5-и клас – не му се учи. Вие как се справяте?

  • 67 098
  • 1 161
  •   1
Отговори
# 1 065
  • София
  • Мнения: 20 712
Анди, мога да ти дам пример с мен и брат ми. Родителите ми винаги са имали драми покрай моите кандидатствания и оценки:
1. защото ме мързи и в един момент се отпускам почти на финала
2. защото съм второ дете, момиче, отличничка и за мен бяха големите надежди. Той като типично момче - някъде в златната среда.
Брат ми тихо и кротко без драми влезе в СМГ, после във ВИИ (УНСС), реализиран е по-добре от мен.
Ходил е на уроци по математика и за двата изпита.
Аз - уроци по БЕЛ и математика за английската (неуспешно). Уроци по математика, руски и английски, защото си наумих МИО (въобще не влязох редовно в УНСС)
Втората година поне аз си плащах уроците, същите изброени. Резултат - влязох задочно с един от първите резултати, но все тая, като не ми стигна за редовно (не МИО, там задочно нямаше). Работя в държавната администрация, което не е кой знае какво постижение.

# 1 066
  • София
  • Мнения: 62 595
За теб голямо чудо, а за други е важно. То е по желание, също и в седми клас, ама като гледам, никой с акъла си не оставя нещата на самотек, а дава всеки ден допълнителни задачи. ти сама си го казвала, дори съм се изненадвала как от първи клас редовно им даваше задачи по български и математика, и докато не ги решат не ги пускаше да играят, поне за големия помня, защото дори и за моите амбиции идваше много да се спре дете от игра заради допълнителни задачи и пак ако правилно помня, вие минахте през МГ точно в пети клас. Та,  постъпките говорят, няма нужда дда се правим на ощипани моми. Приключих с обсъждането на този въпрос, но ти си приказвай за ненапъване.

Куко, това, което описваш е все едно преди новата ера. Като гледам нещата, дори времето, когато моите деца бяха в начална степен е все едно да смятаме Втората световна война. Някакви неща се случват сега или в хоризонт от две-три години, и след три години вече играта се променя. Разбирам прекрасно сегашните родители, които си  подготвят децата отрано в София и то не е от каприз.

# 1 067
  • На село (близо до Лондон)
  • Мнения: 1 411
Ще се включа за избора. Наистина на 4-5г детето едва ли само избира да свири на цигулка или да започне тенис да играе. Но ако избере това да прави и го започне чак на 10г примерно, няма да достигне големи постижения. Родителят насочва спрямо неговия аршин, пък после дали детето ще поеме е друго...
Това предполагам се има впредвид. Всичко е трудно в началото и математиката и цигулката, докато не се напредне. Сега родителя колко ще е далновиден да позволи на детето  да се откаже ако не му харесва/върви е друга работа..

# 1 068
  • Мнения: 4 145
Цигулката е избор.
Училището е задължително.
И когато живееш в град като София, не е все едно детето в 7 клас къде ще учи поне за повечето. По ред причини. Аз самата също имам различно мнение и смятам, че част от "периферните" гимназии извън "елитните" имат приличен статус откъм среда (а там вече дали ще учиш или ще то подарят завършването е пак "друга бира").

# 1 069
  • София
  • Мнения: 62 595
така е, имат добър статус и са свестни, но и там се влиза с високи оценки. Никак не е лесно да се изкарат петици на изпитите, а и ако в уучилище са те резнали с петица по български или математика, и хвърчиш извън орбита.

# 1 070
  • Мнения: 4 145
Напротив, при късмет е лесно Simple Smile
И все пак, да кажем, че за едно СМГ, дори да се случи, там отпадат после лесно. ПО другите гимназии не е съвсем така. В английските знаем и за деца, влезнали след плащане, та високите летви и оценки са до тук.

# 1 071
  • Мнения: 24 467
Е, петиците са лесни. Те се хващат при нормална подготовка и прилично училище и семейна среда и без допълнителни курсове даже.
Напротив, при късмет е лесно Simple Smile
А, при късмет, при бобутване, при помощица - хептен.

Скрит текст:
За теб голямо чудо, а за други е важно. То е по желание, също и в седми клас, ама като гледам, никой с акъла си не оставя нещата на самотек, а дава всеки ден допълнителни задачи. ти сама си го казвала, дори съм се изненадвала как от първи клас редовно им даваше задачи по български и математика, и докато не ги решат не ги пускаше да играят, поне за големия помня, защото дори и за моите амбиции идваше много да се спре дете от игра заради допълнителни задачи и пак ако правилно помня, вие минахте през МГ точно в пети клас. Та,  постъпките говорят, няма нужда дда се правим на ощипани моми. Приключих с обсъждането на този въпрос, но ти си приказвай за ненапъване.

Куко, това, което описваш е все едно преди новата ера. Като гледам нещата, дори времето, когато моите деца бяха в начална степен е все едно да смятаме Втората световна война. Някакви неща се случват сега или в хоризонт от две-три години, и след три години вече играта се променя. Разбирам прекрасно сегашните родители, които си  подготвят децата отрано в София и то не е от каприз.
Ох, нека разделим подготовката за кандидатстване в четвърти клас от училищната, при която си се дават задачи - за научаване на задължителния материал и за научаване на този, който липсва в учебниците, а е нужен /по личните критерии/. И това отнема минути. Без пари е. Прави се вкъщи. Когато има време. Не се гони програма. Не се търсят предварително задачи, за да се достигнат резултати на състезанието Х. Съобразява се с пропуските и трудностите на детето по материала.
Като се омеси така, се получава един голям качамак.
Кандидатстването, със систематизираната подготовка, специализираните уроци, обикалянето по задължителни състезания и след това - записване в конкретно училище с конкретен профил няма нищо оБщо с една домашна подготовка, която дори може да няма и връзка с училището и програмата му. И която не определя къде след четири години трябва да учи едно дете, което в момента е на шест.

# 1 072
  • На село (близо до Лондон)
  • Мнения: 1 411
Аз да попитам като човек извън бг училищна система.
Ако един младеж учи в прилично квартално училище завърши с отличен успех, отделно се е готвил/а за 2-3 университетски изпити извън училище по предмети които го интересуват. Това не е ли по-добро от излишно напъване в елитна гимназия?
За Англия моите ги напъвам да влязат в елитно училище след 11г възраст само защото има матури (без отделни университетски изпити, само матури) на 16 и на 18г където в елитните училища 98-100% изкарват максимума, а в кварталното зависи от квартала Simple Smile, но 10-20%.

# 1 073
  • Мнения: 4 145
Аз да попитам като човек извън бг училищна система.
Ако един младеж учи в прилично квартално училище завърши с отличен успех, отделно се е готвил/а за 2-3 университетски изпити извън училище по предмети които го интересуват. Това не е ли по-добро от излишно напъване в елитна гимназия?
За Англия моите ги напъвам да влязат в елитно училище след 11г възраст само защото има матури (без отделни университетски изпити, само матури) на 16 и на 18г където в елитните училища 98-100% изкарват максимума, а в кварталното зависи от квартала Simple Smile, но 10-20%.

Категорично да имаш от мен. За мен това е Пътя и Истината Simple Smile)))))))
Сега, дали формулата ще е точно Англия (не е наш избор) или други са плановете, няма значение, схемата е такава.
Все пак, напъна за елитната гимназия пак да кажа, е с елемент "среда", не с елемент непременно да се учи немски (пак например). С идеята, че деца, които са се понапънали, са все пак деца с някаква по-прилична да го кажем представа за това какво се случва и как. Че учат все пак, че не са двойкари-преписвачи, че не лежат на твой гръб, че са леко поне мотивирани да правят нещо смислено от ходене в Биад примерно и т.н. и т.н.
Малко са останалите прилични квартални, това също е проблем.

# 1 074
  • София
  • Мнения: 62 595
Джуди, такива са условията на конкретното училище - това трябва да се покрие. Някои се подготвят самостоятелно и не дават пари за курс, но пак подготовка има.

Джи, въпросът е основно в средата. В елитните гимназии средата е от амбициозни младежи и там не е чудно, че се учи. В "кварталните", както ги наричаш (то вече не останаха квартални, всички се пишат някакви профилирани) амбициозните са по-малко, а това неминуемо влияе на мотивацията и съответно на постиженията. Едно е да си отличник сред други 20 отличници, друго е да си един от тримата отличници на класа, а останалите да са средна хубост. А и учителите в един момент нагласят изискванията си и нивото си според нивото на учениците - с клас от отличници нивото е по-високо, защото и родителите очакват високо ниво. Като казах родителите, вече на РС родителите в елитните съвсем спокойно предяяват изисквания и очаквания към нивото на подготовката, защото често те самите са доста амбициозни и добре образовани. Всичко е навързано, едното води до другото.

# 1 075
  • На село (близо до Лондон)
  • Мнения: 1 411
Мерси Сметната. Аз имах впредвид, че аз живея в Англия и защо напъвам моите деца поради тукашната изчанчена система.
Какво е БИАД? Отдавна не съм си идвала в София, но това лято ще съм там. Да знам какво е това поне

# 1 076
  • София
  • Мнения: 62 595
Джи, системата може да е по-различна, но принципът е винаги един и същ - напън за минаване в скоростната лента, пък дали е на 7, 11, 13 години е все тая.

# 1 077
  • Мнения: 4 145
Аааа, да, сега видях Джи.

Биад ми е нарицателно за чалга-заведение. Ние също бяхме извън БГ, но бързо навлязох в терминологиите. Сега на мода са и наргиле-баровете.
 Peace
Но както Andariel също пише-избор на среда е зора тук, донякъде. Вече е донякъде. И доста индивидуално.
Относно обикновената някаква квартална гимназия-много зависи от типажа на детето. Ако е от единиците с ясна и непоклатима цел, да си учи и да е съвестно, да попадне на клас с "нормални" деца, па нека не са от най-ученолюбивите-ще му е супер. ще си изкара леко и съсредоточено в неговите си неща до 12 клас и после света е пред него. Но това е по-скоро изключение. Има такива деца, но не са масата.
За това Andariel е права за сравнението със скоростната лента, определено.
И това е порочното, защото имаш шанс за тази лента еднократно, в един странен 7. клас с всичките му драми, добави лош учител, сложи после и квестор с тъмни очила и лентата ти става мираж за една бройка.

# 1 078
  • Мнения: 24 467
Аз да попитам като човек извън бг училищна система.
Ако един младеж учи в прилично квартално училище завърши с отличен успех, отделно се е готвил/а за 2-3 университетски изпити извън училище по предмети които го интересуват. Това не е ли по-добро от излишно напъване в елитна гимназия?
За Англия моите ги напъвам да влязат в елитно училище след 11г възраст само защото има матури (без отделни университетски изпити, само матури) на 16 и на 18г където в елитните училища 98-100% изкарват максимума, а в кварталното зависи от квартала Simple Smile, но 10-20%.

Скрит текст:
Категорично да имаш от мен. За мен това е Пътя и Истината Simple Smile)))))))
Сега, дали формулата ще е точно Англия (не е наш избор) или други са плановете, няма значение, схемата е такава.
Все пак, напъна за елитната гимназия пак да кажа, е с елемент "среда", не с елемент непременно да се учи немски (пак например). С идеята, че деца, които са се понапънали, са все пак деца с някаква по-прилична да го кажем представа за това какво се случва и как. Че учат все пак, че не са двойкари-преписвачи, че не лежат на твой гръб, че са леко поне мотивирани да правят нещо смислено от ходене в Биад примерно и т.н. и т.н.
Малко са останалите прилични квартални, това също е проблем.

Споделям и общо взето и до сега съм го споделяла и аз.
Стига да не е някое много изпаднало /особено откъм дисциплина/ училище, което да е реална опасност за живота и здравето на хората из него.
Сега сме нов закон - нов късмет. Много нови новини. Всеки ден. Та не се знае вече знае ли се и кое се знае.

Джуди, такива са условията на конкретното училище - това трябва да се покрие. Някои се подготвят самостоятелно и не дават пари за курс, но пак подготовка има.
...
Темите тук се разминават. Едно е да готвиш детето да разбере и овладее училищния материал и да надградиш с онова, което намираш, че е нужно, а го няма в клас. По математика е така с нескончаемите примери за сметка на текстовите задачи, които развиват мисленето, но са кът, както и с геометричните задачи - крайно недостатъчно, за да се овладее материалът наистина добре. По БЕЛ на децата масово не им е достатъчно това, което се прави по веднъж на двете седмици по развитие на речта, поради което и в седми клас не могат още да преразказват добре - умение, което според плановете следва да е поовладяно в четвърти/. Това се прави, вървейки с темпото на самото дете, според неговите и на родителя възможности.
Съвсем друго е да готвиш целенасочено дете за кандидатстване от първи клас за определени изпити /които не се покриват изобщо с учебния материал/ и да го разтакаваш по курсове и учители. Което въобще не е задължително нито за училището му, нито за житейското му развитие, че и за мисленето му.
Разговорът тук тръгна от там - подготовка за кандидатстване по школи и учители от първи клас. Затова се връщам неизменно към началото.

# 1 079
  • Мнения: 4 145
Аз се включих темата,  точно защото видях 5 клас-ключова дума, ключов момент.
Не говоря за 1 клас, нито за външното оценяване в 4 клас и лавината от отличници до този момент.
Това е една различна вече възраст, но и начина, по който в тази възраст навлизат в основите на науките са отчайващи. Ако има дете с амбиции-то се справя въпреки системата, а системата за мен е не само Министерство, а и учители, учителски колективи/Директор, това е организация на учебен план, смени, това е организация как да са им часовете подредени ако щете-което липсва. Ако обаче се случи така,ч е да се пречупи това дете следват проблеми. Много са нещата, които "бият" по такива деца, а и по "нормалните" деца, даже смея да кажа, че не е нужно да си в клас с амбициозни толкова, колкото учителят да е на място просто. Та отваряне на очите , настройване на слуха и-бегом в школите, които са логичното продължение на разпада на една иначе не лоша образователна система.
За мен, основен проблем е незаинтересоваността на учителя.

Общи условия

Активация на акаунт