ЗОВ ЗА ПОМОЩ

  • 5 698
  • 24
  •   1
Отговори
# 15
  • Мнения: 710
Защото от няколко дена нямам връзка с нея.Дано си е намерила квартира и това да е причината.

# 16
  • Мнения: 710
Първият колет е получен Hug   bouquetЩе сложа снимки до края на седмицата

# 17
  • Мнения: 710
Ето обещаните снимки
ГАБИ И ТИНА

# 18
  • Мнения: 710
Пристигна и втория колет от мама Дидка. Hug
Много са хубави дрешките,отново в края на седмицата ще сложа снимки.

# 19
  • Мнения: 710
Да благодаря на Кика,вече два пъти изпраща дрехи,играчки и др.И на нейна мила майчица,която също помогна с дрехи и с пренасянето на дареното от София до Плевен newsm51

# 20
  • Мнения: 624
Като не си осъдила бащата за издръжка социалните не ги бърка трябва да ти отпуснат ,това е твое право дали ще го съдиш или не ,имам приятелка с тоя проблем,но поне за това не са се хващали ,че не го е съдила ,той човека доброволно си дава /и това не се отразява никъде по документи ,да вървят да доказват/. Мисля ,че е добре да пуснеш документи ,пък като ти откажат обжалвай решението на директора на Д-я Социално подпомагане.

  bouquet

При нея проблема отскоро е друг обаче надхвърля социалния минимум с 4-5 лева .............,защото голямото и дете вече е студентка и не го водят член на семейството !
И понеже като и съберат парите от инвалидната пенсия с детските за малкото дете и хоп надхвърля ,добре че жената отскоро си намери работа вярно на МРЗ ,обаче е нещо и то след камара писаници до министъра и до незнам още кой.....вече не помня на кого ли не писахме.

Последна редакция: нд, 22 апр 2007, 16:07 от donna2

# 21
  • Мнения: 710
Като не си осъдила бащата за издръжка социалните не ги бърка трябва да ти отпуснат ,това е твое право дали ще го съдиш или не ,имам приятелка с тоя проблем,но поне за това не са се хващали ,че не го е съдила ,той човека доброволно си дава /и това не се отразява никъде по документи ,да вървят да доказват/. Мисля ,че е добре да пуснеш документи ,пък като ти откажат обжалвай решението на директора на Д-я Социално подпомагане.

  bouquet

При нея проблема отскоро е друг обаче надхвърля социалния минимум с 4-5 лева .............,защото голямото и дете вече е студентка и не го водят член на семейството !
И понеже като и съберат парите от инвалидната пенсия с детските за малкото дете и хоп надхвърля ,добре че жената отскоро си намери работа вярно на МРЗ ,обаче е нещо и то след камара писаници до министъра и до незнам още кой.....вече не помня на кого ли не писахме.
Казаха ми социалните че това е ново изменение от 1 януари,преди да искаш помощи трябва да потърсиш всички други възможности първо.Ставаше на въпрос за отопление,тя зимата си отиде,догодина ще пробвам пак,както го казваш.

# 22
  • Мнения: 624
В молба декларацията декларираш лицата които по закон трябва да осигурят издръжка ,ама като няма такава ........не могат да я вземат предвид , пък и 100 социални доклада да напишат не могат да я накарат жената нищо да предприеме ,ако не иска ,има мн. майки които нищо не получават ,че и от общината не получават въпреки че имат влезли в сила решения-пример оня духнал за чужбина има там някакв недвижим имот ...при някоя ид. част от къща и т.н. на публична продан никой няма да купи такова ,общината няма да и отпусне издръжка естествено по наредбата и така , къв доход е и тогава когато не е получен.
Пък на социалните някой трябва да им обясни че др. възможности струват пари ,има една възможност да поиска да я представляват безплатно по дело за издръжка по реда на правната помощ ,но и там има процедура ........,другото е да дам линк към страница с такава искова молба да я пише и пуска. А и не и знам полоожението на жената може да се страхува нещо........
Следващия път да подава документи ,пък като и откажат да обжалва . Няма такова чудо като това на вашите социални ,че и вътрешно  писмо по случая не намирам,не че то значи нещо  ..........

от техните вътрешни писаници това намирам

№ 241-2577 от 22.11.2006 г. относно определяне имущественото състояние на лицата, кандидатстващи за целева помощ за отопление
МИНИСТЕРСТВО НА ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА
чл. 9 ППЗСП,

чл. 11 Наредба № 5 от 30.05.2003 г.

Във връзка с отпускането на месечни помощи по чл. 9 от Правилника за прилагане на Закона за социално подпомагане и целеви помощи за отопление, съгласно Наредба № 5, трябва да се има предвид следното:

Размерът на земеделската земя е включен като елемент от имущественото състояние на лицата и семействата, който се вписва в молба-декларацията. С оглед на това, трябва да бъдат съобразявани доходите, които се получават от нейното стопанисване - селскостопанска продукция, ренти, дивиденти и др. В тези случаи доходите, получени от нея, се разпределят на 12 равни части, считано от месеца на получаването, като всяка част се включва към другите доходи на лицата или семействата за предходния месец, по смисъла на чл. 9, ал. 5 от ППЗСП и за целевите помощи за твърдо гориво по смисъла на чл. 11, ал. 2 от Наредба № 5 от 30.05.2003 г. на министъра на труда и социалната политика.

ето я наредбата


НАРЕДБА № 5 от 30.05.2003 г. за условията и реда за отпускане на целеви помощи за отопление
Издадена от министъра на труда и социалната политика, обн., ДВ, бр. 53 от 10.06.2003 г., в сила от 10.06.2003 г., изм. и доп., бр. 32 от 20.04.2004 г., изм., бр. 35 от 22.04.2005 г., изм. и доп., бр. 70 от 26.08.2005 г., доп., бр. 89 от 8.11.2005 г., в сила от 1.11.2005 г., изм. и доп., бр. 87 от 27.10.2006 г., в сила от 1.11.2006 г.
Раздел I

Общи разпоредби

Чл. 1. (1) С тази наредба се определят условията и редът за отпускане на целеви помощи за отопление на лица и семейства през отоплителния сезон.

(2) Целевите помощи за отопление се диференцират в зависимост от вида на ползваното отопление:


1. за електроенергия;


2. за топлоенергия;


3. за твърдо гориво:


а) въглища и брикети;


б) дърва;


4. (нова - ДВ, бр. 70 от 2005 г.) за природен газ.

Чл. 2. (1) Право на целеви помощи за отопление имат лицата и семействата, чийто доход е по-нисък от диференциран минимален доход за отопление и отговарят на условията на чл. 10 и 11 от Правилника за прилагане на Закона за социално подпомагане (ППЗСП) .

(2) Основа за определяне на диференцирания минимален доход за отопление е гарантираният минимален доход, чийто месечен размер се определя с акт на Министерския съвет.


(3) (Доп. - ДВ, бр. 32 от 2004 г., изм., бр. 35 от 2005 г.) Диференцираният минимален доход за отопление се определя, както следва:


1. (изм. - ДВ, бр. 87 от 2006 г.) за лице, живеещо само - 175 на сто от гарантирания минимален доход (ГМД);


2. (изм. - ДВ, бр. 87 от 2006 г.) за лице с трайно намалена работоспособност 50 на сто или над 50 на сто, живеещо само - 208 на сто от ГМД;


3. (изм. - ДВ, бр. 87 от 2006 г.) за дете сирак - 164 на сто от ГМД;


4. (доп. - ДВ, бр. 70 от 2005 г., изм., бр. 87 от 2006 г.) за самотен родител с дете до 18-годишна възраст, а ако учи - до придобиване на средно или професионално образование, но не повече от 20-годишна възраст - 208 на сто от ГМД;


5. (изм. - ДВ, бр. 87 от 2006 г.) за всеки един от съвместно живеещи съпрузи - 120 на сто от ГМД;


6. (изм. - ДВ, бр. 70 от 2005 г., бр. 87 от 2006 г.) за дете от 0- до 18-годишна възраст, а ако учи - до придобиване на средно или професионално образование, но не повече от 20-годишна възраст - 131 на сто от ГМД;


7. (изм. - ДВ, бр. 87 от 2006 г.) за дете с трайно увреждане - 164 на сто от ГМД;


8. (изм. - ДВ, бр. 87 от 2006 г.) за лице, съжителстващо с друго лице (лица) или семейство - 168 на сто от ГМД;


9. (изм. - ДВ, бр. 87 от 2006 г.) за бременни жени 45 дни преди раждане - 153 на сто от ГМД;


10. (изм. - ДВ, бр. 87 от 2006 г.) за родител, полагащ грижи за дете до 3-годишна възраст - 153 на сто от ГМД;


11. (изм. - ДВ, бр. 87 от 2006 г.) за лице на възраст над 70 години - 153 на сто от ГМД;


12. (изм. - ДВ, бр. 87 от 2006 г.) за лице на възраст над 65 години, живеещо само - 229 на сто от ГМД;


13. (изм. - ДВ, бр. 87 от 2006 г.) за лице на възраст над 75 години, живеещо само - 240 на сто от ГМД;


14. (изм. - ДВ, бр. 87 от 2006 г.) за лице с трайно намалена работоспособност 50 на сто или над 50 на сто - 153 на сто от ГМД;


15. (изм. - ДВ, бр. 87 от 2006 г.) за лице с трайно намалена работоспособност 70 и над 70 на сто - 186 на сто от ГМД;


16. (изм. - ДВ, бр. 87 от 2006 г.) за лице с трайно намалена работоспособност 90 и над 90 на сто - 229 на сто от ГМД.


(4) (Изм. - ДВ, бр. 70 от 2005 г.) При наличие на повече от едно основание за определяне на процент по ал. 3 се прилага процентът с по-висок размер.

Чл. 3. (1) (Изм. - ДВ, бр. 87 от 2006 г.) Месечният размер на целевата помощ за отопление с електроенергия се определя на база левовата равностойност на 450 кВтч електроенергия, от които 300 кВтч дневна и 150 кВтч нощна електроенергия, по действащи цени на електроенергията в началото на отоплителния сезон.

(2) (Нова - ДВ, бр. 87 от 2006 г.) Месечният размер на целевата помощ за отопление с топлоенергия се определя на база на левовата равностойност на 0,56 мВтч топлоенергия, съобразно пределните цени на топлинната енергия, произвеждана от съответните топлофикационни дружества в началото на отоплителния сезон.


(3) (Предишна ал. 2 - ДВ, бр. 87 от 2006 г.) Размерът на целевата помощ за отопление с твърдо гориво се определя на база левовата равностойност на 1,2 т брикети за целия отоплителен сезон, при усреднена за страната крайна продажна цена.


(4) (Нова - ДВ, бр. 70 от 2005 г., предишна ал. 3, бр. 87 от 2006 г.) Месечният размер на целевата помощ с природен газ се определя на база левовата равностойност на 50 куб. м газ при усреднена за страната крайна продажна цена.


(5) (Предишна ал. 3, изм. - ДВ, бр. 70 от 2005 г., предишна ал. 4, изм., бр. 87 от 2006 г.) Размерът на целевите помощи за отопление по ал. 1, 2, 3 и 4 се определя със заповеди на министъра на труда и социалната политика, съгласувани с министъра на финансите и министъра на енергетиката и енергийните ресурси.

Чл. 4. (1) Целевите помощи за отопление се предоставят в натура.

(2) (Нова - ДВ, бр. 32 от 2004 г.) При възникнали затруднения в снабдяването на правоимащите лица и семейства, заявили отопление с дърва, дирекции "Социално подпомагане" ги насочват към снабдяване с друг вид твърдо гориво (въглища или брикети).


(3) (Предишна ал. 2 - ДВ, бр. 32 от 2004 г.) В случаите, при които е налице затруднение в снабдяването с твърдо гориво, директорът на дирекция "Социално подпомагане", по изключение, може да отпуска помощта за отопление в пари.

Чл. 5. (1) (Изм. - ДВ, бр. 32 от 2004 г.) Лицата и семействата подават молба-декларация по образец съгласно приложението в дирекции "Социално подпомагане" по постоянен адрес, в която декларират вида на ползваното отопление.

(2) В срок до 20 дни от подаване на молбата социален работник извършва социална анкета и изготвя социален доклад по чл. 27, ал. 1 ППЗСП , съдържащ мотивирано предложение за отпускане или отказ на целева помощ.


(3) На основание на социалния доклад директорът на дирекция "Социално подпомагане" издава заповед за отпускане или отказ на помощта.


(4) Заповедта по ал. 3 се съобщава в 7-дневен срок от издаването й и може да бъде обжалвана пред директора на регионалната дирекция за социално подпомагане по реда на Закона за административното производство .

Раздел II

Целеви помощи за отопление с електроенергия, топлоенергия и природен газ


(Загл. изм. - ДВ, бр. 70 от 2005 г.)

Чл. 6. (1) (Предишен текст на чл. 6 - ДВ, бр. 70 от 2005 г., изм., бр. 87 от 2006 г.) Лицата и семействата, които се отопляват с електроенергия и чийто доход за предходния месец е по-нисък от диференцирания минимален доход за отопление, имат право на месечна целева помощ в размер на действително отчетения разход по измервателни уреди, но не повече от размера, определен в чл. 3, ал. 1 .

(2) (Нова - ДВ, бр. 87 от 2006 г.) Лицата и семействата, които се отопляват с топлоенергия и чийто доход за предходния месец е по-нисък от диференцирания минимален доход за отопление, имат право на целева помощ в размер на действително отчетения разход по средствата за търговско измерване, но не повече от размера, определен в чл. 3, ал. 2 .


(3) (Нова - ДВ, бр. 70 от 2005 г., предишна ал. 2, изм., бр. 87 от 2006 г.) Лицата и семействата, които се отопляват с природен газ и чийто доход за предходния месец е по-нисък от диференцирания минимален доход за отопление, имат право на месечна целева помощ в размер действително отчетения разход по уредите за търговско мерене, но не повече от размера, определен в чл. 3, ал. 4 .

Чл. 7. За лицата и семействата, които се отопляват с електроенергия, целевата помощ се превежда ежемесечно по списък от дирекциите "Социално подпомагане" на съответните електроразпределителни дружества.
Чл. 8. (1) За лицата и семействата, които се отопляват с топлоенергия, целевата помощ се превежда авансово ежемесечно в максимален размер на съответните топлофикационни дружества.

(2) Неусвоените средства за месечни целеви помощи за отопление с топлоенергия се възстановяват от съответните топлофикационни дружества на дирекциите "Социално подпомагане" след окончателното годишно отчитане на средствата за търговско измерване от фирмите за топлинно счетоводство, но не по-късно от 30 октомври текущата година.

Чл. 8а. (Нов - ДВ, бр. 70 от 2005 г.) (1) За лицата и семействата, които се отопляват с природен газ, целевата помощ се превежда ежемесечно по списък от дирекциите "Социално подпомагане" на съответните газоразпределителни дружества.

(2) За лицата и семействата, които се отопляват с природен газ, целевата помощ се превежда авансово ежемесечно в максимален размер на съответните газоразпределителни дружества.


(3) Неусвоените средства за целеви помощи за отопление с природен газ се възстановяват от съответните газоразпределителни дружества на дирекциите "Социално подпомагане" след окончателно отчитане на уредите за търговско мерене след приключване на отоплителния сезон, но не по-късно от 30 октомври текущата година.

Чл. 9. (Изм. - ДВ, бр. 70 от 2005 г.) Когато едно жилище се обитава от повече от едно лице или семейство и електроенергията, топлоенергията и природният газ се отчитат на общ измервателен уред или се начисляват на обща партида, размерът на помощта на правоимащите лица и семейства се осигурява по сметката на титуляря.
Чл. 10. (1) (Изм. - ДВ, бр. 70 от 2005 г.) Молби-декларации за отопление с електроенергия, топлоенергия и природен газ се подават в дирекции "Социално подпомагане" от 1 ноември до 31 март.

(2) Целевите помощи за отопление се отпускат от първо число на месеца на подаване на молбата-декларация и се изплащат най-късно до края на месеца, следващ месеца, за който се отпуска помощта.

Раздел III

Целеви помощи за отопление с твърдо гориво

Чл. 11. (1) На лицата и семействата, които се отопляват с твърдо гориво, целевата помощ за отопление се предоставя авансово и еднократно за целия отоплителен сезон.

(2) Помощта по ал. 1 се предоставя при условие, че средномесечният доход на лицата и семействата за предходните шест месеца преди месеца на подаване на молбата-декларация е по-нисък от диференцирания минимален доход за отопление.

Чл. 12. (1) (Изм. - ДВ, бр. 32 от 2004 г.) Молби-декларации за отопление с твърдо гориво се подават в дирекциите "Социално подпомагане" от 15 май до 31 август.

(2) Срокът по ал. 1 може да бъде удължен до 30 септември при констатирани проблеми от социален, семеен, битов или здравен характер.

Чл. 13. (1) Заповедта, с която се отпуска помощта, се издава в два еднообразни екземпляра.

(2) Екземпляр от заповедта се подпечатва с печата на съответната дирекция "Социално подпомагане" и се връчва на правоимащото лице срещу подпис.


(3) (Изм. - ДВ, бр. 32 от 2004 г.) Правоимащото лице представя заповедта на избран от него търговец на твърдо гориво в срок не по-късно от 31 декември на текущата година.


(4) Търговците на твърдо гориво осигуряват снабдяването с твърдо гориво на правоимащите лица до 31 декември.

Чл. 14. (1) Дирекциите "Социално подпомагане" представят списъците на правоимащите лица и семейства, подали молби-декларации за отопление с дърва, на съответните държавни лесничейства и държавни дивечовъдни станции ежемесечно, до 30-о число.

(2) Количествата дърва за огрев по представените списъци и условията за осигуряването им се съобразяват с възможностите на лесоустройствения проект на държавното лесничейство и/или държавната дивечовъдна станция.

Чл. 15. (1) При предоставянето на твърдото гориво търговецът на твърдо гориво издава фактура с включен данък върху добавената стойност.

(2) Фактурата се издава на името на правоимащото лице и се подписва от него при получаването на твърдото гориво.


(3) Във фактурата задължително се вписва и номерът на заповедта на директора на дирекция "Социално подпомагане" за отпускане на помощта.


(4) На правоимащото лице се предоставя оригиналът на фактурата.

Чл. 16. (1) Търговецът на твърдо гориво изпраща в съответната дирекция "Социално подпомагане" заявка за превеждане на сумите по издадените фактури до 5-о число на месеца, следващ този, през който е предоставено твърдото гориво.

(2) Към заявката по ал. 1 се прилагат:


1. опис на издадените фактури;


2. екземпляр от издадените фактури.

Чл. 17. Дирекция "Социално подпомагане" извършва проверка на представения опис и изготвя обобщена справка за заявените средства и заявка за 20 % от сумата, която изпраща в Агенцията за социално подпомагане до 10-о число на месеца, през който са получени заявките по чл. 16 .
Чл. 18. Агенцията за социално подпомагане превежда заявените от дирекция "Социално подпомагане" средства в 5-дневен срок от получаване на заявката.
Чл. 19. Дирекция "Социално подпомагане" превежда на търговците на твърдо гориво сумите по чл. 17 по банков път в 3-дневен срок от получаването им.
Чл. 20. Неразплатените суми към 31 декември се погасяват до 28 февруари следващата година.
Чл. 21. (1) Лицата и семействата, получили дърва за огрев по реда на чл. 57, ал. 9 от Закона за горите чрез търговец, получават целева помощ за отопление с дърва в размера по чл. 3, ал. 2 въз основа на представен разходооправдателен документ.

(2) Лицата и семействата, получили дърва за огрев по реда на чл. 57, ал. 9 от Закона за горите, когато са ги добили самостоятелно, получават друг вид целева помощ за отопление.

Раздел IV

Административнонаказателни разпоредби

Чл. 22. (1) При нарушение разпоредбите на наредбата на физическите лица се налагат глоби съгласно чл. 31 от Закона за административните нарушения и наказания .

(2) При повторно нарушение по ал. 1 на физическото лице се налага глоба в максимален размер, предвиден в чл. 31 от Закона за административните нарушения и наказания.

Чл. 23. (1) Актовете за установяване на нарушенията се съставят от инспектората към изпълнителния директор на Агенцията за социално подпомагане.

(2) Наказателните постановления за налагане на глоба се издават от изпълнителния директор на Агенцията за социално подпомагане или от упълномощено от него длъжностно лице.


(3) Установяването на нарушенията, издаването, обжалването и изпълнението на наказателните постановления се извършват по реда на Закона за административните нарушения и наказания.

ДОПЪЛНИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
§ 1. При прилагане на наредбата се спазва § 1 от допълнителната разпоредба на ППЗСП .
§ 2. "Отоплителен сезон" е периодът от 1 ноември до 31 март.
§ 3. "Търговец на твърдо гориво" е всеки търговец, който извършва продажби на дребно на твърдо гориво на територията на страната.
§ 3а. (Нов - ДВ, бр. 70 от 2005 г.) "Газоразпределителни дружества" са дружества с издадена от Държавната комисия по енергийно и водно регулиране лицензия за разпределение на природен газ на територията на страната.
§ 4. "Брикети" са всички видове брикети, включително екобрикети.
§ 5. (Изм. - ДВ, бр. 35 от 2005 г.) "Диференциран минимален доход за отопление" е индивидуалната граница за достъп до целеви помощи за отопление за всяко лице съобразно възрастта, семейното положение и здравословното състояние, определена по реда на чл. 2, ал. 3.
ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
§ 6. За отоплителен сезон 2003 - 2004 г. молбите-декларации се подават от влизането на наредбата в сила.
§ 6а. (Нов - ДВ, бр. 89 от 2005 г.) За отоплителен сезон 2005 - 2006 г. размерът на целевата помощ за отопление с топлоенергия по чл. 3, ал. 1 за лицата и семействата, които ползват топлоенергия от "Топлофикация - Русе" - ЕАД, "Топлофикация - Казанлък" - ЕАД и "Топлофикация - Ловеч" - ЕАД, се определя съобразно пределните цени на топлинната енергия, произвеждана от тези дружества.
§ 7. Наредбата влиза в сила от датата на обнародването й в "Държавен вестник".
§ 8. Наредбата се издава на основание чл. 12, ал. 4 от Закона за социално подпомагане .
                                                 Приложение към чл. 5, ал. 1 чл. 5, ал. 1
 
Съжоелявам тука не ще да се пейсне приложението

Що се отнася до семейните помощи за деца  тия по ЗСП ,то има едно писмо ,приема се че живеят отделно родителите и не се взема дохода на другия родител  ,ако единия е осъден за издръжка  при условие ,че имат брак ...глупаво обаче си го прилагат ще го потърся това нещо и ще го пейсна .

Сега я кажи тая мама има или няма развод ,брак и т.н. ,че от там ще идват проблемите.
                                                                                     

Последна редакция: нд, 22 апр 2007, 18:05 от donna2

# 23
  • Мнения: 624
ЕТО ПУСКАМ АКО НЯКОЙ СЕ ИНТЕРЕСУВА.

№ 91-01-224 от 26.08.2002 г. (№ 9104/344 от 26.08.2002 г.) относно прилагането на Закона за семейни помощи за деца (ЗСПД) и Правилника за прилагане на Закона за семейни помощи за деца (ППЗСПД)
НАЦИОНАЛЕН ОСИГУРИТЕЛЕН ИНСТИТУТ МИНИСТЕРСТВО НА ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА
чл. 4,

чл. 103,


чл. 114 КЗОО,


чл. 26 ЗЗД,


чл. 40 ЗЗРСИИ,


чл. 23 ЗКПО,


чл. 12,


чл. 19 ЗОДФЛ,


чл. 2,


чл. 6 - 8,


чл. 12 - 13,


§ 1 ЗСПД,


чл. 7,


чл. 15,


чл. 21,


чл. 24,


§ 5,


§ 8 - 10 ППЗСПД,


чл. 37 ППЗНП

I. Общи разпоредби

В ДВ, бр. 67 от 12.07.2002 г., е обнародван Правилникът за прилагане на Закона за семейни помощи за деца (ППЗСПД), с който се уреждат условията и редът за отпускане, изплащане и прекратяване на семейните помощи за деца.


Съгласно чл. 2 от ЗСПД (обн., ДВ, бр. 32 от 29.03.2002 г., в сила от 1.04.2002 г.) семейните помощи по този закон са:

1. еднократна помощ при раждане на дете;
2. месечни помощи за дете до навършване на 18 години;
3. месечни помощи за отглеждане на дете до навършване на една година.

Право на семейни помощи за деца имат:

1. семействата на българските граждани - за децата, които отглеждат в страната;
2. семействата, в които единият от родителите е български гражданин - за децата с българско гражданство, които отглеждат в страната. Ако родителите или децата имат двойно гражданство, едно от които е българско, те имат право на семейни помощи, ако отговарят на останалите изисквания на закона;
3. семействата на роднини, близки или приемни семейства - за децата, настанени по реда на чл. 26 от Закона за закрила на детето;
4. семействата на чужди граждани, които постоянно пребивават и отглеждат децата си в страната, ако получаването на такива помощи е предвидено в друг закон или в международен договор, по който Република България е страна.

Семейни помощи за деца се отпускат въз основа на подадена молба-декларация по образец, утвърден от министъра на труда и социалната политика, заедно с необходимите документи.


Молба-декларацията се подава от майката или друг законен представител на детето. В случаите, когато майката е малолетна, молба-декларация се подава от законния й представител.


До 1.01.2004 г. ТП на НОИ изплащат семейните помощи по чл. 6 и 7 от ЗСПД на осигурените по чл. 4, ал. 1, 2 и ал. 3, т. 1, 2 и 4 от КЗОО лица и на пенсионерите. Помощите се изплащат на майката, ако тя е осигурена или е пенсионер, или на бащата, ако той е осигурен или пенсионер, когато майката не е осигурена и не е пенсионер. На неосигурените родители, които не са пенсионери, семейните помощи по чл. 6 и 7 от ЗСПД се изплащат от общинските служби за социално подпомагане (ОССП). Работещите без трудови правоотношения (граждански договори) и лицата, които ползват неплатен отпуск за повече от 30 работни дни, който не се признава за осигурителен стаж, не се считат за осигурени по смисъла на ППЗСПД.


На учащите се в държавни, общински и частни средни и висши училища и професионални колежи еднократната помощ при раждане на дете по чл. 6 от ЗСПД се изплаща от ОССП по постоянен адрес на майката, ако другият родител не е осигурен и не е пенсионер.


Семейните помощи по чл. 8 от ЗСПД се изплащат само от ОССП. Когато майката е учаща се в държавни и общински средни и висши училища и професионални колежи, в редовна форма на обучение, месечните помощи за деца до навършване на 18 г. по чл. 7 от ЗСПД се изплащат на майката от съответното учебно заведение, ако другият родител не е осигурен и не е пенсионер. Когато и двамата родители са учащи се, помощта се изплаща на майката.


На учащите се в частните средни и висши училища и професионални колежи, които не са осигурени и не са пенсионери, помощите по чл. 7 от ЗСПД се изплащат от ОССП.


Месечните помощи за отглеждане на дете до 1 г. по чл. 8 от ЗСПД на учащите се майки в държавни, общински и частни средни и висши училища и професионални колежи се изплащат от ОССП по постоянен адрес на майката. Молба-декларация за отпускане на месечните помощи по чл. 8 от ЗСПД се подава не по-рано от месеца, следващ месеца на раждане на детето.


Месечните помощи по чл. 8 от ЗСПД се изплащат от ОССП и на майки, които получават пенсия.


ОССП изплаща и семейните помощи за децата, настанени при роднини, близки или в приемни семейства по реда на чл. 26 от Закона за закрила на детето, независимо дали лицата, които ги отглеждат, са осигурени или пенсионери.


Семейните помощи се изплащат след подаване на молба-декларация от родителя, който ще получава помощта.


Когато молба-декларацията е подадена с нередовни и/или липсващи документи, на лицето се дава 14-дневен срок за отстраняване на нередностите с уведомително писмо. Ако нередностите не бъдат отстранени в срока, помощта се отказва.


Определяне на средномесечния доход на член от семейството


Право на семейни помощи по чл. 7 и 8 от ЗСПД имат семействата със средномесечен доход на член от семейството за предходните 6 месеца, по-нисък или равен на дохода, определен за целта в Закона за държавния бюджет на Република България за съответната година. За 2002 г. средномесечният доход на член от семейството е 150 лв.


Съгласно § 1, т. 2 от ПЗР на ЗСПД "Доход" са всички брутни доходи на семейството, които са облагаеми по ЗОДФЛ, както и получаваните пенсии, обезщетения, помощи и стипендии, с изключение на месечните добавки за деца с трайни увреждания, изплащани по реда на чл. 40 от Закона за защита, рехабилитация и социална интеграция на инвалидите, добавката за чужда помощ на инвалидите по чл. 103 от КЗОО, стипендиите на учащите се до 18-годишна възраст, както и помощите, получени по този закон. Присъдените издръжки не са облагаем доход и не следва да се декларират.


Лицата декларират брутните доходи на семейството, получени през шестте календарни месеца преди месеца, през който е подадена молба-декларацията.


Доходите се декларират за месеца, през който са получени, независимо за кой период се отнасят.


При определяне на дохода на член от семейството не се включват месечните добавки за деца по отменения УНР и компенсациите, изплащани към тях с ПМС № 181 от 1997 г. в размер на 8,54 лв.


Брутните доходи се изчисляват по реда за определяне на облагаемия доход по ЗОДФЛ, в зависимост от дейността на лицата:


- за работещите по трудови и приравнените към тях правоотношения - облагаемият доход по чл. 19 от ЗОДФЛ, преди намаляването със задължителните осигурителни вноски за сметка на лицето за ДОО, ДЗПО и здравно осигуряване.


Ако за някой от месеците през 6-месечния период трудовото възнаграждение е начислено, но не е изплатено, за този месец в молба-декларацията не се декларира доход.


В случаите, когато за някои месеци от 6-месечния период са изплатени само аванси, в молба-декларацията се посочва като доход размерът на получения аванс.


За месеца, в който се получава остатък от брутно трудово възнаграждение и с това плащане се приключва съответният месец, в молба-декларацията като доход се посочва брутното трудово възнаграждение, намалено с авансовото плащане (сбора от авансовите плащания) за съответния месец, тъй като същото вече е посочено като доход за предходен месец.


- за лицата, упражняващи свободна професия, занаятчийска дейност или услуги - облагаемият доход, преди намаляването с нормативно признатите разходи.


- за едноличните търговци, както и нотариусите и лицата, упражняващи медицинска практика по Закона за лечебните заведения, избрали да формират доходите си по реда на ЗКПО - доходът, формиран по реда на глава втора от Закона за корпоративното подоходно облагане, с изключение на разпоредбите на чл. 23, ал. 2, т. 12, 20 и 22 и чл. 23, ал. 3, т. 9 и 13 от ЗКПО.


- за собствениците и съдружниците в търговски дружества - облагаемият доход от трудова дейност. Дивидентите не са облагаеми по реда на ЗОДФЛ, поради което не се включват при определяне на средномесечния доход.


- земеделските производители - физически лица, включително извършващите дейност като еднолични търговци, за непреработената растителна и животинска продукция по чл. 12, ал. 3 от ЗОДФЛ са освободени от облагане с ДОД, поради което не формират облагаем доход.


- лицата, упражняващи дейност, облагана с окончателен годишен (патентен) данък, определят дохода си съобразно начина, по който са осъществявали дейността си (като: едноличен търговец; лице, упражняващо свободна професия, занаятчийска или друга дейност) и съответстващите разпоредби за образуване на облагаемия доход.


При определяне на средномесечния доход на член от семейството се взема предвид броят на членовете му към датата, на която е подадена молба-декларацията.

II. Еднократни помощи при раждане на дете

Еднократната помощ при раждане на живо дете се отпуска въз основа на подадена молба-декларация по образец. Към молба-декларацията се прилагат следните документи:

1. оригинално удостоверение за раждане на детето, за което се иска помощта;
2. копия от удостоверенията за раждане на всички деца, родени от майката;
3. удостоверение от служба ГРАО за родените от майката деца;
4. лична карта (за справка).

Правото за получаване на еднократна помощ възниква от датата на раждане на детето, освен ако то е оставено за отглеждане в специализирана институция за деца към датата на подаване на молба-декларацията.


При определяне поредността на децата се вземат предвид само родените от майката деца, които са живи в момента на раждане на детето, за което се иска помощта, независимо дали се отглеждат в семейството на майката, включително и дадените за осиновяване. Не се вземат предвид децата, оставени за отглеждане в специализирана институция за деца, за които не е получена еднократна помощ при раждане на дете.


При раждане на близнаци, един от които е трето дете на майката, помощта се изплаща за всяко дете в размера, определен за трето дете.


Длъжностното лице, осъществило изплащането, отразява на гърба на оригиналното удостоверение за раждане: основанието за извършеното плащане; размера на помощта; поредността на детето, за което е изплатена помощта; датата на изплащане. Верността на отразените данни се удостоверява с подпис на съответното длъжностно лице и печат. Оригиналното удостоверение за раждане се връща на майката, като към молба-декларацията се прилага копие от него.


За деца с трайни увреждания над 50 на сто по чл. 6, ал. 6 от ЗСПД допълнителна еднократна помощ се отпуска след подаване на нова молба-декларация и приложени оригинално удостоверение за раждане на детето и копие от експертно решение на Районна експертна лекарска консултативна комисия (РЕЛКК) или Централна експертна лекарска консултативна комисия (ЦЕЛКК).


Правото за получаване на допълнителна еднократна помощ възниква от датата на инвалидизиране, когато трайното увреждане е установено с експертно решение на РЕЛКК/ЦЕЛКК до навършване 2-годишна възраст на детето.


Изплатената помощ се отразява в оригиналното удостоверение за раждане по реда на чл. 15 от ППЗСПД.


Еднократната помощ за раждане на дете по чл. 6 от ЗСПД може да бъде поискана в срок от три години, считано от края на месеца, през който детето е родено. Допълнителната еднократна помощ може да бъде поискана в срок от три години, считано от края на месеца, през който е настъпила инвалидността.

III. Месечни помощи за дете до навършване на 18 години

Съгласно чл. 7 от ЗСПД месечните помощи за дете до навършване на 18 години се изплащат на семейства, чийто средномесечен доход на член от семейството за предходните 6 месеца преди месеца, през който е подадена молба-декларацията, е по-нисък или равен на 150 лв. и при условие, че детето:


- не е настанено за отглеждане на пълна държавна издръжка в специализирана институция за деца.


За "специализирани институции за отглеждане на деца" се считат заведенията, в които на децата се осигуряват жилище, храна и облекло за сметка на държавния и общинските бюджети, без да се заплаща такса.


Съгласно чл. 21 от ППЗСПД за периода, през който детето се отглежда в семейството (напр. през лятната ваканция) и при условие, че той е не по-малък от 30 дни, месечни помощи се изплащат след представяне на документ от заведението.


Ако в семейството има и други деца, за които се получават семейни помощи, месечните помощи за децата по чл. 21 от ППЗСПД се изплащат след подаване на нова молба-декларация в 7-дневен срок от настаняване на детето за отглеждане в семейството. За удостоверяване на това обстоятелство се представя служебна бележка от специализираната институция за деца за времето, през което детето ще се отглежда в семейството.


В случай, че в семейството има и други деца, за които не е отпусната месечна помощ, тъй като не отговарят на условията за доход, за децата по чл. 21 от ППЗСПД също не се отпуска помощ.


Когато всички деца от семейството са настанени за отглеждане на пълна държавна издръжка, за времето, през което се отглеждат в семейството, имат право на месечни помощи, ако семейството отговаря на условията по чл. 7, ал. 1 от ЗСПД. Месечните помощи се отпускат след подаване на молба-декларация по общия ред за периода, през който децата се отглеждат в семейството.


Ако детето е с трайни увреждания, месечната помощ се изплаща в двоен размер, независимо от дохода на семейството за периода, в който се отглежда в семейството.


- от 7 г. до навършване на 18 г. редовно посещава училище, освен ако това е невъзможно поради здравословното му състояние.


Счита се, че детето редовно посещава училище, ако е записано в училище в една от формите на обучение - дневна, вечерна, задочна, индивидуална, самостоятелна, кореспондентска и дистанционна, съгласно изискванията на Правилника за прилагане на Закона за народната просвета (ППЗНП). Дневната и вечерната форма на обучение са присъствени. Това обстоятелство се удостоверява със служебна бележка от учебното заведение.


Съгласно чл. 37 от ППЗНП, когато децата следва да постъпят в първи клас, но здравословното им състояние не позволява това, училищното им обучение се отлага от началника на инспектората, който следва да уведоми писмено родителите и общината за решението на диагностичната комисия в срок до 30 дни. В този случай месечни помощи се отпускат, ако семейството отговаря на останалите условия по чл. 7 от ЗСПД.


За децата, които навършват 7-годишна възраст преди началото на съответната учебна година, се изплащат месечни помощи, като в 14-дневен срок от започване на учебните занятия се представя служебна бележка от съответното училище. В този случай не се подава нова молба-декларация. За децата, които навършват 7-годишна възраст след началото на учебната година, служебна бележка се представя в 14-дневен срок след навършване на възрастта. В случай че в определения срок не се представи служебната бележка, се счита, че детето не посещава редовно училище, поради което месечната помощ се спира от началото на следващия месец.


В случаите, когато детето завършва средното си образование преди навършване на 18 г., месечните помощи по чл. 7 от ЗСПД се изплащат до края на месеца, в който детето навършва 18-годишна възраст. В този случай вместо служебна бележка от учебното заведение се представя копие от дипломата за завършено образование.


Децата с трайни увреждания получават семейна помощ в двоен размер по чл. 7, ал. 4 от ЗСПД, без да е необходимо да посещават училища, поради което не следва да представят служебна бележка.


- живее постоянно в страната.


Това означава, че за предходните 12 месеца спрямо месеца, през който е подадена молба-декларацията, детето трябва да е пребивавало на територията на страната повече от 183 дни, с изключение на децата до навършване на една година.


Определяне броя на членовете на семейството


При определяне на средномесечния доход на член от семейството се вземат предвид всички деца до 18 г., които се отглеждат в семейството (родени, осиновени, припознати, доведени, заварени, с изключение на сключилите брак) към датата, на която е подадена молба-декларацията, с изключение на:


- децата, които са настанени за отглеждане на пълна държавна издръжка в специализирана институция за деца;


- децата, настанени за отглеждане по реда на чл. 26 от Закона за закрила на детето в приемни семейства;


- децата, отглеждани от настойници, попечители.


При ограничаване на родителските права, когато детето е настанено при един от родителите, другият родител не се счита за член на семейството. Когато децата са настанени за отглеждане при трети лица, те не се считат за членове на техните семейства.


Семейството се състои от двамата съпрузи, дори те да живеят разделени. Помощите се получават от този, който има право да ги получава, като се декларират доходите и на двамата и молбата се подписва от двамата. Обстоятелствата, че единият съпруг е в неизвестност или извън страната, не се отразяват върху правото на месечни помощи. В тези случаи родителите, отглеждащи децата, следва да се насочат да уредят взаимоотношенията си по съдебен ред, като ограничат родителските права на съпруга, който не отглежда децата или го осъдят да плаща издръжка.
При съжителство без брак семейството се образува от единия родител и неговите деца. Всеки от родителите подава молба-декларация за собствените си деца, като не декларира доходите на другия родител. Когато двама души отглеждат собствени деца без брак, които са припознати от мъжа, помощите се получават от майката, без да се взема предвид доходът на бащата.


Месечните помощи за деца на разведени родители се изплащат на родителя, на когото е предоставено упражняването на родителските права. При определяне правото на месечни помощи доходите на другия родител не се вземат предвид.


Когато и двамата родители са неизвестни, починали или лишени от родителски права, помощите се получават от настойника или попечителя въз основа на подадена от него молба-декларация, независимо от дохода му.


В случаи на ограничаване на родителските права семейните помощи се изплащат на лицето, при което детето е настанено въз основа на подадена от него молба-декларация, независимо от дохода му и от дохода на родителите.


Ако по време на брака един от родителите е осъден да плаща издръжка за децата, същият не се счита за член на семейството и неговият доход не се взема предвид при определяне на дохода на член от семейството.


Непълнолетните и малолетните майки, които не са омъжени, образуват семейство само с родените от тях деца. Непълното осиновяване лишава рождените родители от родителски права, поради което осиновителите следва да получават семейни помощи за осиновените си деца по общия ред.


Месечни семейни помощи за деца с трайни увреждания


За деца с трайни увреждания, установени от компетентните здравни органи, месечната помощ се изплаща в двоен размер независимо от дохода на семейството, при условие, че детето не е настанено за отглеждане на пълна държавна издръжка в специализирана институция за деца и живее постоянно в страната.


Съгласно § 1, т. 2 от ДР на ППЗСПД "дете с трайно увреждане" е дете на възраст до 16 г. с 50 и над 50 на сто трайно ограничена възможност за социална адаптация или дете на възраст от 16 до 18 г. с 50 и над 50 на сто намалена работоспособност.


Срок за изплащане на семейните помощи


Месечните помощи за деца до навършване на 18-годишна възраст се отпускат от началото на месеца, през който е подадена молба-декларацията с необходимите документи и са изпълнени изискващите се условия на чл. 7 от ЗСПД.


Месечните помощи за деца с трайни увреждания се отпускат от началото на месеца, следващ този, през който е издадено експертното решение на РЕЛКК/ЦЕЛКК или ТЕЛКК/НЕЛКК, ако молба-декларацията е подадена в тримесечен срок от датата на решението. Когато молба-декларацията е подадена след този срок, месечните помощи се отпускат от началото на месеца, през който е подадена.


Изплащането на месечните помощи се прекратява от началото на месеца, следващ този, през който е отпаднало основанието за получаването им.


Молба-декларацията за месечни помощи за деца се подава на всеки шест месеца.


Когато в 6-месечния период, за който е отпусната месечната помощ, настъпи промяна в броя на децата, за които семейството има право, в 7-дневен срок се подава нова молба-декларация за установяване само на това обстоятелство, без да се изисква актуализация на документите за доходите на семейството. В тези случаи месечната помощ се отпуска или прекратява само за децата, по отношение на които правото възниква или се прекратява. Отпуснатите помощи за тези деца се изплащат до изтичане на срока, за който е отпусната помощта за останалите деца в семейството.


При промяна на обстоятелствата изплащането на семейните помощи започва или се прекратява от месеца, следващ настъпването на новите обстоятелства. За промяна на обстоятелствата се счита например:


- раждане или смърт на дете;


- настаняване на детето на пълна държавна издръжка в специализирана институция за деца или отписването му от нея;


- даване на детето за осиновяване;


- навършване на 18-годишна възраст;


- настаняване на детето в приемно семейство по реда на чл. 26 от ЗЗД или назначаване на настойник или попечител и др.


Длъжностните лица е необходимо да следят навършването на 18-годишна възраст на децата, при която отпада основанието за получаване на месечни помощи и да прекратяват служебно изплащането им.

Когато майката започне да се осигурява или да получава пенсия, месечните помощи се получават от месеца, следващ този на започване на работата или получаване на пенсията и се прекратяват от началото на месеца, следващ този на прекратяване на осигуряването или пенсията.

При промяна в статута на лице с право на месечна помощ, в рамките на един календарен месец, изплащането на месечните помощи следва да се поеме от органа, който ги е отпуснал за целия месец, през който се дължат.


Лицата следва да подадат пред органа, който ще продължи изплащането на месечните помощи нова молба-декларация, заедно с копия от приложенията към декларацията при първоначалното й подаване, заверени от длъжностно лице на органа, който е отпуснал помощта, без да се изисква актуализация на документите за доходите на семейството. Към молба-декларацията следва да се приложи и служебна бележка за периода, за който е изплатена помощта. Органът, който продължава изплащането, следва да прецени дали първоначалното отпускане на помощта е правилно и ако не са налице изискващите се условия в ЗСПД, да направи отказ за изплащането й за остатъка от периода.


Месечните помощи за деца се отпускат от 1.04.2002 г., ако молба-декларацията е подадена до 30.09.2002 г.


Отпуснатите месечни помощи по чл. 7 и чл. 8 от ЗСПД, но неполучени в срок от три месеца, считано от края на месеца, за който се отнасят, се погасяват по давност. След този срок длъжностните лица възстановяват неполучените месечни помощи по чл. 7 от ЗСПД в параграфа на сметката в НОИ, от който са изтеглени.


Семейните помощи по чл. 6 и чл. 7 от ЗСПД за осигурените лица се изплащат чрез осигурителя в сроковете за изплащане на работната заплата ежемесечно с отделна ведомост, независимо дали са внесени дължимите осигурителни вноски. Когато месечните помощи за деца се изплащат по безкасов начин, в колона "бележки по изплащането" на ведомостта на съответния ред се записва номер на банковата сметка, по която са преведени помощите. Самоосигуряващите се лица получават тези помощи също независимо дали са внесени осигурителните вноски.


На самоосигуряващите се лица, на които плащанията се извършват от ТП на НОИ, както и на пенсионерите, които нямат право да получават месечни помощи по чл. 6 и чл. 7 от ЗСПД, се издава разпореждане за отказ.


Дължимите, но неизплатени помощи и месечни добавки за деца по отменения УНР следва да се изплащат, ако бъдат поискани в 3-годишен давностен срок, считано от датата, на която са били дължими.

IV. Изплащане на месечните помощи по чл. 7 от ЗСПД към пенсии

Съгласно § 8, ал. 2 от ПЗР на ППЗСПД месечните помощи на пенсионерите по чл. 2, т. 2 от ЗСПД, се изплащат по реда на изплащане на пенсиите. В тази връзка при изплащане на месечните помощи към пенсиите следва да се прилагат сроковете за изплащане на пенсиите.


Поради специфичните изисквания на член 12 от ЗСПД, във връзка с чл. 19, ал. 1 от ППЗСПД за спазване на тримесечния давностен срок за погасяване на вземането е необходимо да се следи получаването на месечните помощи за всеки от месеците, за които те са начислени. При приемането на молби-декларации лицата следва да се уведомяват за това изискване на закона. Длъжностните лица от РУСО да изпратят молби-декларациите до пенсионерите по пощата през месец септември с указания за документите и начин на попълване.


За промяната в технологията и въвеждането на информация в ГДИС след 1.10.2002 г. ще бъдат дадени допълнителни указания.


В случаите, когато пенсията не се прекратява от първо число на месеца, съгласно § 5 (3) и § 10 от ПЗР на ППЗСПД семейните помощи за деца се изплащат за пълен календарен месец.


При пенсиите за инвалидност и наследствените пенсии, които не се прекратяват от първо число на месеца, към които се получават месечни помощи по ЗСПД, се следят сроковете в разпорежданията, изготвени от ГДИС и в протоколите от програмен продукт SQLTELK. Към автоматично формирания запис за пенсията за част от месеца се начислява цялата сума на месечните помощи за месеца, през който се прекратява пенсията.


След прекратяване на срочна пенсия за инвалидност поради изтичане на срока на инвалидизирането помощите започват да се изплащат от ОССП, като лицата следва да представят служебна бележка докога са изплащани към пенсията. Възобновяване изплащането на месечните помощи към пенсията след преосвидетелстването се извършва по реда на § 5, ал. 3 от ПЗР на ППЗСПД, т. е. от месеца, следващ месеца на получаване на пенсията. В този случай лицата следва да представят в РУСО нова молба заедно с решение за прекратяване изплащането на месечни помощи от ОССП и заверени копия от всички необходими документи. Месечните помощи се изплащат за остатъка от срока.


При работа с програмен продукт TRANSFER стриктно да се спазват указанията за изплащане на възстановени пенсии от РУСО, което прехвърля пенсията, с оглед на това лицата да не загубят правото за получаване на помощи в тримесечния срок на чл. 12 от ЗСПД. Районното управление "Социално осигуряване", което прехвърля пенсия за изплащане заедно с месечни помощи, изпраща в приемното РУСО заверени ксерокопия от всички документи, представени при отпускането на месечните помощи. При необходимост пенсия с изтекъл срок на месечна помощ (автоматично включена чрез TRANSFER във ведомост 7) се спира в корекционна ведомост от приемното РУСО.


За изплащането на месечни помощи към пенсия за минало време със запис на съществуващия досега КОД - 2 - "Детски добавки" в програма "ЗАПИСИ" се присвоява значението - "Семейни помощи". Шифър 57 се запазва за рекапитулацията на ведомост 22.


При изплащането на наследствена маса, когато месечните помощи са начислени към пенсията на починалия родител, те не се разпределят на всички наследници, а сe начисляват към частта на живия родител. Ако няма такъв, пенсията на лицата, включени в удостоверението за наследници, се изплаща без частта от пенсията и месечните помощи, които се полагат на децата. След назначаване на настойник или попечител в срока, предвиден в член 12 ЗСПД, настойникът или попечителят може да получи месечната помощ за детето заедно с полагаемата му се част от пенсията.


За месечната помощ не е в сила тригодишният срок за получаване на наследствена маса.


Съгласно чл. 7, ал. 2 от ППЗСПД по желание на лицата, отразено в молба-декларацията, семейните помощи за деца могат да се превеждат по банков път. За пенсионерите месечните помощи се превеждат по банков път само ако пенсията се получава също по банков път. Ако пенсията се получава от упълномощено лице с нотариално заверено пълномощно, семейните помощи се изплащат заедно с пенсията на упълномощеното лице.


Непълнолетните майки, които получават наследствена пенсия, могат да получават месечните помощи за своите деца към пенсията си.


В § 9, ал. 2 от ПЗР на ППЗСПД се разглеждат процедурите по уведомяване, обжалване и събиране и на недобросъвестно получени помощи.


Съгласно чл. 14 от ЗСПД недължимо изплатените семейни помощи по този закон, когато са получени недобросъвестно, подлежат на връщане със законната лихва.


Недобросъвестно получените семейни помощи, изплащани към пенсии, се събират съгласно § 9, ал. 2 от ПЗР на ППЗСПД по реда на чл. 114 от КЗОО. За прекратени пенсии надвзетите семейни помощи се събират по реда на ДПК.


За възстановяване на недобросъвестно получени помощи по ЗСПД към пенсията на родител пенсионер се издава мотивирано разпореждане в два екземпляра.


Съгласно чл. 13 ЗСПД върху вземанията по този закон не могат да се налагат удръжки освен за:


- надвзети средства за семейни помощи в резултат на счетоводно-техническа грешка;


- недобросъвестно получени суми.


Съгласно § 6, ал. 2 от ПЗР на ППЗСПД разпореждането за отказ се обжалва по реда на КЗОО в 14-дневен срок.


Месечните помощи по ЗСПД се включват за изплащане чрез статистическия показател SDD. Броят на децата, за които се отпускат помощи, се наблюдава чрез показателя BRD. С DPP се следи навършването на 7- и 18-годишна възраст, както и начало на учебната година, а с DDD - шестмесечния период на плащане.


За децата, които навършват 7-годишна възраст преди началото на съответната учебна година, срокът, посочен в статистическия показател DPP, е 15 септември. Родителите се уведомяват за необходимостта да представят служебна бележка от училище. Пенсията не се спира с корекционна ведомост през септември.


В случаите, когато детето не учи или не е представена служебна бележка в установените срокове, помощта се прекратява от 1 октомври. Получените помощи за периода от навършване на 7-годишна възраст до 30 септември не се възстановяват.


Възстановяват се помощи, за които е установено недобросъвестно декларирани данни към месеца на подаване на молба-декларацията и когато в шестмесечния срок от подаване на молбата е отпаднало основанието за изплащане.


В тези случаи лицето е длъжно да уведоми в 7-дневен срок от настъпване на промяната.


За децата, които навършват 7-годишна възраст след началото на учебната година, срокът, посочен в статистически показател DPP, е датата на навършване на 7-годишна възраст. Родителите се уведомяват за необходимостта да представят служебна бележка от училище. Пенсията не се спира в корекционна ведомост за месеца, през който е родено детето, съгласно чл. 24, ал. 4 и 5 от ППЗСПД, а от следващия месец. Помощта не се изплаща от месеца, следващ месеца на навършване 7-годишна възраст на детето, ако в 14-дневен срок не е представена служебна бележка от училище.


Съгласно Правилника за прилагане на Закона за народната просвета учебната година е с продължителност 12 месеца.


За децата, завършващи осми и последен клас на среднообразователна степен на обучение, месечните помощи се изплащат на общо основание. Служебната бележка от училище се изисква на всеки шест месеца заедно с всички необходими документи за продължаване на изплащането.


В случаите, когато детето навършва 18-годишна възраст след завършване на средното си образование, помощите се изплащат до навършване на 18-годишна възраст.


В случая, когато детето навършва 18 г. преди завършване на средно образование, помощта се изплаща до края на месеца, през който навършва възрастта. Срокът се следи служебно чрез показателя DPP.


ЗАМ.-МИНИСТЪР НА МТСП: (п) Хр. Христова


УПРАВИТЕЛ НА НОИ: (п) Й. Христосков

# 24
  • Мнения: 710
Имам нужда от лятна количка,виждала съм преди че се предлагат безвъзмезно,но сега не мога да открия нищо,има ли някой който може да помогне,може и за временно ползване,ще съм много благодарна.

Общи условия

Активация на акаунт