Проектозакон за предучилищното и училищното образование

  • 138 243
  • 2 346
  •   1
Отговори
# 2 055
  • София
  • Мнения: 19 926
Подобни квалификации на тема ниво не намирам за уместни, но всеки е свободен в край на краищата да пише това, което счита за редно...

Елл, разбира се, че констатацията от по-горе не озачава примирение със ситуацията и отказване от промени. Но на мен лично мисълта ми е, че не следва да се промени единствено и само програмата, а да се намери начин как ефективно да се контролира това дали тя се прилага/спазва както трябва навсякъде. Защото ако го няма второто, първото се обезмисля, дори и да е с добър замисъл....

# 2 056
  • Мнения: 24 467
Елл, разбира се, че констатацията от по-горе не озачава примирение със ситуацията и отказване от промени. Но на мен лично мисълта ми е, че не следва да се промени единствено и само програмата, а да се намери начин как ефективно да се контролира това дали тя се прилага/спазва както трябва навсякъде. Защото ако го няма второто, първото се обезмисля, дори и да е с добър замисъл....

Разбира се, че без подобни работещи механизми всяка промяна би била не много смислена.
Един от механизмите са националните изпити, каквито има в редица държави. Това е една нелоша форма за проверка, особено ако се провеждат добре организирано и резултатите са обективни. Аз съм за ежегодни изпити дори. Защото целта е точно тази проверка.
Вие какви механизми бихте предложили?

Скрит текст:
Цитат
Подобни квалификации на тема ниво не намирам за уместни, но всеки е свободен в край на краищата да пише това, което счита за редно...
В скрит текст са моите и са кратки- не случайно.  Mr. Green Точно защото са неуместни, както вече многократно споменах и аз. Те са отговор на купища подобни. Не начало.
Понеже уважавам самите теми, не ги пляскам из изказванията, да се набиват на очи. Който иска- ще си ги види.  Sunglasses

# 2 057
  • Мнения: 13 194
Защо тогава не обсъждат творбата, а им диктуват онова, което трябва да мислят за нея и това, което тя им внушава Simple Smile
Това е решение на учителя, не на учебната програма, която би следвало да обсъждаме.

      И аз мисля, че е решение на учителя, защото точно за времето, за което в тази тема се говори, че  се е наизуствало, никога никой не ме е карал да уча наизуст литературни анализи. Да, чела съм критика, интересно и полезно ми е било, но никой в класа не е заставян да наизустява, имало е свобода на изразяване.

      Но има и нещо друго. Не винаги е за упрекване учител, който диктува и  задължава учениците си да наизустяват анализи. Представете си, че учителят разполага с цял клас, в който от свободното обсъждане не се ражда нищо, никаква мисъл. Все пак собственото мнение върху творбата трябва да се формира на база на някакви обективни дадености.В контекст на епоха, в контекст на личността на автора, негови възгледи и т.н.

И ако в класа състоянието е плачевно, вина за което няма конкретният учител,  нищо друго не му остава, освен да диктува.Не е правилно, но какво би могъл да направи.

За илюстрация един пример, споделян от моята учителка по български.
Тя е била за кратко учител в най-семплото/ не зная как да го кажа по друг начин/ средно училище в града. Девети клас, ученици, току-що дошли в училището с общ среден успех 3+.Пишат каквото там се е пишело по онова време, дава им свобода да изразя собствените си възгледи върху стихотворението "Стани, стани юнак, балкански" на Чинтулов.

2/3 от работите на учениците започвали така:
"В стихотворението "Стани, стани юнак ,балкански", авторът на стихотворението "Стани, стани юнак ,балкански кара юнакът балкански да стане"




# 2 058
  • Мнения: 24 467
 
Цитат
И аз мисля, че е решение на учителя, защото точно за времето, за което в тази тема се говори, че  се е наизуствало, никога никой не ме е карал да уча наизуст литературни анализи. Да, чела съм критика, интересно и полезно ми е било, но никой в класа не е заставян да наизустява, имало е свобода на изразяване.

Аз съм имала само една такава учителка за две години. Другите не са карали никого да учи подобни неща.

     
Цитат
Но има и нещо друго. Не винаги е за упрекване учител, който диктува и  задължава учениците си да наизустяват анализи. Представете си, че учителят разполага с цял клас, в който от свободното обсъждане не се ражда нищо, никаква мисъл. Все пак собственото мнение върху творбата трябва да се формира на база на някакви обективни дадености.В контекст на епоха, в контекст на личността на автора, негови възгледи и т.н.

Ако практиката в класа е изразяване на лично отношение и интерпретация, то това ще е и начинът, по който ще се учи материята. От всяко обсъждане се "ражда" по нещо. Друг е въпросът колко е качествено то и според кого. Но ако практиката, сиреч конкретният метод на конкретния учител, налага основно наизустяване, то трудно ще се наложи пък необходимото, дори и да е заложено в програмата.

# 2 059
  • Варна
  • Мнения: 4 295
Джуди,
Скрит текст:
един съвсем лаишки въпрос имам ,без да съм чела по сайтове ,признавам. Мислиш ли,че писане на добро есе се учи и научава ,само с преподаване на структура и похвати ?! Няма ли тук изискване за талант?  Thinking

# 2 060
  • София
  • Мнения: 19 926
Джуди, въобще не съм убедена, че у нас едни национални изпити ще играят ролята на такъв механизъм... Та то НВО и ДЗИ и сега има и когато ученик/родител разберат, че при конкретния учител няма да се научат нещата във вида, в който са заложени по програма и съответно ще се изискват на този национален изпит, пак ще тръгнат да търсят единичното си спасение навън... И онзи, който и преди не си е вършил работата, няма да я върши и сега. А който  има за цел да научи децата на нещо, ще го прави пак. Каква ще е разликата с картинката  към настоящия момент?

# 2 061
  • София
  • Мнения: 3 824
Какво мислите за промените в "историята"? Разгледах план-предложенията за 8 и 6 клас. (всъщност само тези са налични на сайта на мон). Този pd 6-ти ме заинтригува. Ще учат средновековието и периода 15-17 век.  Като че ли за първи път в училище българската история не се учи изолирано, а на фона на значимите събития в различните периоди в Европа и Османската империя.

# 2 062
  • Мнения: 24 467
Джуди,
Скрит текст:
един съвсем лаишки въпрос имам ,без да съм чела по сайтове ,признавам. Мислиш ли,че писане на добро есе се учи и научава ,само с преподаване на структура и похвати ?! Няма ли тук изискване за талант?  Thinking

Скрит текст:
Учи се. Виждала съм го на практика.
Тези, с високата художествена стойност си искат талант, т.к. самите те са литературни произведения. Като при Марков. Но не това е целта на общото обучение по предмета, все пак. Достатъчно е, като по всеки друг предмет, едно сравнително добро ниво, според заложените стандарти.
Всъщност то е като математическите задачи- талантът е за сложните състезания. Общоучилищното ниво се учи.

Джуди, въобще не съм убедена, че у нас едни национални изпити ще играят ролята на такъв механизъм... Та то НВО и ДЗИ и сега има и когато ученик/родител разберат, че при конкретния учител няма да се научат нещата във вида, в който са заложени по програма и съответно ще се изискват на този национален изпит, пак ще тръгнат да търсят единичното си спасение навън... И онзи, който и преди не си е вършил работата, няма да я върши и сега. А който  има за цел да научи децата на нещо, ще го прави пак. Каква ще е разликата с картинката  към настоящия момент?

Това е у нас, поради спецификата и целите им. Затова. Последните могат и да се коригират при добро желание.  : Sunglasses

Цитат
"Вие какви механизми бихте предложили?"


Какво мислите за промените в "историята"? Разгледах план-предложенията за 8 и 6 клас. (всъщност само тези са налични на сайта на мон). Този pd 6-ти ме заинтригува. Ще учат средновековието и периода 15-17 век.  Като че ли за първи път в училище българската история не се учи изолирано, а на фона на значимите събития в различните периоди в Европа и Османската империя.

Довечера ще ги чета.
Принципно смятам, че изолираното изучаване на нашата история води само до нейното неразбиране.
Много ми липсва брънката VІІ клас /пак да се оплача!/. Губи ми се голяма част от смисъла така.


# 2 063
  • София
  • Мнения: 3 824
В 7-ми в момента учат древните цивилизации. Малко ще се обърка хронологията ако в 6-ти е средновековието и периода до 18 век, в 7-ми древните цивилизации, а в 8-ми - нова история. Все пак хронологията не е толкова важна.

# 2 064
  • Мнения: 24 467
В 7-ми в момента учат древните цивилизации. Малко ще се обърка хронологията ако в 6-ти е средновековието и периода до 18 век, в 7-ми древните цивилизации, а в 8-ми - нова история. Все пак хронологията не е толкова важна.

Точно затова трябваше всичко да се пусне на куп.
Аз мисля, че ще променят изцяло хронологията, за де не се връщаме от Средновековие към Елада и Рим и после да отскочим на ВСВ. Но ще го видим, като излезе.  Hug

# 2 065
  • София
  • Мнения: 19 926
Скрит текст:
Може да е химера, Джуди, но аз си представям само текущия контрол на място като ефикасен механизъм за проверка.. Иначе каквито и специфики и цели на  изпити у нас да се променят в национален план, считам, че нещата ще си останат почти същите на определени места... При малките ученици не, но защо при големите поне  да няма някакво периодично анонимно анкетиране с въпроси за това дали намират, че програмата  по съответния предмет се спазва, дали считат, че са добре подготвени, дали заради усещането за празнини в подготовката разчитат и на външна помощ... Няма ли това да даде сигнал там горе, че някъде нещата не се случват както трябва, особено ако масово резултатите от подобна анкета показват аналогична оценка на ситуацията в конкретното училище, при конкретния преподавател, по конкретния предмет.. При малките това анкетиране може да е за родителите, все пак  при деца на такава възраст родителят все още има поглед нада нещата и осъществява контрол. А непремнно и за учителите под някаква по-различна  форма да има подобни въпросници, от които да става ясно къде децата не се справят, къде срещат трудности, какво според тях като професионалисти би подобрило нещата, кое според тях е излишно и несъобразено с възрастта  и потенциала на учениците....Не жаля по изминали времена, но както можем да заимстваме от успешните чужди образователни практики, така можем и да върнем  елементи от някои отречени наши... Внезапна проверка в класа Х (ама не предварително нагласен, напудрен открит урок), да видим тогава  как в клас, в който учителят по правило диктува готови анализи и децата нямат изградени навици да изразят собствена мисъл, пък била тя и некачествена, ще се  реализира ползотворен час, в който се спазва заложеното/изискваното по програма... Или в клас, в който сегашни седмокласници в час имат за задание да преписват теоремите от учебника, а за домашно имат да разгледат  решените в учебника задачи и да се пробват с тези от "Опитай сам" (реален случай от столично училище в Красна поляна)

Последна редакция: чт, 28 яну 2016, 12:20 от пенсионирана русалка

# 2 066
  • София
  • Мнения: 17 652
Скрит текст:
По- скоро се обсъждаше замяната на "История славянобългарска" с "Робинзон Крузо" нейде из ІХ ти клас май.  Simple Smile
Последното произведение като никак не мога да си го представя за първоначално запознаване на възраст над 10 години, ама нейсе- лично изолирано мнение може да ми е.
И аз съм в същия ъгъл - със аналогично изолирано мнение... Ставаме, значи, две. Поне Жул Верн да беше...

Скрит текст:
Всъщност предложението е "Робинзон" да се учи в 6 клас, а "Историята" да остане за 9-ти. Което не означава, че никъде преди това не се споменава за нея или Паисий. На мен лично ми звучи много разумно; не мисля, че повечето деца в 6 клас биха чели с желание текст като "Историята" и биха вникнали в него. "Робинзон Крузо", от друга страна, има много по-голям шанс да събуди/поддържа интерес към четенето, което е доста важно.
Изобщо, в това интервю Ваня Кастрева за първи път ми прави добро впечатление. Опита се неколкократно да обясни, че първо, никой нищо не е изхвърлил, свалил и пр., а просто се прави опит да се съобрази материалът с интересите и възрастта на децата, и второ, че с новите програми се предвижда учителите да имат повече време и по-голяма свобода да подбират материал, да организират часовете си и пр. според собствените си разбирания и конкретните класове и деца пред себе си. Потресена съм от първосигналното възмущение, което заля мрежата, как се опитвали да унищожат българския дух и не знам какво си. Да не говорим как се втренчиха масово в лапсуса с "автора".

Има нещо, наречено дневниците на един дъндро (или нещо от тоя род) ,, не нзам какво е, но децата, изглежда, го разбират... Предлагам да замени аз съм българче.

Последна редакция: чт, 28 яну 2016, 12:47 от bubanka

# 2 067
  • Мнения: 24 467
Скрит текст:
Може да е химера, Джуди, но аз си представям само текущия контрол на място като ефикасен механизъм за проверка.. Иначе каквито и специфики и цели на  изпити у нас да се променят в национален план, считам, че нещата ще си останат почти същите на определени места... При малките ученици не, но защо при големите поне  да няма някакво периодично анонимно анкетиране с въпроси за това дали намират, че програмата  по съответния предмет се спазва, дали считат, че са добре подготвени, дали заради усещането за празнини в подготовката разчитат и на външна помощ... Няма ли това да даде сигнал там горе, че някъде нещата не се случват както трябва, особено ако масово резултатите от подобна анкета показват аналогична оценка на ситуацията в конкретното училище, при конкретния преподавател, по конкретния предмет.. При малките това анкетиране може да е за родителите, все пак  при деца на такава възраст родителят все още има поглед нада нещата и осъществява контрол. А защо не и за учителите под някаква форма, от която да става ясно къде децата не се справят, какво според тях като професионалисти би подобрило нещата....Не жаля по изминали времена, но както можем да заимстваме от успешните чужди образователни практики, така можем и да върнем  елементи от някои отречени наши... Внезапна проверка в класа Х (ама не предварително нагласен, напудрен открит урок), да видим тогава  как в клас, в който учителят по правило диктува готови анализи и децата нямат изградени навици да изразят собствена мисъл, пък била тя и некачествена, ще се  реализира ползотворен час, в който се спазва заложеното/изискваното по програма... Или в клас, в който сегашни седмокласници в час имат за задание да преписват теоремите от учебника, а за домашно имат да разгледат  решените в учебника задачи и да се пробват с тези от "Опитай сам" (реален случай от столично училище в Красна поляна)

Скрит текст:
Защо "химера"?
Нали обсъждаме една идея? Не е задължително да няма реализация, нали?  Simple Smile
Внезапната проверка също е добро начало. Обаче аз пак за "у нас" се сещам- седмица преди да ни посетят в клас от инспектората учителката ни казваше кого какво ще пита и кой къде ще седне... Разбираш какво имам предвид, сигурна съм. Ако това се избегне, би било също добре.
Също и ежегодните национални проверки по всичко биха били добър показател. Зависи как ще се проведат, обаче. И да не служат за други цели /затова подчертах и това, т.к. в противен случай амбициите се впрягат в други насоки там и се изплъзва обективността на преценката на качеството на обучението в самото училище/, освен само за тази- проверка в изпълнението на плана и заложеното в него.

Ох, Кати, дневниците...  Joy
Моят ги чете във втори клас- една книжка за два дни.
Поне откъм хумор сигурно са ги докарали, като слушах как се хили... Laughing

# 2 068
  • София
  • Мнения: 17 652
Скрит текст:
  Доста по неразбираеми  за тях неща от История славянобългарска учат в 6 клас. Как преди няколко века, неграмотни са я разбирали, а за нашите деца учили няколко години история и литература ще е непонятна. Нещо не ми се вързва това обяснение.

Разбирали са я, защото е била за тяхното ниво. Според мен "История славянобългарска" не е нужно да се изучава в часовете по литература, защото няма никакви особени художествени достойнства. Тя и чисто фактологически достойнства няма много и защо тогава децата да я четат в час по литература???  Мястото на тази книжка е в часовете по история, но не да се чете като текст, а да се обясни смисълът от появата на това произведение за осъзнаване на и консолидиране на българския етнос, който дотогава е обезверен, потиснат и без чувство за национално достойнство. Иван Вазов го е казал абсолютно точно само в два стиха:

"От днеска нататък българският род
история има и става народ!"


Кратко и ясно, това да остане в главите на децата, пак стига. Впрочем какво представлява Историята на Паисий за България става много по-ясно от стихотворението на Вазов, отколкото от четенето на нейния текст. Та ако трябва да се учи нещо нека Вазов да бъде.



Напълно съм съгласна.

Последна редакция: чт, 28 яну 2016, 12:47 от bubanka

# 2 069
  • София
  • Мнения: 9 616
В 7-ми в момента учат древните цивилизации. Малко ще се обърка хронологията ако в 6-ти е средновековието и периода до 18 век, в 7-ми древните цивилизации, а в 8-ми - нова история. Все пак хронологията не е толкова важна.

Античния свят и древните цивилизации слизат в 5 клас, според новата програма на МОН.
http://www.mon.bg/?go=page&pageId=7&subpageId=63
"Съдържанието на общообразователната подготовка по история и цивилизации в V клас обхваща епохите Праистория и Античност"

Дори имаше предложение от Министъра петокласниците  да започнат да учат по сегашните учебници за 7 клас, докато новите излязат от печат Simple Smile

Общи условия

Активация на акаунт