Шаманизъм

  • 3 290
  • 3
  •   1
Отговори
  • Мнения: 4
В литературата нерядко терминът "щаман" и "шаманизъм" се използват неправомерно, като религиозни специалисти, които не са всъщност шамани се назовават с това име.

Ще започна с това, че дефиниция що е това шаманизъм не съществува. Всъщност съществуват множество дефиниции (някой беше преброил, че са над 130 !!!!!!! ), макар че аз в една тетрадка си бях извадил едва ок. 40.

Т.е. почти всеки изследовател на въпроса си дава своя дефиниция и тълкувание, без да има консенсус по въпроса за последните ок. 120 г., когато шаманизма се превръща в обект на научно изследване в края на 19 в. (Според О. Хулткранц практически всеки изследовател дава свое тълкуване на шаманизма).

Така-а... Все пак има ли някакви признаци, общи черти, които могат да ни насочат към това какво е шаманизъм, и какво не е?

Могат да се посочат няколко признака (тук следвам тезата известния руски етнограф и изследовател на шаманизма проф. В. Басилов):

1. Одушествяване и одухотворяване на целия околен свят.

2. Всеобща взаимовръзка на съществата в този свят.

3. Човекът не отделя себе си от обкръжаващата го природа и от Космоса като цяло.

4. Космосът е достъпен за човека - за постоянни посещения. И което е основополагащо - тези посещения се правят в алтернативно състояние на съзнанието. Това е прочутия шамански транс, който според някои изследователи е основната отличителна черта на шаманизма.

Тук се причисляват шаманските пътувания и т.н.

Тук става деликатно, тъй като всички изследователи си дават свои тълкувания на състояния като транс, екстаз и пр. и пр., опитите за психологическото им диференциране не са според мен особено успешни, тъй като включват доста широк спектър от състояния, които само отстрани изглеждат сходни.

Американският антрополог Майкъл Харнър използва определението "шаманско състояние на съзнанието", като не му дава теоретична дефиниция, но в произведенията си достатъчно подробно описва (с множество примери) какво представлява това. Пък всеки да си го тълкува както иска.

Изследователският интерес на Харнър към шаманизма го кара да задълбочи своето навлизане в темата и да започва сам да практикува шаманизъм под ръководството на индиански шамани. Всъщност един от тях още в началото го окуражава с думите: "Аз мога да ти разказвам за моите неща, но ако сам опиташ ще научиш много повече".

Така Майкъл Харнър става първия антрополог, минал "от другата страна на барикадата" и сам взел в ръце шаманския тъпан. Постепенно той оформя свой метод, наречен Core Shamanism (същностен или базов шаманизъм).

Методът на Майкъл Харнър е интересен поради особения подход, който използва. По време на теренните си проучвания в Амазонията през 50-те и 60-те години на ХХ в. М. Харнър се запознава с шаманизма на хиваро, конибо и някои други индиански народи и започва да изучава шаманските методи под ръководството на местните шамани. По-късно той учи при шамани от Сев. Америка и изследва шаманските практики в Сибир, Индонезия и други части на света.

Харнър се убеждава, че шаманизмът навсякъде има една обща основа, обща същност, върху която са наслоени различни допълнения, обусловени от културата, религията и традициите на съответния народ.

Той се съсредоточава върху общата основа, общата същност извън културните особености и нарича своята система базов или същностен шаманизъм (на англ. Core shamanism). През 1980 г. М. Харнър издава своята книга "Пътят на шамана", която скоро се превръща в световен бестселър (в България беше издадена през 1998 г.).

Ще вметна, че от няколко години в България също се извършват обучения по неговия метод Core Shamanism.
http://ulfrden.blogspot.bg/2016/07/2016.html

Повечето изследователи посочват, че "трансът" включва различни състояния (и с различна интензивност) - от тежка каталепсия като при шаманите на саамите, до лека еуфория, като при някои практики в Сев. Америка.

Разбира се, има и още отличителни белези на шаманизма, но за тях по-нататък...

Ако разгледаме религиозните практики на коренните народи в Сев. Америка, ще видим, че типично шамански практики с изпадане в трансови състояния (ШСС) и "пътуване" има при ескимосите, атабаските в Субарктика, при крий и оджибуей, при някои племена в Калифорния.

Някои изследователи отричат наличието на шаманизъм в Сев. Америка (като нерядко "аргументът" е, че там е не е известно понятието "шаман". Както вече посочих, при част от племетана в Сев. Америка има абсолютно типични шамански практики; при други, при които уж няма "шаманизъм" (напр. лакота, чернокраки и др.) при ритуала на "тресящата се шатра" или при ювипи имаме типичните черти на шаманско пътуване...

http://eaglecircle.org/indexbg/docs/resursi/Plains/bit/yuipi.html

Ако разгледаме литературата по въпроса, ще видим, че повечето антрополози говорят за shamans and priesta (т.е. за шамани и жреци) при индианците, като диференцират тези две категории религиозни специалисти. Да по функции се различават ясно, но... ако разгледаме историята, ще видим че тези две функции са нерядко са се изпълнявали от една и съща личност, която в дадени случаи е действала като шаман, в други като жрец.  
Ако видите прим. разказа на Черния Лос за първите му видения в детството и за болестта му, ще разберете, че тове разказ за типичната "шаманска болест", която трябва да премине всеки бъдещ шаман (в книгата "Един велик шаман говори", София, 1995). В същото време като церемониален ръководител на Танца на Слънцето той се явява в ролята на жрец (така се и казва на англ. - Sun Priest).

И т.н., и т.н. - литературата е обширна (меко казано), темата е безкрайна...

Но практиката е по-важна...  Wink

Последна редакция: ср, 27 юли 2016, 11:38 от Black Wolf

# 1
  • Мнения: 420
А темата ти за какво точно е? да обменяме антропологични мисли на бял човек относно шаманизма, да изпадаме в транс или нещо друго?
Само в северна Америка са над 14о племена автохтонно население....
Ако само те влече да блееш в космоса шаманически, забрави! Никой истински шаман няма да те приеме като ученик.
Съвсем отговорно го казвам, контактувам с истински индианци и се уча на билкарство от тях. Поне за момента. После ще видя как и доколко далеч мога да стигна.

# 2
  • Мнения: 4
Много хубаво е това, че се учиш от "истински индианци" (впрочем аз и няколко мои приятелите също).

За индианците... честно казано знам доста неща, без да се хваля. Все пак се занимавам с тях доста години. Wink

Шаманизмът обаче не касае само индианците (при тях, поне в Сев. Америка нещата са често по-специфични), но се отнася и до много други народи по света.

И също е бил част от светогледа и традициите на нашите прадеди - прабългарите. Това обаче е отделен въпрос.  Wink

Целта на темата ми беше да започна разговор за шаманизма по принцип, тъй като тук може да има хора, които се интересуват от тази тема, която в България не е добре позната.

И да спомена, че в България също има хора, които се интересуват от този въпрос, че даже и се опитват да се занимават.  Rolling Eyes

# 3
  • Мнения: 152
Здравейте Simple Smile ,

Преди години, прочитайки „Подиграващият враните” на Томас Майлс и „Пътят на шамана” на Майкъл Харнър мислех, че шаманските пътувания се случват само на избрани. Не смеех дори да мечтая, че ще получа възможността да се докосна до тези невероятни древни практики.

През 2012 година изкарах първия курс за България „Пътят на Шамана” по системата CORE SHAMANISM (същностен шаманизъм) на Майкъл Харнър. „Пътят на шамана” е един невероятен семинар, наситен с необикновени изживявания - правим пътувания до Долния свят, опитваме се да намерим животно на силата както на себе си, така и на друг човек, пътуваме до Горния свят за среща с Учителя си. Има една много интересна сиукска практика за гадаене по камък – всеки път се удивлявам колко точни отговори получавам. На втория ден правим – Кану – това е древноплеменна практика, в която цялата група пътува и помага на човек със здравословни проблеми.

В началото виждах най-вече тъмнина, а за по-ясните си виждания бях много скептична. Непрекъснато се чудих дали не си въобразявам, дали всичко това не е проекция на ума ми. Най-големият проблем ми беше, че не виждах образите ясно като на филм. След време прочетох в книгата на Сандра Ингерман - "Shamanic Journeying: A Beginner's Guide"("Шаманско пътуване - ръководство за начинаещи"), че тази невъзможност да виждат ясно отказва много хора.
Според нея при различните хора са развити различни сетива, някои хора виждат много ясно, други не.
Някои чуват или просто получават телепатични послания и имат силно усещане, което наистина е страшно важно. Това донякъде ме обнадежди.

На един от семинарите (аз като упорито магаре изкарах абсолютно всички семинари, проведени у нас) водещият – Михаел Хаслингер - един много свестен и симпатичен австриец – изпълни един много силен и специален лечителски ритуал за мен (не искам публично да го коментирам). Това е също една голяма възможност –
водещият и асистентката му – да работят за човек с някакви проблеми. След този момент започнах да виждам и да усещам много и да си вярвам повече.

Другият семинар, който се проведе веднъж у нас – духове на природата (spirits of nature)– е също изключително интересен и приятен семинар – човек общува с духовете на природата и с растенията и получава отговори и помощ от тях.

Но последният семинар преди броени дни - Extraction - преобърна изцяло представата ми за шаманизма. Extraction е древна шаманска практика за извличане на болестта от тялото на болния. За мен беше прекалено тежък и силен семинар. За първи път наистина осъзнах цялата отговорност на тези шамански практики. Осъзнах, че духовете лекуват и правят абсолютно всичко, а аз съм нищо и че трябва тотално да се освободя от егото си,за да бъда колкото се може по-чист проводник за тях.
Осъзнах, че човек трябва много силно и искрено да иска да помага на другите и да е готов да се жертва.

Преди човек да направи extraction на някого, прави диагностика на проблемите му.
Можеш да видиш болестта най-вече като пръчка, но и като друг зловреден нашественик в тялото на "клиента" (например буболечки, паяци и т.н.). Например аз видях в кръста на моя клиент един огромен меч забит отдясно
наляво. Оказа се, че на това място той има дискова херния.

Най-важното е, че не човек прави extraction, а животното на силата, с което той се слива преди да започне extraction. В същото време може да ползва и растителния си дух помощник, който влиза в гръбнака му.

Михаел ни показа и една друга много интересна практика за лечение от разстояние с кристали. Важно е да получим неговото съгласие, а не да даваме непоискана помощ.

Изключително силна е и практиката на разчленяване, в която се оставяш Учителят ти да те разчлени, да те лекува и отново да те съедини след това. Има един момент, в който осъзнаваш, че една вечна частица от теб остава незасегната от каквото и да е разчленяване и унищожаване на тялото ти. Този момент е върховен, неописуем с думи…

П.П. Искам да направя едно важно уточнение, в системата на CORE SHAMANISM няма шамани, ние сме просто практикуващи шаманизъм. Но при практиките за по-кратко и удобно казваме "шаман" и "клиент".

П.П.П. Този пост не е реклама, нямам каквато и да е финансова полза от тези семинари, напротив плащам си за тях.

Общи условия

Активация на акаунт