Седми клас, вярваме в чудеса

  • 59 724
  • 743
  •   1
Отговори
# 435
  • Мнения: 791
А не би ли било логично тогава, след като са ни толкова образовани и можещи децата, че и ние в т.ч. (щото сме продукт на една по-добра образователна система), държавата ни да е, айде не с финландския или германския стандарт на живот, то поне с този на по-близки до нас географски и по манталитет държави? Защото около мен е пълно с кадърни инженери с по 1000 лв. заплати, някои с по две висши образования и над 20 годишен трудов стаж. Или мерилото за успех и кадърност е да успееш да вкараш децата в чужди университети и, дай Боже, те да си се устроят там?
И в този ред на мисли, vache, да се смятам ли за заблудена?

# 436
  • София
  • Мнения: 19 909
Нашата система има много трески за дялане, но за мен не е толкова  нескопосана, колкото се изкарва. Като замисъл не е  толкова лоша, изпълнението й през последните години особено е на ниско ниво по познати на всички ни причини - нямащи същински допир до нещата в училище "експерти", лоши учебници, слабо заплатени, а оттам и незаинтересовани учители (да ме извинят тези, коити въпреки неадекватното заплащане си вършат работата с много хъс, понеже все още има такива), невъзпитани и немотивирани деца с често наглеещи родители... А всякаквите стремежи да се доближим до западните системи са единствено в ущърб на утвърдени наши практики. Защо трябва да се пипа примерно нещо доказано добре работещо, каквото са някои МГ (не всички, разбира се), с идеята, че другаде такива няма?Че и да се свали летвата за подбор, което ще доведе до опорочаване на самата идея? Защо трябва да се намаляват часове по език в езикови, след като завършилите ги малко по-отдавна са доказателство за работещ модел за усвояване на езика? Сигурно с довода, че езикови гимназии в държави като Финландия няма?Или? Защо трябва да се симулира изсмукано от пръстите наличие на предметите Изобразително изкуство и Музика в 8 и 9 клас с май по 36 часа на учебна година, което не позволява дори по час седмично във всеки от сроковете? Може и да не са кой знае колко допринасящи тези часове в общия случай за развитието на детето, но нали точно те са тези за разпускане, доближаващи ни примерно до лежерността в обучението на Финландия? Защо ги редуцират, къде са скритите ползи? С какво толкова положително повлияха във времето и промените в разпределенията на ваканциите, с които експертите ни доближиха до чуждите системи? Да, там е така, има множество почивки междинни заради разни празници, ама се почва по-рано училище, свършва се по-късно... Тези тук два-три дни, там други два-три само доведоха у нас до редуциране на същинските ваканции, зимна и пролетна ( в които човек може и планове да  си направи за семейно пътуване, почивка и т.н) и до излишно форсиране с материала, за да  може да бъде предаден в срок. И още ред наглед дребни "подобрения" уж в унисон с чужди практики, но на парче и несъобразени със спецификата на нашето образование, от които не виждам евентуалните позитиви дори и в бъдеще.

И само за протокола: В конкретен немски университет, над който имам поглед, има и финландци. Тях пък какво ли ги е накарало да се ориентират навън? Не претендирам, че навсякъде има.

Последна редакция: пт, 04 ное 2016, 11:16 от пенсионирана русалка

# 437
  • България
  • Мнения: 2 164
Вчера бях много приятно изненадана от домашното, което имаше синът ми по изобразително изкуство. Използвайки програма Paint, да раздели листа на равни части, в които да "нарисува" еднакви фигури и да ги оцвети по подходящ начин, като използва само топли или само студени цветове. Учителят му е на не повече от 30г.
 Хем полезно, хем приятно.

# 438
  • Русе
  • Мнения: 12 205
  SofiaV, много креативно и оригинално.

   Проблемът на нашата образователна система според мен е повече в администрирането, изкуствените инициативи и липсата на адекватни стимули и оценки на преподавателите. Не виждам защо е толкова трудно да се въведе система за стимулиране на преподаватели, които развиват средата, с която работят. Олимпиади, спортни прояви, конкурси по изкуство,публични дености - като театри,дебати,екология може да вдигат рейтинг и съответно заплащане.По този начин училищата ще се диференцират по работата си и съответно би могло да има по ефективен начин за работа с деца, които в момента не могат да бъдат санкционирани за лоша дисциплина и провалят всеки час. Изключването може да бъде по въздействащо, ако трябва да напуснеш училището, което дава реални възможности за изява.

# 439
  • гр. София
  • Мнения: 1 136
Вчера бях много приятно изненадана от домашното, което имаше синът ми по изобразително изкуство. Използвайки програма Paint, да раздели листа на равни части, в които да "нарисува" еднакви фигури и да ги оцвети по подходящ начин, като използва само топли или само студени цветове. Учителят му е на не повече от 30г.
 Хем полезно, хем приятно.
Мила SofiaV,
значи по еднаква програма по ИИ учат нашите седмокласници  Grinning
Нашата ученичка също вчера в часа по рисуване започна тази картина, за която и ти спомена. Само че тяхната госпожа им беше възложила да си начертаят сами мрежа от 4х4 квадратчета с размер 8х8 см в средата на листа от скицника и мотив от едно есенно листо да го завъртят в различни посоки, така че да се получи мозайка. Вечерта довърши и оцвети картината Simple Smile

# 440
  • София
  • Мнения: 13 690
И в този ред на мисли, vache, да се смятам ли за заблудена?
Ами така излиза  Wink
Моето мерило не е западния университет. Смятам, че децата ми могат да учат свестни неща и тук. Така че не бих ги подтикнала да учат навън. Просто го дадох за пример. Но както казах темата за мен е изчерпана. Няма какво да добавя и към постовете на Пенсионирана русалка и Росита, с които съм напълно съгласна!

# 441
  • Русе
  • Мнения: 12 205
  И аз се чудя на тези напъни за чужди университети. newsm78   

# 442
  • Пловдив
  • Мнения: 1 175
Аз пък, честно казано, не се чудя. Имам преки наблюдения как се учи последните години в някои университети и как се взимат изпитите без да знаят нищо, и после като започнат работа се чудиш за какво, аджеба, са си губили времето в университета. Истина е, че нямам представа как точно се учи в чуждите университети, но от нашите не съм доволна и това е.

# 443
  • София
  • Мнения: 9 616
  И аз се чудя на тези напъни за чужди университети. newsm78   

Е как какви, нали целия "зор" е да отгледаме конкурентоспособни емигранти Wink

Шегата на страна, но това, което чувам от дете, учещо медицина в Хайделберг, ме впечатлява. На светлинни години е от България.
Личното ми мнение е, че ако има нужда от реформа, то тя е във Висшето образование у нас. В някои университети и специалности нещата не са мръднали от  години, едни и същи преподаватели, преподаващи по същия начин и същия материал от 20 години.

# 444
  • Русе
  • Мнения: 12 205
  
  При нас университетите станаха повече от студентите. Има всякакви. Дано да доживеем след няколко години да споделяме впечатления от този и онзи университет. Че както е тръгнало, при възможност да кажат довиждане на училището след 10 клас, ако реши да се жени, не знам как ще го удържам.

   Много сгъстено ни стана тези дни. Петминутки по математика, всеки ден. Контролни по химия. Едвам си поехме въздух от Полша.Тези дни се готви за събота и неделя и излиза на тренировка от 3 часа. Не остава време да порешава повече задачи от множителите.В събота и неделя ще бъде цял ден на състезанието. Добре, че в понеделник няма да се учи. Вчера не беше сигурен какво е направил на петминутката, днес каза че по-добре било. Не ми звучи много оптимистично, но пък сега е моментът да се правят грешките, дет ще се правят. Хвали ми се, че има поредната шестица по английски, без да отваря учебник. Не е за хвалене, ама то и няма кога да отваря по английски.

# 445
  • София
  • Мнения: 13 690
Аз пък, честно казано, не се чудя. Имам преки наблюдения как се учи последните години в някои университети и как се взимат изпитите без да знаят нищо, и после като започнат работа се чудиш за какво, аджеба, са си губили времето в университета. Истина е, че нямам представа как точно се учи в чуждите университети, но от нашите не съм доволна и това е.

Аз съм учила в ТУ. Работя по специалността си. Не съм чувала от колеги някой в ТУ сега да си взима изпитите без да знае  Rolling Eyes Ясно е, че като цяло нивото е спаднало, но все още не се взимат изпити без учене и проекти. Освен това моята работа е толкова специфична, че няма начин да си си губил времето учейки. Т.е. не можеш да я работиш ако не си учил наистина.
Наблюденията в световен мащаб са, че никой не иска да става инженер. Това е една от най-търсените професии.  Wink За да бъдеш инженер се изисква много учене, математика, физика, и какво ли още не. Не става без да си писал домашни като малък. По тази причина не се бутат много. Всичко иска да завърши мениджмънт някакъв и да бъде началник. Да ме извинят хората с тази професия тук. Едно време точно Управленските специалности създаваха номенклатурата дето толкова я плюят. Е, сега всеки се бута да е номенклатура с името мениджър.
Я да видим как се изкарва "Право" в СУ (не в ЮЗУ, УНСС И т.н.) Дали може да изкараш без да учиш. Ами медицина...?! Проблемите са в държавата като цяло, не конкретно в образованието. То просто всичко е каша. Не всеки има възможности да учи след гимназия. Не финансови, а интелектуални възможности визирам. Къде са занаятчийските училища? Тия дето ти дават професия. Има нужда от обущари, от шивачи и от всякакви други такива професии, не от мениджъри, Та ето затова във Финландия системата е такава... защото подготвя хората за всякакви практични професии, но после е създала условия те да се реализират. Ето това е проблемът. Тук няма къде да се реализират. И не става дума някой наготово да ти даде работа, а за това, че се уби всякаква инициатива, всеки малък и среден бизнес беше задушен.

# 446
  • Пловдив
  • Мнения: 1 175
Vache, затова съм написала последните години (всъщност не знам ти кога си завършила).
Скрит текст:
Но преди 15 г. мъжът ми записа второ висше точно в ТУ (клон Пловдив), като първото му висше беше пак в ТУ. Еми - разлика огромна между двете следвания! Той, понеже е съвестен, си учеше чинно и втория път, но повечето от колегите му бяха трагедия, масово преписваха и даже имаше случаи с платени изпити. И завършиха всички. 

И при нас зачестиха контролните, вчера по биология и АЕ, другата седмица по математика и май още нещо имаше, ама не помня какво. По биология се е затруднила на последния въпрос, а по АЕ здравата го е омазала  Mr. Green.

# 447
  • столицата
  • Мнения: 4 458
Ваче, именно защото правото в СУ се завършва по-трудно, вече няма желаещи да учат там  Като плащат мама и тати е по-лесно да се завърши НБУ или в друг платен университет, където изпитите са по обща култура или направо с диплома. Що да се морят децата, я.

# 448
  • Пловдив
  • Мнения: 10 439
Vache, аз пък имам преки наблюдения върху ТУ. Взимат се изпити и без много да си учил. Че и тарифите за плащане си знаят. Записват следваща година с по 6 невзети изпита. Та, който има парички, може и да не стъпи в уни-то. За нивото на преподаване - клони към нулата в момента. Никаква работа със студентите, влизат, изпяват някаква си лекция и даже насоки за самостоятелна подготовка не дават. Кви проекти, кви 5 лева.
Ами като харесвате финландската система, защо всички бягат от професионалните гимназии?
Как да няма работа? Има професии, за които има страшен глад на пазара. И не говоря за програмисти, а за шлосери, заварчици, монтажници. И повярвайте, заплатите им никак, ама никак не са ниски.

galimar, по белия свят в унито се влиза само с дипломата. Хайде да не е навсякъде, ама почти навсякъде. Но после как се излиза? Аз лично нямам против всички да бъдат приети, но не е нормално тези всички и да завършат. Във Франция след първата година право отпадат около 60% от записаните.  Peace

 

# 449
  • София
  • Мнения: 13 690
Ваче, именно защото правото в СУ се завършва по-трудно, вече няма желаещи да учат там  Като плащат мама и тати е по-лесно да се завърши НБУ или в друг платен университет, където изпитите са по обща култура или направо с диплома. Що да се морят децата, я.
A! A! Е, по същата причина мама и тати искат децата да не се напрягат с домашни.. като във Финландия... нооо, после искат да са мениджъри същите тия деца  Laughing

Кипра Маца, отдавна съм завършила  Wink Но все пак инженерните специалности рядко се учат в движение. Така че инженер с купена диплома би следвало да изпадне от работната система. За лекари с купена диплома изобщо не ща да си помислям... Rolling Eyes
Аз говоря за софийския ТУ. Не знам дали има значение  Wink Но така както го описвате си изглежда зле... newsm78

Общи условия

Активация на акаунт