Относно това за избор на гимназия или реалшуле след 4ти клас, ми казаха, че са го премахнали и вече го няма това учителите да решават кой в какво училище да продължи.
Моето виждане е, че преценката на грундшулето е доста реалистична, не подценяват децата и не занижават излишно препоръките. Поне за моите деца и децата на наши приятели и познати тук е било така.
Напоследък се наблюдава друг проблем в образователната система - интеграционните класове. Там попадат деца на емигранти, които не говорят езика. Целта на тези класове е да подготвят езиково децата за ученето им в обикновени училища. На теория добре, на практика не. В тези класове са деца различно ниво - и напълно неграмотни, никога невиждали училище и деца умни, амбициозни, с потенциал. Насилието е ежедневие, проблемите заради различния манталитет и разбирания са големи. Децата трудно напускат тези класове - едно поради подценяване и липса на индивидуална преценка, второ поради лоша среда и труден прогрес.
Ако едно дете се премести в Германия без никакъв немски и е под 3 клас, има шанс да избегне интеграционните класове, ако родителите са информирани и активни. Но за по-големи деца без немски е голям проблем.