СЕДМИ КЛАС - тема 58

  • 69 600
  • 738
  •   1
Отговори
# 675
  • нейде там, където ....
  • Мнения: 5 462
.......
Има обаче и такива размишляващи, у които даденият израз може да породи съвсем различни размисли от тези на болшинството. Те се санкционират съответно. И стават причина за конфликт. Идват и обвинения, че се налага някакъв стереотип на мислене, че се поощрява зубренето на мнение. А това не е точно така
.......
Моите учители по литература никога не са санкционирали ученици, чиито размисли са различни от тези на болшинството ... стига да успеят да ги докажат.  Simple Smile

До осми клас никога не съм писала нещо, подобно на тезите, които се пишат сега в седми клас. Не ги разбирам, макар да се опитвам да намеря ползва в развиване на умение да се чете между редовете.

Струва ми се, че сега децата запаметяват колкото могат повече от основните идеи, продиктувани в час или прочетени някъде. После се опитват да отгатнат коя от тях подхожда най-много на случая. Определят фигурите и тропите. И после все ще напишат 3-4 изречения от типа "С изразът ... от произведението ... на ... внушава ... . С използването на фигурата подсилва идеята за ... . Чрез използваните тропи изразява .... " Няма да е за шест, но няма и да е двойка, предполагам.

# 676
  • Мнения: 10 111
.......
Има обаче и такива размишляващи, у които даденият израз може да породи съвсем различни размисли от тези на болшинството. Те се санкционират съответно. И стават причина за конфликт. Идват и обвинения, че се налага някакъв стереотип на мислене, че се поощрява зубренето на мнение. А това не е точно така
.......
Моите учители по литература никога не са санкционирали ученици, чиито размисли са различни от тези на болшинството ... стига да успеят да ги докажат.  Simple Smile


 ooooh!
Умно и различно не винаги са тъждествени. И умното не е различно от общоприетото поне по отношение на литературата. По същество е същото, но казано по неочакван начин.
Още не съм срещала ученик, който да е успял да докаже нещо различно от това, което се приема за истина. Моля, легендите да ми бъдат спестени. Stop

# 677
  • София
  • Мнения: 3 824
....
Още не съм срещала ученик, който да е успял да докаже нещо различно от това, което се приема за истина. Моля, легендите да ми бъдат спестени. Stop
Истината има много лица. А това, което пишеш е най-жалкото на тъпата ни зубрашка система Sad Като учителка не се ли замисляш, че би било доста по-полезно да мъдруват върху проблеми и произведения, които са им близки, разбират и биха могли да обосноват размислите си върху тях?

# 678
  • нейде там, където ....
  • Мнения: 5 462

....

Истината има много лица. А това, което пишеш е най-жалкото на тъпата ни зубрашка система Sad Като учителка не се ли замисляш, че би било доста по-полезно да мъдруват върху проблеми и произведения, които са им близки, разбират и биха могли да обосноват размислите си върху тях?

Мисля, че това съдържа част от отговора на въпроса ти:

Почти цялата литература е свят на идеи. Живеем в ред, който поставя други неща на върха на вниманието. Затова се питам дали литературата не се е изчерпала като предмет за обучение в училище във вида, в който все още върви. Преподаването на литература в горните класове е не по-малко...безумно упражнение.

А че нещо трябва да се промени - едва ли някой го оспорва. Но тепърва ще се мисли и работи по въпросите какво и как. Ако има желание в тези, от които зависи това.  Confused

# 679
  • Мнения: 4 530
Съгласна съм с тълкуването на стиха на Ботев. Адмирирам, не санкционирам! То асъл, със санкционирането се създава условния рефлекс да се "мисли" правилно, и да се изказват правилно, т.е несанкционируемо. Истината е въпрос на консенсус  и тежест на болшинството. Ако това не отглежда като в парник зубрачество, не знам кое. По мое време беше така, сега пак е така. Тогава беше "мрачно комунистическо минало", сега е "светло демократично настояще", ама все тая. И изобщо, скоро чакам точно Ботев да го обявят да недемократичен и етнически нетолерантен автор и да го махнат от учебниците.
И ако може и аз да цитирам: "Като няма прокопсия, плюл съм в тая орисия!" Laughing

# 680
  • Варна
  • Мнения: 7 067
И преди съм казвала-на моята постоянно ѝ напомням да не си развихря много въображението по литература, че да не вземе да изтърси някоя глупост.  Ако пише съчинение на свободна тема-тогава. Това е положението и нашата формула за успех при тези условия. По утъпканите пътеки.

Много е доволна от днешния урок по математика. То не било толкова трудно.  Mr. Green

# 681
  • София
  • Мнения: 20 109
Ън, четейки поста ти, се сетих за една дискусия тук във форума преди 2-3 години. Ставаше дума за внушението на цитата  от "Една българка" : "Спеше и манастирът, пустинен и глух". Тогава се замислих, че и в поста на Химикал имаше много логика. Защо непременно  цитатът да внушава, че  манастирът се е превърнал в място, което не дарява надежда и помощ на нуждаещите се, че вече не е Божий храм, такъв, какъвто трябва да бъде, а място, изпълнено със страх и лишено от християнски добродетели? Защо поведението на Евтимий да е обобщаващо за целия манастир? Не може ли наистина да се застъпи тезата, че манастирът е  описан като глух и пустинен просто  в унисон с цялостната картина, а самият Евтимий, но не  като събирателен образ (тъй като не се знае как би постъпил в същата ситуация отсъстващият игумен), е описан може би  с тези качества, само за да изпъкнат на неговия фон още повече смелостта и героизма на  жената? Какво лошо и изначално грешно има и в подобна интерпретация? Особено, ако дадено дете я формулирало  и грамотно?Но всички знаем, че заради отклонението от зададената в отговорите на МОН посока детето ще бъде санкционирано. Peace И тук вече е проблемът. За да не бъде ощетено на изпита, детето заучава написаното по помагала, разработки, анализи на критици...

Последна редакция: ср, 28 яну 2015, 01:16 от пенсионирана русалка

# 682
  • Мнения: 4 530
П.С. И понеже Ботев не е жив и няма как да го питаме, свободно можем да му пъхаме разни всякакви интерпетации в устата. Което, така написано, направо звучи като гавра.
И се сещам една история, колко е вярна, не знам. Племенница на Вазов учела в училище негово произведение. И се допряло пак до любимото "какво е искал да каже авторът", а в случая можел да бъде попитан. И тя го попитала, получила отговор и го записала като домашна работа. Била "санкционирана".

# 683
  • Мнения: 10 111
Пропуснала съм я тази дискусия явно, защото не я помня.
Иначе сега мога да кажа, че поведението на Евтимий се приема като знаково за целия манастир, защото баба Илийца контактува само с него там. В момента Евтимий представлява манастира, а помощ тя не получава. Преди това има друг пасаж-че се надява на помощ от игумена, добър българин, който при посещението й са оказва ,че  липсва. Значи нещата са се решавали често само от волята на един човек, този, който в момента взима решенията. Оттам внушението Евтимий= манастира.
Във всички ключови моменти, ако сте забелязали, разказаното се представя през очите на селянката. Толкова много вътрешни монолози иначе не са характерни за Вазов. През очите на баба Илийца този манастир сигурно е изглеждал така-студено, заспало, глухо за човещината място.
Като безпристрастен наблюдател/читател на тази история и от дистанцията на времето, сигурно ще приема за вярна и теза, като предложената от детето, такова виждане изобщо не е лишено от смисъл.
Ако бях на мястото на старата жена........мисля, че щях да приема нещата по описания по-горе начин.
Що се отнася до реакцията ми на учител, който подготвя дете за изпита, ще реагирам точно , както се очаква. Плаща ми се, за да направя така, че моят ученик да изкара оценка, достатъчна му да го направи гимназист в...... училище. Оставям личните си виждания настрани и настоявам на изпита всичко да бъде както се изисква.

ra2, Ботев е говорел за идеи, за идеали. Този човек е бил титан на духа. Той не е мислил в образи, а в нещо много повече. Изобщо не трябва да се изучава в училище. Боя се, че не го разбирам напълно. Дете пък да го разбере е изключено, но решението да се учи не е мое.


Последна редакция: вт, 27 яну 2015, 20:42 от Ън

# 684
  • Варна
  • Мнения: 7 067
Ън, не ми се вижда разумно да не се изучава в училище Ботев.
Проблемът е, че трябва да се разсъждава върху отминала епоха и ценности. Който поеме-поеме.
Даже мисля, че и възрастта е подходяща.  Crazy

# 685
  • Мнения: 10 111
Стейси Грей, още не съм имала случай някой да успее да приеме дори в общи линии защо Ботев е сменил девиза на освободителната борба, изписван по знамената: свобода или смърт, на свобода и смърт. Оттам нататък какво да говорим....Не че аз мога да обема с моя си ум цялата му идея, де....

# 686
  • Варна
  • Мнения: 7 067
Точно върху това девойката има писания.
Смисълът се променя от едно "или" или само  И. Има смисъл. За който го усеща и може да го изрази.
Я не се отчайвай. Може да ни е трудно с математиката, но имаме мисъл за друго. Grinning

# 687
  • Мнения: 4 530
Кога точно е междусрочната ваканция?

# 688
  • Пловдив
  • Мнения: 10 558
Кога точно е междусрочната ваканция?

Петък е последният ден от първи срок.
Ваканция реално са 2 и 3 февруари.
На училище трябва да са на 4/02, сряда.  Peace

# 689
  • Мнения: 382
Имам софийската олимпиадата по биология, но само теста,  без отговорите. Нямам достъп до пощата, но ако някой иска (и ако е редно) мога да дам линк към DOX-a тук. Кога излизат резултатите?

Общи условия

Активация на акаунт