За образователните системи по света и у нас

  • 236 797
  • 3 787
  •   1
Отговори
# 2 775
  • Мнения: 2 885
Не зная каква е разликата, това IGCSE е английска версия. Не е тукашна.
The International General Certificate of Secondary Education (IGCSE) is an English language curriculum offered to students to prepare them for International Baccalaureate, A Level and BTEC Level 3 (which is recommended for higher-tier students).

За Leaving Certificate се учи две години в училище и в края на 6та година имаш изпити.

# 2 776
  • Мнения: 9 052
Няма за какво да се извиняваш. Нямам много данни за друга сфера, най-много примери мога да дам от средата, в която работя. Не зная защо се дразниш толкова. Peace


За в Ирландия знаеш само твоята сфера, но за Германия одума вси4ки сфери по инфо от ФБ групи.

# 2 777
  • нейде там, където ....
  • Мнения: 5 459
.....
jd, на такава възраст не е ли по-добре да завършат в БГ и оттам да си кандидатстват направо в университет? Нова среда, нови изисквания, тежки изпити по няколко предмета....Точно тези две специалности са само ниво 7 и 8.

Няма вариант родителите да заминат без децата. Не ги плашат изпити, изисквания и т.н. Най-голямото притеснение е дали и кога ще има възможност за профилиране и смяна на профила в училище (ако се окаже, че в края на средното децата искат нещо различно от сега). Дали биха имали възможност да запишат такива предмети, че при завършване на ниво 6 с необходимия успех да могат да продължат веднага ниво 7 различни специалности? Има ли подобен вариант, както при нас, например - завършващите професионална гимназия по банково дело, могат да кандидатстват английска филология, медицина, архитектура и т.н. ?

# 2 778
  • Мнения: 2 885
jd, това не трябва да ги притеснява. Важното е колко CAO точки могат да изкарат от всички изпити и дали са им достатъчни за влизане на ниво 7. Има профилиране първата година и то е до третата и с тях се явява на JC. След TY може да избере други предмети, с които да се явяват за LC. Много внимателно трябва да се изберат предметите, за да се получат максимално желани резултати. Колкото повече CAO точки, толкова повече шансове за избор на различни специалности в университет.

Обаче друго трябва да ги притеснява. В момента е някакъв ужас заради Брекзит. Сравнително ниски наеми има в околностите на Дъблин и Корк и извън тях. Проблеми с местата в средното няма да имат, в повечето случаи след TY някаква част от курсистите напускат училище. Но колкото по-добро е училището, толкова по-малко свободни места има след TY. Ще имат минимум половин година за напасване към мястото и средата. Децата са по-адаптивни, но ако ги извадиш на тази възраст от комфортната им зона има голяма вероятност за скрит или явен бунт с/у статуквото. Това може да се отрази и на ученето. Винаги има варианти, нека родителите си помислят добре....

# 2 779
  • Мнения: 195
Познавайки характера на децата си, родители наистина могат да предвидят вариантите според различните сценарии възможни реакции на децата в различните ситуации.

# 2 780
  • Мнения: 24 167
Попаднах на интересна класация за топ 100 училища в България. https://decatani.com/100-te-nay-dobri-uchilishta-v-balgariya-klas/
Мисля, че има силно надценени училища в София и силно подценени извън столицата.

# 2 781
  • Мнения: 24 467
Класирането, доколкото видях, е по среден успех на учениците. И ако това е успехът им на база само матура по БЕЛ в ХII клас /така поне пише/, то не го брой за каквато и да било валидна класация за качество.
Високите оценки у нас са обикновено плод на външна допълнителна подготовка. Към нея училището няма отношение.

# 2 782
  • Мнения: 19 999
Джуди, само до някъде е така, защото  учениците от долната половина на класацията също могат да посещават школи за подготовка, но или не го правят, или въпреки школите постиженията им са посредствени. Тоест средата в училищата все пак определя до голяма степен успеха на децата.

# 2 783
  • Мнения: 24 467
Джуди, само до някъде е така, защото  учениците от долната половина на класацията също могат да посещават школи за подготовка,

Рядко ще се случи, обаче. Т.к. изначално децата са минали след седми клас вече един подбор. И този подбор, т.е. подготовката за резултатите от него, също няма връзка с гимназията, в която учат след това.
Липсата на високи резултати в другите гимназии всъщност имат за свое основание точно този подбор, който предполага изначално по- ниска принципна заинтересованост от образователния процес.
Това не доказва нивото на подготовка в самите гимназии. Не бих ги наредила точно по този фактор - успеваемост на матурата по БЕЛ. това е изключително повърхностен подход.  Peace
За мен по- реалистичен е факторът успеваемост след завършване. Макар и тук да има горната уговорка. И той следва да е съчетан с резултатите от положените матури, не само от тази по БЕЛ. Но водещо следва да е първото условие.

# 2 784
  • Мнения: 19 999
И матурата по мат да сложиш, класацията пак ще бъде подобна. Нито НЕГ, нито АК ще отидат на 50-то място.

# 2 785
  • Мнения: 24 467
Писах кое е основният фактор, по който се преценява качеството на обучение в едно учебно заведение. Това не са два стандартизирани изпита. На които се и преписва като за последно.
Ако ще поставяме подобна мярка, то нека поне е САТ или подобно. Където барем с преписването са се посправили.
Не случайно когато се прави категоризация на университетите се правят мащабни и наистина сериозни изследвания основно за реализацията на кадрите. Всъщност това е истината - какво е произведено, дали и доколко е годно то за реалния живот.

# 2 786
  • София
  • Мнения: 19 965
Пролетен дъждец е права за мен. Ако проследим  разултатите на двете упоменати от нея училища, а защо не и на останалите в първата шестица примерно, ще установим, че  резултатите са подобни и по други предмети. И по английски, и по немски, и по физика, и по химия, и по биология...са все в горната част на класацията. Макар точно тези резултати да не са съвсем показателни, защото са на единици от цели випуски. Затова навсякъде мерят на база БЕЛ, понеже на тази матура се явяват всички. И дори и да има външна подготовка, няма как тя да е по всички предмети. В упоменатите училища има деца, явявали се заради изисквания на чужди университети на по 3 матури. И оценките са все отлични, едва ли по всичко на уроци са ходели. А дори и уроците предполагат база, а тя се придобива все пак в училище. Защото поставени в една и съща група в даден курс, едни надграждат вече налични знания, други тепърва запълват пропуски. Та и школите в този ред на мисли не са формулата за успех. А и назад в темата бях написала как докато търсех едно в нета преди време, попаднах на друго, а именно на школи за подготовка за зрелостни изпити в Германия. Наличието/посещаването на такива обаче не виждам да кара някого да оспорва класациите според резултатти от ДЗИ там.  Субективни или не, те са единственият измерител за  нивото на изхода на средното образование.

И на база реализация не мисля, че училищата в челото отстъпват на други. Приетите по елитните университети по света (не просто в чужди) са именно от училища в челото - били те МГ, Колеж, езикови...

# 2 787
  • София
  • Мнения: 62 595
Вълната ги носи напред. Дори много да го мързи някого да учи, има някакво честолюбие, което го кара да не е на опашката. Макар да си на опашката в МГ и ЕГ е като да си на върха в друго училище.

# 2 788
  • Мнения: 24 467
Не мисля, че "две упоменати училища" дават цялостната представа за класация от типа на тази. Защото училищната система далеч не се изчерпва с тях. Тя, дори, май беше за първите сто.
Ако ще се прави наистина качествена класация, то този, който я публикува, следва да се и потруди по- качествено. От училището има смисъл, който е видим в реализацията. Същото като при университети в България. Ако ги подредим на база процент отличници от държавни изпити /понеже тук, в тази класация, базата за измерване е прекомерно стеснен/, вероятно изкуствата и хуманитарните ще водят класацията. Което няма връзка с качеството на образованието.

# 2 789
  • София
  • Мнения: 62 595
Това пък, с реализацията е най-хлъзгавата работа. Какво разбираме под реализация - диплома, пари, престиж...?

Общи условия

Активация на акаунт