Това, което не одобрявам в българското училище...

  • 37 775
  • 426
  •   1
Отговори
# 375
  • софия
  • Мнения: 4 985
Че за какво да те оборвам, още повече пък на всяка цена, Амели.. Аз не оборвам теб, опонирам на  Ежко. Разбира се, че тези деца идват от други училища до 7 клас, в които  често картинката за жалост не е  била много по-различна. И системата въпреки незнанието им, неграмотността им ги е тикала  изкуствено напред, отчитала е фалшива успеваемост, не е направила кой знае какво, за да промени нагласата им към образователния процес (макар в това отношение най-важен да си остава приносът на родителя). Ако не се лъжа Андариел много ясно беше написала този огромен негатив с делегираните бюджети, каращи училищата да  си къткат откровено неграмотни деца и агресори. А после идва 7 клас и калпава или не, има някаква селекция вече, в резултат на която в подобни на този техникум училища се получава концентрация само на проблемни ученици. И точно тук идва оборването на Ежко. И  описаните са  ДУ, и тези, в които са  деца с  мотивация да учат, да ползват придобивките, които им предлага училището, в които учителите не са принудени да свалят  летвата с цел напасване към ниското ниво на масата, пак са ДУ.
Скрит текст:
А той ги поставя в една равнина с  обобщаващото определение "безнадеждни"... Дали сега бях по-ясна какво супер много дразни в постовете му? Трябва да си сляп, за да не виждаш огромната разлика помежду им...

ей за това говорим! И все още ли ви харесва и твърдите, че няма неща, които да не ви харесват!? Момичета, факта, че децата ни са успели да бъдат, където сме/са искали, не ги спасява от последствията на образователната система!

Скрит текст:
скритата част не ми се коментира, скрих я за да не разводнява темата, но ако държите ще ви отговоря...

# 376
  • Мнения: X
Амели, а какво се очаква от системата, когато родителите масово създават точно този тип деца, за които говори Русалка, тоест, възпроизвеждат себе си? Как системата да направи тези деца различни, когато те и в миналото, и сега вкъщи всеки ден продължават да гледат и възприемат все същото?

Системата не е причината, а е следствието. Причината са хората, които са родители.

Да, харесва ми, защото си давам сметка, че светът е шарен и има хора, за които е по-важно да изпият литър бира, отколкото да прочетат 1 страница. Това не ги прави по-малко хора, просто са различни хора. И техните деца също ще предпочитат това в 99 % от случаите. Защо трябва да бъдат насилвани да учат или да постигат нещо в този план? Ами нека станат шофьори или зидари, за това не енужно да знаят математика или философия. Именно в това, според мен, е голямата грешка на БГ образованието и го казах назад - че няма добра система на учене на занаяти, ами има напъни за всеобхватност на високото образование.

Последна редакция: ср, 13 дек 2017, 15:48 от Анонимен

# 377
  • софия
  • Мнения: 4 985
Амели, а какво се очаква от системата, когато родителите масово създават точно този тип деца, за които говори Русалка, тоест, възпроизвеждат себе си? Как системата да направи тези деца различни, когато те и в миналото, и сега вкъщи всеки ден продължават да гледат и възприемат все същото?

Системата не е причината, а е следствието. Причината са хората, които са родители.

абсолютно невярно!

# 378
  • Мнения: X
Амели, а какво се очаква от системата, когато родителите масово създават точно този тип деца, за които говори Русалка, тоест, възпроизвеждат себе си? Как системата да направи тези деца различни, когато те и в миналото, и сега вкъщи всеки ден продължават да гледат и възприемат все същото?

Системата не е причината, а е следствието. Причината са хората, които са родители.

абсолютно невярно!

Аз го обосновавах в три поста Simple Smile А ти го оборваш с гола констатация от две думи. Добър начин за водене на дискусия  Simple Smile

В общия случай системата не може да направи от детето нещо различно от това, което е създал родителят.  А различните родители създават и различни деца.

Последна редакция: ср, 13 дек 2017, 15:54 от Анонимен

# 379
  • София
  • Мнения: 18 048
Ох, Амели... Ама къде и кой е казал,че системата няма минуси, при това много, та да се налага ти да го убеждаваш в противното?   Горкият, няма си глава на раменете, та да  прецени реалността, и съответно ти, и Ежко сте тук, за да  го приземите от облаците, из които се рее, и да му обясните как стоят нещата...ИМА, разбира се, негативи!! Но не е и тази тотална безнадеждност и това яко пързаляне със скоростта на светлината по нанадолнището, за което се представя.. Само преди две страници коментирахме нашироко издевателството ( за мен е такова) на дамата с литературните теми за конкурс и неадекватното й оценяване в добавка. Е, да де, ама пък като далеч не всички са като нея, как да заговоря  ей така обобщаващо, че нещата с литературата  навсякъде са  загубени.. А и системата ще направи нещо (евентуално), ако  към нея постъпи оплакване за такива неправомерни изпълнения, нали? Ами аз пък имам опит ( с наблюдения в училището на децата ми) с  реакция нейна ( на системата) след съответните сигнали. За 7-те години престой там на децата ми сборно до момента има  трима-четирима махнати по една или друга причина учители  или такива с неподновени договори след подадени сигнали. След друг такъв сигнал от миналата година има строен правилник за това кой  ученик и при какви условия  занапред ще се допуска до конкретен изпит по езика. И за да няма после хъката-мъката от недоволни родители на уж  ощетено дете, последният е сведен до знанието и на ученици , и на родители, подписан е и от двете страни, беше напарвена специална родителска за целта. И ми идва една мисъл в тази връзка - Койтосе бори, може и да загуби. Който  въобще не се бори, изначално е загубил. Не претендирам за точност на превода, понеже  авторът не е българин все пак. Ми борете се, хора, като имате чак  толкова  много причини за недоволство, не става само с писане тук. Видно е от казаното по-горе, че макар и трудно и мудно, системата  все пак реагира. Друг е въпросът, че тук всеки е отворен да критикува, скрит зад монитора, но само единици имат смелостта да се противопоставят на  нещо негативно в реалността и то на по-високо ниво, за да не пострадат децата им. Типично нашенска черта...  За жалост - и моя би била също,  ако ми се наложи да търся начини за решаване на проблем със системата.Но пък за щастие нямам и чак такива сериозни оплаквания.. Simple Smile

Да, има фаворизиране на ученици. Имало го е и винаги ще го има, колкото и да не се харесва това на всеки от нас. Ако си мислиш, че  другаде, където системата  на обучение е добра, няма такова  - лъжеш се. И учителите са хора, където и по света да са,  и на тях  предпочитанията не са им чужди. Системата, каквито и мерки да наложи в тази посока, няма как да повлияе на пристрастността им. Да, едни са по-умели в прикриването й, други явно я демонстрират... Нима ти имаш еднакво отношение към потребителите в темата, нима аз  еднакво им симпатизирам, нима шефовете имат еднакво отношение към подчинените си? Проблемът в случая е, че говорим за деца, които принципно не бива да са подложени на подобно субективно разделение, но животът за жалост във всеки един етап  ни показва колко са нечестни понякога нещата..

Последна редакция: ср, 13 дек 2017, 19:47 от пенсионирана русалка

# 380
  • софия
  • Мнения: 4 985
Poppea, системата е предприятието. Излизащите ученици са продукта. Всяко предприятие има цел и  обикновено иска да върви напред и нагоре, да се развива. За да е възможно това, резултатите трябва да са добри.За да са добри, трябва да се знае целта - какво иска да постигне и след това как да го постигне. И да драпа.

Просто не мога да повярвам, че констатацията ти ти е достатъчна. Да И аз твърдо вярвам, че възпитанието започва от вкъщи, но да забравиш за средата, компаниите, съучениците, приятелите, хората около нас и примерите около нас е завиране на главата в пясъка. 
Начина, по който омаловажаваш ролята на училището, на мен ми показва, че ти или не искаш или не можеш да погледнеш отвъд. Такава си е ситуацията и толкова. За мен училището е място, където знанията и нравственото изграждане на личността вървят ръка за ръка.
Ако училището, като институция на образователната система не е отговорно (съгласна, че не само то) за нивото на образованост на населението, тогава кой? Ами нали днешните деца ще са утрешните родители!?

Просто не мога да повярвам, че си написала каквото си написала.

# 381
  • софия
  • Мнения: 4 985
Скрит текст:
Ох, Амели... Ама къде и кой е казал,че системата няма минуси, при това много, та да се налага ти да го убеждаваш в противното?   Горкият, няма си глава на раменете, та да  прецени реалността, и съответно ти, и Ежко сте тук, за да  го приземите от облаците, из които се рее, и да му обясните как стоят нещата...ИМА, разбира се, негативи!! Но не е и тази тотална безнадеждност и това яко пързаляне със скоростта на светлината по нанадолнището, за което се представя.. Само преди две страници коментирахме нашироко издевателството ( за мен е такова) на дамата с литературните теми за конкурс и неадекватното й оценяване в добавка. Е, да де, ама пък като далеч не всички са като нея, как да заговоря  ей така обобщаващо, че нещата с литературата  навсякъде са  загубени.. А и системата ще направи нещо (евентуално), ако  към нея постъпи оплакване за такива неправомерни изпълнения, нали? Ами аз пък имам опит ( с наблюдения в училището на децата ми) с  реакция нейна ( на системата) след съответните сигнали. За 7-те години престой там на децата ми сборно до момента има  трима-четирима махнати по една или друга причина учители  или такива с неподновени договори след подадени сигнали.След друг такъв сигнал от миналата година има строен правилник за това кой  ученик и при какви условия  занапред ще се допуска до конкретен изпит по езика. И за да няма после хъката-мъката от недоволни родители на уж  ощетено дете, последният е сведен до знанието и на ученици , и на родители, подписан е и от двете страни, беше напарвена специална родителска за целта. И ми идва една мисъл в тази връзка - Койтосе бори, може и да загуби. Който  въобще не се бори, изначално е загубил. Не претендирам за точност на превода, понеже  авторът не е българин все пак. Ми борете се, хора, като имате чак  толкова  много причини за недоволство, не става само с писане тук. Видно е от казаното по-горе, че макар и трудно и мудно, системата  все пак реагира. Друг е въпросът, че тук всеки е отворен да критикува, скрит зад монитора, но само единици имат смелостта да се противопоставят на  нещо негативно в реалността и то на по-високо ниво, за да не пострада детето му. Типично нашенска черта...  За жалост - и моя би била също,  ако ми се наложи да търся начини за решаване на проблем със системата.Но пък за щастие нямам и чак такива сериозни оплаквания.. Simple Smile

Да, има фаворизиране на ученици. Имало го е и винаги ще го има, колкото и да не се харесва това на всеки от нас. Ако си мислиш, че  другаде, където системата  на обучение е добра, няма такова  - лъжеш се. И учителите са хора, където и по света да са,  и на тях  предпочитанията не са им чужди. Системата, каквито и мерки да наложи в тази посока, няма как да повлияе на пристрастността им. Да, едни са по-умели в прикриването й, други явно я демонстрират... Нима ти имаш еднакво отношение към потребителите в темата, нима аз  еднакво им симпатизирам, нима шефовете имат еднакво отношение към подчинените си? Проблемът в случая е, че говорим за деца, които принципно не бива да са подложени на подобно субективно разделение, но животът за жалост във всеки един етап  ни показва колко са нечестни понякога нещата..

а, не, обикновено аз се рея в облаците Simple Smile

Ми, Русалке, аз от мненията ти до сега това схващах, че няма проблеми.
Ето на, poppea,  смята, че и да има, това е заради родителите, няма как да е другояче. Ама ето, че и ти доказваш, че има как - ситуацията с правилника в училище. Като не работи едно нещо както се предполага, се правят нужните промени. на нея даже и харесва.

Аз пък категорично вярвам, че училището може да облагородява, стига да иска и стига системата да позволява и съдейства.

Русалке, съгласна съм в едно, не са апокалиптични драми. Разминаването идва от това, че аз говоря по принцип, ти свеждаш до личен пример, трети се обажда, четвърти се наостря и на мен лично ми става трудно да проследя и да отговоря на всеки. (знам, че не е задължително, ама все си мисля, че е редно, особено когато някой е отправил нещо към мен )

А тази тема е за нещата, които не одобряваме....Не защото няма добри неща,. не защото всичко е провал и разруха, а защото някой е решил да създаде тема и да попита другите какво не одобряват (в случая аз)
Съзнаването на слабите места на едно нещо, каквото и да е то, обикновено е повод за промяна. Вярно, че зад монитор никой нищо няма да промени. Но малко повод за размисъл никога не е излишен.... Който и да чете тук, е тук по собствена воля. Никой не е принуден, още по-малко заставен, да участва в темата.

В този ред на мисли, Amber,  съжалявам за отегчението, което демонстрира няколко поста по-назад. Не зная колко време си отделила от деня си, но то е по твоя воля. Аз каквото съм имала да казвам го казвам от началото на темата. Не можех да допусна изкривяване, а някои потребители го умеят брилянтно.
И понеже Poppea, попита на кой пречи и смятах съвсем резонно да и отговоря, сега мисля, че няма значение. Аз отделих достатъчно време.
Poppea, разбираш ли, че някой хора наистина следят темата, и не може да не им направи впечатление, че и двете ти включвания (едното около 14 страница, другото сега) са тенденциозно подскачане в отговор на потребител. За съжаление се захванах да търся истината и размихме темата...но когато нещата се изкривяват, те рядко носят смисъл и исках да ги разсея! Та така....

Последна редакция: ср, 13 дек 2017, 18:28 от Амели

# 382
  • Русе
  • Мнения: 11 920
 Преди да се разводни темата Амели, някой да обяснява какво другият е казал или какво би искал според него да каже, бяха изброени много конкретни проблеми от една или друга гледна точка и ако ти си прочела само за закуските ли незнам си какво, всъщност е някакъв си твой пропуск. Де ги видя тези задоволените, аз не можах да разбера.

# 383
  • Мнения: X
Poppea, системата е предприятието. Излизащите ученици са продукта. Всяко предприятие има цел и  обикновено иска да върви напред и нагоре, да се развива. За да е възможно това, резултатите трябва да са добри.За да са добри, трябва да се знае целта - какво иска да постигне и след това как да го постигне. И да драпа.

Скрит текст:
Просто не мога да повярвам, че констатацията ти ти е достатъчна. Да И аз твърдо вярвам, че възпитанието започва от вкъщи, но да забравиш за средата, компаниите, съучениците, приятелите, хората около нас и примерите около нас е завиране на главата в пясъка.  
Начина, по който омаловажаваш ролята на училището, на мен ми показва, че ти или не искаш или не можеш да погледнеш отвъд. Такава си е ситуацията и толкова. За мен училището е място, където знанията и нравственото изграждане на личността вървят ръка за ръка.
Ако училището, като институция на образователната система не е отговорно (съгласна, че не само то) за нивото на образованост на населението, тогава кой? Ами нали днешните деца ще са утрешните родители!?
Просто не мога да повярвам, че си написала каквото си написала.

По-скоро мисля, че училището е машината, която оформя продукта, но все пак едно е да оформяш чугун, друго - злато, а трето - л..но. А кое от трите влиза в машината, е следствие от работата на родителите.  Грубо и схематично казано. Не, не мисля, че е 100 %, а че е 75 % родителите и дома. И 25 % - училището. Третото е улицата, но тя е фактор само когато липсва домът (тоест, тя замества дома, а не училището), и винаги е в негативна посока, а и винаги ще е по-силна от училището, защото запълва една голяма празнина в детето, оформена още през първите 7 години, преди да стигне до училището. Улицата в момента в голяма степен е заменена със социалните мрежи, тоест, е виртуална улица, но същността й е същата.
 
В училището има какво да се подобри, но това е в рамките на системата и не може да излезе извън нея - тоест, подобренията ще имат някакво влияние, но то ще си остане неопределящо за крайния резултат. И това е на база моя житейски опит, в който наблюдавам родители и деца, и какво се случва с тях. Родители (тук включвам и баби и дядовци, в смисъл на възпитатели на децата) ако не възпитат в децата си отношение към образованието, отговорност и мотивация за израстеване, училището има много малко пространство да маневрира - да кажем, в рамките на 10-15 %. Има една много хубава народна приказка "туй какво се посади, туй ще и да се роди -от кратунка кратунки, от маймунка- маймунки". Мисля, че е много мъдра и далеч по-дълбока от единия ген.

И да - определено смятам, че масата родители съзнателно бягат от ролята си на създатели на деца - не биологично, а личностно. Защото са прекалени егоисти да се лишат от удоволстивията си, лесно достъпни в днешния техологичен век, и да посветят своето време да общуват с децата си и да им предават някакви уроци, познания, начин на мислене, дори само да се опитат да влязат в света им и да ги разберат. Защото е много по-лесно да му бутнеш таблета или телефона, и то ще те остави на мира с часове да си лайкваш из фейсбук на воля, или да си чатиш с някого. Отделно пък е личният пример - например, ако ти пушиш, няма начин да накараш детето да разбере, че не трябва да пуши, колкото и да се обясняваш. Ако ти не четеш, много трудно ще го накараш да повяврва, че е много полезно и приятно то да чете. И т.н. И учлишето може много малко да направи по въпроса, ако ще в него да преподават Нобелови лауреати върху тъч-скрийн черни дъски.

Разписах се много, не е типично за мен. Мнението ми е, че когато става въпрос за деца, първо трябва да погледнем себе си, преди да обвиним когото и да било другиго (улицата, училището) за техните неуспехи или проблеми.  

Последна редакция: ср, 13 дек 2017, 18:27 от Анонимен

# 384
  • София
  • Мнения: 18 048
Ще се повторя, Амели. Ти може с каквото искаш впечатление да оставаш от написаното, въпрос на интерпретация  е, но аз никога не съм представяла системата като върха на сладоледа. Ако попиташ Райчун например, тя ще ти каже, че и системата мразя, и учителите са ми виновни и какво ли още не..Пак въпрос на интерпретация. Споделяла съм и тук, и в други теми  достъчно нейни негативи. Но да ги изброя пак, щом толкова държиш - делегираните бюджети и произтичащи от тях проблеми, неадекватното провеждане на външни оценявания на всички образователни етапи  в 4,7 и 12 клас(и като съдържание с грешки, и като скали на оценяване, имащи за цел да замажат ниското ниво на определени места,  и като начин на провеждане),  липсата на  достатъчно квалифицирани учители за работа с деца със специални образователни потребности, назначаване  на  учители  със спорни умения и квалифиакция заради глада за преподаватели по някои определние предмети (предимно езици), абсолютни проформа - часове по физическо в масовия случай или  в по-редки  случаи крайно изсилване от страна на отделни преподаватели с  невъзможни за покриване нормативи  след липсващи загрявки,  лоши учебници. Надявам се засега стигат.  Докато темата беше подчинена баш на това да се споделят минуси на системата, ако забелязваш, нямаше никакви страсти особени, нито разводнявания, хората споделяха. Но когато някой влезе и  ти заяви безапелационно, че положението е безнадеждно и решението е само в плащането (скръндзите да му мислят), естествена реакция е да  изведеш напред и позитивите на същата тази система, при това на база по-голям опит с деца, завършили вече в тази толкова калпава система. А колкото и да  ги отричаме, тях ги има. За мен например е страшен позитив това, че го няма характерното за много европейски страни твърде ранно профилиране на база успех. Ами у някои деца се събуждат малко по-късно мотивацията и амбицията и веднъж вкарани в черния коловоз , не могат да излязат от него.

Да, разбира се, че за да се наложи  изготвянето на въпросния правилник, нещо не е било наред. Защо обаче се ловиш само на половината от споделеното, а удобно пропускаш другата половина, в която е налице адекватна реакция с цел промяна към по-добро?  Реагирали ли са от МОН/РУО на сигнала - реагирали са... Училището от своя страна коригирало ли е нещата - коригирало ги е. Значи не са безнадеждни нещата...

Последна редакция: ср, 13 дек 2017, 19:57 от пенсионирана русалка

# 385
  • волно калдъръмче
  • Мнения: 6 323
Ако попиташ Райчун например, тя ще ти каже, че и системата мразя, и учителите са ми виновни и какво ли още не.
Когато става въпрос за твоите деца, си била винаги позитивна. Е, имало е забележки и към техните преподаватели, за цвят, дет се вика. 

# 386
  • софия
  • Мнения: 4 985

Да, разбира се, че за да се наложи  изготвянето на въпросния правилник, нещо не е било наред. Защо обаче се ловиш само на половината от споделеното, а удобно пропускаш другата половина, в която е налице адекватна реакция с цел промяна към по-добро?  Реагирали ли са от МОН/РУО на сигнала - реагирали са... Училището от своя страна коригирало ли е нещата - коригирало ги е. Значи не са безнадеждни нещата...

така ли правя?

Ето на, poppea,  смята, че и да има, това е заради родителите, няма как да е другояче. Ама ето, че и ти доказваш, че има как - ситуацията с правилника в училище. Като не работи едно нещо както се предполага, се правят нужните промени. на нея даже и харесва.

# 387
  • София
  • Мнения: 18 048
Райчун, изненадваш ме с тази констатация за "винаги" - мноооого неточна. Най-големият МИНУС, който някога съм споделяла, е свързан  именно с учител на моите деца. И не само еднократно, понеже трудно ще го преглътна дори и с времето. Именно той е страхотен показател за  недъзи в системата - допускане на неграмотен учител по БЕЛ на ученици в 7 клас. И за да не кажеш пак, че си  измислям, много хора сред активно пишещите във форума ще си спомнят как за кратко тогава качих  теста с условията и с "поправките". В оригинал.... Sad

Амели, извинявай, аз като сгреша, си признавам.. Колко от засегналите  несправедливо отсрещната страна в тази тема го правят обаче? Истината е, че точно тази част я минах малко по допирателната, без да вникна много-много в написаното, понеже не ми се върза с останалото последното ти изречение от абзаца. Хем на мен  казваш нещо, хем изведнъж "на нея" (предполагам си имала предвид Попея) й харесвало нещо (какво точно - не разбрах).  Така че още веднъж се извинявам за  недоглеждането.

Последна редакция: ср, 13 дек 2017, 20:42 от пенсионирана русалка

# 388
  • софия
  • Мнения: 4 985
Русалке,
Скрит текст:
И аз гледам да се извинявам когато не съм права. Не беше целта в извинението (благодаря, оценявам!), надявам се разбираш, а просто за да ти покажа, че понякога афектираноста ни взема превес и ни пречи, а ако се и случи по диагонал до попрочетем другия, темата се изкривява.

То затова и все се отплесвам в ненормално дълги постове, за да мога уж максимално да съм изчерпателна, ама пък ставам досадна, ни така ни иначе.








# 389
  • волно калдъръмче
  • Мнения: 6 323
Най-големият МИНУС, който някога съм споделяла, е свързан  именно с учител на моите деца.
Това е
Е, имало е забележки и към техните преподаватели, за цвят, дет се вика.  
Така че съм си повече от точна.

Скрит текст:
Бях си обещала да не се разяснявам повече с определени потребители, но няма как. Последните страници и от тази тема сте превърнали точно в това.

Общи условия

Активация на акаунт