За образователните системи по света и у нас

  • 235 757
  • 3 787
  •   1
Отговори
# 2 580
  • София
  • Мнения: 19 912
Юна, май при вас случаят е по-особен, не просто местене от некадърна българска система в кадърна канадска.

Помня потребителката от една друга тема. Има и друг фактор освен скапана система, некадърна учителка и т.н.. А именно решение, за което отговорност носят само родителите, понеже хулената система в наредбите си е постановила друго.. Казвам го, защото навремето и ние като родители взехме същото решение с ясната мисъл, че ако нещо все пак не потръгне, вината ще е преди всичко наша.

# 2 581
  • Мнения: 5 259
Не е това. От години водим едни и същи спорове за едни и същи неща с едни и същи аргументи.
Много преди дъщеря ми да тръгне на училище и преди да се случи това, което последно разказах.


# 2 582
  • София
  • Мнения: 62 595
В такъв случай ти си си била отрицателно настроена по дефиниция. Очевидно сега няма как да се получи нещо друго.

# 2 583
  • Мнения: 19 992
Юна, аз доколкото разбирам, казваш, че образованието в БГ не е поднесено достатъчно интересно, а от там и моитвиращо. Освен това има оценки, пчелички, забележки, което е критика към децата и съответно пак демотивира. Всъщност съм съгласна с тези неща.  Мисля, че би било само от полза, ако в началния курс ученето е по-забавно.

Обаче  и друго се сетих за вашия случай. Твоето дете беше тръгнало доста по-малко в първи клас. Доколкото помня на 5? Може и възрастта да е имала значение за всички трудности, които сте преживели. Все пак две години разлика са от голямо значение на тази възраст.
И понеже навремето се терзаех долу-горе по същото време дали съм направила правилния избор за нашето училище, ходих да гледам и други. Вашето училище беше такова, което се опитва да направи процеса на учене интересен, да зачита индивидуалността, да няма много академизъм. Тоест на прима виста все неща от западните системи, но по някакъв начин явно се е провалило, но дали наистина тукашната система е виновна за това или е провал на ръководството и учителите Thinking

# 2 584
  • Мнения: 5 259
Провалът беше в това, че имаха концепция как ученето да е поднесено по забавен начин, но нямаха никакъв опит как да го реализират наистина. То не става само с идея.
Съответно колкото и да е забавно, трябва и работа да се върши, а когато работата не се върши, накрая се налага децата да се строят в две редици и да започнат да работят сериозно, защото материалът не се покрива с игри и закачки.

Общо взето материалът в българските учебници е такъв, че не може да бъде поднесен по много по-различни начини, защото има много конкретни упражнения за изпълнение.
Това имах предвид и по-горе с липсата на свобода как учителя да постигне крайната цел, защото той няма просто една крайна цел, а и много гъсто разположени междинни точки, през които да мине.

# 2 585
  • Мнения: 5 259
В такъв случай ти си си била отрицателно настроена по дефиниция. Очевидно сега няма как да се получи нещо друго.
Всъщност имах огромни надежди в училището и искрено вярвах, че ще успеят да постигнат това, което исках от тях. Толкова силно им вярвах, че в надеждата си си затварях очите за някои проблеми, които можех да забележа много по-рано.
В никакъв случай не съм била предубедена, даже напротив.

# 2 586
  • Мнения: 2 885
Писах, че е културна особеност. Полякинята се оплакваше от същото отношение за 6 месеца във Варшава и пак се върнаха в Дъблин. Затова си има и термини като student-centred и teacher-centred системи.
Ето за математиката в Канада, доста по-сложна е в България.
https://ca.ixl.com/

# 2 587
  • София
  • Мнения: 62 595
И затова разочарованието е двойно по-голямо. А и децата не са само първолаци или четвъртоклрасници, те порастват и е важно каква е системата за големите и какво се случва на финала. С времето и порастването на децата се случва една преоценка и преосмисляне, защото човек едно че сам се променя с възрастта заради житейския опит, а и самите обстоятелства се сменят.

# 2 588
  • Мнения: 5 259
Нищо, от това, което съм забелязала в системата за по-големите, не ми е вдъхнало надежда, че там нещата може да са по-добре.

# 2 589
  • София
  • Мнения: 19 912
Писах, че е културна особеност. Полякинята се оплакваше от същото отношение за 6 месеца във Варшава и пак се върнаха в Дъблин. Затова си има и термини като student-centred и teacher-centred системи.
Ето за математиката в Канада, доста по-сложна е в България.
https://ca.ixl.com/


Интересно...защо реши, че е по-трудна?  Математиката ми е страст, макар и професията ми да не е свързана с нея.  Луда съм за връзване, хората други хобита имат, аз задачи решавам. Беше ми интересно в тази връзка да погледна дадения линк. И понеже имам преки наблюдения какво учи в момента 10 клас, при това в обикновена езикова, в която математиката не е профил, погледнах въпросния клас...   Има много неща, които се учат по същото време, има и редица други, които отдавна тук са минати - като пълно разглеждане на линейни функции, системи линейни уравнения и еднаквости като транслация, ротация, осева симетрия още в 8 клас, на подобие, системи квадратни уравнения, Питагорова теорема, метрични и тригонометрични зависимости в правоъгълен триъгълник в девети.. Погледнах и 11-ти, не съм задълбавала, но ми се набиха синусова, косинусова теорема, неравенства от по-висока степен,  корен н-ти, степени с дробен показател - все неща, които тук се учат в 10-ти. Деление на полиноми едва в 12 клас, висш пилотаж ли е, та чак тогава? Simple Smile


Последна редакция: чт, 19 яну 2017, 20:44 от пенсионирана русалка

# 2 590
  • Мнения: 2 885
Българската е по-сложна Wink
Затова се учудвам с какво не може да се справи едно дете в канадската....

# 2 591
  • София
  • Мнения: 19 912
Българската е по-сложна Wink
Затова се учудвам с какво не може да се справи едно дете в канадската....

Извинявай, наистина не съм прочела добре. Peace

# 2 592
  • На остров
  • Мнения: 13 498
Аз не мога да разбера вече каква е идеята на темата.

Има няколко супер защитници на БГ системата и кой каквото и да каже все е лошо, все е по зле от българската система и т.н. Реално човек за да може да направи донакъде обективна преценка е нужно да има опит и от двете системи, и пак е трудно без да се правят генарлизации.

Явните защитници на българската ситема нямат опит личен с чужда система, но са готови на всичко да докажат как по добра от българската няма. От друга страна голяма част от завършващите елитни български гимназии и техните родители се стремят да отидат в същата тази чужбина и да учат в университетите заедно с всички други завършили тамошните системи.




# 2 593
  • Мнения: 5 259
Интересно...защо реши, че е по-трудна? 
И понеже имам преки наблюдения какво учи в момента 10 клас, при това в обикновена езикова, в която математиката не е профил, погледнах въпросния клас...   Има много неща, които се учат по същото време, има и редица други, които отдавна тук са минати - като пълно разглеждане на линейни функции, системи линейни уравнения и еднаквости като транслация, ротация, осева симетрия още в 8 клас, на подобие, системи квадратни уравнения, Питагорова теорема, метрични и тригонометрични зависимости в правоъгълен триъгълник в девети.. Погледнах и 11-ти, не съм задълбавала, но ми се набиха синусова, косинусова теорема, неравенства от по-висока степен,  корен н-ти, степени с дробен показател - все неща, които тук се учат в 10-ти. Деление на полиноми едва в 12 клас, висш пилотаж ли е, та чак тогава? Simple Smile

Първо в Канада първи клас се започва на 6 години и затова техният десети клас отговаря на нашия девети.
Както и сама си отбелязала, материалът се разминава с една година. Посочените от теб неща от програмата за канадския 11-ти клас се учат в българския десети, а тези от десети - в девети. Няма грешка.
Второто вече го уточнихте.

Иначе е много лесно да се отворят учебниците и да се види къде какво е предвидено да се научи. Проблемът за мен лично е колко от предвиденото се усвоява. В България се усвоява много малко.

Можеш ли да познаеш за кой клас са следните задачи  Laughing
Когато излязоха, дъщеря ми беше втори клас (все още на 7 години) и успя да ги реши.

Изразът х+ 1/4 е тъждествено равен на:
А) х+ 1, 4
Б) 4x + 1
В) х+ 0,5
Г) х+ 4


Едната страна на правоъгълник е 18 cm, а другата му страна е три пъти по-къса от
нея. Обиколката на правоъгълника е:

А) 48 cm
Б) 66 cm
В) 108 cm
Г) 144 cm

На щанд има три вида плодове. От тях 1/3 са дюли, а 1/4 от всички плодове са праскови. Кое от числата може да е броят на всички плодове на щанда?
А) 100
Б) 104
В) 105
Г) 108

След като похарчил 4/5 от парите, които имал, на Мони му останали 20 лева. Колко
лева е похарчил Мони?
А) 16
Б) 25
В) 80
Г) 100

# 2 594
  • София
  • Мнения: 19 912
Ако беше чела темата внимателно, щеше да знаеш, Две в едно... Никой и никъде не е отрекъл изключително слабото ни към момента висше образование, с малки изключения. Така че е съвсем резонно мотивирани деца да търсят по-доброто.  Въпросът е не дали бг системата е по-добра, тя едва ли е, а по-скоро, че не е толкова черна и скапана, щом успява да даде на  коментираните от теб деца базата, с която да са конкурентни на връстниците си навън. И как реши кой има или няма поглед над чужди системи? В училището на децата ми има паралелки, завършащи с чужда диплома, с оценяване по чужда система, с чуждстранни преподаватели, с тамошни матури освен българските. Детето ми живее в чужбина, имам и доста познати, та едва ли само ти имаш поглед.

Общи условия

Активация на акаунт