Проектозакон за предучилищното и училищното образование

  • 138 338
  • 2 346
  •   1
Отговори
# 2 085
  • София
  • Мнения: 3 824
Мен ме интересува сега какво ще се случи с тези проекти на програми? Какво следва?
Уволнения на експертите и всичко отначало или шумът беше просто прах в очите, за да си тръгне министъра и да се отклони вниманието от други теми?

# 2 086
  • Мнения: 5 160
http://bnt.bg/part-of-show/krizata-v-mon-kak-se-stigna-do-ostavk … ta-na-todor-tanev

Цитат
... вместо реформата да влезе последователно за 12 години, този закон трябва да действа след 4-5 години
 Да се започне на чисто с 1-ви клас и да се върви нагоре, а се опитват да променят в движение и 5, че и 8 клас. Хайде за 5-ти съм съгласна, че може да се коригира сега. Но 8  ooooh!
Поне ми се изясни, че промяната в 6 клас "следва" промяната в 5 клас (за по-догодина).

# 2 087
  • Мнения: 24 467
...Наблягам единствено на езиковата, комуникационната и когнитивна страна на въпроса. Моралът не е обект.
На кое не е обект моралът?
Ако си говорим за образование- Е, основен такъв!
Цел № 1 е дори:
ЗНП:
"Държавните образователни изисквания определят равнищата на необходимата общообразователна и професионална подготовка и създават условия за:
1. (изм. - ДВ, бр. 90 от 2002 г.) изграждане на свободна, морална и инициативна личност, която като български гражданин уважава законите, правата на другите, техния език, религия и култура."

Ограмотяването си е ограмотяване, защо го смесваш с академичността? Ограмотяването е придобиване и автоматизиране на четенето, писането и смятането. Колкото до академичността, не зная какво разбираш под това, Джуди, нито какво точно разбираш под практически умения и учене на мислене и логика.

Разбирам това, което се има предвид като смисъл на думата- общо понятие. Има речници за целта:
"академизъм- Чисто теоретична, откъсната от практиката насока в научните и учебни занимания."- тълковен речник.

Не го смесваме. Напротив- разграничаваме го.
Затова, защото цел на образованието е първо ограмотяването. А то не е просто механично четене и писане:

"грамотност-  писменост, четмо и писмо, но също така и:
(същ.) образованост, начетеност, книжовност, ученост, образование, знания, просветеност"-
тълковен речник;
 
Целта е ясно заявена и в сегашния ЗНП и в новия закон, който влиза в сила от 01.08., т.г.
И защото първо по хронология е точно ограмотяването. Без него няма академичност. Няма нищо. Има зубращина на излишни понятия и загуба на време и ресурси.
ЗПУО:
"Чл. 3. (1) Образованието като процес включва обучение, възпитание и социализация.
(2) Образованието е национален приоритет...
 2. ориентираност към интереса и към мотивацията на детето и на ученика, към възрастовите и социалните промени в живота му, както и към способността му да прилага усвоените компетентности на практика.."- от цели № 1.
Нито в сегашния, нито в новия закон академичността не е цел на образованието.
И слава Богу!

Цитат
От пети нататък програмите са излишно претоварени плюс неразбираеми учебници - там категорично трябва да се променят нещата.
Да, съгласна съм. Това си е чист пример за излишно натоварваща, несвоевременна и вредяща академичност.  Peace
...................................
Съгласна съм с Лиляна- нека семейната отговорност си остане за в другите теми, да.
Тази е за училищните планове в момента, изготвени за да може да се реализира новият закон.  Sunglasses

Смяната на поредната марионетка не играе съществена рола в темата. Министърът е просто кухо лице. Затова и по министерствата често тези хорица дори нямат образование и квалификация в ресора, който ръководят.
Кукловодите са други. Изпълнителите също.
Промяната е хаотична, да. Работата пак е на парче, макар и да има добри идеи.

# 2 088
  • София
  • Мнения: 62 595
Джуди, не разбирам какво искаш. Мисля,че достатъчно ясно описах нещата. Ограмотяването се случва в началните класове. Това, което цитираш за свободната, инициативна и пр. личност е чисто..., как да го кажа... просто са длъжни да го пишат, защото така се пишат такива документи - мишън, вижън и пр.

# 2 089
  • Мнения: 1 272
Защо всеки, който седне в образователното министерство се стреми да влезе в историята с нещо "гениално", което е измислил и наложил? Вижда се че промените са абсурдни, досега предложи и се приеха толкова затормозяващи, нелогични и усложняващи децата неща-още допълнителни външни оценявания, разграничения и т.н.
Защо отговорното лице едва сега се сети да го спира да твори нови предложения.
Един риторичен въпрос:
Ще се отменят ли със задна дата старите му разпоредби след като сега се убеждаваме, че не ставаТ?

# 2 090
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
...
Ще се отменят ли със задна дата старите му разпоредби след като сега се убеждаваме, че не ставаТ?
Кои са тези разпоредби, които не стават?

# 2 091
  • София
  • Мнения: 3 824
Защо всеки, който седне в образователното министерство се стреми да влезе в историята с нещо "гениално", което е измислил и наложил? Вижда се че промените са абсурдни, досега предложи и се приеха толкова затормозяващи, нелогични и усложняващи децата неща-още допълнителни външни оценявания, разграничения и т.н.
Защо отговорното лице едва сега се сети да го спира да твори нови предложения.
Един риторичен въпрос:
Ще се отменят ли със задна дата старите му разпоредби след като сега се убеждаваме, че не ставаТ?

Да попитам и аз - кои разпоредби?

# 2 092
  • София
  • Мнения: 17 652
Децата в градинска възраст са напълно способни да разкажат една случка и да спазват някаква хронология, ако тази случка е емоционално оцветена. Времето и пространството може да не са все още добре развити, но се подпомагат и компенсират от емоционалната оцветеност. Но за да разкажат, трябва да има на кого да го разкажат. Дете в градинска възраст може да разкаже за конфликтна ситуация, в която е участвало, да изрази някакво отношение, дори някакви, макар и от гледна точка на възрастния незрели и грешни, оценки и изводи да направи. Възрастният подпомага развиването на това умение чрез активното участие в разказа чрез задаване на въпроси. Така мисълта на детето се структурира, намества нещата във времето.
Относно останалите неща за неморални практики и пр. в приказките няма смисъл да говоря. Наблягам единствено на езиковата, комуникационната и когнитивна страна на въпроса. Моралът не е обект.



Според мен просто имаш тежка форма на ранна детска амнезия за да ги говориш тези неща. С други думи - не помниш нищо или твърде малко от ранното си детство. Поради което си изгубила и объркаността във времето - спомените просто ги няма, затова и не са разбъркани.
Аз самата имам много - и много подробни - спомени от, както се оказва, наистина твърде ранното си детство насетне. Разбирай, възраст от порядък 1-1.5 години.И те уверявам най-отговорно, че почти всичко преди 1-2 клас е тотално разбъркано хронологично - т.е. никъде в спомените си не съм "онова сладко мъниче". Аз съм си АЗ и помня логическо мислене. Може би с по-беден речник, не знам, понеже се помни главно емоционалната окраска - но понеже няма още установени сигурни "острови" във времето, всичко "плува". Кое е преди, кое след... е трудно да се определи.

# 2 093
  • София
  • Мнения: 62 595
И как вечерта детето ще получи тежка детска амнезия за случка с другарчето по-рано през деня? Децата много добре помнят с кого са се скарали вчера и дори да не успеят да възпроизведат точно случката и да си я доукрасят, пак не са с амнезия. Може да не помнят какво са яли, но помнят с кого са се сдърпали.

# 2 094
  • Мнения: 1 272
преди 10 минути беше по БНТ министъра.

имал е предложения е да се въведат нови външни оценявания след седми клас като информационни технологии, удължаване на учебната година и т.н.
Точно децата свикнат с порядките и се оказва, че системата другата година за тях няма да е същата.

Последна редакция: пт, 29 яну 2016, 19:03 от viola2003

# 2 095
  • Мнения: X
преди 10 минути беше по БНТ министъра.

имал е предложения е да се въведат нови външни оценявания след седми клас като информационни технологии, удължаване на учебната година и т.н.
Точно децата свикнат с порядките и се оказва, че системата другата година за тях няма да е същата.

Ти не написа " предложения" в предходното си мнение.
Лиляна и Елл питат за следното:
...
Ще се отменят ли със задна дата старите му разпоредби след като сега се убеждаваме, че не ставаТ?
Кои са тези разпоредби, които не стават?
Да попитам и аз - кои разпоредби?

Да не говорим, че министърът издава заповеди и наредби, а не разпоредби.
Скрит текст:
А, и друго. Знаеш ли какво е риторичен въпрос?

И да те успокоя. Промените в продължителността на учебната година за някои класове вече са факт. Наредбата за учебния план беше обнародвана в ДВ, бр. 94 от 04.12.2015 г. ,в сила от 04.12.2015 г.

# 2 096
  • Мнения: 1 272
Когато вървяха обсъжданията ги следях и не ми харесваха промените, не бяха в интерес на някои класове. Въведени така от днес за утре. Самите учители при нас бяха недоволни от някои негови решения.
Скрит текст:
Затова и зададох въпрос, на който предварително знам отговора, каквото направил, направил. За мен е добре, че го спряха вече. Лично мнение Wink
Отново е ред на някой, който не е от сферата на образованието да се "упражни" с реформи.

Извинявам се на подкрепящите тези промени, но нали приемате и друго мнение!!!??
Приятна вечер!!! bouquet

# 2 097
  • Мнения: 24 467
Мненията са хубаво нещо.
Сега може ли да видим какво е твоето?

# 2 098
  • София
  • Мнения: 17 652
И как вечерта детето ще получи тежка детска амнезия за случка с другарчето по-рано през деня? Децата много добре помнят с кого са се скарали вчера и дори да не успеят да възпроизведат точно случката и да си я доукрасят, пак не са с амнезия. Може да не помнят какво са яли, но помнят с кого са се сдърпали.


"Какво се случи днес" изобщо не е като умението да разкажеш последователно и хронологично случка... случката обикновено се предполага да е нещо в миналото - не днес или вчера, а миналата година, примерно - което да е впечатлило детето по някакъв начин.Т.е. да има траен спомен за нея. Както преразказът - на произведение, било то приказка или книжка - не е на нещо, което току-що е прочело / чуло.Има смисъл да се прави анализ на току-що чутото / прочетеното - в стил "добре, ти сега какво разбра от това", не преразказ. Прясно е, ако го е разбрало, ще го разкаже, вероятно със същите думи, с които го е чуло. А в много случаи ще го направи и ако не го е разбрало...

# 2 099
  • София
  • Мнения: 62 595
Брях, кой ти каза, че трябва да се само току-що чуво! Когато успееш да накараш едно 4-годишно да ти разкаже току-що чут текст, че и да ти отговори на въпроса какво е разбрало, ще те черпя!
Умението за разказване е първо през собствения опит, защото това му е най-близко.

Общи условия

Активация на акаунт