Етажна собственост 3 - ЗУЕС не е по желание, но "со кротце, со благо" помага

  • 75 769
  • 786
  •   1
Отговори
# 645
  • София
  • Мнения: 4 192
Общото събрание е било 11.2016, избрали са външна фирма домоуправител, присъствали са под 50%, отложили са събранието и после са го гласували както им е продложено от "професионалната" фирма. Събират се по 5 лв такса за домоуправител от апартамент и забележете, по 15 лева такса за всичко останало, пак от апартамент  Shocked
Не знам как да закача протокола, пратиха ми го в пдф формат. Прикачам малко от продължаващата коренспонденция  Sick
Цитат
Здравейте,

    Ако ще си цитираме закона :
   


Чл. 51. (1) (Изм. и доп. - ДВ, бр. 57 от 2011 г., доп. - ДВ, бр. 26 от 2016 г.) Разходите за управление и поддържане на общите части на етажната собственост се разпределят поравно според броя на собствениците, ползвателите и обитателите и членовете на техните домакинства независимо от етажа, на който живеят.
    Нека не спорим за нещо, което е изцяло в експертизата ни. Както казахме, можете да се обърнете към съкооператорите си за прегласуване на вноската на последващо ОС. Решението на ОС е такова, каквото е, ние не можем да го променим в момента.
Аз му обяснявам, че нямат право да събират на апартамент, а на живущ, ама се прави, че не разбира!
Цитат
А виждате ли чл. 51 че пише според броя ползватели, собственици? Няма как да събирате таксата за поддръжка на апартамент.
Неговият отговор:
Цитат
Здравейте,   

    Има как да се събира на апартамент, както има как и да се освободи първи етаж от вноска за асансьор (това, което Вие искате). Това е решение на Общо Събрание.

    Поздрави,

    П.Михайлов - Финансов отдел

Наглост  Twisted Evil
Но продължих да пробвам:
Цитат
Помолих ви за контакт на човека с който общувате.
Ако може да ми цитирате в закона къде има възможност за промяна  на начина на събиране. Има само за ползватели/собственици и фонд ремонти според идеални части на жилището. Знаете че дори да откажем да плащаме няма как законово да се обоснове те, така че нека намерим решение
Отговорът:
Цитат
Здравейте,

    Ако откажете да плащате отново ОС на Вашата ЕС, а именно съседите Ви ще решат дали да заведем производство. Това си е Ваше вътрешно решение и ще събираме средствата както мнозинството е решило. Няма законов проблем в това.

    П.Михайлов - Финансов отдел

Пак аз:
Цитат
И на вас ви е ясно, че това решение на ОС е в противовес със ЗУЕС. Пада в съда без проблем. Изпълнявате нелигитимни решения. Затова ви моля да ни дадете координати на човека, с който общувате
отговор:
Цитат
Не общуваме с един човек, ако това питате. Дейността ни е основана на общуване с всеки собственик, иначе казано всеки може да подаде сигнал за всичко, а решенията се взимат от ОС на ЕС. Дали пада или не в съда аз не съм компетентен да коментирам, юридическия ни отдел знае това, а само Съда решава.
С молба на 20% от собствениците към нас може да се свика извънредно събрание, образец има на сайта ни в секция Документи. Молбата може да се изпрати сканирана с нужните реквизити. Скоро е имало Общо Събрание, така че не се планира друго в рамките на идните месеци.
Фирмата е Вход Мениджър и са нагли. Който иска нека рискува с тях.
Към момента нашата една наемателка без да ползва асансьор плаща 20 лева само режийни, колкото плащат и четиричленното семейство с куче на последния етаж. Да живее България и тарикатите  Mr. Green


# 646
  • Голямата Мушмула ¯\_(ツ)_/¯
  • Мнения: 39 258
добре де, а вас уведомили ли са ви за събранието? имало ли е закачена обява с дневния ред? и след това решенията били ли са обявени пак на видно място?

ако всичко това е спазено и вие (които сте засегнати в случая) не сте реагирали в срок кой очаквате да реагира?

съвета ми е: опитайте се да се свържете с другите засегнати, опитайте се да изискате ново събрание и там да промените решенията.

другото, което се сещам е да поискате съдействие от общината за отмяна на решенията като незаконосъобразни, но не съм сигурна колко ще ви съдействат, какви са правомощията им, при условие, че никой, включително вие, не е оспорвал в заоновия срок.

 ooooh! ще трябва пак да почета ЗУЕС. някак не ми се вярва всичко да е оставено в ръцете на ОС и закона да е само пожелателен, но знае ли човек.

# 647
  • София
  • Мнения: 4 192
Днес разбираме за това, не е проблема в парите.
Решенията на събранието са незаконосъобразни, защото се събират пари за поддръжка на база апартамент, а не на база ползватели. И фирмата домоуправител много добре знае това, но си мие ръцете с ОС.
Трябва да свикваме ново, другите собственици няма да искат да го сменят, защото те са ОК и ние на първия етаж за чистене и ток на стълбището с 1 човек да плащаме 15 лева и те на последния етаж, за чистене, ток, ток асансьор и поддръжка асансьор с 4ма човека пак да плащат 15 лева. Това е България  Wink

# 648
  • Мнения: X
В ЗУЕС си пише за асансьора - плаща се от всички:

Разходи за управление и поддържане на общите части на етажната собственост (Загл. изм. - ДВ, бр. 57 от 2011 г.)
Чл. 51. (1) (Изм. и доп. - ДВ, бр. 57 от 2011 г., доп. - ДВ, бр. 26 от 2016 г.) Разходите за управление и поддържане на общите части на етажната собственост се разпределят поравно според броя на собствениците, ползвателите и обитателите и членовете на техните домакинства независимо от етажа, на който живеят.


Допълнителни разпоредби
11. (предишна т. 9, изм. - ДВ, бр. 57 от 2011 г.) "Разходи за управление и поддържане" са разходите за консумативни материали, свързани с управлението, за възнаграждения на членовете на управителните и контролните органи и за касиера, както и за електрическа енергия, вода, отопление, почистване, абонаментно обслужване на асансьор и други разноски, необходими за управлението и поддържането на общите части на сградата.


Когато броят на хората във входа е много малък по-удачно да се дели на брой апартаменти, което означава, че на практика се дели на брой собственици. Т.е. ако са средно по 1 човек в апартамент и няколко необитаеми или под наем е все тази дали ще се дели на брой апартаменти или а брой хора. Сметката е почти същата, но е по-лесно за следене и събиране.

# 649
  • Мнения: 69 186
Предлагам ЗУЕС да се качи на първа страница, че все го отварям отделно Mr. Green

Общината няма как да се намеси. Става въпрос за съсобственост, всичко е в ръцете на съсобствениците /етажните собственици/, които единствени могат да вземат решения , свързани с управление, разпореждане, ремонт на общата вещ Peace

За асансьора мисля, че който го ползва, дължи такса за тока му и за абонамент. Нали такава е логиката на чл.51 от закона-обитаваш, съответно ползваш/необитаваш-съответно не ползваш общите части. По аналогия - тези , които не го ползват, могат да не дължат режийни за него или поне да дължат наполовина.

Ако се наложи ремонт вече, като обща част, ще трябва да вземат участие и необитаващите и неползващите го.


 Прав е в едно господин управителя - че тези въпроси се решават от собствениците, а не от фирмата домоуправител Tired

# 650
  • София
  • Мнения: 4 192
Прав е, че е решение на собствениците дали всички да плащат за асансьор. Обаче пак ви цитира чл.51
Цитат
Чл. 51. (1) (Изм. и доп. - ДВ, бр. 57 от 2011 г., доп. - ДВ, бр. 26 от 2016 г.) Разходите за управление и поддържане на общите части на етажната собственост се разпределят поравно според броя на собствениците, ползвателите и обитателите и членовете на техните домакинства независимо от етажа, на който живеят.
Т.е. трябва да се плаща според броя на обитателите, а не на апартамент. Няма как решение на ОС, да противоречи на закона. ОК, прецакват ни да плащаме за асансьор, законно е. Обаче нашият един обитател плаща същата сума колкото четиримата обитатели с помияр на последния етаж. Това вече е незаконно  Wink

# 651
  • Мнения: X
Както и в горните постове са казали: собствениците са длъжни да изпълняват решенията на органите на управление на етажната собственост. Т.е. ако събранието е свикано, проведено и протоколирано съобразно закона решението му  е валидно за всички - съгласни и несъгласни. Ако решението е да се събира на апартамент - значи се събира така. Всяко решение се приема с мнозинството, било то от двама души.

# 652
  • Мнения: 69 186
Ами незнам...но ако това решение противоречи на законова правна норма, в случая на чл.51 ?

Вярно, че е трудно и пипкаво да се изчисляват двете такси по различен начин - едната според ид.части, другата-според брой обитатели, но те все пак имат фирма управител, на която това й е работата. Нека пък да седнат в тая фирма и да изчисляват както е разписано в закона.

В обикновена етажна собственост, като нашата например, в която нямаме фирма-управител, е наистина трудно осъществимо това. Всяка година различен касиер имаме-на ротационен принцип сме, защото няма желаещ, който постоянно да осъществява тази функция. Та баба Гица например не си я представям да работи с две екселски таблици например и да калкулира две вноски-за ремонт и за управление на общите части Crazy Mr. Green Въпреки, че той зорът е веднъж да се направи и да се сметнат сумите, после е по-лесно, ама пак....

С това не искам да кажа, че действаме законно де. В никакъв случай. Но поне фирма като има, да чете и прилага стриктно закона. Сигурна съм, че на въпросното заседание, не са обяснили на хората как е по закон, нали Wink

# 653
  • София
  • Мнения: 4 192
Отговорът на фирмата е, че не ги интересува дали е законно  Wink
Много добре знаят, че си противоречи, но разчитат, че никой няма да се разправя за 5 лева. И са прави.

# 654
  • Мнения: 372
Здравейте, ей така се задънихме ние, можете ли да помогнете с идеи?

От 2013г. имаме договорни взаимоотношения във входа с частен домоуправител. Първо с една, а сега с друга фирма. Основният ни проблем са длъжниците, чиито задължения не се събират и лошото състояние на входа. Вторият ни проблем идва като функция от първия, защото каквото и решение да вземем за ремонти и подобрения, парите не се събират.
Общи събрания се правят, но от фирмата винаги изпращат различни служители, които никога не са в детайли запознати с нашите проблеми и всеки път се започва все едно наново. При запитване за съдебно изискване на дължимите суми ни се отговаря, че имало изискуем минимум от 100 лева, а на последното събрание от 200 лв за да бъде някой съсед съдебно принуден да плати. Освен това от време на време някой от длъжниците плаща някаква минимална сума, която не променя особено размера на задълженията /например 10 лева към 180 задължения/ и се държат все на минимума. Протоколи от общи събрания няма, не се правят на момента, пишели се после, до момента нямаме представени такива, нямаме направена ревизия въпреки многократното искане за такава.
Частният домоуправител, обаче не пропуска да начислява своите 4 лв ежемесечно. Така за 3 години аз съм платила 144 лева на някой да ми плаща сметките. От 32 апартамента 11 са без задължения, а останалите имат от едно задължение до задължения в размер на 230 лв.
Формулирам основните си въпроси така:
1. Мога ли да докажа, че умишлено фирмата "мотка" нещата с нашия вход , за да си взима ежемесечно таксата за домоуправител без да свършва основната си дейност.
2. В ресора на кое право попадат нашите договорни отношения? И мога ли да докажа че за 2 години не изпълняват качествено работата, за която са наети? и 128 лв на месец от нашия вход * 24 месеца в размер на 3072 или поне част от тях не са ги "заслужили"
3. Има ли наистина такава минимална сума под която не можем да заведем иск в съда и къде мога да прочета за нея?
Благодаря

# 655
  • Мнения: X
Това с таксата за апартамент, никак не е справедливо.И ние бяхме така, като живеехме в София, даже по 20 на апартамент плащахме.От едната ни страна живееше сам мъж, от другата семейство с две деца и баба-пет човека.Е, как може мъжът да плаща 20 и петчленното семейство 20? Поне като е един човек да има бякаква отстъпка от таксата.

# 656
  • Мнения: 69 186
Лиа, според мен остави тези неща с фирмата-да доказваш , че не си вършат работата. То това  е ясно. Работи в насока да прекратите договора с нея. Щом така и така нямате събираемост, не виждам каква е разликата, и да сте без фирма? newsm78 Всъщност, за какво ви е тази фирма-единствено, за да ходи и да събира таксите ли? Няма смисъл. Убеди съсобствениците, да се откажете от нея. Peace

Няма ограничение в сумата за завеждане на иск. Нали си гледала по новините, как завеждат дело с искане за плащане обезщетение от 1 лев?

# 657
  • Мнения: 372
Не искаме да се отказваме от фирмата, защото щом сме стигнали до там не можем без тях. Искам просто да ги накарам да се разработят. Работата е те да вкарат исковете в съда, защото длъжниците са агресивни и ако започне това да го прави домоуправител излъчен от нас, насочват агресията си към него. Заливат врати с кофи с блажна боя, повреждат ключалки, коли и т.н. Имаше и някои които платиха, но те бяха два апартамента останалите 10 не плащат нищо. С времето други също добиват смелост и не плащат. Бездействието на фирмата демотивира останалите.... Наели сме фирма, защото постоянно се карат помежду си, а 10 семейства сме с 0 задължения. А самата фирма ни убеждава, че за суми под 100 лв не можели да направят нищо. Така не можем да съберем нито за ремонти, нито за подобрения, абе за нищо, нищо. А таксата за домоуправителя си я взимат. За този месец имаме нови задължения около 400 лв и стари 1200лв.

# 658
  • Мнения: 69 186
И какво....успяхте ли досега да я накарате да работи? Няма и да я накарате според мен...как успяват тяхното възнаграждение да съберат от всички,м? А останалите такси не могат Whistling Хитряги...

Ама не са виновни те, намерили са балами bowuu
Съжалявам, че съм крайна, но не разрбах каква работа ви вършат, че ги държите на работа...освен че събират 4-те лева за тяхната си заплата Mr. Green ? newsm78

За да отидете на съд, трябва съседите да вземете решение...общо. Малко над твоя пост бе посочено, че фирмата е просто изпълнител на вашите решения- във вас е ножа, вие вземате решенията, те могат само да ви представляват в съда Peace

# 659
  • Мнения: X
Това с таксата за апартамент, никак не е справедливо.И ние бяхме така, като живеехме в София, даже по 20 на апартамент плащахме.От едната ни страна живееше сам мъж, от другата семейство с две деца и баба-пет човека.Е, как може мъжът да плаща 20 и петчленното семейство 20? Поне като е един човек да има бякаква отстъпка от таксата.

Давам пример кога това решение е справедливо: 10 апартамента във входа, 5 етажа, в един от тях живее въпросното семейство от 5 човека: родители, две деца и пенсионер, вероятно с торба лекарства на месец и мизерна пенсия. Два апартамента с по 2-ма човека, 2 апартамента, в които не живее никой и в другите по един старец. Общо 14 човека. Асаньор + чистачка + ток на месец е около 140лв поне. Ако се раздели на брой хора това прави по 10 лв/човек. Ако е на брой хора - така семейство с две деца и пенсионер (може и болен, на легло) плащат по 50лв/месец при положение че са с една или две заплати? Ако едното дете е бебе остават с една заплата. Справедливо ли е те да издържат входа, а другите да са по 10 лв?

Ако направим горната сметка на брой апартаменти ще е по 14лв/апартамент. Разлика има само за многочленното семейство. При другите разликата е 4 лв, при това семейство е 30лв на месец разликата.

Общи условия

Активация на акаунт