 2015, 14:05 от katiABV

Общи условия

Активация на акаунт