КЛУБ НА РОДИТЕЛИТЕ, ориентиращи се към ЧАС

  • 54 039
  • 360
  •   1
Отговори
# 240
  • Мнения: 4 877
Момичета, в темата "Парите следват детето", radmila има страхотен пост (ако има нещо против, ще го изтрия от тази тема и ще оставя само своя коментар). Изчислявали ли сте колко трябва да струва ЧДГ/ЧУ, ако все пак се държи на качеството? И въобще какво мислите за всичко по повдигнатия интересен въпрос?

Много ясно е, че парите трябва да следват детето, когато то учи в лицензирано уч. заведение. Все пак тези деца учат по българската програма и правят български матури. Деца учейки в частно училище "разтоварват" по този начин държавните. Държавата би трябвало да субсидира "задължителното" образование. Това не се отнася обаче за някой училища. Френският лицей и американският колеж мисля, че не получаваха субсидии в Австрия, защото децата се обучават по друга програма - не по държавните планове. Монтесори - да, ако отговаря на определени изисквания, за Валдорф също мисля, че получаваха.

В крайна сметка, мисля, че тази стъпка беше отдавна необходима в България. Като цяло Европейската общност си ни натиска да унифицираме системата си с тях и едва ли се очаква да е по-различна процедурата на субсидиране на ЧУ. От това, което съм чувала как е в Европа, държавата ще дава сумата за всеки ученик на училището, обучаващо детето, като разбира се ще увеличи контрола над частните учебни заведения. Това ще включва увеличен контрол над таксите (т.е. вече няма да могат да бъдат вдигани таксите произволно, без точно ценообразуване и разрешение на администрацията), тъй като в момента учебната програма е съгласувана в голяма степен.

За сега частното образование не е по силите на всички. Дали ще стане по-достъпно - само донякъде. И ако таксата се движи някъде от 300-600 лв. на месец, а субсидията 100 лв., често този факт е слаба утеха. Но да се надяваме, че с времето тази субсидия ще се увеличи. На всички е ясно, че със 100 лв. на месец един ученик/дете в ДГ не може да бъде образован/о "качествено".

Когато моята дъщеря тръгна на ДГ преди 10 г., таксата ми се видя баснословна. И понеже професията ми е Контролер, седнах и направих елементарно ценообразуване. Оказа се, че тази ДГ не прави печалба, а просто смогва да нахрани децата, да плати заплати на учителките, наема на помещенията, отоплението и да закупи материали/играчки. Никога повече не съм роптала срещу тази такса и съм убедена, че в момента абсолютния минимум на месец на дете си е 300 лв. (и то при по-скромни условия).

Разбира се, гласувах с "да" в анкетата.


radmila, страхотен пост. Аз също грубо съм изчислявала - дори с по-голяма сума, но добавях гориво за транспорт и някои допълнителни занимания (в някои ЧДГ/ЧУ се включват). Тези хора май работят само за децата ни. Ако някой изчисли тези неща, които детето получава там, към семейния си бюджет, сумата скача много повече от таксата, която са калкулирали за частното учебно заведение, а да не забравяме и времето, т.е. трябва този родител да не работи.
Ами изчислете сами 4 хранения (често с няколко менюта), сок Pfanner, корнфлекс, плодови закуски; транспорт; посещение на театри, детска опера,зоопарк...; спортове (някъде сумата е отделно); доста часове английски; ...

Тъй като мнението на radmila е страшно интерсно, позволявам си да го прехвърля и в другата тема "Клуб".

radmila, ако имаш нещо против, ще го изтрия. Благодаря!

Последна редакция: ср, 02 апр 2008, 11:00 от danybon

# 241
  • София
  • Мнения: 4 412
danybon, много интересна насока. Аз съм правила сме изчисления и те са близки до сегашните такси. Знам, че и други майки са правили. Сега отивам на разходка и като се върнем ще пиша.

# 242
  • Мнения: 4 877
danybon, много интересна насока. Аз съм правила сме изчисления и те са близки до сегашните такси. Знам, че и други майки са правили. Сега отивам на разходка и като се върнем ще пиша.

насоката даде radmila. Благодаря й!

# 243
  • Мнения: 967
Мами имате ли инфо за френския лицей Виктор Юго какви са таксите

голям резил. имахме готино инфо за Френския лицей и не съм го вкара в 1 пост. Веднага в следващата тема ще се поправя. Но потърси в предната тема.
като го намериш, моля те, публикувай го тук, за да го добавя в 1 пост.

Изпуснала съм още няколко у-ща, но няма непоправими неща.

О, аз бях с това объркано инфо за Френския лицей. Нямах много време и бях трогната от методите им след родителската среща, но сега ще ви кажа повече.

Френски лицей има в около 70 страни по света. Програмата е френска, утвърдена от тяхното министерство. Започва се от детската градина (препоръчително), а пък и вече доста невъзможно да се прехвърлиш от бълг. у-ще в Лицея.  Тяхната предучилищна е всъщност 1 клас. Самата система ми е доста объркана в главата, но горе долу става въпрос за следното. Те имат цикли обикновенно от 2 години, като първата година се взима много материал, а втората се затвърждава. Горе долу като им гледам материала се движат с българската система (например по математика мога повече да следя). Фактът че ние със съпруга като немскоговорящи и "гнили" 15 год. в Австрия не знаем  нито дума френски, не ни тревожи "много". Според учителите на дъщеря ми - това си е даже много добре, защото детето не е "прихванало" гаден акцент.
Французите като цяло са страхотни свежари. Толкова много ми харесва подходът им към обучението, че с часове мога да говоря за това и какви късметлии се оказахме, като попаднахме на това училище. В Австрия го сравняваха с Американския колеж, като имаше много хора, вкл. и американци, които даваха децата си в Лицея. Разликата е в самото отношение към образованието. В Лицея според мен липсва този манталитет на "силна" конкуренция. Още веднъж подчертавам, че имам само косвени впечатления от Американското от други хора. В Лицея цари атмосфера на "креативен хаос" - аз така си го наричам. Наистина липсва някакъв особен натиск за дисциплината, домашните и т.н. така както си го спомням от моите уч. години и от австрийското уч., което имахме нещастието да посещаваме в 1 клас. На тези деца никой не им казва да се подредят по двама. Учителите им говорят с невероятно приятелски тон - да, те наистина са им приятели, с които споделят. И въпреки това като с магическа пръчка тези учители се справят фантастично с дисциплината. Децата ходят след тях като патета след квачка. Много пъти съм се чудела как го постигат - не знам, но действа.

Когато учителката ме види, винаги ме уведомява за прогреса на дъщеря ми и отделя голямо внимание на социалните контакти и това как детето се интегрира с колектива. Никога не става въпрос за оценки, а за прогрес в сравнение с минали периоди. Това е включено и в методологията - сега се сетих за правописа. Учителката им диктува трудна диктовка в началото на годината и го прави няколко пъти до края, за да види степента на прогреса по този предмет, да те имат предмет "правопис" до края на 5 клас. Тази диктовка не се оценява, тя служи само за ориентир. Другото, което ме трогва е, че за всяка учебна година имат папка с оценки (обикновенно това са 6-9 страници А4), където се оценяват най-различни аспекти от предмета. Например математиката е разделена на алгебра, геометрия, текстови задачи - те от своя страна са разделени на различни подкатегории. Миналият триместър (не 2 срока, а триместри) геометрията беше (чертане на фигури, работа с координатна система - пречертаване на милиметрова хартия, построяване на фигури по зададени параметри и още няколко). И за всеки аспект имаш оценка. Оценките не са в цифри а са на основата (знанието е усвоено, в процес на усвояване +, в процес на усвояване-, не усвоено знание). На децата с трудности в една или друга сфера се предлага допълнително обучение, за да наваксат нивото. По този начин нивото на обучение е константно високо, като на изоставащите се предлага много добра помощ, без какъвто и да е намек за укор за несправяне. Впечатлението е, така сподели учителката, че децата са изключително ентусиазирани и приемат допълнителната помощ ентусиазирано (тя е поднесена под по-игрова форма и е доста индивидуално насочена). Нужда от такава помощ имат например децата българчета, на които им е трудно да ползват времена във френския, които нямат паралел в бълг. език .

Организационно - започват в 8:30 - свършват в 14:45, след това имат клубове, има и занималня май до 6 часа - заплаща се допълнително. Таксата е около 300 евро на месец (конкретно за 5 клас е 3261 евро), храната е допълнително, транспорта е допълнително. Вижте на страницата, там са описани подробно за ДГ, основно уч., гимназия www.vhugo.org. В таксата са включени всички учебници и тетрадки (подвързани!). Завършват с матура, с която могат да следват във Франция.
Френският лицей минава за елитно училище по цял свят! Ето защо университетите с радост приемат възпитаниците му! Говори се (инфо от една позната французойка), че едва ли не приемът на децата е с предимство.  Където и да следва детето след това в чужбина, всички са чували за лицея и те приемат с други очи. Ето и момент на диференциация. Ако детето иска да следва в Америка - американското уч. е по-подходящо. Ако ще се остава в Европа - лицеят е по-добрият избор. В Западна Европа има момент на доста голяма омраза към американците. Завършването на ам. колеж бива омаловажено като постижение.

А-а-а за мутрите. Както навсякъде и в това училище има нелицеприятни екземпляри. В интерес на истината, сутрин си е фраш от джипове спиращи пред вратата. И си има много марково облечени деца - не е лъжа. Само че, училището хич не толерира фукането и им го предават по един много ненатрапчив начин. Когато тези деца се осъзнаят по-късно - наистина се превръщат в обикновени усмихнати деца. 6-7 клас като ги гледам ходят доста хипарско облечени в момента, прибират се или с транспорта, или с такси или сами (джиповете липсват). Лайт мотива, което уч. се опитва да внушава е, че да парадираш с финансовите способности на родителите е снобско, а снобското не е cool. Ами нали някой руски милионер (чието дете е в лицея), може да сложи в малкия си джоб маститите български "бедняци" милионери. Просто това училище не е място за мерене на ..... Тук не е толкова видно, но във Виена, ако знаете какви майки рускини (с палтенца на стойност едно хубаво БМВ)  идваха да прибират децата - капата да ти падне. Но детето - нормално облечено и с никакви екстри... и хубавиците с норките също трябваше да придружават класовете на екскурзиите.
Фасцит - щом си плащаш таксата и се учиш добре - ти си ученик на Френския Лицей и само собствените ти постижения се оценяват. Това отношение ме кефи максимално.

За кои училища гласувах - Лицея, защото сме там и за мен е на първо място от всички училища у нас и в чужбина; Увекинд - защото сме ходили летата там на ДГ и няма друго място, където да са се отнасяли с детето ми толкова топло и загрижено и защото имам много приятели, чиито деца са там и се развиват прекрасни личности със собствено мнение и много положително самочувствие, знаят много и спортуват много; ЕСПА - защото на една приятелка в Австрия синът и беше завършил 7 клас в ЕСПА преди да се преместят и учеше в най-реномираното частно австрийско училище (Терезианум) и тя се тюхкаше непрекъснато, че нивото много му е паднало от ЕСПА насам, въпреки че момчето си завърши с пълен отличен.

Есето за ЗАЩО: Според мен живота е пълен в възможности. Искам да дам максимално най-много от тях на детето си да избира. Накъде ще тръгне в крайна сметка е неин избор, но от мен искам да получи билети за най-различни посоки. Частното образование създава такива възможности. Когато след дългогодишно следване в Австрия най-накрая си взехме дипломите със съпруга и стана ясно какви са възможностите ни за кариера и заплати, един ден седнахме и смятахме какво можехме да постигнем, ако родителите ни имаха възможност да ни пратят в Харвард (чак такива гении като за стипендия не сме). Ех, и като се размечтахме.... Приятен ден!


 

# 244
  • Мнения: 4 877
radmila, благодаря! Точно съм отворила 1 тема и чета пак всичко, за да го вкарам по-коректно, но не знам дали ще успея  Grinning
Благодаря за новото инфо.   bouquet

.... животът е пълен в възможности. Искам да дам максимално най-много от тях на детето си да избира. Накъде ще тръгне в крайна сметка е неин избор, но от мен искам да получи билети за най-различни посоки. Частното образование създава такива възможности. 

Това е и нашето кредо! (разликата е само в използването на мъжки род, а вече и множествено число  Grinning)

Последна редакция: ср, 02 апр 2008, 12:18 от danybon

# 245
  • Мнения: 7 263
Държат се изпити. Единият е за интелектуално ниво, другият за езиково.

Летящата крава, моля те дай повече пояснения за тези изпити Praynig и то по-скоро за езиковия изпит. Планираме синът ни да учи и руски, но засега не го е започнал. Само деца знаещи руски ли се приемат newsm78?
Макар че като се връщам назад в постингите ти звучи логично, защото предполагам и преподават на руски, тоест трябва да го знаеш на доста прилично ниво за да учиш и предмети на него. Много разчитам на повече инфо от теб, явно имаш такова  Praynig

# 246
  • Мнения: 7 263

Мислех си за линкове към други подобни алтернативи - тези Шилерови паралелки /така ли се казват/, какви са условията там.

Таня малкият ми син учи в такава паралека - ето линк тук

# 247
  • Мнения: 22 978
Радмила,много хубав пост,чак се размечтах и аз,много харесвам френския език,но нямах удоволствието да го уча.

# 248
  • В офиса
  • Мнения: 4 019
Радмила, е те това е!!! Hug

Цитат
Според мен живота е пълен в възможности. Искам да дам максимално най-много от тях на детето си да избира. Накъде ще тръгне в крайна сметка е неин избор, но от мен искам да получи билети за най-различни посоки.

# 249
  • Мнения: 4 877
Радмила, е те това е!!! Hug

Цитат
Животът е пълен с възможности. Искам да дам максимално най-много от тях на детето си да избира. Накъде ще тръгне в крайна сметка е неин (негов) избор, но от мен искам да получи билети за най-различни посоки.

Аз днес цял ден крада идеи и мнения на radmila  Grinning, но мисля, че това, което е синтезирала в 3 изречения, е най-точното, което важи за всички тук. Също така смятам, че това е мотото на този "клуб". Ще го сложа задължително в 1 пост на новата тема с авторство "radmila".

Благодаря още веднъж, radmila! Чакам нови постове с нетърпение (не, за да ги крада  Laughing).

Последна редакция: ср, 02 апр 2008, 12:57 от danybon

# 250
  • Мнения: 4 877
Анет, да знаеш за кое другото у-ще да става въпрос, защото е посочено в анкетата? За да го добавя - да имат избор.
А иначе да знаеш нещо за някакъв прабългарски лагер при вас? Ако е интересно, да го добавя в 1 пост при линка за курсове в красиви замъци. Все пак лято идва.

# 251
  • Мнения: 1 426
не разбирам защо джиповете ги свързвате с мутри и парадиране. Едва ли някой със трошка на 20г би имал възможност да плаща таксите на училището.
имах приятелка учила въс френския лицей  в Алжир (родителите и работеха там) до 5 клас, като се върна в Бг не и признаха образованието и загуби една година за да се яви на приравнителни изпити, после и беше много трудно в обикн.училище - но и времената бяха други

# 252
  • Мнения: 4 877
не разбирам защо джиповете ги свързвате с мутри и парадиране. Едва ли някой със трошка на 20г би имал възможност да плаща таксите на училището.
имах приятелка учила въс френския лицей  в Алжир (родителите и работеха там) до 5 клас, като се върна в Бг не и признаха образованието и загуби една година за да се яви на приравнителни изпити, после и беше много трудно в обикн.училище - но и времената бяха други

нямам джип, но определено напоследък доста свесни хора карат джипове, може би заради гадните пътища. Може би още няколко години и ще звучи и направо смешно като "мутри-мобифони" (за този период от развитието на БГ - мобифони=мобилни телефони, сега всички сме с такива). Иначе и другото я вярно - за джипове (да кажем обобщение за супер скъпа кола), мутрите и най-вече парадирането. Не го приемай лично.  Hug

# 253
  • Мнения: 3 271
не разбирам защо джиповете ги свързвате с мутри и парадиране. Едва ли някой със трошка на 20г би имал възможност да плаща таксите на училището.

Нашата кола е опел от 1993-та (мисля)  Peace

# 254
  • София
  • Мнения: 4 412
radmila, много добре си го написала за френският лицей. Изглежда като мечтаното училище.
Сега се сещам, че моя много близка е учила 1 г. в арабският свят във Френски лицей и точно както 3м обяснява, не са й признали годината. Но това е било по таталитарно време и е обяснимо. Сега близката ми е много добра учителка 1-4 клас, мести се между държавните и ЧУ и е моят източник на вътрешна инфо Simple Smile

За таксите, аз не ги оспорвам и не мисля, че могат да бъдат много по-ниски, ако са изцяло платими от родителите. Въпроса е какво се получава и дали не може с спонсорства, участие на държавата или по-друг начин таксата да е по-достъпна. От това, което виждам такси по 800 лв. на месец са високи, ако могат да се редуцират до 300-400 би било добре. Също родинелите да имат избор - дали детето да се разхожда в училищният парк, да плува в училищен басейн или не, това също намалява таксата.

За джиповете, пак е права 3м, може хората просто да харесват тези марки. Мисля, родителите да ги гледаме като отношение към децата. Например в едно от най-скъпите БГ училища, момичетата в 4 клас са изрусени, на кичури и на екскурзиите ходят да си правят маникюр. И се сетете интересите им в каква посока са - грим, дрехи, мода. Същото това училище разчита евентуално на 1 учителка да ги превъзпита, да им създаде интерес към ученето /а дали и на това разчита, просто си пази децата/. Моето дете е все още малко, но си мисля, че такава среда не е предразполагаща. Та няма значение с джип или каква кола, важно е какво отношение има към учението.

Общи условия

Активация на акаунт