Изравнените такси в частните детски градини

  • 12 977
  • 88
  •   1
Отговори
# 60
  • София
  • Мнения: 6 999
И определено си мисля, че страната на клиентите трябва да бъде защитена с разумно поскъпване през годините, за мен реалното е % инфлация или коефициент на основния лихвен процент.

Може и да не е с % на инфлацията, но да има някаква визия и аргументация... На мен миналата година просто ми изпратиха мейл с новите цени... а после видях в договора, че се променят и други неща, като приспадането на такса ако детето не е посещавало градината. Ама как, защо... не става ясно...
Може да се окаже, че детето ти учи някъде 5-6 години и накрая си в невъзможност да му платиш последната година.

А дори и в случай, че повишението не ти разклаща бюджета - пак не намирам този начин на действие за особено уместен. Ако миналата година са ми вземали 300 лева, а тази 500 искам да знам защо?

# 61
  • Мнения: 771
Аз имам впечатление повече от държавните ДГ. Споделям -  стачкуваха учителите и сега какво- голямо нищо.Оплюха ги, увеличиха им заплатите с 15лв. и те просто напуснаха. Поне при нас - и двете учителки бяха страхотни, сега и двете ги няма?!?! Вечер ги събират след 18ч. в една занималня, заради икономии на ток?! Менюто - "първо първо и второ първо..."! Е, как да не вдигат таксите.Колко струваше миналата година сиренето и колко струва сега, каква е цената на парното...И т.н.т. Освен това, защо просто не отидеш при съответните директори? Вдигат таксите на всички ЛЕГИТИМНИ детски градини. Поне това видях на изложението. Е, предполагам, че учителките им не получават по 200лв. и по групите не са по 30 деца?! Въпрос на избор.И мен ме е яд като сипвам газ/принудих се/. Лятото беше стотинки, а сега е над лев, но на кого да се оплача!

# 62
  • Мнения: 4 877
danybon, съгласна съм с твоето описание на повечето забавачки в частта, че не знаем на какво учат децата, с какво качество и дали е съобразено с възрастта. За това родителските кооперативи са решение поне до някъде, защото родителите могат да наемат добри педагози, например 2 часа в седмицата добър музикален учител, почасово могат да идват най-различни други учители. В крайна сметка активното внимание на децата е около 2 часа сутрин и след обяд и за това време могат да се наемат специалисти като външни услуги , а през другото време и любющи възпитателки са ОК.

И да допълня, че като родител, дори и на лицензираните градини не вярвам много. Този лиценз се издава еднократно и изглежда никой не проверява как се работи с годините. Виждах градини, пише че имат лиценз от 99 г., а те са почти пред закриване. Какво е качеството на учителите, какво е текучеството, как се отнасят с децата, това е много трудно да се види.


знаеш ли, много готина идея и предложение.
Как е в моя случай - аз обикалях много, събирах още повече информация и то с години, събирах информация от "няколко източника" - официални, неофициални, гледах нормативната база и най-вече имах бегъл поглед върху образованието (не съм свързана с тази сфера). Мисля, че и за ДГ, и за у-ще избрах това, което търся и отговаря на всичките ми изисквания - не само по документи, но и като педагогически състав, като комуникация с мен и най-вече като в атмосфера, в която детето ми се чувства прекрасно и се развива повече от добре. Въпреки това от време на време съм пускала справка в Апис и Сиела, да видя как се "движат" нормативно нещата - винаги са били перфектни. Това ме кара още повече да ги уважавам.
Затова не бих си записала детето в такова учебно заведение, където шикалкавят. Но това е от опит - леко се поопарих за кратко, по-скоро бързо се усетих и си махнах детето. Затова го споменавам тук - дано да е полезно като инфо. Особено ако ви запленяват с красиви слова как имат собствена програма за развитието на децата различна от "тесногръдата" на МОН, бягайте далеч. Всичко е "бля-бля". Каквавато им  е програмата, такъва са им и персоналът, и базата, да не говорим за документацията. Разбира се, че ще са срещу одобрените помагала на МОН, щом наемат хора от улицата (по-скоро безработни роднини или хора за малко заплащане), които изобщо нямат представа за какво става дума.
Същалявам, че разводних темата.

Иначе по темата - разбира се, че е бизнес частното образование. За съжаление доста нов бизнес и то в БГ и няма все още възможност да предложи и по-гъвкави модели за плащане, или пък нещо като вид стипендии за талантливи ученици, или пък да обучава безплатно такива (англо-американското у-ще вече май ще го правят, но това е "друга бира" Simple Smile.  Напълно права е авторката на темата - това е бизнес с деца. Не можеш в един момент да му кажеш, че го местиш далеч от приятелчетата му, защото са вдигнали таксата. Това е дете, а не офис в центъра на Сф или Мусагеница. А ако се повтаря всяка година?! Колкото и добре да печелиш и да работиш повече от 1 час, в БГ все още сигурни неща няма и затова се вълнуваме толкова от тази тема - това е към edu_daddy, който наистина беше много любезен и му благодаря.

# 63
  • София
  • Мнения: 6 999
...англо-американското у-ще вече май ще го правят, но това е "друга бира" Simple Smile...

Какво имаш предвид с това? Питам, защото то е моят фаворит, макар с такси от по 30 000 Евро на година все още да не ми е по джоба.

# 64
  • Мнения: 4 877
...англо-американското у-ще вече май ще го правят, но това е "друга бира" Simple Smile...

Какво имаш предвид с това? Питам, защото то е моят фаворит, макар с такси от по 30 000 Евро на година все още да не ми е по джоба.

виж по медиите преди седмица-2 излезе, мярнах го. Но мисля, че ставаше въпрос за по-големи деца - над 14 г.

# 65
  • Мнения: 359
Напълно права е авторката на темата - това е бизнес с деца. Не можеш в един момент да му кажеш, че го местиш далеч от приятелчетата му, защото са вдигнали таксата. Това е дете, а не офис в центъра на Сф или Мусагеница. А ако се повтаря всяка година?!



Danybon, благодаря!

# 66
  • Мнения: 771
Абсолютно съм съгласна с повечето неща - против съм високопарните хвалебствия, против съм излизане от рамките на МОН, против съм учителките с хубави ...., но без диплома за учител и т.н.т. Дали е частна или държавна детската градина, има определени нормативи за преподаватели и за програми за обучение. Свидетел съм в "кварталната"/не частна/ детска градина, как подготвителна група се води от пенсионерка, която може и да не помни каква диплома има и вместо по учебни тетрадки, учи децата да оцветяват....Така, че за мен това са важните критерии- сграда/не апартамент/, учебна програма, диплома на учителката, храната. А колко други неща ще ми разказва съответния директор/собственник, не ме касае!

# 67
  • Мнения: 774
В нашия град има само една частна ДГ.
Поради ред причини,част от тях здравословни за по голяма сигурност записах 4 годишната  си дъщеря там.
Когато отидох на предварителен разговор всичко беше ок.Базата е страхотна,храната здравословна,отношението към децата супер,5 деца в група,пълната такса 140 лв.
На третия ден започнаха разочарованията.
Всички деца/от 1 до 4 група/ играя,спят  и се хранят заедно,разделят ги по групи само за занятията.
Храната е от млечната кухня за обяд.Сутрин и след обяд тестени закуски+н.сок,който се оказа разтворим червен сок.
Таксата 7 лв. на ден +такса отопление 25 лв.+25 лв. за музикален ръководител.За дните,в който детето не е градина 2 лв. абонаментна такса.
От 01.04. таксата се вдига.
Ние заминаваме на лечение април,но на есен определено няма да върна детето си в тази прехвалена градина.

# 68
  • Мнения: 4 877
А колко други неща ще ми разказва съответния директор/собственник, не ме касае!

аз мисля, че edu_daddy ни даде страхотна информация. Дано да се включи пак.

Smehurko, да не сте в сграда на общинска ДГ, да са качили наема и затова да са ви вдигнала толкова таксата.

# 69
danybon здравей,

ето още малко инфо за всички - подробности в сайта на Столична Община

Някои текущи параметри, характеризиращи състоянието на общинската образователна система:   
-   към началото на учебната 2006/2007 в системата на общинското образование са обхванати над 36000 деца и над 100000 ученици.
-      Броят на общинските училища е 180, на детските градини -195, на обслужващите звена-2
-   Около 10 % сгради на детски градини  са променили предназначението си за периода 1995-2006 година.
-   18 % са не обхванатите и отпадащите ученици от училищата на територията на гр. София
-   архитектурно адаптираните сгради на училища и детски градини за достъп на хора с увреждания е 8.% от общия брой.
-   Броят на не приетите деца в детските градини поради липса на достатъчно места е около 3000 бр. или 8.8%
-   Броят на обхванатите в извън-класни дейности, организирани от обслужващите звена е над 7000 бр. или около 7% от учениците.
-   В общинската образователна система към 1.01.2007 год. работят 10400 учители, от които:
o   – 86% са с висше образование, степен бакалавър и магистър;
o   - 26% притежават професионално-квалификационна степен;
       -     Бюджетът на общината по раздел „Образование” за 2007 год. надхвърля 147000000 лв.
       -     От общо 377 училища, детски градини и обслужващи звена 106 работят като   
   третостепенни разпоредители с бюджетни кредити;
-   Броят на частните училища на територията на Столична община е 65 с 6700 ученика;
-   Частните детски градини са 24 с 520 деца;
-   В частните училища и детски градини са заети  1430 учители

# 70
  • Мнения: 4 877

Добре дошъл отново, edu_daddy!

# 71
Да обобщя мнението си по повдигнатите въпроси в тази тема:

0.
 Англо-Американското училище, Американския Колеж и Американския Университет в Благоевград определено са "различна бира". Те  не са на пазара на  BG ЧУ и "взимат" не толкова много от него.

 Структурата = типично управленска по англосанксонски модел;

 финансирането =  директна субидия от Федералния бюджет ! на USA, а не от таксата, която събират за обучение ;

 и

целите = няма непременно изискване за ежегоден положителен финансов резултат; "продажба на американските ценности" и English language ; създаване на общност от съмишленици и блендинг с деца/родители от дипломатически корпус, избор на " подходящ човешки материал" за  международни англоговорящи ВУЗ-ове + стипендии/издръжка; връщане в региона на част от "актива" завършил тези англоговорящи ВУЗ-ове на подходящи управленски позиции за съпорт на интересите/политиката им;




... им са напълно различни от тези на българските ЧУ.



1.
 Частното образование, по дефиниция е предназначено за относително малка категория хора от обществото, които са измежду значително по-платежоспособната прослойка от обществото. В този смисъл то не е алтернатива на държавното и не би следвало да има такава претенция. Не трябва да заблуждаваме хора, които имат желание ( повечето имаме такова ), но нямат
достатъчен ресурс. Относително ограничен финансов приход на домакинство ще създава винаги дисонанс.

2.
 ЧУ е в тийн възраст - с всичките й особености и характеристики. В България, днес, няма
елитно, да не говорим за елитарно частно образование. За това трябва повече физическо време, формиране на различен манталитет и да възникне необходимост от съществуването му. Може би след 20-30 години. Страхотно перспективна ниша в дългосрочен план за 3-4 ЧУ.

3.
 Таксата на ЧУ се формира от пазара, като отчита всички фактори и обстоятелста възникнали
към момента на формирането й.  Включително - някои ЧУ отчитат създалата се конюктура на
пазара и я ползват. Не коментирам дали е правомерно.

И обратното, обективно...
 Административната намеса от страна на Държавата на пазара на труда ( повишаването на
заплати на учители в държавния сектор ) води до бърза ответна реакция от страна на частния
сектор и съответно изкривява пазара. Голям стрес и за купувачите, и за продавачите.

За 2008/9 учебна година таксата на средно голямо ЧУ/ЧДГ трябва да се повиши с до 600 евро на годишна база и без допълнителни скрити разходи за родителя.

За последващи години, при равни други обстоятелства, разтеж на икономиката с досегашния темп и инфлация 7-8 % , повишение с до 10-12 % максимално. Незабравяйте, че ни тябва 3% инфл. индекс за да влезем в еврозоната 2012-2013 г.


4.
 ЧУ трябва да строят нови и просторни сгради на публично-частна основа и така да спомагат за
решаване на част от проблемите в образованието. Да излизаме от бараките и мазетата. Време
е.Кредити от банки.Могат да се връщат. Не се притеснявайте. Избори през 2009г. Да ползваме
благоразположението на г-жа Фандъкова (зам.кет на СОС). Грамотен, добронамерен и
некорумпиран управленец. Кажете й, че аз съм написал тези думи за нея ! Гиньо Ганев.

5.
 Качеството на обучение предлагано от ЧУ не е на необходимата висота.Макар и да са
тийнс.Повече старание и по-млади хора в управлението им. Собствениците да търсят менажери,  а не толкова педагози. Задължително инвестиране в повишаване квалификацията на педагогическия персонал. Калкулирайте 30-40 евро в таксата за тази много необходима нужда и не се изкушавайте да си ги сложите в джоба. Има, вече, сериозен проблем с кадрите ! Особено с чужди езици и IT. Пък и с другите.

6.
 Родители бъдете на нивото на "пасивна и сдържана" взискателност, а не капризни и много
недоволни - "'шот си плащам". Това не е достатъчно ! Образованието е специфична услуга. При
нея хем даваш пари, хем трябва да участваш безплатно в реализацията й ! Много от децата са
глезени и "защитавани" от родители повече от небходимото и напълно едностранничево. 'Мойто гардже. Знам, но ... инъче няма да има много добър резултат. И ще останете "недоволни и неразбрани". А за даването на ъкъл и съвети - няма лошо, но и това трябва да знаеш как, къде и кога да го направиш. В противен случай не само, че няма ефект, а дори обратното.



Епилог. Чудото интернет.

Порових се във форума и виждам, че има хляб ( и надявам се ресурс ) в някои мами. 'айде една
идея и от мен : 'сбирате се 30-40 мами и ... създавате едно ново школо... от нулата ... за
24-30 месеца. Ако ме искате ще помагам. Ако не - ъкъл ще давам.



Последна редакция: вт, 25 мар 2008, 23:24 от edu_daddy

# 72
Егати поста стана.
Съжалявам за редакционните грешки, но го написах и пуснах на еди дъх. Така ми дойде ... не ... а от вътре. Да му бях пуснал поне една проверка на правописа.
Сори.

# 73
  • София
  • Мнения: 4 412
edu_daddy, много ми хареса последния ти пост. Има материал за дикусия, ще пиша по-късно. Поздрави

# 74
  • Мнения: 4 877
edu_daddy, пак потупване по рамото от мен. Много ми хареса поста ти. Много вярни неща имаше.
Сега се сетих да питам нещо важно и интересно -
Колко частни у-ща са със собствена база? Честно  не знам. Например, по-големите - ЕСПА, Петър Берон, Св. София... Веда знам, че не е - мярнах, че ще строят. "Св. Кирил и Методий" май пак не са, "Св. Кл. Охридски" като гледам май са в ДГ, също и "Меридиан 22"? "Иван Вазов" би трябвало да са със собствена, защото ДГ "Малечко" е така. "Монтесори" май щяха да строят до Американския колеж, поне Д. Цонев искаше там парцел, но не знам дали не го дадоха на други.
А какъв е статутът на "Българско школо" и "Слънчево зайче" - частни или ...?

Иначе за редакцията на пост - има възможност чрез бутона "радактирай".

Само да допълня - за кандидатурата ти за вице и министър на образованието - май трябва да станеш преподавател в СУ, все оттам ги вземат (с изключение на Игор Дамянов, но той беше за малко и май случайно). Нали ти обещах подкрепа, та се сетих  Grinning

Общи условия

Активация на акаунт