За образователните системи по света и у нас

  • 236 193
  • 3 787
  •   1
Отговори
# 2 385
  • Мнения: X
Judy, интересни сайтове. Благодаря.

Това пък е публикувана статия за учителите в Б-я и пред какви предизвикателства са изправени самите те.

http://www.obrazovanieto.bg/novini/lesno-li-e-da-si-uchitel-v-balgariya/

# 2 386
  • Мнения: 5 259
От статията изобщо не се разбира точно пред какви предизвикателства са поставени учителите. Засегнат е само един малък аспект.
Учителската работа е изключително трудна, отговорна и неоценена. Три клишета, които само учителите си разбират, а всички други просто повтарят понякога, но без нужното осмисляне.

За доброто качество на работата обаче не е достатъчно само отдаване и желание. Учителят пак може да вложи всичко от себе си и въпреки това повече да навреди, отколкото да помогне. У нас все няма адекватно индивидуално отношение, което да дава на всеки ученик каквото му е нужно. Все още "посланието" на учителя е насочено като радио излъчване на някаква обща честота и който я хваща, хваща. Който не, да се оправя.

# 2 387
  • волно калдъръмче
  • Мнения: 6 655
У нас все няма адекватно индивидуално отношение, което да дава на всеки ученик каквото му е нужно. Все още "посланието" на учителя е насочено като радио излъчване на някаква обща честота и който я хваща, хваща. Който не, да се оправя.
И така ще бъде до момента, в който някой реши да премахне т.н. равен старт. Докато класовете са разнороден сбирщайн от интереси, култура, поведение, мотивация, положението няма да се промени.

# 2 388
  • На село (близо до Лондон)
  • Мнения: 1 411
Райчун, какво имаш предвид под равен старт?
Нали всички деца без значение на соц. положение, етност и т.н имат равен старт ходят на училище, преподава се един материал. Или имаш предвид да се преподава различно спрямо това колко е умно детето? И кой го определя това? Учителят, родител?

# 2 389
  • Мнения: 5 259
Аз лично нямам предвид нищо подобно на профилиране по възможности, каквото предполагам има предвид Райчун. А чисто и най-нормално индивидуално отношение.
Много пъти е бистрено, че в голям клас това е невъзможно, но тук се убедих, че не е така.
В България дъщеря ми беше в частно училище, като в първи клас бяха 6, повтарям 6 деца в целия клас. През цялата първа година не успях да обясня на учителката какво очаквам като отношение, защото всеки път, когато споделях с нея специфичен проблем при детето ми и причините за него, тя ме прекъсваше с "Не, изобщо не е така" и развиваше някакви абсурдни теории. Изобщо не успях да взема думата и един път. До трети клас децата станаха 12 и учителката напълно им изпусна края.

Сега в Канада дъщеря ми е в смесен клас 3-ти и 4-ти. Учат по различни учебници, в един и същи час на малките и големите им се преподава различен материал. Децата са около 25. Учителката прецени удивително точно дъщеря ми още през първата седмица и индивидуалното отношение към нея е точно каквото трябва да бъде, за да запали двигателя на 100%. На няколко пъти взе много добре премерени решения, които ме възхитиха. Изумена съм от задълбочаването в детайлите. Не защото е обръщала супер много време конкретно на моето дете за да го анализира, а защото е знаела къде точно да погледне и какво да забележи за супер кратко време. Виждам един много умел пилот, който не изпуска от очи "терена" и прави с лекота отлични маневри.
В България виждах един човек, убеден, че трябва да пере право напред, без оглед какво гази и какви резултати постига.
За мен до голяма степен разликата в резултатите е именно в това отношение. Както казах в началото, радиото просто си излъчва, а дали отсрещната страна приема, не е проблем на учителя. "Да се оправят" - това е наполовина свършена работа, оставена за родителите вкъщи или за частните учители.

Или имаш предвид да се преподава различно спрямо това колко е умно детето? И кой го определя това? Учителят, родител?
Нали има профилирани гимназии за умни, установяват го с приемен изпит.

# 2 390
  • волно калдъръмче
  • Мнения: 6 655
GI, имам предвид точно това, което е написала Юна по-горе - да се дава на всеки ученик това, което му е нужно. Иска задълбочена подготовка по определени предмети - системата да е достатъчно гъвкава, за да го позволи. Иска да играе - ще играе. Но поне смятане, четене и писане ще упражнява наред с игрите.

Юна, мисля, че е време да конкретизираш с примери от ежедневието на детето.

# 2 391
  • София
  • Мнения: 62 595
Учителят не е самостоятелна единица, а се съобразява с целите, които поставя директорът. Ако директорът е казал, че се борят за високи постижения, на учителката хич няма да й е до едно дете, което има затруднения с материала. Не защитавам учителката, а обръщам внимание на тази $малка$ подробност. Системата има проформа подкрепящо отношение към децата с обучителни трудности и на практика всеки се спасява сам.

# 2 392
  • Мнения: 9 986
Ама те високите постижения са силно обвързани с индивидуалния подход. Всеки търси висока успеваемост.

# 2 393
  • волно калдъръмче
  • Мнения: 6 655
За високите постижения е важно летвата да е вдигната и да има изисквания за покриване на норматива. Сега уж класирането ще е по точки. Идеята е да се види, че всички покриват. В крайна сметка в истинското класиране ще е участва ограничен брой деца - тези, които са били на оптимума.

Това, че всеки търси успеваемост, не е съвсем така - някои си искат спокойствието, не се впрягат особено и скачат като ужилени, когато стане въпрос за учене. На един етап сами виждат, че каквото и да правят с детето, е безсмислено и се примиряват с положението. Ако системата помисли за тяхното спокойствие, защото това е мнозинството, а не каймака - цена няма да има.

# 2 394
  • Русе
  • Мнения: 12 212
  Образователната система е малко инертна система, която би следвало да откликва на нуждите на общество и икономика. При подредена икономика си има ранно профилиране и никакви драми. Обаче след някое и друго десителите се отчита глад на специалисти. В системи , при които се работи профилирано по интереси пък - бум на  безработни артисти и музиканти.

# 2 395
  • Мнения: 19 996
Юна, и аз мисля, че е добре да споделиш по-подробно какво е било тук и какво е направила учителката там, защото така описано е много абстрактно.
При шест деца в клас ми се струва, че на учителката й е липсвал психологически подход да разгадае характера на детето, отколкото да е имало проблем с усвояването на материала.

Райчун, то хубаво ще играе, ама дали няма мързеливички, които ако не ги подбутнеш, ще си останат само на четенето и смятането. Тук пак си мисля, че е нужен баланс и добра преценка от училителя.

# 2 396
  • На село (близо до Лондон)
  • Мнения: 1 411
Райчун аз питам защото, последните 9г откакто имам деца в училище в Англия, съм в система работеща по "индивидуален" подход към всяко дете. На 5г децата току що постъпили в училище (по 30 деца в клас; една училтелка и една помощник-учителка) се разделят на групи (по 4-5 деца в група) на умни, по-умни, средни, по-глупави и най-глупави, е те не се казват така, а са примерно червени, зелени, сини. Делят ги 30 деца на пет групи... най-умната група учат дроби събиране/изваждане, най-глупавата група са на събиране до 10. Казават имало преливане от най-глупави към най-умни група, но още не съм го видяла. Това е в началното училище до 11г възраст. От 11г до 16г друго училище, където индивидуалния подход продъжава по подобен начин. Единственият изпит се държи на 16г за завършване на училище. Ако си незаинтересован родител, но се усетиш на 15г че има проблем много трудно се разрешава ако младежът/девойката е бил/а в "глупавата" група от 5 годишен. Този вид система е и причина за току що дошли българи-емигранти, да обясняват колко назад били учтениците тук е сравнения с България. Да, наистина децата ги слагат в най-ниската група по всичко докато понаучат езика и после ги разпределят докъдето им достигнат силите.

Нарочно използвам такива определения за по-голям ефект

Показвам и другата страна на индивидуалния подход. Проблемите на масовката, както е системата в България в момента и преди ги знаем. Юна добре го е определила, като радио-точка и това, че родителите сами трябва да се оправят с наваксване, обясняване на материала. Но може би като още "прясна" мигрантка, не е оценила недостатаците на новата, по-индивидуална наглед образователна система.
Важно е да се познава образавателната системата с плюсове и минуси.

Последна редакция: пн, 16 яну 2017, 12:43 от GI

# 2 397
  • Мнения: 50 771
Проблемите на масовката, както е системата в България в момента и преди ги знаем. Юна добре го е определила, като радио-точка и това, че родителите сами трябва да се оправят с наваксване, обясняване на материала.

Интересно какво се очаква от една държавна образователна система? Ми тя, съвсем нормално, е насочена към масите. Държавното образование си е конфекция и не може да се иска да ти шият по мярка, а да плащаш за конфекция. Който иска "индивидуален подход" ( т.е. някой да прави какви ли не чудеса за да "разкрие скрития потенциал" на съкровището му) да си плаща за ЧУ. Това ми се струва съвсем нормално, защото за болшинството граждани (някъде 3/4 според мен) конфекцията си е съвсем приемливо нещо. А за тези, които искат нещо повече, си има варианти - частно образование, допълнителна работа с децата вкъщи, частни уроци, на по-късен етап елитни училища. И системата общо взето работи и мотивираните успяват. Погледнете темата за висшето образование и ще видите колко деца се оправят съвсем добре като студенти в чужбина. А щом се оправят със следването в чужбина, значи подготовката им е достатъчна и не са изоставащи. А за мен това е важното - на края на средното образование децата да са с конкурентни знания. Пък как са стигнали до това конкурентно ниво вече е специфика на системата.

# 2 398
  • Мнения: 9 986
Ами защо са тези постоянни оплаквания от държавните бг училища тогава?

# 2 399
  • Мнения: 50 771
Ами защо са тези постоянни оплаквания от държавните бг училища тогава?

Защото все някой трябва да е виновен, ако резултатите не са блестящи, нали? Wink
А по презумпция няма начин детенце да не е най-най-най-умното, значи какво остава, системата да е лоша Twisted Evil Факт е, че много деца се оправят и с тази система (е, с някакви допълнителни усилия). Който не иска да полага допълнителни усилия трябва да търси друго решение като си плати за образования по мярка. Държавното образование не се цели в специфични решения и затова няма смисъл от оплаквания, че безплатното и масово държавно образование не била такова и онакова. Ми то и по света масата деца не получават образование като за топ университет, нали?

Общи условия

Активация на акаунт