Използваме "бисквитки" (cookies), за да персонализираме съдържанието и да анализираме трафика си. Повече подробности можете да прочететеТУК

Отговори
# 15
  • Мнения: 214
Мирослав Долапчиев е председател на Националната асоциация за приемна грижа от юни 2012 г. Той и съпругата му Дойница са доброволни приемни родители и 4 години се грижат за малко момиченце. 

По време на Академия за Родители той ни разказа:

Защо хората имат мотивация да станат приемни родители и какво променя това в живота на семейството? Колко време отнема едно приемно сеейство да стане приемащо семейство?
Защо му е на някой да се грижи за друг някой, за когото никой не го е грижа?

Чуйте три изключителни истории.

# 16
  • Мнения: 214
Гаяне Минасян е съосновател на Национална Мрежа на Родителите. Нейната презентация отговаря на въпроса “Какво е нужно да научи детето, за да може да води пълноценен живот?”

Трябва да дадем на едно дете корени и криле. Какво значи това?

Корени:

- стабилност - усещането за стабилност в живота идва от опорни точки, които са отношенията ни с други хора
- ценности - дават ти сила да удържиш дори, когато си изпрваен пред трудности
- морал, как да го възпитам и кое поведение е морално - градивно за общността поведение, съхраняващо връзките между хората - когато едно дете се чувства обичано и прието в една общност, то изпитва естествена потребност да я съхранява - моралът няма рационален, а емоционален характер - това е резултат от изживяванията на детето; ценностите определят върху какво фокусираме вниманието си
- безопасност - децата знаят, че са беззащитни и пречупват всичко през тази призма

Криле:
- нуждите на децата - преживяванията ни правят такива, каквито сме

Вижте цялата лекция тук

# 17
  • Мнения: 214
Емилия Илиева е известна като лицето на ненасилствената комуникацията (ННК) в България. Тя е един от първите обучители по ННК за България и основният, който през последните 8 години системно развива както популярността на метода в страната, така и екипи от хора, които да го прилагат и преподават нататък.


От темата “Как да отглеждаме емоционално грамотни деца” ще научим каква е разликата между емоционална грамотност и емоционалната интелигентност и защо ако искаме емоционално грамотни деца, ние трябва да сме емоциноално грамотни родители.

Общувайки с децата по определен начин те имат възможност да растат като емоцинално грамотни деца, и емоционално интелигентни възрастни.

- Децата се учат най-добре чрез пример - статистика - 7% се предава на нивото на думите, по-важно е как ще кажа, не какво ще кажа.
- Ако искаме да влияем на децата, важно е енергията, с която заставаме зад думите.
- Колкото по-отрано общуваме с едно дете, толкова по-добре.
- Връзката между емоциите и потребностите е основополагащо - откъде идват емоциите, от какви потребности.
- По-важно е откъде идват емоциите - изреченията трябва да включат емоции и откъде идват.
- Моите чувства са свръзани с моите потребности - не е от външните фактори; ако един човек знае какво е ценно и важно за него, може да управлява емоциите си.
- Всички искат децата им да са щастливи - щастието е емоция, трябва да ги научим как да управляват тази емоция.
- На теория е много лесно, но на практика е по-трудно - по-важно е да ги научим, че имаме правото да им отказваме, за да се научат да уважават потребностите на другите.
- Става въпрос за начин на живот - как общуваме на работното място, с партньора си, у дома - баланс.
- Емоционлната грамотност - 6 месеца нататък - както се отнасяте към едно дете, така се развива.

Вижте цялата лекция и всички полезни съвети тук: 

# 18
  • Мнения: 214
Симона Чаръкчиева, е съветник Корпоративна социална отговорност във VIVACOM от 2008 г. и отговаря за проектите на компанията в сферата на образованието, културата и спорта, както и за благотворителните инициативи на компанията.  Марио е момчето, което с един клик на мишката преди 2 години създаде не просто страницата, а идеята „Българска история”. Иван е студент по международни отношения в Софийския университет. Като един от създателите на сайта “Българска история”, той е човекът, който внася хармония в екипната дейност.

От темата Дигиталните технологии в полза на образованието" ще научите какви са преимуществата на едно  модернизирано Образованието; ще видите как Марио и Иван вече променят уроците по българска история и те ще споделят с вас защо според тях родолюбието е важно. Ще видите и един нестандартно представен стих на Смирненски.

Вижте видеото тук:

# 19
  • Мнения: 214
Луиза Шахбазян e психолог и експерт по онлайн безопасност. Тя е заместник-координатор на Националния център за безопасен Интернет Safenet.bg и автор на наръчника за родители 10 МИТА ЗА “СТРАШНИЯ” ИНТЕРНЕТ.

От видеото ще научите какъв е ефектът на интернет и въздейстивето му върху психиката на детето и взаимоотношенията в семейството.

За интернет и децата 0-8 години:
- 75% от децата до 8 години имат достъп до интернет
- 40% от децата под 2 години са използвали смартфон
- 13 % посещават социални мрежи за деца
- 7% посещават социални мрежи за възрастни
- YouTube e вторият най-любим сайт за децата до 5 години
- Между 3 и 4 години децата започват да играят игри онлайн

Защо да използват интернет:
- Децата с достъп до интернет и по-добра компютърна грамотност имат по-добри вербални умения и се представят по-добре в училище.
- Електронните книги и приложенията за учене на букви и цифри допринасят за развитието на езиковите умения

Но:
- Ползите са свързани с това, че устройствата са интерактивни. Например децата под 30 месеца не могат да учат от пасивна телевизия и видео материали, така както учат при взаимодействието с други на живо.
- В същото време твърде много интерактивни ефекти като звуци и светлини разсейват детето и намаляват ползите.
- Повишената употреба на игрови конзоли се свързва с по-слаби езикови възможности.

Вредно или неподходящо съдържание:
- Комерсиално съдържание
- Сайтове, насърчаващи вредно поведение като гладуване, самонараняване и употреба на наркотици
- Излагане на порнографско съдържание
- Ранна сексуализация
- Излагане на съдържание с насилие над хора и животни
- Вируси

Изграждане на дигитална грамотност:
- Ранната употреба изгражда умения за дигитална грамотност – навигация, търсене и оценка на информация под формата на текст, снимка или видео.
- Това насърчава креативността и позитивната себеизява.
- Спомага за изграждането на идентичност

Но:
- Много деца никога не достигат по-високите стъпала на стълбата на дигиталните възможности.
- Онлайн дейностите за по-напреднали като онлайн взаимодействие с другите и създаване на собствено съдържание крият и по-големи рискове, които могат да се неутрализират само с развиването на умения за справяне.
- Разкриването на твърде много лична информация крие риск от онлайн тормоз и сексуални посегателства.

Общуване:
- Онлайн общуването спомага за изграждането и поддържането на връзка между детето и близки, които са надалеч.
- Допълва общуването с другите в реалността и спомага детето да изгради онлайн социални умения и да усвои нетикета.
- Онлайн общуването носи допълнителни ползи за по-срамежливите деца, като им дава възможност да се отпуснат и да бъдат себе си, като по този начин изгражда и уменията им в реалния живот.

Но:
- Онлайн общуването крие рискове от онлайн тормоз и сексуални посегателства.
- Липсата на непосредствен контакт намалява задръжките, което води до свръхсподеляне, предоверяване, агресивно поведение.

Препоръки за родителите:
- Подсигурете защита на устройствата.
- Насърчавайте позитивната употреба.
- Използвайте интернет заедно с детето и не се предоверявайте на непознати „образователни“ сайтове и приложения.
- Говорете за рисковете и какво трябва да направи детето, ако му се случи.
- Не се предоверявайте на филтри, най-добрият филтър е умението на детето да се справя с рисковете.
- Бъдете добър модел за подражание.
- Онлайн гореща линия за борба с вредно за деца и незаконно съдържание Web112.net, както и телефонна консултативна линия за помощ и консултиране 124 123 – отговарят на запитвания от деца, учители и родители.

Вижте видеото тук:

# 20
  • Мнения: 214
Станислава Чуринскиене е психолог и автор на романи. Завършила е СУ, НБУ, със специализация в Smith College (САЩ). Има опит в работата с младежи със сериозни психични разстройства, психодинамична психотерапия и социални дейности. Повече за нея прочетете тук.

От темата “Ранни белези за нарушено развитие при децата” ще научите кои са четирите опасни мита за детското развитие:

Мит: „Всяко дете се развива със собствени темпове, не сравнявайте детето си с другите“
Реалност: Всяко по-значимо закъснение от средните норми за детските постижения на развитието (сядане, лепетна реч, пълзене, прохождане, проговаряне) е сигнал за проблем и трябва да се потърси професионално мнение.

Мит: „Детето ще го израсте – с времето нещата ще се наместят от самосебеси“.
Реалност: Макар да има изолирани случаи на спонтанно наваксване в забавяне на развитието, мнозинството от децата, които показват трудности, имат нужда от целенасочена помощ.

Мит: „Щом педиатърът не вижда нищо притеснително, всичко е наред“
Реалност: Повечето родители на деца с проблеми в развитието, допринесли за това представяне, споделят, че им се иска педиатрите им да не са ги успокоявали с „Нищо му няма на детето, ще го израсте“.

Мит: „Ако детето не прави нещо, ще започне да прави направо следващото. Например – не казва думички на 2 г, но ще проговори с цели изречения“.
Реалност: Етапи не се пропускат. Ако детето не се е справило с една задача на развитието, няма да премине към следващата, докато не усвои нужното.

Норма и сигнали за отклонение в детското развитие:

3 месеца
· Детето гука
· Държи дланите свободно отворени
· Плаче, за да изрази нужди
· Приближава ръцете си към средната линия на тялото, когато си играе
· Лежи по корем и повдига главата и гърдите с помощта на лактите
· Буди се от силен шум

6 месеца
· Детето седи без опора или подпирайки се с ръце
· Обръща главата си към звук
· Започва да бърбори със звуци като ма, ба, га, да
· Обръща се от корем по гръб и обратно
· Прехвърля предмет от едната ръка в другата
· Играе на интерактивни игри като „куку“
· Реагира на емоциите на околните

12 месеца
· Подава играчки на възрастен, когато го помолят
· Посочва към интересни или желани предмети
· Пляска с ръце за „браво“, маха за „чао“, когато го помолят - появяват се първите социални жестове
· Може да вземе малки предмети с палец и показалец
· Реагира на името си
· Подпира се на мебели, за да се изправи и да седне пак
· Имитира звуци от речта на обкръжаващите го

18 месеца
· Разбира лесни команди – донеси това, вдигни онова
· Прикляка да вземе играчка и се изправя без подкрепа от възрастен
· Познава частите на тялото си
· Използва спонтанно 10 – 20 думи
· Изучава тялото си с любопитство
· Катери се на високи мебели

24 месеца
· Може да скочи едновременно с два крака
· Може да изкачва стълби с помощта на парапет
· Бяга стабилно на цяло стъпало
· Формира изречения от 2-3 думи
· Участва в дейности „на ужким“ – символна игра
· Имитира домакински дейности на възрастните
· Показва загриженост, ако някой около него страда

36 месеца
· Вече има водеща ръка – лява или дясна
· Може да редува краката, качвайки се по стълби
· Играе с други деца
· Говори с изречения, използвайки съюзи – но, и, без да
· Задава въпроси

Какво да направим, ако забележим притеснително закъснение или поведение у детето?

· Отнасяме въпроса при педиатъра
· Изискваме преглед от невролог
· Водим детето на невропсихолог
· Обследва го логопед

За да научите повече, да чуете конкретни примери и съвети, изгледайте видеото тук.

# 21
  • Мнения: 214
Галина Уайнър е дипломиран монтесори учител (0-6 г.). Завършва обучението си с отличие в колеж в Дъблин, Ирландия. Занимава се с обучение, развитие и популяризиране на Монтесори метод в България.

От презентацията “Монтесори у дома”  ще научите:

- Кои са най-важните принципи и как да ги прилагаме Монтесори метода в домашни условия;
- Как да подготвим детето за реалния живот – грижа за себе си и средата, социални умения;
- Как да развием чувството за ред у детето?;
- Хубаво ли е да водите децата навсякъде с вас?

Какво е подготвена среда – не се учи детето директно, а детето се самообучава в средата. Основните принципи са:

- всичко трябва да бъде на нивото на децата
- мебели, които да са с размери на децата
- постелки от естествен цвят и материя
- всичко трябва да бъде истинско – истински чаши, прибори и т.н., за да има контрол на грешката
- децата могат да приготвят сами храна
- банята и спалнята – бебетата започват да спят на матрак на земята още на 4 месеца – без кошарки, проходилки и други, защото те ограничават движението
- много материали за сетивна стимулация
- възрастните са част от тази среда – децата ни наблюдават и имат желание да участват в ежедневните - дейности у дома – придобиват самочувствие, защото са подготвени да бъдат независими; позитивно отношение

Вижте цялата видео-лекция тук

# 22
  • Мнения: 214
Мая Угрюмова и професионалните ѝ интереси са насочени към работа със семейства: как членовете на едно семейство говорят помежду си, как се смеят, боледуват и скърбят, за какво се карат, как избират.

От видеото ще научим:

Какво е най-важно да знаем за страховете на децата?
- Една от основните човешки емоции
- Силните послания, че не бива да се страхуваме, които се опитваме да предадем на децата
- Страхът не възниква случайно - има функция в живота и емоционалния ни свят
- Важно е децата да се страхуват - степента има значение, както и патологичното преживяване на страховете - големи, раздути и обвързани с фантазия - фобии - търсим помощ, защото те нарушават ежедневието на детето, защото страхът е много голям

Детските страхове растат заедно с детето
- 0-6 месеца - страхове свързани със сензорната система
- 6-12 месеца - страхове от височина
- 2 години - свързани с тъмното, призраци, чудовища - бебешки пубертет - когато детето се отделя от семейството
- 5 г - 6 г - дали ме харесват, дали мога да съм част от едно общество
- 7 г - да не закъснея
- 8 г - можеш да умреш, родителите ти да умрат - свързан с изграждането на Аз като консрукт, и колко контрол имам
- 8 - 11 г - страхове, че ще стане война и конфликт - най-силен фокус върху контактите с връстници

Зад всеки страх стои нещо обективно, реална ситуация. Проблем съществува, когато има регрес - детето се връща към стари страхове, които вече е преживяло. Можем ли да се справим със ситуацията сами?

Вижте цялата лекция, както и практически съвети тук:







Общи условия

Активация на акаунт