Всичко за етажната собственост 2 - Домоуправител в нужда се познава

  • 113 866
  • 938
  •   1
Отговори
# 885
  • Мнения: 21
Освен със закон,не знам дали могат да ме накарат да плащам за нещо,което не ползвам.

# 886
  • Мнения: 75 289
Чл.51, ал.2 от ЗУЕС  дава отговор на въпроса кой и кога плаща разходи за управление и поддръжка на общи части / чистач, асансьор, и др.режийни/- НЕ ПЛАЩА тези разходи собственик, който пребивава в жилището си не повече от 30 дни в рамките на 1 календарна година.

Чл.51, ал.3 ЗУЕС - ако отсъствието е повече от 30 дни за 1 календална година, тогава ОС може да реши той да заплаша само половината от тези разходи.


Разходите за фонд ремонт обаче се плащат винаги, независимо дали живее или не в жилището си собственика!!!

# 887
  • Мнения: 2 308
От идиототия пиша... знам, че има много теми за "нас"  Mr. Green

От пролетта до есента мен няма да ме има, ще си живея волно на село.
Но когато си дойда/есента/ на мен ще ми трябва асансьор,
за да си кача/сваля до мазето/ бохчите, бурканите, зимнината, дрехите и т. н.
Ще се наложи и чистачката да мине след мен, щото от на доматИтУ пликчето капе,
па тези кретени- комшиите де- не шЪт да газят и разнасят селяния из дома си...
Нооооо аз няма да плащам през тези месеци за каквото и да е  Naughty
Щото аз съм си живяла на селооооооо   smile3533
Да ми плащат екстрите тъпаците, дето си нямат село!

# 888
  • София
  • Мнения: 249
Аз друго се чудя - как се навиват хората да плащат едни не малки пари на външна фирма-домоуправител? newsm78

И при нас например дългогодишния касиер се отказа от тази си длъжност, и оттогава се въртим на ротационен принцип. Но и този принцип не сработва добре, защото винаги има нежелаещи по някакви си там техни причини.

И питам аз съседите, като никой не иска да събира парите, защо не въведем следния принцип - който събира за годината парите, да го освободим от месечната му такса?  Така ще има повече желаещи да бъдат касиери за 1 година... хъката-мъката...караме по-старому.

Бях за една година касиер, но с малко дете, залепено постоянно за мен, ми беше трудно да обикалям всеки месец етажите. Затова, когато дойде втори път реда ми, ще откажа както повечето....и ще настоявам отново за някаква макар и дребна привилегия за този, който изпълнява функцията на касиер на блока. Защото си е въртел и не е приятна задача...

От доста време има възможност да се възложи събирането на парите на външна фирма от сорта на фастпеи или изипей .... това е най-добрия вариант.

Цената ще е от сорта на 50 стотинки да кажем на събиране. Даже ще може и те да плащат месечните такси  за вода, ток абонамент ....  но трябва домоуправителя да се упълномощи  и да се заеме с таьзи задача.

# 889
  • Мнения: X
... Освен със закон,не знам дали могат да ме накарат да плащам за нещо,което не ползвам....
Що се отнася до нещата в Етажната собственост - по принцип много трудно могат да те накарат да плащаш каквото и да е. Един приличен адвокат все ще намери някоя буква или запетайка неточна в документацията на ЕС и едно дело ще им излезе солено. Четох за един такъв случай - не били изчислили точно размера на сумите за ремонта на покрива и не били информирали по реда и буквата на закона един от собствениците  Rolling Eyes той се запънал и казал, че няма да плаща и съдът осъдил ЕС да плати към 7-800лв разходи по делото... Предполагам, че се броят на пръстите на едната ръка осъдените в БГ по неплатени суми към ЕС. Сигурна съм, че броят на ЕС които са платили съдебни разноски по такива загубени дела е в много пъти повече.
Така че ако ти се занимава отпечатай на един лист частите от ЗУЕС, които според теб при вас не се спазват, дай им ги на домсъвета и им кажи да си го прочетат. Ако са в нарушение не могат да те пипнат. Може да те набият обаче или да те ругаят до смърт  Mr. Green

# 890
  • Голямата Мушмула ¯\_(ツ)_/¯
  • Мнения: 41 749
Скрит текст:
през годините прочетох какви ли не решения на ОС, варианти на събиране/изразходване на такси... дори мнения, че законите са пожелателни Blush
няма да съдя никого за мнението или решенията му, само ще напомня, че ако някой от ЕС не е съгласен и реши не плаща няма да можете да да направите нещо по въпроса.
колкото и според вас да не е прав, той ще има закрилата на закона.
нещо повече,
стигне ли се до съд не той, а управителния съвет ще е осъден да плати разходите по делото, а финансовата санкция се плаща персонално от управителя/упр. съвет.

Скрит текст:
и конкретно за тета75

ако утре се наложи да направите някакъв ремонт - хидроизолация, смяна на вертикални щрангове, прочистване на канализационната тръба до шахтата на ВиК... каквото и да е, как ще разпределите разхода?

когато фонд ремонт се събира пропорционално и разходването излиза пропорционално. събирането "на апартамент" освен че е незаконно залага и капани при бъдещи плащания.

ако някакъв ремонт струва например 1000 лева как ще ги съберете и платите?
ако имате 400 лева събрани от всички, как ще изчислите разпределянето на останалите пари?

за месечните разходи е същото. апартаментите не светват тока, не амортизират ключовете, не цапат стълбищата, праят го обитателите. точно за това тези разходи са на обитател, а не на апаратмент и не са в зависимост от идеалните части.
в един апартамент има един обитател, а в друг 8 - една и съща сума ли трябва да плащат?




защо управителния съвет ще плаща този разход?
няма логика според мен.

ЗУЕС Глава пета.
АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
чл. 56


Цитат
Чл. 56. (1) Член на управителен съвет (управител), член на контролен съвет (контрольор), който наруши или не изпълни задълженията си по този закон, ако извършеното не съставлява престъпление, се наказва с глоба от 300 до 1000 лв.
(2) Председател на управителен съвет (управител), който не заявява за вписване обстоятелства, подлежащи на вписване в публичния регистър по чл. 44, както и промените в тях, се наказва с глоба от 100 до 500 лв.
(3) (Нова - ДВ, бр. 57 от 2011 г.) Председател на управителен съвет (управител), който не подаде уведомление в общинската или районните администрации по чл. 46б, се наказва с глоба от 50 до 400 лв.
(4) (Нова - ДВ, бр. 26 от 2016 г.) Председател на управителен съвет (управител), който не изпълни задълженията си по чл. 49, ал. 1 - 3, се наказва с глоба от 500 до 1000 лв.
(5) (Нова - ДВ, бр. 26 от 2016 г.) Когато физическо лице или юридическо лице, на което са възложени правомощия на управителен съвет (управител) по реда на чл. 19, ал. 8 и чл. 34, ал. 10, наруши или не изпълни задълженията, които то има по този закон като управителен съвет (управител), ако извършеното не съставлява престъпление, се наказва с глоба от 800 до 1500 лв. - за физическо лице, или с имуществена санкция от 1000 до 2000 лв. - за юридическо лице.

следващият ти пост няма да коментирам.
крещенето по форумите не те прави по-мъжкар Peace

# 891
  • София
  • Мнения: 249
Скрит текст:
през годините прочетох какви ли не решения на ОС, варианти на събиране/изразходване на такси... дори мнения, че законите са пожелателни Blush
няма да съдя никого за мнението или решенията му, само ще напомня, че ако някой от ЕС не е съгласен и реши не плаща няма да можете да да направите нещо по въпроса.
колкото и според вас да не е прав, той ще има закрилата на закона.
нещо повече,
стигне ли се до съд не той, а управителния съвет ще е осъден да плати разходите по делото, а финансовата санкция се плаща персонално от управителя/упр. съвет.

Скрит текст:
и конкретно за тета75

ако утре се наложи да направите някакъв ремонт - хидроизолация, смяна на вертикални щрангове, прочистване на канализационната тръба до шахтата на ВиК... каквото и да е, как ще разпределите разхода?

когато фонд ремонт се събира пропорционално и разходването излиза пропорционално. събирането "на апартамент" освен че е незаконно залага и капани при бъдещи плащания.

ако някакъв ремонт струва например 1000 лева как ще ги съберете и платите?
ако имате 400 лева събрани от всички, как ще изчислите разпределянето на останалите пари?

за месечните разходи е същото. апартаментите не светват тока, не амортизират ключовете, не цапат стълбищата, праят го обитателите. точно за това тези разходи са на обитател, а не на апаратмент и не са в зависимост от идеалните части.
в един апартамент има един обитател, а в друг 8 - една и съща сума ли трябва да плащат?




защо управителния съвет ще плаща този разход?
няма логика според мен.

ЗУЕС Глава пета.
АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
чл. 56


Скрит текст:
Цитат
Чл. 56. (1) Член на управителен съвет (управител), член на контролен съвет (контрольор), който наруши или не изпълни задълженията си по този закон, ако извършеното не съставлява престъпление, се наказва с глоба от 300 до 1000 лв.
(2) Председател на управителен съвет (управител), който не заявява за вписване обстоятелства, подлежащи на вписване в публичния регистър по чл. 44, както и промените в тях, се наказва с глоба от 100 до 500 лв.
(3) (Нова - ДВ, бр. 57 от 2011 г.) Председател на управителен съвет (управител), който не подаде уведомление в общинската или районните администрации по чл. 46б, се наказва с глоба от 50 до 400 лв.
(4) (Нова - ДВ, бр. 26 от 2016 г.) Председател на управителен съвет (управител), който не изпълни задълженията си по чл. 49, ал. 1 - 3, се наказва с глоба от 500 до 1000 лв.
(5) (Нова - ДВ, бр. 26 от 2016 г.) Когато физическо лице или юридическо лице, на което са възложени правомощия на управителен съвет (управител) по реда на чл. 19, ал. 8 и чл. 34, ал. 10, наруши или не изпълни задълженията, които то има по този закон като управителен съвет (управител), ако извършеното не съставлява престъпление, се наказва с глоба от 800 до 1500 лв. - за физическо лице, или с имуществена санкция от 1000 до 2000 лв. - за юридическо лице.

следващият ти пост няма да коментирам.
крещенето по форумите не те прави по-мъжкар Peace

Благодаря за препратката за закона.
Имах предвид, че няма логика да плаща Управителя при положение, че общото събрание е решило да се води дело срещу някой и делото не е спечелено.
При положение, че е водено дело срещу управителния съвет е друг въпрос.

# 892
  • Мнения: 21
Май съм останал неразбран.Никъде не споменавам,че няма да плащам тока на входа,чистачка,касиер и домоуправител,както и за ремонт.Аз отказвам да плащам ток и такса на АСАНСЬОР,който моето семейство няма да ползва,затова е предложено чип системата.А при условие,че нямаме чистачка,не се събират и пари за фонд ремонт,остава само разхода по тока на входа,домоуправител и касиер.Ей това би трябвало да ми се изчисли.

# 893
  • София
  • Мнения: 249
Скрит текст:
..
ЗУЕС в момента изостава малко от обществените реалности, защото ползването на асансьор може да се индивидуализира до голяма степен (не напълно) чрез използването на чипове и съответно би следвало да се предвиди хората, дори независимо на кой етаж са, които не желаят да ползват асансьор, да не заплащат за него....
При нас е така - разходът за асансьора е фиксиран по 2.30лв на човек на месец и който не желае да го ползва няма чип. Плаща само по 1.20лв на месец на човек, както живущите на първите 2 етажа.
Аз ви благодаря на всички за помощта и отговорите и коментарите, много сте полезни  bouquet

Следващите ми въпроси:
1. разходите за управление - за домоуправител и касиер, трябва ли да се плащат от постоянно отсъстващите? Реално те не цапат и не харчат ток, но макар и индиректно "ползват" управление...
Скрит текст:
2. Преди време гледах някакъв софтуер за финанси на вход PM нещо си с онлайн платформа http://pm-pro.net/page/home . Някой ползвал ли го е, отзиви?
3. Някой запознат с Easypay услугите събиране на парите за входа - отзиви, такси, ...?

[/quote]
За апартаменти, в които никой не живее е справедливо според мен да се плаща една такса - в смисъл, че все едно живее един човек там. Така всички ще са доволни.

# 894
  • Мнения: 75 289
Абе хора, съвсем ясно го обяснихме по-горе.

1. Разходи за управление - НЕ, не се плащат от собственик, който не обитава постоянно жилището си /обитава го до 30 дни в годината/ ! Той не плаща за чистачка, не плаща за асансьор, не плаща осветление в стълбището. По закон не плаща.

 Тези разходи за управление се плащат и изчисляват според БРОЯ НА ОБИТАТЕЛИТЕ.


2. Разходи за ремонт на общи части като покрив, основи и тн. - плаща всеки собственик, независимо дали постоянно живее там или инцидентно. Това пак по закон - по ЗУЕС и по ЗС !
Тези разходи за ремонт се изчисляват според ИДЕАЛНИТЕ ЧАСТИ на всяко жилище.

# 895
  • Мнения: X
Абе хора, съвсем ясно го обяснихме по-горе.

1. Разходи за управление - НЕ, не се плащат от собственик, който не обитава постоянно жилището си /обитава го до 30 дни в годината/ ! Той не плаща за чистачка, не плаща за асансьор, не плаща осветление в стълбището. По закон не плаща.

 Тези разходи за управление се плащат и изчисляват според БРОЯ НА ОБИТАТЕЛИТЕ.

...................

Разходи за управление са за домоуправител и касиер, а не за "чистачка, асансьор, осветление в стълбището". Обитавано или не жилище, домоуправител и касиер РАБОТЯТ И ЗА НЕГО.

# 896
  • Мнения: 75 289
Не съм съгласна. В закона ясно е казано кои разходи са за управление ...в допълнителните разпоредби и в съдебната практика също.

Разходи за управление и поддържане се водят и са под един режим.

# 897
  • Мнения: 75 289
Фри прочети параграф 1,точка 11 от зуес. От тел. Не мога да цитирам...

# 898
  • Мнения: X
Съжалявам не се изразих ясно... Закона го знам, но той не работи. Питах как е при вас.
И ако трябва да сме по-точни Обхват на управлението се дефинира в Раздел 1, Глава втора, член 8,параграф 1😋

# 899
  • Мнения: 75 289
Добро утро..

Допълнителни разпоредби на ЗУЕС:
§ 1. По смисъла на този закон:
11. (предишна т. 9, изм. - ДВ, бр. 57 от 2011 г.) "Разходи за управление и поддържане" са разходите за консумативни материали, свързани с управлението, за възнаграждения на членовете на управителните и контролните органи и за касиера, както и за електрическа енергия, вода, отопление, почистване, абонаментно обслужване на асансьор и други разноски, необходими за управлението и поддържането на общите части на сградата.

Разходи за управление и разходи за поддържане на общи части е едно и също нещо, в смисъл тяхното изчисляване и събиране е подчинено на един и същи режим. Тоест - не са уредени по различен начин събирането и изчисляването на разходите за управление от една страна, и събирането на  разходите за поддържане. Те са уредени общо в чл.51, ал.1 , ал.2 и ал.3 от ЗУЕС.
В тях влизат, както се вижда от цитата, и възнаграждението на управител и касиер.. понеже по-горе ме контрира, че възнаграждението за управител не влизало в тези разходи Grinning

Това е по закон. Нека сме наясно с него.

Има много порочни и неправилни практики, вкл. и при нас.

Ние за управление и поддържане на общи части плащаме само ток за стълбището-стотинки някакви. Заплата на касиер и домоуправител нямаме гласувани. Останалата част от сумата отива за фонд Ремонт...

В чл.8 от ЗУЕС са описани правомощията на управителя/управителния съвет.
Иначе в Допълнителните разпоредби на почти всеки закон, и в ЗУЕС също, се съдържат легални дефиниции на понятия, използвани в закона - в ДР на ЗУЕС е описано какво точно е неотложен ремонт, какво е необходим ремонт, какво влиза в "разходи за управление и поддържане на общи части" и т.н...

Общи условия

Активация на акаунт