За образователните системи по света и у нас

  • 236 169
  • 3 787
  •   1
Отговори
# 2 400
  • Русе
  • Мнения: 12 212
 В българските училища летвата за всички е еднаква. Това създава трудности, обаче е и стимул да се работи повече. От една страна е добре, защото дава познания на достатъчно високо ниво на всички.Обаче пък нито часовете в училище на практика са достатъчни за усвояване на това ниво от всички, нито пък учителите могат да обръщат диференцирано внимание на различно усвояващите. За това се налага работа в къщи с родители или допълнително часове. Лично аз поне до 7 клас бих избрала нашата образователна система, но и поради факта, че имам възможност да помагам .

# 2 401
  • София
  • Мнения: 19 925
Преди време писах и някои веднаха заеха отбранителна позиция, че не било така. Но вече втора година в Германия дъщеря ми наблюдава едно и също. Има много добре подготвени германци, със солидна база от средното образование, има и много слаби. Нима тук не е точно така? И даже е налице тенденция учениците от определени немски провинции да се определят като по-знаещи от тези в друга. Как се е стигнало до подобна сериозна разлика в нивото на децата, ако е толкова диференцирано обучението и е съобразено с индивидуалните особености на учащия? По-скоро човек остава със същото впечатление като за тук - система, която ЧС съвсем точно определи като конфекция. Имащият претенции към размера и качеството на дрешките прибягва до услугите на шивашко ателие ( аналогия на ЧУ) или ги преоразмерява и подобрява у дома (аналогия за допълнителна работа у дома, на курс или на уроци). Преди време търсех езиков курс за тренинг на малките ми дъщери в Германия. Попаднах на няколко страници, предлагащи в съответно интересуващия ме за езиковата ваканция град както текуща извънучилищна подготовка по разните предмети, така и такава за матури. Ако всичко е толкова различно от тук, кое налага съществуването на такива фирми? Или отговорът все пак е, че картинката на ниво средно образование за масите не е толкова различна? Висшето е друга тема, там вече трудно може да се прави сравненеие с тук. Понеже  на входа фунията е супер широка като отвор, но неучещият, незнаещият, този с пропуските и мързела няма как да избута до твърде стесения й изход. И няма значение дали е германец, българин или патагонец.

# 2 402
  • На село (близо до Лондон)
  • Мнения: 1 411
Проблемите на масовката, както е системата в България в момента и преди ги знаем.  
Интересно какво се очаква от една държавна образователна система?

Черната, ако си ме прочела аз писах за проблемите на една държавна система, която донякъде индивидуализира обучението.

Реално, това
За това се налага работа в къщи с родители или допълнително часове.
се случва и тук в тази, по-индивидуална, държавна обр. система. Ако искаш детето/цата да напредват добре си трябва да ги погледнеш с какво се занимават в училище и побутнеш. Говоря за умни, но нормални деца/младежи. Гении нямам в къщи.

# 2 403
  • волно калдъръмче
  • Мнения: 6 655
GI, това, което ти наричаш индивидуализация, цели само и единствено маргинализация. Ще ползвам края на поста на русалката за фунията. Да не разделяме образованието на степени, а на възрасти.

Възрастта преди пълнолетието се свързва с отделните етапи на съзряването и е напълно лишена от обективна отговорност за развитието и подготовката за живота. Респективно за нея отговарят семейство, родители, общество. Детето по презумпция не е натоварено с подобна отговорност. От него се изисква да спазва определен модел на поведение (представата за семейно възпитание) и евентуално да развива дарбите си и нравствените си качества, пряко зависещи от родители, учители и общество. Какво учи, как учи, защо учи – това не са въпроси, които трябва да го занимават. Неговото естествено състояние е игра и лишаването от това удоволствие се разглежда като ограбване на детството. Училището се явява основния виновник и боксова круша, защото то първо налага сериозните отговорности, свързани с  организация, самоконтрол, концентрация. Всичко трябва да е по вкуса на потребителя (разбирай семейството). Ако то е недоволно, системата прави така, че да е доволно (идва ред на цветовото разграничаване според възможностите). За мен това е недопустимо. Едно дете не може и не бива да бъде лишено от възможността да осмисли по-трудната задача само защото родителят иска да му е удобно, а системата не иска някой да се жалва от нея.

Идва ред на свободния избор. След годините, прекарани в среда, в която отговорността носи друг, завършващите все още да имат мечти и стремежи, свързани с бъдещото им развитите, означава, че все пак нещо добро е излязло от цялата работа. Пред тях са широко отворените врати на университетите. Академичността, с която се сблъскват, не е по силите на всички. Обаче отговорността за несправянето е вече само тяхна, защото са пълнолетни. Стигнахме ли до идеята за изключването? Точно от това има нужда икономиката – малко, но качествени умове и евтина работна ръка преди всичко. Да, това определено не са маргинализирани хора в най-чист вид - просто това са хората без особен избор. В най-общ план това са хора, които работят каквото има, когато има и за колкото им дадат.

# 2 404
  • Мнения: 50 771
Възрастта преди пълнолетието се свързва с отделните етапи на съзряването и е напълно лишена от обективна отговорност за развитието и подготовката за живота. Респективно за нея отговарят семейство, родители, общество. Детето по презумпция не е натоварено с подобна отговорност. От него се изисква да спазва определен модел на поведение (представата за семейно възпитание) и евентуално да развива дарбите си и нравствените си качества, пряко зависещи от родители, учители и общество. Какво учи, как учи, защо учи – това не са въпроси, които трябва да го занимават. Неговото естествено състояние е игра и лишаването от това удоволствие се разглежда като ограбване на детството.

Това няма как да го приема. Децата могат да поемат отговорност на доста по-ранен етап и не случайно имаме междинната степен "непълнолетен", която започва на 14 години и продължава до 18 (навършване на пълнолетие). На непълнолетните им се дават определени права и е редно да имат и отговорности, защото в днешните динамични времена не можем да чакаме децата да станат пълнолетни за да почне тепърва да им се търси отговорност (да им я тропнем изведнъж на главите без преходен период). Моите впечатления са, че много голяма част от 14 годишните проявяват и зрялост, и отговорност още при кандидатстването след 7 клас. Да не говорим за подготовката им за следване, която започва преди да станат пълнолетни. Нека не забравяме, че преди 18 децата масово почват да употребяват алкохол, да правят секс, да пътуват сами насам-натам... Това просто не се връзва с тезата ти за пълна  безотговорност.

# 2 405
  • волно калдъръмче
  • Мнения: 6 655
Черна станция, представила съм нещата без да нюансирам отговорността. Да, на определена възраст вече знаят какви са приоритетите им и е добре родителите да подкрепят избора. В най-общ план обаче целите се залагат още преди детето да има право на съвещателен глас: то не са школи, то не е чудо. Нормално - да опита от всичко, за да се ориентира по-късно Wink Не вярвам майка да има план за езикова и да се съгласи на вариант гимназия по дървообработване. Ако вместо да си понесе отговорността, се е тръшкала как училището нищо не прави за златото, нормално да се примири с някое забутано училище, а не както го е виждала - в отбрана и мотивирана среда.

# 2 406
  • На село (близо до Лондон)
  • Мнения: 1 411
В какво, според теб, се изразява отговорността на майката Райчун? За коя отговорност да си е поела майката?
Това което си писала за маргиналите, тук се възприема като индивидуалност, диференциране на образованието. Да не се мъчат децата с толкова трудни академични знания ако не им се отдават. Сега майката/бащата ако не са съгласни ще се мъчат по друг начин. Много приемат че толкова може детето и да е щастливо.   Образованието в тази система е до 16г задължително, преди е било до 14г. После на работа.

# 2 407
  • Мнения: 5 259
Аз лично нямам предвид на едни деца да се дават дроби, а на други 2+2.
Като казвам отношение, имам предвид изцяло психологическата страна, а не дидактичната.
Скрит текст:
Дъщеря ми имаше специфичен проблем с моториката / координацията, подобен на дислексия и в сферата на работа на логопедите, заради който не можеше да изписва добре буквите и цифрите. Нищо непоправимо, но колкото и да се мъчеше, обратната връзка винаги беше "не съм доволна, не се справяш, не се упражняваш достатъчно". Тя разбира се се стараеше, но дори да правеше нещата по-добре, нямаше отчитане на старанието, а отново получаваше оценка "не става". Защото то наистина не ставаше по критериите за краснопис. Няма какво да си кривя душата, грозно пишеше, с извънредно едри букви и далеч от стандарта.

Това отношение е изключително демотивиращо и съвсем логичният резултат не закъсня. Тя отказа да прави каквото и да било, защото беше убедена, че и без това ще ѝ кажат "не става". Тетрадките ѝ бяха празни, не пишеше нищо в клас. В къщи успявах да я убедя, но в училище - не.
Пишеше само на състезания, защото ѝ беше интересно, а и понеже там получаваше добри резултати, логично беше мотивирана, за разлика от в клас. От състезанията получи 3-4 медала, поради което имах яснотата, че се за момента се справя с усвояване на материала. Даже нещата много се диференцираха. Колкото по-малко пишеше в клас, толкова по-добре се справяше на състезанията, явно е имала много силна нужда от положителна обратна връзка и е искала да я получи от някъде, щом няма да е от учителката.
Всъщност това е много добре описано в психологията. Една непрекъснато повтаряща се негативна обратна връзка може тотално да убие всякаква мотивация.

Обаче тук нещата изглеждат много различно. Детето, което стоеше и по цял срок гледаше в точка, даваше си с безразличие бележника, за да му напишат поредната двойка или забележка, защото е отказало да пише в час и учителката вече е вдигнала ръце и не знае какво да прави, тук веднага щом се прибере от училище, сяда са си пише домашните. Детето, което при грешка в България избухваше в плач и чупеше химикалката, тук реагира съвсем спокойно и започва отначало. И пак отначало и пак отначало, докато не го направи както трябва, без да му мигне окото, защото има увереността, че накрая ще се справи.
Това същото дете държи еднакъв spelling test с останалите си съученици, които са родени тук и английският им е роден език. За да се справи с теста, пише думите по цели страници, а после, по пътя за училище си взема списъка с тези, които най-много са я затруднили, за да си го чете и да се старае да ги запомни. Защото вярва, че може да се справи и защото не смята, че грешката е нещо фатално, което означава тотален провал и гаранция за вечен неуспех. ВЕЧЕ не смята така, но до преди да дойде тук точно така смяташе.
Не коментирам изобщо постиженията, а единствно отношението ѝ към учебния процес, а то е коренно различно.


Друг от проблемите в България беше количеството домашни, които понякога бяха толкова много, че дъщеря ми като ги види, осъзнава, че ще трябва да си прекара целия уикенд в писане и пак няма да успее и се отказва дори да започне.
Тук един ден си беше забравила математиката в училище и не успя да си напише домашната. Заради тази лично нейна грешка, на другия ден ѝ се събраха тройно повече домашни, защото имаше и по други предмети. Учителката ѝ беше разпределила домашните по друг начин, за да не надхвърлят за един ден критичното количество, което би я докарало до решението изобщо да не ги започва, защото няма да успее да ги напише.
От тогава е много старателна да не си забравя нищо, защото макар и с друго разпределение, все пак писа повече домашни заради забравянето. Имаше последици за нея, колкото да си направи извода, но не бяха от типа "да пренавием пружината до скъсване", както би станало без намесата на учителката и както по принцип ставаше до сега.

В България са ѝ оставяли по 40 страници домашни за уикенда. Неин проблем си е, че не ги е написала в клас (част от тях са били за работа в клас и тя не ги е направила на място). Учителката не е имала проблем да даде за домашно такова количество, което не е възможно да бъде направено и с това напълно да компрометира идеята за домашното и сериозността на поставянето на задача. И в същото време когато водиш някого към гарантиран провал, само му затвърждаваш чувството на безпомощност и неспособност.
Това не съм забелязала някоя българска учителка да го е възприемала като своя отговорност, а реално е във властта ѝ да направи много. Както да помогне, така и да навреди.


Има и много други неща, например разбираш, че детето обича да чете и му предлагаш нещо в синхрон със споделения от него тип литература, но на съответното ниво за четене, за да се упражнява. Но не е представено като поставяне на задача за учене, а нещо, за което ще си приказваме от интерес.
Детето закъснява и не му крещиш, не му пишеш забележка и не му обясняваш колко е недисциплинирано и несериозно, а му казваш "Днес те почакахме малко, но утре съм сигурна, че ще се справиш много по-бързо". И то си счупва краката да бърза на другия ден, защото иска да покаже колко по-добре може да се справи. И така. Дребни неща, които правят огромна разлика в крайния резултат.

Сещам се за онова дете, което беше писало май на Кунева "Защо в бележниците има графа само за забележки, а няма за похвали? Само лошото, което правим, ли е важно, хубавото не заслужава ли да се отбележи?".
И наистина я има тази нагласа у нас. Да се посочват грешки, да се критикува, да се правят забележки. Фиксирани сме в негативната обратна връзка, a това не винаги води до последиците, които целим.

# 2 408
  • София
  • Мнения: 62 595
 Образователната система е малко инертна система, която би следвало да откликва на нуждите на общество и икономика. При подредена икономика си има ранно профилиране и никакви драми. Обаче след някое и друго десителите се отчита глад на специалисти. В системи , при които се работи профилирано по интереси пък - бум на  безработни артисти и музиканти.

При една подредена система с ранно профилиране най-много губят децата, които имат затруднения с академичните изисквания, защото те не показват високи резултати, за да бъдат профилирани в нещо, което ще им даде вход към гимназия и университет, а ще ги запратят в по-непривлекателните и спиращи академичното развитие специалности като професионалните. Накратко, ако не покаже високи постижения, за да го пратят в гимназия, го изпращат да учи за водопроводчик и след време дори да се засили, трудно ще прескочи летвата на матурите, за да има равен старт поне на входа на университета. А много деца имат затруднения в началното и прогимназията, но с времето наваксват и могат съвсем успешно да вземат диплома и да кандидатстват в университет. Това с ранното профилиране работи положителро за отличниците, малко на принципа "млад, здрав, умен и богат".

# 2 409
  • На село (близо до Лондон)
  • Мнения: 1 411
Юна разбирам, само че за мен индиводуализирано обучение е това което съм написала, децата да се обучават спрямо тяхно индивидуално темпо на възприемане на материала. Да не тъпчем на 2+2 докато и последното дете в класа го научи, колкото и време да отнеме, а да се върви напред за тези които бързо възприемат, и с по бавен темп за тези които им трябва повтаряне. Така разбира това диференциране  тукашната английска система.
Това за което ти говориш е обучение на деца с допълнителни нужди (незнам на бълг как точно е термина), при което има други/модифицирани цели, а в някои случай деца работят по индивидуал план със специално назначена учителка, ако има диагноза.  

Аз говоря за масовия случай, когато дете започне да чете по-късно просто защото много му се играе/никой не се занимава и на 15г реши че ще учи за доктор примерно. Трудно, да не кажа невъзможно ще е да навакса...

# 2 410
  • Мнения: 5 259
Да, споменах изрично индивидулно _отношение_, а не обучение и подчертавам, че не говоря за това всеки да учи различен материал според нивото си. Не знам тук да има такива неща. Възможно е, но за сега не виждам такова нещо.

# 2 411
  • Мнения: X
Да, споменах изрично индивидуално _отношение_, а не обучение и подчертавам, че не говоря за това всеки да учи различен материал според нивото си. Не знам тук да има такива неща. Възможно е, но за сега не виждам такова нещо.
В Канада ли сте?

При нас в нашата провинция и у-ще има индив. план и учене спрямо възможностите.


Последна редакция: вт, 17 яну 2017, 15:26 от Анонимен

# 2 412
  • Мнения: 9 986
Че то по-добре вкъщи да си го учиш детето...

# 2 413
  • София
  • Мнения: 62 595
До нашенския четвърти клас можеш спокойно да си го учиш вкъщи. Обаче станат ли нещата по-сериозни откъм въвеждане на науките, тогава става по-сложно. Е, освен ако нямаш целлия комплект по предмета - учебник, книга за учителя и своите собствени знания.

# 2 414
  • Мнения: X
Че то по-добре вкъщи да си го учиш детето...
Супер сериозно се замислих.
До нашенския четвърти клас можеш спокойно да си го учиш вкъщи. Обаче станат ли нещата по-сериозни откъм въвеждане на науките, тогава става по-сложно. Е, освен ако нямаш целлия комплект по предмета - учебник, книга за учителя и своите собствени знания.
Тук няма нищо подобно.


Последна редакция: вт, 17 яну 2017, 15:27 от Анонимен

Общи условия

Активация на акаунт