За образователните системи по света и у нас

  • 235 769
  • 3 787
  •   1
Отговори
# 2 565
  • Мнения: 5 259

А аз уникалните качества на родната образователна система виждам в това, че децата, които искат да учат, могат да постигнат много. Все пак 10% от випуск 2016 на СМГ са приети в Оксбридж. Това сигурно само Итън го прави иначе Whistling
Качествата на системата се виждат върху представителна извадка, а не върху постиженията на едно конкретно училище със селектирана среда. Българската образователна система не е равна на СМГ.
Постиженията по олимпиади са индивидуални постижения, плод на индивидуален труд. По същия начин не можем да обобщим, че всички българи бягат като Ивет Лалова.

Та какъв резултат искаш от деца, на които не им пука? Сто пъти съм писала, че акъл насила не се вкарва и никоя система не може да пребори безхаберието и липсата на мотивация.
Ето точно точно това имах предвид в началото. В България се приема, че мотивацията си е работа на детето и ако то е безхаберно и мързеливо, никоя система не може да му помогне и да промени това. А нашата не се и опитва, защото приема тази "истина" за окончателна.
За тази нагласа ви говоря от самото начало! И колко е погрешна. И разбира се, системата и учителят могат да направят много неща.
Аз отивам и по-далеч обаче и смятам, че некадърната ни система прави от децата безхаберни и мързеливи, а те не са такива по начало. И под система нямам предвид на какви етапи е разделено обучението и кога може да се ходи в университет, каквото се обсъжда в последните страници, а говоря за чисто методическата страна на обучението. Тя е много слаба и произвежда безхаберни и немотивирани деца, които иначе имат голям потенциал.

# 2 566
  • На село (близо до Лондон)
  • Мнения: 1 411
Черна и русалката, достъпността към българската образователна система има много да благодари, иронично, на комунизма.
Преди него, дядо ми е завършил първа мъжка гимназия в София, той от покрайнините, живял е при чичо си след като в влязъл с изпит. Работил е събота/недела за да си плаща и издържа там. Една пра-леля беше завършила английското училище в Свищов, плащало се е, скъпо е било.
В Англия по това  време началото на 20-ти век, само богатите са се учили в скъпи училища-пансиони. С по-бавни темпове от България, образованието е станало достъпно и за бедните хора. До преди Блеар (началото на 90-те) само 10% от населението е било с университетско образование, сега е близо 40%.

Това провокира у мен питането как е уреден в чужбина следният въпрос: мотивирано дете, живеещо иначе  в малко населено място ( в което чак елитни училища няма) решава, че иска да учи в такова в голям град, предоставящо шансове за по- голям напредък, за по-конкурентна среда. Има ли възможността ( при осигурено от родителите място за пребиваване или съответно в общежиетие) да учи там?  
Русалка, има начини за това в Англия. Има едни супер-селективни (така им казват) училища където без значение къде живееш, взимаш изпит, класираш и влизаш. На 10-11г е изпита, за 300 места обикновенно кандидатстват 10 000 деца. Но няма общежития към тях. Друг начин е да кандидатства в борнинг-училище като Итън, Уинчестър, където ако идва от бедно семейство , изкарал е изпита те осигуряват пари дори за униформа, път до вкъщи и тн.

В България се приема, че мотивацията си е работа на детето и ако то е безхаберно и мързеливо, никоя система не може да му помогне и да промени това. А нашата не се и опитва, защото приема тази "истина" за окончателна.
За тази нагласа ви говоря от самото начало! И колко е погрешна. И разбира се, системата и учителят могат да направят много неща.

За България незнам как е, нямам деца учили там, но тук в училищата на моите деца, учителите много се стараят да ги мотивират, дори прекалено за моя български вкус. Позитивно е всичко, много се хвали и децата често се "гордеят" със себе си. Често докато аз не обясня по български, че може и още  Blush

Последна редакция: чт, 19 яну 2017, 17:23 от GI

# 2 567
  • Мнения: 50 643
И под система нямам предвид на какви етапи е разделено обучението и кога може да се ходи в университет, каквото се обсъжда в последните страници, а говоря за чисто методическата страна на обучението. Тя е много слаба и произвежда безхаберни и немотивирани деца, които иначе имат голям потенциал.

Методическата страна не е дефинирана от системата и учителите /училищата имат много голяма свобода да бъдат гъвкави. Системата дефинира именно етапите, приема, кога и кой може да следва и т.н.

# 2 568
  • Мнения: 5 259
Не, напротив. И това се включва. Какво е съдържанието на учебния материал, как е разпределено по класове, уроци и предмети и т.н.

# 2 569
  • София
  • Мнения: 19 912
Не бих се съгласила с твърдението ти, Юна..
Най-напред, с риск да прочвуча грубо, ще ти кажа, че си противорешиш. Във всеки свой пост повтаряш, че става дума за масата, а не за единицата. А в същото време опитът ти, най-вече огорчението ти от бг образованието са свързани баш с единицата в лицето на твоето дете. Не мисля обаче, че станалото е грешка на ситемата, такава е на отделен некадърен учител..

Колкото до това, че децата имат потенциал, а той се унищожава от некадърната система.. Вземи за пример някоя разчупена, наистина добра начална учителка, каквито, надявам се, няма да отречеш, че има. Както като преподаватели добри, така и като педагози. Нарочно казвам разчупена, за да стане ясно, че не следва като кон с капаци разпоредбите на МОН. И идва тогава въпросът - защо в такъв клас винаги има и деца, които дори и с добрата методология на работа на учителя, и с отношението му към детето, и с опитите му да комуникира с родителите, последното си остава без особен напредък, да не кажа никакъв..  Причините са много и основните си остават липсата на кой знае какъв потенциал у детето и отсъствието на мотивация. Последната не се получава само в училище, стимулира се и у дома. Нима ще отречеш наличието на редица семейства, за които образованието не е никакъв приоритет? То нека детето да чува ежедневно у дома изказвания на родител, сриващи авторитета на учител и на училища със земята посредством констатациии от рода "ей ме на, не съм учил много-много, ама съм къде по-успял и богат от скапаната ти даскалица", пък да видим колко ще го мотивира после учителят/системата...

Последна редакция: чт, 19 яну 2017, 17:54 от пенсионирана русалка

# 2 570
  • Мнения: 50 643
Не, напротив. И това се включва. Какво е съдържанието на учебния материал, как е разпределено по класове, уроци и предмети и т.н.

И това какво общо има с мотивирането и методологията? Изреденото от теб е "КАКВО" , но учителите имат свобода за "КАК".

# 2 571
  • Мнения: 5 259
Няма чак толкова голяма свобода, рамката е твърде строга.
...

Това е нещо, което точно образователната система ти дава, а не е само инициатива на учителя. Но ако има учител с инициативи да провежда часовете си по този начин, то ще се изумите колко малко мързеливи и немотивирани деца ще има в този клас и как родителите няма да имат основания (нито възможност) да сриват авторитета му с груби реплики.

Не бих се съгласила с твърдението ти, Юна..
Най-напред, с риск да прочвуча грубо, ще ти кажа, че си противорешиш. Във всеки свой пост повтаряш, че става дума за масата, а не за единицата. А в същото време опитът ти, най-вече огорчението ти от бг образованието са свързани баш с единицата в лицето на твоето дете. Не мисля обаче, че станалото е грешка на ситемата, такава е на отделен некадърен учител..
мисля, че многократно дадох пример с резултатите от PISA и от матурите, които са обидно лесни, а 40% от децата изкарват двойки. Това ако не е пример за некадърността на системата като цяло, а е поглед към системата от позицията на личната гледна точка на едно конкретно дете... не знам  newsm78

Последна редакция: чт, 19 яну 2017, 18:52 от Юнa

# 2 572
  • Мнения: 2 885
Юна, загубена кауза е. Wink
Това отношение е заради културни особености и трудно се променя.

Много е модерно явно да се говори за mental health и wellbeing напоследък, след като ако родителите/учителите не тормозят, то непознати в мрежата го правят....в Snapchat примерно. И това е пак глобален проблем.

https://www.theguardian.com/science/2017/jan/16/natural-selectio … ?CMP=share_btn_tw

# 2 573
  • Мнения: 5 259
Юна, загубена кауза е. Wink
Да, така е  Confused Усещам, че изобщо не става ясно за какво говоря. Не конкретната ми идея, а направо темата на разговора...

# 2 574
  • Мнения: 50 643


Значи някакъв линк към чужбинско училище е доказателство, че в България учителите нямат свобода??? #Crazy Аз пък имам опит с много добри учителки, за които само суперлативи мога да кажа. А де?

Цитат
Да, така е  Confused Усещам, че изобщо не става ясно за какво говоря. Не конкретната ми идея, а направо темата на разговора...

След като не само аз, а много хора не те разбират, явно не се изразяваш ясно.

Последна редакция: чт, 19 яну 2017, 21:11 от Tatti

# 2 575
  • Мнения: 5 259
Не е в изразяването, а в наличието на концепция за това, за което се говори.
Самият ти коментар по примера, който дадох, е много показателен, че не разбра какво трябваше да илюстрира този пример.

Най-добре темата да се прекръсти на СМГ, защото изглежда тук само за това може да се говори. Нито за училища и специфики на преподаване в чужбина, нито за други училища в България.
Аз по темата СМГ нямам какво да кажа, никак не ме вълнува.

# 2 576
  • Мнения: 50 643
Не е в изразяването, а в наличието на концепция за това, за което се говори.
Самият ти коментар по примера, който дадох, е много показателен, че не разбра какво трябваше да илюстрира този пример.

Най-добре темата да се прекръсти на СМГ, защото изглежда тук само за това може да се говори. Нито за училища и специфики на преподаване в чужбина, нито за други училища в България.
Аз по темата СМГ нямам какво да кажа, никак не ме вълнува.

Тъпо #Crazy Споменах СМГ за конкретен пример, в пакет с други училища и то само веднъж. А ти това намери за повод да се фръцнеш Grinning Ако имах дете в НЕГ щях за там да имам примери.

Ако не съм разбрала - обясни пак. Но наистина не виждам как пример от Канада доказва, че в България имало строги рамки. Обясни ми, моля те.

Ти пък упорит отказваш да приемеш, че учителите в България имат доста голяма гъвкавост да си организират учебния процес и системата не ги натиска. Ще дам един пример за нещо много съществено - общоприетата продължителност на учебните часове е 45 минути. От тях десетина се губят за проверка на присъствието и за да се настроят децата и да се успокоят от междучасието. В някои училища обаче сдвояват часовете на блокове по 90 минути и така не се губи това време през втория час и ефективността на учебния процес се вдига много, защото първо се преподава, а после се упражнява веднага. Да не говорим, че децата не мъкнат учебници (и не пишат домашни) за 7 предмета, а за 4. И това е направено по инициатива на училището. Това не е ли гъвкавост, при това за толкова основно нещо? В същото училище ходят по една седмица на ски и учат следобед по няколко часа. Това не е ли разчупване? Ако беше толкова строга рамката нямаше да е възможно, нали?

Но ти имаш дете с проблем, не са му обърнали внимание ( от една конкретна учителка и то в ЧУ, не в държавно) и заради това си на нож с цялата система и мерак ти е да я отречеш по всички показатели newsm78 Точно заради този ти мерак не се разбираме според мен. 

# 2 577
  • Мнения: 5 259
Може ли да те помоля да изтриеш цитата с линка? Благодаря.

# 2 578
  • София
  • Мнения: 19 912
Не е в изразяването, а в наличието на концепция за това, за което се говори.
Самият ти коментар по примера, който дадох, е много показателен, че не разбра какво трябваше да илюстрира този пример.

Най-добре темата да се прекръсти на СМГ, защото изглежда тук само за това може да се говори. Нито за училища и специфики на преподаване в чужбина, нито за други училища в България.
Аз по темата СМГ нямам какво да кажа, никак не ме вълнува.

Изключително неуместно изказване.. Споменала е СМГ потребителката по конкретен повод, не просто така, а със стистически данни за успеваемостта на учениците и толкоз. В друг аспект в последните страници не помня да го е коментирала училището. То на същата логика - теб СМГ не те интересувало, защо мислиш, че някой конкретно го интересува училището на твоето дете...  Мога моментално да ти дам линк към сайт на клас в обикновено бг държавно основно училище, в който учебният процес, бъди сигурна, не протича и за момент така, както явно  е протичал този на твоето дете - нещо, което е довело до крайно отричане на системата. Тя не че няма ред трески за дялане, ама.. А нали точно това целеше със сайта, да ни  докажеш колко по-различно протича един час в Канада, колко интересно, забавно, ненатоварващо и в същото време ефективно може да е обучението за всички деца в класа.. Или? И ако всичко е само цветя и рози, много ще ми е интересно да прочета скоро онова, което Контесата обеща да сподели и което я е накарало да търси допълнителна помощ в същата тази система на образование.. Апропо, буквално шапка й свалям за куража да го каже в тема, в която следва само да се въхвалява всичко, което не е българско.. В тази връзка харесвам и постовете на GI, опитва се да е максимално обективна, като изтъква редом с позитивите и негативите на английската система - такива, каквито ги вижда.  Защото всъщност това е идеята на такава тема. Човек да споделя какво му харесва и какво не.

Последна редакция: чт, 19 яну 2017, 19:06 от пенсионирана русалка

# 2 579
  • София
  • Мнения: 62 595
Юна, май при вас случаят е по-особен, не просто местене от некадърна българска система в кадърна канадска.

Общи условия

Активация на акаунт