За проблемите в училище и още нещо...

  • 42 889
  • 366
  •   1
Отговори
# 225
  • София
  • Мнения: 571
Аз не зная дали материалът е смъкнат. Имам спомени, че едно време имахме повече часове. Например по т. нар. "разказвателни предмети" имахме по 2 часа седмично, а миналата година синът ми в 7-ми клас имаше единият срок по един час, другият срок - по два часа. Математиката също (поне в 8-ми клас) беше 4 часа седмично, а сега е 3. Дроби учехме в 4-ти клас (поне обикновените), сега се учат в 5-ти.
Но пък материалът по БЕ май беше по-скромен (или аз не съм си давала зор).

# 226
  • Варна
  • Мнения: 10 493
Аз на зная дали материалът е смъкнат. Имам спомени, че едно време имахме повече часове. Например по т. нар. "разказвателни предмети" имахме по 2 часа седмично, а миналата година синът ми в 7-ми клас имаше единият срок по един час, другият срок - по два часа. Математиката също (поне в 8-ми клас) беше 4 часа седмично, а сега е 3. Дроби учехме в 4-ти клас (поне обикновените), сега се учат в 5-ти.
Но пък материалът по БЕ май беше по-скромен (или аз не съм си давала зор).

Тази година смъкнаха от 6-клас материал в 5-ти,дори учебниците не бяха готови.учехме от разни списания и гугъл.

# 227
  • Мнения: 19 275
Аз бях в математическа паралелка, та относно математиката нямам база за сравнение - ние учехме всеки ден по 2 часа математика, само в петък 1 час. Но помня биологията /любим предмет  Heart Eyes/ В 6-ти клас учехме ботаника, в 7-ми зоология, в 8-ми анатомия, в 9-ти генетика. Сега до колкото разбрах промените са доста сериозни по този предмет - май беше комбиниран с нещо или не съм разбрала правилно  Rolling Eyes

# 228
  • Мнения: 1 153
Материал в 5 клас смъкнаха от 6 и 7. Странно ми е, как така за "старание" по трите "неважни" предмета да му пишат 6? Защо пък? По същата логика да пишат петици и шестици и по другите предмети, постарало се детето, поучило, ма не може. Математическите и писмените умения също са заложени, нямаш ли дар-слово и фантазия, какво съчинение ще напишеш? Ако нямаш математическо мислене, колко и да ти обясняват и да се стараеш, задачите ще са ти тера инкогнита. Както не всеки може да пее, рисува или покрива нормативи по ФВС, така не всеки може да решава задачи, пише увлекателно, помни данни.  Нашите имат всеки ден Математика, БЕЛ и Английски език.

# 229
  • София
  • Мнения: 62 595
Принципно е така, съгласна съм. Но има някакво неписано споразумение между родители и учители, че по изкуствата и спорт не се правят спънки за оценките при отличниците. Това е някаква културна особеност според мен. На всичко отгоре е много трудно да оцениш изкуството дали е за шестица или за тройка, защото няма обективни критерии. По български поне оценяваш правопис, систаксис и придържане към основната идея на задачата, по математика или отговорът е верен, или грешен, но как ще оцениш пеене или рисуване?

# 230
  • Мнения: 13 326
      Аз не зная да има такова споразумение, по- скоро е до учител.Пак давам пример с отличник и почти винаги  първи на мат.състезания и олимпиади, но в 4 клас с 5 по Дбт

Не е правилно да се подаряват оценки, но не е правилно всичко да влиза навякъде.Вкл.и с мат. не съм съгласна, че трябва да е критерий за всяко училище.Откъде- накъде например, ще е балообразуваща за хуманитарната гимназия?

Бълг. Език е друго, каквато и професия да има човек, все пише нещо- доклади, анализи, попълва документи, поне основни правила трябва да знае.

# 231
  • Мнения: 1 153
Андариел, давам пример веднага. По мат. знаех теоремите, разните му доказателства и правила, но на практика не можех да решавам задачите. Имам памет, помня. Трябваше ли да имам 5 и 6 за старанието, че знаех учебника наизуст и съм се постарала да науча теорията?
Светкавица, съгласна съм с теб. Защо за МГ се взима под внимание БЕЛ и обратното. На това никога не мога да намеря отговор. По - разумно е за ЕГ да се гледат само БЕЛ и изучаваният език, а за МГ - мат.

# 232
  • София
  • Мнения: 62 595
Стига, де, хора, да вземали това, ва не вземали онова! Същите неща се въртяха като размисли и страсти още по времето, когато ние бяхме ученици. Това, което пишете сега е заради факта, че сте потърпевши, така да се изразя, защото вие или вашите деца не са добре по едно, а са добре по друго, обаче на изпитите им искат всичко. Ми, и аз не съм била добра във всичко, ама като искат цялата диплома, значи трябваше да се старая да изкарам шестици и толкова. Същото казвах и на моите деца още от първи клас - харесва или не, някои неща се правят, защото трябва да се направят, а не дали имат логика или нямат, а изкарването на необходимите оценки за хубава диплома е едно от тези неща. С мрънкане или без, работата трябва да се свърши. После никой никого не пита дали му е харесало или не, дали е бил разбирач по всичко или не. Въоръжаването със стратегии за оцеляване в системата и извличане на максимална полза във вид на диплома също си е част от живота, колкото и цинично да звучи.

Тета, по математика си има система на учене - хваща се родител или учител и се работи по трансфера на знанията от теория на практиката. И дори да ти куцат леко задачите за петица, учителката за теорията ще ти пише шестица накрая и по този начин ще те поощри като част от изпитването ти ще е на теория. По същия начин има деца, които са много добри в решаването на задачи, ама я ги накарай да рецитират теореми и доказателства, и са живи загинали (аз бях от тях и ми беше мъка с тези теореми, виждаха ми абсолютно безсмислени, ама ги учех, къде ще ида).. В този смисъл, ако едно дете съвестно си носи материали по рисуване, рисува по зададената тема, изпълни си всички изисквания, учителят няма да тръгне да го реже, само защото не е втори Леонардо. По музика е същото. Точно по тези предмети учителите не търсят някакви безумни таланти, а Зла вещица го описа много точно - за цял срок могат да научат две песни и пет дати. Сори, ама не е като да падам от Марс, нали и двете ми деца минаха през това - един нормален учител в смисъл на нормален човек, има някакви изисквания по предмета, които в повечето случаи са напълно изпълними. Да, имаше един период, в който учителката по музика само контролни им даваше, една песен не изпяха цяла година, едно произведение не изслушаха, хич не им беше приятно, но учеха, това е положението, макар да са музиканти и певци. Ама, ей на, учеха за тестове по музика.. Дори в един момент по музика учеха повече, отколкото по човешките предмети.

# 233
  • Мнения: 51 861
Светкавица, съгласна съм с теб. Защо за МГ се взима под внимание БЕЛ и обратното. На това никога не мога да намеря отговор. По - разумно е за ЕГ да се гледат само БЕЛ и изучаваният език, а за МГ - мат.

Абсолютно се съгласявам с Андариел Naughty Какво, като е МГ, дай да излизат неграмотни математици ли? Нали дори и да имаш идея, ако не можеш да я изложиш ясно, подредено и грамотно, никой няма да я схване. Винаги съм повтаряла това на моето чаве.  Пък за ЕГ е съвсем абсурдно, сто пъти сме писали, че ЕГ не са хуманитарна гимназия, а нормална гимназия с изучаване на език и затова от ЕГ децата отиват в целия спектър университети, а не стават масово и под строй филолози и лингвисти на съответния език. Хуманитарна гимназия е НГДЕК, не НЕГ или АЕГ.

# 234
  • Мнения: 1 153
Андариел, по музика в 8 клас искаше учителката на изпит да ме оставя, само защото не можех да изпея не помня вече коя песен. Математиката сега я преоткривам с дъщеря си. До 4 клас ми вървеше, след това такава учителка имахме... Много страшна беше. Яко дръпнах назад, спрях да уча изобщо, като чуех математика, ми се ревеше. В техникума учителя видя, че съм по теорията и основно на това ме изпитваше. Така се бях запечатала за тази пуста математика, а сега виждам, че не е било сложно, не ми е било обяснено. По музика и изобразително и преди и сега има теория. Дъщеря ми, наред с песните ги изпитват и на теорията, която и е интересна. По изобразително мие странно, че не се учат похвати в рисуването. Не помня при нас, но на тях със сигурност за 5 години нищо не им е обяснено и показано. Всеки предмет си е хубав, стига учителят да не си мисли, че неговият е единствен и по-по-най.

# 235
  • София
  • Мнения: 62 595
Виж сега, един учител какъв е не е основателна причина едно дете да не учи. Когато един родител вижда, че нещата не вървят, се впряга и търси решение - дали сам, дали с друг учител, но прави всичко възможно детето да разбере и навакса материала. За дванайсет години в училище по десет предмета на година, на децата са им учители десетки хора, всеки от които различно кадърен, подготвен, разположен към децата и какво ли не. Всеки от нас има спомен за поне един учител, който е бил цербер и всеки от нас се е шашкал и затварял за поне един предмет. Аз бях така по химия в девети клас. Толкова се стресирах преди всеки час, че нищо не можех да разбера, дори вкъщи бяхме стигнали до варианта да разказвам уроците на баба си или майка си, за да са сигурни поне те, че не се скатавам, а си уча. Представяш ли си, това е в девети клас, а вкъщи да ми помагат като на първокласник със стихотворение наузист! Такъв срам беше за мен, обаче явно трябваше да мина през това. А химията ми трябваше за дипломата, защото исках да кандидатствам с биология и химия и можеш да си представиш каква катастрофа щеше да бъде по време на соца. Е, справих се, макар и с цената на много нерви и треперене и дори в десети клас химията започна много да ми харесва въпреки учителката. Мисълта ми е, че харесва или не някой учител, какъвто и чешит да е един учител, детето, ученикът трябва да се пребори.

# 236
  • Мнения: 1 153
На уроци ходех, обясняваха ми, решавах там зададените ми задачи и до там. В клас не се справях. По БЕЛ и разказвателните беше друго, с кеф си учех, интересно беше, помагах на математиците, които не разбираха уроците. Разказвах им ги, обяснявах преди изпитването и изкарваха оценката. Живо доказателство съм, че да знаеш определения не означава, че ги разбираш. Именно затова твърдя, че пълни отличници няма. Едни предмети се докарват с разбиране, други със заучаване за изпитването. Полагат се усилия за научаването, но до колко остават трайни знания. Не го ли разбереш, няма и да го запомниш свястно.

# 237
  • София
  • Мнения: 62 595
Затова писах, че научаването на стратегии за справяне е част от обучението и изкарването на диплома. щом трябва да учи - ще учи. Колкото запомнил - запомнил. Важното е да покаже в конкретния момент.

# 238
  • Мнения: 1 153
Затова писах, че научаването на стратегии за справяне е част от обучението и изкарването на диплома. щом трябва да учи - ще учи. Колкото запомнил - запомнил. Важното е да покаже в конкретния момент.

От такова "учене" полза няма.

# 239
  • В полите на Пирин планина
  • Мнения: 21 799
За мен оценките по музика, изобразително, ДТИ, физическо не са особено важни, наистина. Не виждам за какво толкова се възмутихте, че съм писала, че синът ми не е учил по музика. Ми не е, ама от чутото в клас е закърпил 5-ца. Много важно, че е петица. Тази оценка за никъде не му трябва. И за мен не е важна. И по ДТИ не е важна. Това са предмети за "да/не", ако не си в съответното училище със специален профил - музикално, спортно, по изкуствата. Общата култура не се изгражда в тези часове, а с четене на книги. Обаче никой не учи децата да четат.  Wink
Едно е обща култура, друго е да се тормозят децата с още материал. Нашето образование и без това е тотално сбъркано, корените на проблемите не са в музиката ...
Направо като почнете с важността на музиката, ИИ и прочие чисто си се превземате.
Аз лично не съм казала на сина ми да не учи по тях - напротив - казала съм, че по всичко се учи и се слуша учителят. Тъй, че явно си е негово усещане. А и не само негово.  Mr. Green

Общи условия

Активация на акаунт