МОН - промените продължават

  • 130 241
  • 1 526
  •   1
Отговори
# 555
  • София
  • Мнения: 62 595
Нищо не ти пречи да си преместиш детето в пети клас, просто отиваш в училището и питаш дали има свободно място.
Относно дрогата и т.н., в момента изпадаш в типичните,  при това съвсем неоснователни страхове на майките на първолаци. Спокойно, големите изобщо не се интересуват от малките, нито ги дебнат, нито нищо. Малките обикновено са на първия етаж, постоянно са под надзора на учителката, а и техните часове са по  35 минути, а не по 45 като при големите и често се разминават.

# 556
  • София
  • Мнения: 251
Andariel,

Това за големите ученици определено ми подейства успокояващо. Благодаря, за което.

Проблемът ми с пети клас е, че училищата, които съм харесала са елитни и места едва ли ще има, а от първи клас там не можем да влезем понеже сме в друг район. Ако имаше прием от пети клас, щеше да стои по друг начин въпроса.

# 557
  • Мнения: 6 924
Проблемът ми с пети клас е, че училищата, които съм харесала са елитни и места едва ли ще има, а от първи клас там не можем да влезем понеже сме в друг район. Ако имаше прием от пети клас, щеше да стои по друг начин въпроса.
Ще можете, защото в т.нар. желани училища има много амбициозни родители. Съответно много деца ходят на курсове и кандидатстват в СМГ и ПЧМГ. Тази година от 32-ро 7 деца със сигурност освобождават места, защото са приети в СМГ/ПЧМГ.

# 558
  • София
  • Мнения: 62 595
Отново сама си усложняваш ситуацията, при това съвсем хипотетична ситуация. Децата може да са приети в първи клас трудно, но след четвърти клас има миграция - било по МГ-та, било в други училища, в чужбина... Затова е добре човек да провери какво е положението. Особено ако детето ти е от отличниците и "има хубаво СV", да го кажам, и направиш добро впечатление на срещата, може и да се намери място за него. Но обикновено има по едно-две празни места в клас, просто в повечето случаи човек не се сеща да провери.

# 559
  • Мнения: 21 455
Ако имаше прием от пети клас, щеше да стои по друг начин въпроса.
Във всички основни, обединени и средни училища има прием в пети клас, но единствено профилираните гимназии с профил „Математически" или „Природни науки" имат право на държавен план-прием при определени условия.
Съгласно ЗПУО и съответно наредбата за организация на дейностите училищният план-прием определя броя на местата, на които учениците постъпват в първия от класовете на началния и/или на прогимназиалния етап, с изключение на споменатите вече гимназии.
Чл. 41. (1) Училищният план-прием определя за училището за всяка предстояща учебна година:
1. броя на паралелките в I и V клас;
2. броя на местата в паралелките в I и V клас съобразно стандарта за физическа среда и информационното и библиотечното осигуряване на детските градини, училищата и центровете за подкрепа за личностно развитие и стандарта за финансирането на институциите;
3. промяна броя на паралелките в останалите класове и свободните места в тях;
4. класове, за които се предвижда целодневна организация на учебния ден.

...
Чл. 45. (1) За изпълнение на училищния план-прием директорът със заповед определя училищна комисия, която приема заявления за прием в I и/или в V клас и извършва всички дейности по приема на учениците.
(2) Комисията по ал. 1 съобразно спецификите на обучението разработва критерии за прием в V клас, в случай че постъпилите заявления са повече от свободните места. Времето на подаване на заявлението не е критерий.

...

Предполагам, че процедурата постепенно ще стане факт в гореспоменатите училища, когато децата, които ще бъдат във втори клас през учебната 2017/2018 завършат четвърти клас, доколкото те са първите, които се обучават по новите учебни планове и програми.

# 560
  • Мнения: X
От една страна, едносменният режим е по-добър, но от друга - учениците учат с часове по 45 мин. Седмият час свършва в 14.30ч., осмият - в 15.20ч. Отива цял ден. Не всички училища имат столове с осигурена топла храна. Но за първокласници, разбира се, е добре. Техните часове са  по 35 мин.
Да не би при двусменния режим часовете да са по-кратки?

# 561
  • Мнения: 6 924
От една страна, едносменният режим е по-добър, но от друга - учениците учат с часове по 45 мин. Седмият час свършва в 14.30ч., осмият - в 15.20ч. Отива цял ден. Не всички училища имат столове с осигурена топла храна. Но за първокласници, разбира се, е добре. Техните часове са  по 35 мин.
Да не би при двусменния режим часовете да са по-кратки?
Да, при двусменен режим часовете са по 40 минути. За мен тези 45 мин са излишно дълги. Миналата година докато беше на обсъждане Наредба 10 писах и по тази точка от наредбата, но явно са преценили, че е нормално в едни училища на децата да им стигат 40 минути, а в други - 45 минути.

# 562
  • Мнения: X
Каква разлика- 5 минути! Да, да, това тотално променя продължителността на учебния ден. Цели 30 минути за 6 учебни часа.

# 563
  • Мнения: 6 924
Всъщност целият ден е различен. Децата с едносменен режим започват в 8.00, а децата с двусменен режим - в 7.30. Освен това тези с двусменен режим ползват последното междучасие само 5 минути (по наредба може да има до 2 такива междучасия). Така учебният ден за 7 учебни часа за тези с едносменен режи завършва с час и 10 минути по-късно, което си е към 14:25 часа. Докато се приберат вкъщи става 15:00. Докато обядват става 15:30 (да не коментирам нелепото изместване на хранителния режим). Кога ще починат; кога ще ходят на спорт или друго извънкласно занимание; кога ще се подготвят за следващия учебен ден?

# 564
  • Мнения: X
Нима режимът им, когато са втора смяна на училище е за предпочитане?

# 565
  • София
  • Мнения: 251
Благодаря, сега съм една идея по-спокойна. Той моя може и към СМГто да поеме, до четвърти клас ще си проличи, макар че, аз лично смятам, че средното образование трябва да даде два езика на добро ниво.
Ако имаше прием от пети клас, щеше да стои по друг начин въпроса.
Във всички основни, обединени и средни училища има прием в пети клас, но единствено профилираните гимназии с профил „Математически" или „Природни науки" имат право на държавен план-прием при определени условия.
Съгласно ЗПУО и съответно наредбата за организация на дейностите училищният план-прием определя броя на местата, на които учениците постъпват в първия от класовете на началния и/или на прогимназиалния етап, с изключение на споменатите вече гимназии.
Чл. 41. (1) Училищният план-прием определя за училището за всяка предстояща учебна година:
1. броя на паралелките в I и V клас;
2. броя на местата в паралелките в I и V клас съобразно стандарта за физическа среда и информационното и библиотечното осигуряване на детските градини, училищата и центровете за подкрепа за личностно развитие и стандарта за финансирането на институциите;
3. промяна броя на паралелките в останалите класове и свободните места в тях;
4. класове, за които се предвижда целодневна организация на учебния ден.

...
Чл. 45. (1) За изпълнение на училищния план-прием директорът със заповед определя училищна комисия, която приема заявления за прием в I и/или в V клас и извършва всички дейности по приема на учениците.
(2) Комисията по ал. 1 съобразно спецификите на обучението разработва критерии за прием в V клас, в случай че постъпилите заявления са повече от свободните места. Времето на подаване на заявлението не е критерий.

...

Предполагам, че процедурата постепенно ще стане факт в гореспоменатите училища, когато децата, които ще бъдат във втори клас през учебната 2017/2018 завършат четвърти клас, доколкото те са първите, които се обучават по новите учебни планове и програми.

# 566
  • Мнения: 6 924
Нима режимът им, когато са втора смяна на училище е за предпочитане?
Съмнявам се Simple Smile
Но идеята ми беше всички да са с часове по 40 минути. Честно казано колкото и безумно рано да е 7:30, за София ми се струва по-удачен начален час. Сутрин в 7:00 още няма задръствания и всяко дете може да стигне до училището си в рамките на 30 минути. Пък и после е доста по-свободен деня.

# 567
  • София
  • Мнения: 62 595
Ивалета, ще те разочаровам - средното не дава два езика на добро ниво. ако сметката ти е до седми клас да научи сросно един език, а от осми друг, ще си в заблуда. До седми клас в училище, дори с реширено изучаване, не научават кой знае какво. Голям зор, голямо чудо, а всъщност това, което се случва е, че правят СИп и:или ЗИП по език, нещо като курс, обаче не можеш да си гарантираш читав учител. Повече ще научи на курс извън училище, защото поне тогава децата са малко, учителите са по-добре подбрани и т.н. Всичко това с узиците от първи клас и от пети клас си е залъгалка за родители. Аз бих заложила на здрава подготовка по български и математика, защото ви чака седми клас и както и да променят изпитите, пак ще е нужно бел и мат. Всички училища гледат да се пишат с някакъв профил, езиците са особено популярни, но със съмнителен резултат.

# 568
  • Русе
  • Мнения: 11 917
 доста хора познавам със забележителени познания по език от средното образование. Ако се случи сравнително читав учител по езика и до 7 клас има нелоши умения без курсове и уроци, но разбира се гизназиалният курс е доста по-добра школа, без дори да става въпрос за езикова гимназия.
  А за така наречените предпочитани училища след пети клас е доста спорно. Като се изключи МГ, славата на останалите се свежда до доста амбицирани родители, които осигуряват допълнителна подготовка, а в тези училища само вдигат една висока летва, дет трудно се стига без помощ от "приятел".

# 569
  • Мнения: 6 924
Това, което пише Andariel е така в повечето училища. Но има и добри изключения. Шилер и 20-то имат славата за добро ниво на немския. Моето дете до 4 клас учи в 32-ро. Имаха прекрасна учителка по английски, която изискваше от децата и в края на 4ти клас дори и тези, които не ходят на курсове се справяха. За сметка на това вторият им език беше руски и се изучаваше от втори клас с 2-3 часа седмично. Ми за 3 години децата едно изречение не могат да кажат на руски.
Т.е. ако дете ходи на един език на школа, а в училище основният му език е друг и попадне на свестни учители, в края на 7ми клас може да е на ниво С1 на единия и В1 на другия език.

Общи условия

Активация на акаунт