В очакване на СЕДМИ клас!

  • 46 275
  • 801
  •   1
Отговори
# 465
  • София
  • Мнения: 19 926
Аз наистина никога не бих преместила децата си, поне не и с такава цел, но това не значи, че други не го правят. Познавам лично не един случай. Peace Решили са го, направили са го и резултатите накрая не отстъпват по нищо на тези на деца от училища с изисквания, но и с по-ниски годишни оценки... Един родител, преместил детето си в 6-7 клас, не е  хич безхаберен и безотговорен. Тъкмо обратното, много добре премерени са му действията.  До 6 клас детето е получило  добра база другаде, вторият срок на 6 клас е като време за адаптация към новата среда. В 7 клас  му е осигурил с преместването време и за школа, и за самостоятелно учене у дома, и за родителска намеса при необходимост. Не одобрявам схемата, не бих я приложила, но виждам около мен, че е печеливша.. Въпрос на избор. А щом има такава вратичка и съпътстваща я в добавка осезаема разлика между оценяването по места, трябва да бъде минимизирано/напълно отрязано влиянието на дипломата върху приема. Оценки от изпита и толкова, кой колкото си изкара..

Последна редакция: ср, 12 авг 2015, 19:47 от пенсионирана русалка

# 466
  • Русе
  • Мнения: 12 212
А щом има такава вратичка и последваща от нея огромна разлика между оценяването по места, трябва да бъде минимизирано/напълно отрязано влиянието на дипломата върху приема.
   Редно ли е резултатите от 7 години учене, да са игнорирани напълно, заради субективен фактор, който в случая не е и толкова масов. Лично на мен ми е по удобно сегашното положение, защото и аз мога лесно да се концентрирам върху подготовката на детето си по БЕЛ и математика. Особено когато разполагам със силно ограничено време за подготовка. Но не съм сигурна, че е редно.

# 467
  • София
  • Мнения: 19 926
Последно изразявам мнение и бягам  Simple Smile.  Нещата са си масови, защото далеч не се свеждат само до горните случаи и схеми. Две деца от училища с относително високи изисквания, с еднакви оценки на НВО по двата изпитни предмета, тоест условно и с равни възможности,  ще бъдат селектирани на база годишната им оценка примерно по пеене/рисуване/физкултура. Това редно ли е? Неспособността ми да скоча примерно 2,10 от място ще ми попречи за влизането в СМГ с немски, така ли? Като се иска да не бъдат обезмислени цели 7 години учене по предметите извън мат и БЕЛ, нека тестът е общообразователен и да обхваща въпроси и задачи по всички предмети. Споделих и преди, че тогава оценяването ще е единно, с еднаква скала за всички и бързо  ще лъсне кой какво е учил и знае, без значение колко се мъдри в бележника му по разните предмети. А от там насетне, МГ и профилирани училища могат винаги, ако пожелаят, да проведат и свой изпит, ако с обединения тест не могат добре да селектират кандидатите си. Два пъти техният изпит и веднъж оценката от общия и ето ти максимално реален бал, в който са отразени и  нивото на справяне по всичко, и способностите по предмета-профил на училището.

Но това са мечти...  МОН никога няма да се престраши на подобна стъпка, че тогава ще лъсне в цялост слабата подготовка по всичко. А и първите, които биха негодували, са баш родителите. Зад решението на деца да не се учи по това и онова в името на БЕЛ и мат в 7 клас, стоят именно родители.

Последна редакция: ср, 12 авг 2015, 20:07 от пенсионирана русалка

# 468
  • София
  • Мнения: 3 824
Русалке, това е много добра идея. И със сигурност нивото ще се покачи - учителите по другите предмети ще спечелят (от частни уроци), знанията на децата ще бъдат задълбочени по "неглижираните" предмети, а МОН ще се фукат с високи резултати Simple Smile Само горките деца на по-амбициозни родители ще загубят и малкото свободно време, което имат при сегашното положение.

# 469
  • Мнения: 2 391
...Две деца от училища с относително високи изисквания, с еднакви оценки на НВО по двата изпитни предмета, тоест условно и с равни възможности,  ще бъдат селектирани на база годишната им оценка примерно по пеене/рисуване/физкултура. Това редно ли е? Неспособността ми да скоча примерно 2,10 от място ще ми попречи за влизането в СМГ с немски, така ли? Като се иска да не бъдат обезмислени цели 7 години учене по предметите извън мат и БЕЛ, нека тестът е общообразователен и да обхваща въпроси и задачи по всички предмети. Споделих и преди, че тогава оценяването ще е единно, с еднаква скала за всички и бързо  ще лъсне кой какво е учил и знае, без значение колко се мъдри в бележника му по разните предмети. ....

 newsm10 и да бъде външно оценяване!

# 470
  • Пловдив
  • Мнения: 10 451
...а МОН ще се фукат с високи резултати Simple Smile ...

С това ниво на обучение в БГ училищата /с изключение на малкото добри училища в големите градове/, никога няма да има високи резултати. Като гледам статистиките от тази година, нивото е повече от плачевно.
ОМГ - Пловдив са публикували списъци с приетите деца и училищата, от които идват. Ако на някого му е интересно, може да хвърли едно око и да види колко деца от "селски" училища са приети там. Ами броят се на пръсти. Да не кажа, че от някои квартални пловдивски училища няма деца. Почти съм сигурна, че и в ЕГ картинката е подобна.

От новите предложения за формиране на бала ще пострадат само децата, борещи се за топ паралелките в големите градове. И в крайна сметка, като не го приемат в НЕГ, ще го приемат в 73-то.
То детето нека изкара висока оценка на матурата...

На мен пък тази система за класиране ми допада. Няма начин всяко училище с прием след 7 клас да направи свой изпит. Това е невъзможно. Но, ако ще се взимат оценки от удостоверението при образуването на бала, да не се взимат тези по физическо, рисуване, технологии, музика, както е сега при деца с еднакъв бал.  Peace
 

# 471
  • България, София
  • Мнения: 644
да не се взимат тези по физическо, рисуване, технологии, музика, както е сега при деца с еднакъв бал.  Peace
 
Взимат се само оценките от петте разказвателни предмета, изброените не участват.

# 472
  • София
  • Мнения: 3 824
...а МОН ще се фукат с високи резултати Simple Smile ...

С това ниво на обучение в БГ училищата /с изключение на малкото добри училища в големите градове/, никога няма да има високи резултати. Като гледам статистиките от тази година, нивото е повече от плачевно.
...
 
Добре де, не съм се изразила правилно - ще се фукат с по-високи резултати в сравнение със сегашните от НВО Simple Smile


Относно това "
....

От новите предложения за формиране на бала ще пострадат само децата, борещи се за топ паралелките в големите градове. И в крайна сметка, като не го приемат в НЕГ, ще го приемат в 73-то.
То детето нека изкара висока оценка на матурата...
....

По-скоро ще спечелят децата борещи се за тези училища и прецакани с 5 по един предметите, което смъква бала с цяла единица и направо реже пътя към тези топ училща. Познавам поне две такива деца от предишната кампания.

# 473
  • София
  • Мнения: 19 926
Ох, Дънди, извинявай за откровеността, ама лесно е да се говори от позиция като нашата - на родители с класирани където искат деца. За жалост не всичко се свежда толкова просто  само до високи оценки на матурите. За някои деца борбата едва след това започва и за жлаост не винаги завършва в тяхна полза.. Не са единични случаите, при които деца с  отлична оценка на изпита, имат 5 за срока по балообразуващия  предмет.  И това е сега, само при два такива предмета (изключвам отделните  случаи на борба за последното място в дадена  паралелка и посредством обща оценка от другите предмети в удостоверението). Каква ли ще е картинката на  люти пререкания на финала  между учител/ученик/родител за шестици по всичко, за да не рефлектира по-ниската оценка по нещо върху дипломата? Само една единствена  петица в нея би означавала към 10 стотни надолу. А всички знаем как в тези наглед минимални 10 стотни, загубени примерно заради 5 по физическо или музика, могат да се вместят много деца..  А нашето да е зад тях, въпреки високите оценки на матурите. Ако детето/децата ни бяха в тази позиция на изкарали високи оценки на изпитите, но ощетени в годишната по нещо, друга песен  щяхме да пеем, а не тази за само високи оценки на матурите....

Последна редакция: ср, 12 авг 2015, 22:26 от пенсионирана русалка

# 474
  • Мнения: 413
Аз пък гадая как ще се определя балът за училищата с вътрешен изпит, ако се приемат тези промени. НПМГ и ТУЕС например.

# 475
  • най-шареното място
  • Мнения: 8 197
А щом има такава вратичка и последваща от нея огромна разлика между оценяването по места, трябва да бъде минимизирано/напълно отрязано влиянието на дипломата върху приема.
  Редно ли е резултатите от 7 години учене, да са игнорирани напълно, заради субективен фактор, който в случая не е и толкова масов. Лично на мен ми е по удобно сегашното положение, защото и аз мога лесно да се концентрирам върху подготовката на детето си по БЕЛ и математика. Особено когато разполагам със силно ограничено време за подготовка. Но не съм сигурна, че е редно.

Поне 4 пъти е писано това в темата. Има много "лесни" училища във всеки град, квартал и област. Не е до селата и градовете до тях проблемът ограничен. С промените децата учили в тях имат още по-голямо предимство от сега.

И сега децата в по-натоварващите училища са в неизгодна позиция защото свободнбото им време е по-малко. Вярно е, че там е възможно подготовката в училище да е достатъчна за изпитите. Но това не пречи въпреки това и те да отделят време за допълнителни занимания в различни форми. Важно е и колко време остава изобщо след това. С промените, те ще бъдат още по-ощетени. А училището са го избрали в 1-ви или 4-ти клас.

Не говорим кой би сменял училище, или накое дете кое му е по-удобно - сега или предложението. Предложението е по-несправедливо.

ПП Синьото не го разбирам. Искаш да кажеш, че вашето училище е "лесно". Понеже аз не познавам много деца, които зарязват всичко друго освен изпитните предмети и в крайна сметка все си учат по всичко.

# 476
  • София
  • Мнения: 5 550
Добро утро, дами Simple Smile Много сте изписали, докато ме нямаше, не мога да ви изчета.
Аз лично не знам, кое е по-добро- да се взима или не оценката от удостоверението за завършен 7 клас, но и до момента, когато в случай на равен бал при две деца, трябва да се приеме само едно във формирането на оценката от удостоверението не се взимат оценките от Изобр. изк., Музика, ФВС и ДБТ.
Иначе оценяването на едно дете никога не може да бъде абсолютно обективно. Тук вече опираме до критерия на учителя, това, колко са завишени или не изискванията му, начина на преподаване и пр. Няма нормативна уредба за оценяване. Дори няма такава за оформяне на срочен или годише успех. Давам пример. Ако по даден предмет дете има за 1 срок 4, а за 2 срок 2, учителят може да постави за годишна оценка както 2, така и 3.

# 477
  • Мнения: 24 467
Аз наистина никога не бих преместила децата си, поне не и с такава цел, но това не значи, че други не го правят. Познавам лично не един случай. Peace
Скрит текст:
Решили са го, направили са го и резултатите накрая не отстъпват по нищо на тези на деца от училища с изисквания, но и с по-ниски годишни оценки... Един родител, преместил детето си в 6-7 клас, не е  хич безхаберен и безотговорен. Тъкмо обратното, много добре премерени са му действията.  До 6 клас детето е получило  добра база другаде, вторият срок на 6 клас е като време за адаптация към новата среда. В 7 клас  му е осигурил с преместването време и за школа, и за самостоятелно учене у дома, и за родителска намеса при необходимост. Не одобрявам схемата, не бих я приложила, но виждам около мен, че е печеливша.. Въпрос на избор. А щом има такава вратичка и съпътстваща я в добавка осезаема разлика между оценяването по места, трябва да бъде минимизирано/напълно отрязано влиянието на дипломата върху приема. Оценки от изпита и толкова, кой колкото си изкара..

Аз съм живият пример. Навремето във ВУЗ се вземаше също обща оценка от диплома, независимо, че няма никакъв смисъл от подобно начинание. Преди да ме контрирате с "Ама на запад..." ще побързам да ви кажа, че на въпросния "запад" програмите в университетите са различни и първата година е много често общообразователна, макар и в дадено направление. При нас е доста различно все още. Да не се разпростирам излишно.
В ІХ и Х клас на техникума имах хубава стипендия към предприятие. В края на моя Х клас настъпиха Съкращенията у нас и фабриките си прекратиха стипендиантските договори масово. Аз основно и заради това стоях там. Стипендиите си бяха като заплати. Понеже и тогава, и сега съм на мнение, че не е от кой знае какво значение къде ще уча, стига да не е нещо много скапано като среда, ако знам какво имам за цел. Е, що да не вземам и по една заплата, в такъв случай? Навремето в редица техникуми си имаше прием с изпити, положението не бе като в сегашните Професионални гимназия. А и ЕГ и МГ не бяха наникнали като гъби след дъжд, приемащи хора всякакви. А и не всеки имаше стремеж към тях. Аз никога не съм и кандидатствала в такава, защото не съм имала такова желание. В нашия техникум имаше и сериозни изисквания по всички предмети. Помня, как съм обяснявала задачи на приятелка за "6" от друго училище, за които при нас се пишеше 4. Както вече писах, проблемът с разликата в нивата между училищата не е от днес.

Та като ми прекратиха стипендията се замислих, че то иде кандидатстване и няма смисъл да се напрягам по предмети, които вече знам, че няма да са ми нужни. И не са ми бивали. Човек на 16 е по- нормално да е наясно вече какво иска и какво- не. Е, няма да е наясно, ако някой му е вземал решения до тогава, но, слава Богу, това не е така във всяко семейство.
Прехвърлих се в едно СОУ- хем с година по- малко си губих времето със средно образование /ХІІ клас и тогава и сега си е чиста загуба на време и енергия/, хем нямах държавни изпити по практиките и матури. Никой учител не ме е закачал. Напротив, в класа бяхме хора, които се готвеха да кандидатстват на различни места. Имаше и други като мен- прехвърлили последната година от други училища. По същата причина- за спокойна подготовка.
Всеки си караше СИП-овете и ЗИП-овете и не се е пилял излишно и задълбочено по други направления. В резултат кракът ми не е стъпил на частен урок или курс за кандидатстудентска подготовка. На финала изпреварих хората от "елитните" в града училища при кандидатстването. Основно защото имах време да се подготвя. И нищо нямаше да спечеля, ако си бях разкъсвала цяла година времето за други неща и бях учила една излишна година допълнително. Нищо против останалите предмети, но те трябва да се владеят на предвиденото общоучилищно ниво и няма смисъл от повече. Те не трябва да има тежест при определянето на житейската насока. Защото реално нямат такава в живота.

Един наш познат лекар навремето направи същото. Отиде за три години в едно мижаво училище, където средата не го накара да се откаже от целта си. Подготви се прекрасно, направи си една пълна шестицова диплома и си го приеха от раз "Медицина", във времената, когато специалностите във ВУЗ-овете у нас не бяха равни на броя на кандидатстудентите, а имаше съотношения 20 и горница към едно.

Та след този направен паралел да се върна на идеята, че тази една година в VІІ клас, когато децата ще бъдат заставени да се разкъсват, да се изоглавяват излишно по разни направления, няма да направи останалите предмети нито по- желани, нито по- научени. Те ще бъдат основно точно назубрени, като нито преди VІІ клас, нито след това някой ще продължи да им обръща внимание, ако няма афинитет. Който пък си има афинитет към ученето по всичко, той ще си го има и без това извиване на ръце.

Та по тоз повод още в първия си пост по въпроса в началото на седмицата заявих, че предвиждам масов учебен туризъм в началото на VІІ клас, а не заставяне на децата да проявят интерес към всички предмети. Защото това си е точно "заставяне" и защото за такова нещо никого не можеш да заставиш. Логиката куца така ужасно, че и патерици не й вършат работа.
За да се спечели интерес, истински, се иска работа- качествена и от качествени хора. А не търсене на най- лесните пътеки, които няма да ни заведат и до целта, а ще ни натикат още повече в някое поредно блато.

# 478
  • Мнения: 24 467
...
Иначе оценяването на едно дете никога не може да бъде абсолютно обективно. Тук вече опираме до критерия на учителя, това, колко са завишени или не изискванията му, начина на преподаване и пр. Няма нормативна уредба за оценяване. Дори няма такава за оформяне на срочен или годише успех. Давам пример. Ако по даден предмет дете има за 1 срок 4, а за 2 срок 2, учителят може да постави за годишна оценка както 2, така и 3.

 Peace
С това почнахме темата още в понеделник, мисля- че няма критерии, поради което оценяването в училище не следва да е база за преценка на подготвеност и оттам- критерий за кандидатстване.

"Ако по даден предмет дете има за 1 срок 4, а за 2 срок 2, учителят може да постави за годишна оценка както 2, така и 3."
А може и 4. Simple Smile
Имаше един случай реален- първи срок-4, втори- 6 /в друго училище се премести детето/, за годината- 6.
После- НВО при... "свободен" режим и така.
Наздраве, за справедливостта на състезанието, наречено "кандидатстване"!
Не мога да повярвам, че има толкова наивни хора, които смятат, че взимането на цялата диплома като балообразуваща оценка ще накара някой да се заинтересува реално от предмети, които не го вълнуват.
Ще се разработят техники, като гореописаната и толкоз.
Пак казвам- рак с лайка не се лекува.

# 479
  • Мнения: 9 924
Аз съм против да се взема оценката от удостоверението, изобщо против всякакви оценки от училище/не че някой ме пита/. Тази година двама мои ученици влязоха в най-желаното училище в Пловдив- ЕГ" Пловдив" без проблем на първо класиране. Чистосърдечно казвам, че ако нямаха по две 6-ци по БЕЛ и мат, изкараното на НВО нямаше да стигне нито на единия, нито на другия. Не е изключено да са изпреварили деца, представили се по-добре на НВО, но с по-ниски оценки от училище. Представям си какви драми ще има, ако се включат всички предмети.... ooooh!
От друга страна-не е тайна, че доста деца преписват на НВО, подсказват квестори и какво ли не. Значи слаб ученик може да се окаже с неочаквано високи за него оценки на НВО и да изпревари по-знаещо дете, ако са само оценките от НВО.
Най-правилно ми се струва да си има пак НВО  в по-лесен вариант и с бал, какъвто сега се предлага от МОН, за да се разпределят децата кой накъде, но да се даде възможност училищата сами да решат дали ще проведат отделен усложнен изпит за прием в елитните гимназии, защото 12345 СОУ със засилено изучаване на марсиански език не е елитно, колкото и да им се иска на учещите и работещите там да се кичат с подобно определение. То е ясно кои ще направят такъв.... Изпитът може да се направи непосредствено на края на учебната година, както беше преди да въведат това НВО, и ще се явят най-можещите. Сега американският колеж, НПМГ и НГДЕК май прави такова нещо.... Rolling Eyes

Общи условия

Активация на акаунт