отчетна тема за образованието

  • 2 442
  • 39
  •   1
Отговори
  • 1
  • 2
  • 3
  • Всички
  • Мнения: 1 470
     Тази тема е резултат от дискусията,по време на"Празника на многодетните родители",за това моля просто за подкрепа,а не за нападки и мнения!Обсъждана е дълго както във форума,така и със специалисти в областта,и са се оформили няколко основни точки,които ще залегнат във искания към министерството и парламента.
   1.Да се приеме закон който ще позволи зачитането на алтернативните методи на обучение,като дистанционното,или възможностите родителите да преподават в домовете си,това би улеснило много многодетните семейства,семействата със инвалиди,тези които живеят отдалечено и много други.
   2.Опростяването на учебният материал,и съобразяването му с възможностите на средностатистическото дете,спрямо дадената възраст,съгласувано със психолози.С цел по лесно усвояване,и възприемане на материала,до толкова че детето да може само да се справя,и да не става зависимо от помощта на родителя,а в по горните класове и на платени преподаватели.
   3.Приемане на закон за цялостна програма на извън класното развитие на децата,субсидирана от държавата,или свързана с  организации,което да позволи лесен достъп на децата до спорта,изкуствата и други видове извънкласни изяви.Като тук трябва да се наблегне на възможността да се правят отстъпки според семейният статут на  семейства,самотни майки,разведени родители,инвалиди и пер.Има предложение да се раздават вал чери до определени суми,които да се използват от децата за тези цели.
   4.Приемане на закон за подбор на учебни програми в отделните училища,като трябва да се позволи на родителите да могат да участват в изборите на същите.Това с цел да се съобразят родителите с възможностите на децата си,както и със материалът свързан със техният бит,култура и религия,а така и да се спрат  практики,при избора на учебници.
   5.Да се върнат в училищата медицинският персонал,както мед.сестра,така и зъболекаря,и поне два пъти в седмицата да има психолог,или педагог.

# 1
  • Мнения: 6 323
Идеите са хубави. С каквото мога бих помогнала - най-вече за популяризиране на една бъдеща кампания в тази насока.
Добре е да се говори и с други неправителствени организации, от които да се поиска подкрепа.

Ако това са официални искания, бих направила съвсем добронамерена забележка - има нужда от корекция на множество грешки, тъй като в този вид може да не се приеме сериозно, особено частта "възможностите родителите да преподават в домовете си". Аз лично определено не бих повярвала, че може някой да преподава и да обучава детето си добре, при положение, че допуска такива грешки. Критиката ми е съвсем добронамерена!
Предполагам, че грешките са допуснати от бързане и че ще бъдат отстранени при оформянето на конкретните официални искания и писма до институциите.

Последна редакция: пт, 27 апр 2007, 19:09 от Mamma

# 2
  • София
  • Мнения: 1 075
     Тази тема е резултат от дискусията,по време на"Празника на многодетните родители",за това моля просто за подкрепа,а не за нападки и мнения!Обсъждана е дълго както във форума,така и със специалисти в областта,и са се оформили няколко основни точки,които ще залегнат във искания към министерството и парламента.
   1.Да се приеме закон който ще позволи зачитането на алтернативните методи на обучение,като дистанционното,или възможностите родителите да преподават в домовете си,това би улеснило много многодетните семейства,семействата със инвалиди,тези които живеят отдалечено и много други.


Хубава идея, но абсурдна. Така родителят трябва да стане енциклопедист: да разбира от всичко, да знае езици, да е спортист, музикант, изкуствовед, математик, химик, физик, географ... каквото се сетиш.


   2.Опростяването на учебният материал,и съобразяването му с възможностите на средностатистическото дете,спрямо дадената възраст,съгласувано със психолози.С цел по лесно усвояване,и възприемане на материала,до толкова че детето да може само да се справя,и да не става зависимо от помощта на родителя,а в по горните класове и на платени преподаватели.

Това са най-големите глупости, които съм чела някога. Хайде направо да сведем образованието до смятане до сто и четене на азбуката! И кого ще вземем за отправна точка - циганчето с неграмотните родители, сакън да не се научат на нещо децата ни. Мисля, че точно тази точка е измислена от болен мозък.


   3.Приемане на закон за цялостна програма на извън класното развитие на децата, субсидирана от държавата,или свързана с  организации,което да позволи лесен достъп на децата до спорта,изкуствата и други видове извънкласни изяви.Като тук трябва да се наблегне на възможността да се правят отстъпки според семейният статут на  семейства,самотни майки,разведени родители,инвалиди и пер.Има предложение да се раздават вал чери (?) до определени суми,които да се използват от децата за тези цели.

Странна представа за ситуацията в държавата. Няма пари и ресурс за развитие дори на съществуващото. Прекрасна идея за извънкласна заетост, но пък и държавата да ти я плаща, а ти да си нямаш никакви грижи и ангажименти с детето? А ако нарпавят задължителна заетост в свободното време, както се гласят в момента, веднага ще скочите, че е задължително!
И се пише "ваучери".

   4.Приемане на закон за подбор на учебни програми в отделните училища,като трябва да се позволи на родителите да могат да участват в изборите на същите.Това с цел да се съобразят родителите с възможностите на децата си,както и със материалът свързан със техният бит,култура и религия,а така и да се спрат  практики,при избора на учебници.

Вие искате частен учител за всяко дете, при това безплатен!

   5.Да се върнат в училищата медицинският персонал,както мед.сестра,така и зъболекаря,и поне два пъти в седмицата да има психолог,или педагог.

Психолог или педагог? И с каква цел? Да подлага на психоанализа детето 2 пъти седмично ли, че не разбрах. Защото в момента навсякъде има щатни психолози целодневно и предпочитам така, отколкото само 2 пъти седмично.

Изобщо не мога да схвана какви хора са дискутирали, с какви очаквания и изобщо да вярвам ли на очите си!
Уж хубави идеи - извънкласна заетост, повече родителски контрол (поне предполагам, че това се има предвид), медицински персонал (само между другото - медицински сестри има и сега).
Обаче! Тези, които сте писали въпросния "документ", очевидно нямате представа как стоят нещата дори и в момента, нито имате представа какво всъщност искате. Аз съм против да си уча сама детето на всичко и съм против и друг да може да го прави, особено пък и тапия да се издава на такова дете за завършено образование например.
Иначе до сега не беше задължително ходенето на училище - учете си децата вкъщи, никой не ви пречи, никой все още не ви кара, макар от догодина деветгодишното образование става задължително за всички. Но не искайте някой да признае вашето дете за образовано, защото то няма да е такова, освен ако не покрие държавните стандарти чрез изпити като частен ученик към някое училище.
И какъв е смисълът? Така ще лишите децата си от възможността да общуват със свои връстници. Децата са си ваши - правете си ги каквито щете, но да предлагате такъв абсурд на обществена дискусия, изумително!
Пък даже и да не сме коментирали, хехе! И със "специалисти" било обсъждано. Да бе!
А за правописа и грамотността на изказа на писалия въпросното нещо изобщо няма да се изказвам.

# 3
  • Мнения: 143
Наистина ли смятате, че учебния материал трябва да се опрости???? Да не би да е много сложен???? Кое е средностатистическото дете??
Имате ли изобщо деца в училищна възраст и наблюдения над материала? Защото аз имам и  смятам, че едно средностатистическо дете може да се подготви съвсем само и да му остане свободно време за спорт примерно.

И това родителите да избират програмата и учебниците е толкова несериозно, че просто нямам думи. Какви са те - една група хора с най-различно ниво, образование и интереси, че да постигнат съгласие върху подобно нещо???

# 4
  • Мнения: 3 479
Доколкото разбирам става дума да се позволи на тези родители, които желаят да обучават детето си в къщи по утвърдени от МОН учебници и след това да се явяват на изпит за преминаване в следващ клас. Това не е непозната практика по света, така че не разбрах точно на какво се чудите. Въпросът е дали ще се съберат достатъчно поддръжници на тази идея, за да успеят да я прокарат newsm78
Аз лично не бих обучавала децата с в къщи. Обаче ги разбирам тези родители, които не искат да пускат децата си в редовото училище, а нямат възможност за избор поради финансови или други причини. Има учители, които са напълно в състояние да де мотивират децата да учат и да искат да се развиват Sad Понякога ми иде да ревна с глас. Аз полагам неистови усилия да мотивирам моят син да учи, а в училище учителите вдигат рамене: ами той си е такъв, не му пука за учението. Пубер, какво да го правя?! Да, ама не! Пука му, обаче не дава вид, за да не разбере някой, че е слаб и има нужда от помощ и внимание! А като си е научил урока по история, учителката го забива с изречението, че го е научил наизуст. И той започва пак отгоре-отгоре, за да не е наизуст и съответно следват ниски оценки. Не може ли тази учителка да му каже: Браво Пепи, научил си урока много добре, следващият път се постарай да включиш повече свои думи и да го разкажеш така както ти си го разбрал, а да не е съвсем точно по учебника. Толкова ли е сложно да насърчиш един ученик, който се вижда, че се е постарал, макар и по неправилния начин. А пък аз в къщи се пеня и мотивирам до припадък!
И никой да не ми обяснява, че за всичко се искат кой знае колко пари. Иска се желание да се направи нещо, пък пари ще се намерят. На много места по света е чест да играеш в училищния отбор по футбол, волейбол или баскетбол. Сега в колко училища у нас има такива? Колко от вас са чували за градски, регионални или национални състезания по спортове за ученици? База има всяко училище. Почти всеки учител по физическо, има и треньорска тапия по някой спорт. Значи трябва само да има желание, за да се запалят децата, а не да бъдат оставени просто да ритат топка в часа по физическо. Колко пари трябват за едни екипи и топки за един училищен отбор? Не са хиляди. Доста родители биха отделили малка сума, за да може детето им да спортува в училище, вместо да го разхождат по градския транспорт до клубовете из цяла София. Обаче да спортува сериозно, овладявайки майсторството на даден спорт, а не просто да се шляе. Ако има всяка година училищни състезания и отборът на училището се изявява успешно, знаете ли колко деца ще искат да играят там и ще се стараят да заслужат честта да бъдат част от нещо хубаво и голямо? Освен това участието в отбора ще бъде свързано с покриването на някакви изисквания за успех и ето ти заинтересованост у децата.
Но колко е по-лесно да се каже: Не може или Няма пари. Тогава въпросът приключва и никой нищо не прави. По-лесно е нищо да не се прави, отколкото да се направи.

Извинете, обаче по въпроса за образованието не мога да пиша кратко. Много неща ме вълнуват. И вярвам, че е възможна промяна, обаче трябва повече родители и учители да се впрегнат в тази кауза и да бъдат единомишленици, а не противници прехвърляйки си топката един на друг без да си дават сметка, че така провалят бъдещето на децата, които зависят от тях.

# 5
  • Мнения: 7 821
Бих подкрепила инициатива за допълнителните извънкласни занимания в училище. Едно време имаше и отбори и кръжоци и уроци по пиано и т.н.
Подкрепям и лекарите, както и зъболекарите да се върнат по училищата.
Осъзнавам, обаче че двете инициативи ще искат доста средства, от друга страна децата най-накрая трябва да се превърнат в приоритет за държавата ни.
Колкото до другите искания ... аз лично не бих си обучавала децата в къщи, нито сама, нито с учители. Вярно е че не ми пречи да подкрепя идеята ... но ми звучи екстравагантно и не съм сигурна дали ще го направя.
А за учебните програми и тяхното опростяване съм направо против! Съжалявам, но това че някой не се справя не значи, че всички трябва да учат по-малко!
Друг е въпроса, че напоследък учебниците са написани лошо, материала е поднесен неразбираемо и доста от учителите са си, меко казано, сбъркали професията. Но не виждам как тези проблеми могат да се решат с подписки.

# 6
  • Мнения: 3 323
Колкото до другите искания ... аз лично не бих си обучавала децата в къщи, нито сама, нито с учители. Вярно е че не ми пречи да подкрепя идеята ... но ми звучи екстравагантно и не съм сигурна дали ще го направя.
Идеята е - родителите, които поради изброените по-горе причини, не могат да дадат децата си в училище, да им осигурят обучение в къщи. Естествено, децата ще полагат изпити за съответното ниво (клас), пред квалифицирани учители...

А за учебните програми и тяхното опростяване съм направо против! Съжалявам, но това че някой не се справя не значи, че всички трябва да учат по-малко!
Друг е въпроса, че напоследък учебниците са написани лошо, материала е поднесен неразбираемо и доста от учителите са си, меко казано, сбъркали професията. Но не виждам как тези проблеми могат да се решат с подписки.


Това според мен, е един въпрос. Не - децата да учат по-малко, а материала да бъде представен в по достъпна форма!

# 7
  • Мнения: 24 467
Лично аз и по мое време и сега, когато самата аз съм мама на ученик не считам, че учебният материал е сложен. Не влизам в хора на многобройните родители, който пее "да упростим материала..", тъй като не намирам необходимост от това. Сина ми е средностатистическо дете и се справя добре, дори не се налага аз да му помагам. Чете си уроците сами, задачите си решава сам, аз само проверявам.
Има родители, които дори в средната степен на обучение залягат с децата си, което намирам за смешно, непрактично и излишно.
Също така съм против на родителите да се предоставя възможността да провеждат обучение. Това е невъзможно. вероятно е можело да става в зората на развитие на науките, но сега това е също недобро предложение. Възпитанието е едно, а образованието- нещо друго. Освен това и сега за деца, страдащи от заболявания, напр., е предвидено специално обучение "в къщи", но проведено от специалсити- учители по определени предмети. "Пускането" на здраво дете в "редовно училище" е необходимо не само за изучаване на определените предмети, но и за придобиване основни навици за общуване в определена учебна среда- с ученици, учители, по- малки и по- големи деца.
В училищата са налице психолози, при нас имаме постоянно назначена мед. сестра и стоматолози /два брой/. Всеки си избира училището. Има малки училища, дори със смесено обучение в една паралелка. При тях учителите са пътуващи, какво остава за лекари и друг допълнителен персонал? Не, че е лошо, но на този етап не виждам как ще се осъществи на практика.

# 8
  • Мнения: 3 479
На тези, които смятат, че материалът не трябва да се опростява бих казала, че много учители, с които съм говорила смятат, че учебниците са написани ужасно лошо и неразбираемо.
Ето едно мнение на учителка по математика, с която говорих скоро:
Първо, сега учебниците се пишат от университетски преподаватели, които не са стъпвали в училище и не са преподавали на ученици. Преподаването в университет и в училище са две различни неща и си има специфики и учебниците трябва да са съобразени с това. Как човек, който не е преподавал на малки ученици, може да напише адекватен за възрастта им учебник newsm78 Преди години не е било така. Учебниците са писани от учители. Аз самата си спомням, че се подготвях сама за кандидатстудентските изпити, с минимална помощ от учителката ми от гимназията.
Второ, материалът по математика силно е преместен отгорните класове към долните и учениците от 9 и 10 клас учат вече елементи от висшата математика. Кому е нужно това? Висша математика има нужда да учат хората, които ще се подготвят за инженерни професии, а това не става в гимназиите, нали?
Моля ви, тези които сте написали, че децата ви се справят абсолютно сами напишете в кой клас са децата ви!
Освен това нека се включат и майки на ученици, които сега са в шести клас или са минали този клас. Моля ви, кажете как се справят децата ви (или са се справяли в 6 клас). Питам, защото имам особено мнение за учебниците и материала в този клас и искам да го сверя с други мнения.

# 9
  • Мнения: 24 467
Моето дете е в първи клас и наистина не ми се налага да уча с него. Дори се яви на състезание по математика и сме на първо място в училището. Казвам не за друго, а с цел да подкрепя по този начин тезата, че материалът не е труден и не се изисква непременно родителят да сяда и да държи ръката на хлапето.
Имам близка с две деца- в шести и в дванадесети клас. Трябва да кажа, че повечето от учебниците на каката са изцяло като моите от преди 15 години. Имам и племенница в седми клас, която също никога не е сядала да работи с родителите си, нито е давала пари за допълнителни уроци и се справя с материала с лекота, излиза всеки ден навън, времето й стига.
Аз самата преди 15 години в Х клас имах на контролни и класни работи задачи от кандидат студентски изпити по математика. Дори учителката ни диктуваше през коя година се е паднала задачата и в кое ВУЗ /пак казвам- в Х, а не в ХІ клас/.
Значи на този етап мисля, че трябва да разграничим нещата, за да не спорим излишно: едно е обема и вида на изучаваната материя, друго е източникът, от който се учи тя. Аз пиша по- скоро за това, че материала, който се изучава не е сложен за децата. Нарочно не обсъждам учебниците, като начин на обективиране на материята, поради ред причини. Първо- издателствата са различни. Второ- всеки учител решава конкретно до къде може да разчита на учебника и докъда- на собственото си преподаване.  При нас по математика, напр., учителката определено не харесва учебниците на "Слово" и сама дава задачи на децата. Аз лично съм купила сборници със задачи и давам на сина всеки ден да си решава самостоятелно по две странички. Пак казвам- не му ги решавам аз, не се занимавам с друго, освен да проверя и да разгледаме грешките, ако има такива. По БЕЛ му давам отскоро тема за писане и след това проверявам, като подчертавам и обяснявам грешките. Това намирам за достатъчно за един първокласник. За горните степени е нужно още по- малка намеса.

# 10
  • Мнения: 3 479
Да, в първи клас материалът не е труден. Освен това много от нещата са усвоени и предадени в предучилищният клас. Децата имат възможност плавно да навлязат в новата материя, която не е чак толкова много. Наскоро видях тетрадката на едно момиченце от предучилищна група. Тя си беше съвсем като на първокласник - чертички, ченгелчета, цифри, смятане като в първи клас. Само дето нямаше думи и текстове.
До пети клас синът ми също почти нямаше проблеми с подготовката. В шести клас обаче по мое наблюдение има рязка промяна, която доста затруднява децата.

В нашата гимназия също сме решавали в клас задачи от кандидатстудентски изпити, обаче те никога не са били от висшата математика, а задачи от изучавания материал с много висока трудност. Има разлика според мен, или се бъркам?

# 11
  • Мнения: 24 467
Промяната не е ли свързана по- скоро с това, че на тази възраст децата започват да имат и други интереси и по- малко залягат над учебния материал?
Само предлагам друго решение на задачката.

# 12
  • Мнения: 2 567
Материалът е наистина труден. От децата се иска още в малките класове да учат неща, които ние в по горни сме учили.
В първи клас е все още лесно, защото както Галче казва децата все още не се сблъскват с нищо кой знае какво ново. Във втори клас сама ще видиш рязката промяна. Толкова много нов материал се изисква да се научи, че е нещо ужасно. Особено по развитието на речта. Децата все още не са се научили да четат гладко, а ги карат да, учат страшно много нови неща. Не просто да направят преразказ на едно разказче. Искат да се правят преразкази на различни неща, да се правят разкази по картинки и различни видове съчинения. Ами, че те докато разберат как се прави преразказ и хоп следващия урок ги учат как се разказва, следващият пък как се съчинява. Ами за дете във втори клас това си е бая информация.
И граматиката е много и по математика е същото.

В трети клас става по-леко от към обема нов материал. Чудя се на кого е нужно във втори клас толкова нещо да се учи, а в трети значително по-малко. Да бяха го разпределили в двата класа, а не да правят децата на луди.
И самият материал по някой предмети не е добре написан. Как по Човекът и природата може да е лесно и увлекателно, а по Човекът и обществото да е отврат. Да не говорим, че учебниците са пълни с грешки. Грешни задачи, един път дадена една дата за едно събитие, по късно споменават друга за същото нещо.

Определено има нужда от някаква промяна.

# 13
  • Мнения: 3 479
Промяната не е ли свързана по- скоро с това, че на тази възраст децата започват да имат и други интереси и по- малко залягат над учебния материал?
Само предлагам друго решение на задачката.


Да, възрастта наистина е трудна. А двете неща правят чудна комбинация ooooh! Обаче като пример ще ти дам отличника на нашия клас, който е син и на наше приятелско семейство. Той първият срок честичко търсеше помощта на майка си за задачите по математика и други домашни, докато се ориентира в материала. Другите пък, които не са толкова съвестни или нямат навика да търсят родителите си за помощ затъват бавно и полека и ако някой не прояви инициатива да им обърне внимание, закъсват яко.
Я, ето една интересна тема по разисквания въпрос http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=189215.0

# 14
  • Мнения: 2 567
Галче, моят племенник е шести клас. Не мога да ти дам много информация, защото живеем в различни градове и рядко се виждаме, но от това, което чувам нещата не са добре. Той едно на ръка, че вече влиза в трудна възраст и никак не му се учи, но и явно материала е доста труден, защото майка ми, която се занимава с него, снощи ми каза, че не може тя самата да разбере някои от задачите му.
Понеже няма кой редовно да се занимава с него той затъва ли затъва, вече цяла година. Като дойде краят на срока майка ми го подхваща, но работата никак не върви.

# 15
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Червената Шапчица, молиш само за подкрепа, но не желаеш мнения. Защо? newsm78
Аз бих ви подкрепила, но имам някои забележки, но щом пък не желаеш мнения....

# 16
  • Мнения: 1 470
    Здравейте!!!
   
Червената Шапчица, молиш само за подкрепа, но не желаеш мнения. Защо? newsm78
Аз бих ви подкрепила, но имам някои забележки, но щом пък не желаеш мнения....
     Знаеш колко пъти съм пускала на подобни теми,и обикновенно се превръщат в престрелки между учители и родители,между нахакани майки,и такива които се опитват да видят отвъд нещата,и прочие и прочие...От теб съвети бих приела всякакви!Но освен това,тази тема наистина не бе само моя,а е съвкупност от всички проведени разговори от мен до сега,с различни хора.И е като отзвук от празника,който направихме  за многодетните семейства.Там поех ангажимента да покажа и позицията на хората с които говорих тогава.Иначе и аз не съм съгласна с дистанционното обучение...
    Поздрави,за всички които ги вълнуват тези неща!!!
    Всъщност за Лиляна-Аз съм ttotov.

# 17
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
   1.Да се приеме закон който ще позволи зачитането на алтернативните методи на обучение,като дистанционното,или възможностите родителите да преподават в домовете си,това би улеснило много многодетните семейства,семействата със инвалиди,тези които живеят отдалечено и много други. - дистанционно обучение - да, но родителите не са педагози и не могат да предадат всичко необходимо на един ученик.
   2.Опростяването на учебният материал,и съобразяването му с възможностите на средностатистическото дете,спрямо дадената възраст,съгласувано със психолози.С цел по лесно усвояване,и възприемане на материала,до толкова че детето да може само да се справя,и да не става зависимо от помощта на родителя,а в по горните класове и на платени преподаватели. - тук само бих добавила съгласувано и с учители, все пак.
  3.Приемане на закон за цялостна програма на извън класното развитие на децата,субсидирана от държавата,или свързана с  организации,което да позволи лесен достъп на децата до спорта,изкуствата и други видове извънкласни изяви.Като тук трябва да се наблегне на възможността да се правят отстъпки според семейният статут на  семейства,самотни майки,разведени родители,инвалиди и пер.Има предложение да се раздават вал чери до определени суми,които да се използват от децата за тези цели. - в момента се разработват много проекти в тази връзка и съвсем скоро ще има резултати. Така че по този въпрос се работи вече.
   4.Приемане на закон за подбор на учебни програми в отделните училища,като трябва да се позволи на родителите да могат да участват в изборите на същите.Това с цел да се съобразят родителите с възможностите на децата си,както и със материалът свързан със техният бит,култура и религия,а така и да се спрат  практики,при избора на учебници. мисля, че учителят най-добре познава възможностите на учениците си и все пак, би трябвало всички да учат поне до 5 клас едно и също, който не може да се справи - има индивидуални преподаватели, които помагат.
   5.Да се върнат в училищата медицинският персонал,както мед.сестра,така и зъболекаря,и поне два пъти в седмицата да има психолог,или педагог. - в нашето училище само зъболекар нямаме, психолози са педагогическите съветници.

Накрая бих добавила строги санкции и контрол по налагането им, при нарушаване на вътрешния ред, ако искаме всичко това да работи добре.

# 18
  • София
  • Мнения: 8 348
само едно вмъкване, което е малко доста офф
нямам нищо против санкциите за дисциплина и отсъствия насочени към децата, но само ако се въведат такива и спрямо учителите. Защото по-болни от тях няма. Голяма част от учителите на сина ми отсъстват поне веднъж месечно за няколко дни. За сравнение - аз тази година съм боледувала вкъщи 2 дни, а също работя с хора.

# 19
Според мен материала е труден, недостъпен и скучен. Защо в Англия например не знаят къде е България?Защото учат география само на страната си.Защо в Германия учат дробите едва в 9 клас, а нашите деца трябва да ги знаят още в 5 клас?Сигурно в магазина ще си купят 1/15 кашкавал...Учат излишни неща и това е истината.Учебниците са дебели, за да струват повече.Когато аз бях ученичка, след всеки урок имахме упражнения, за да затвърдим материала.Сега няма време за това.Учебниците са огромни и трябва да се преподаде целия материал за 1 учебна.година.Не са виновни учителите за това.Понякога ги разбирам.Колкото и да искат да упражняват децата не става, защото трябва после да препускат и да вземат не взетите уроци по 2 наведнъж.Според мен ако ще се учи география на света тя трябва да се учи в специализирани училища, ако ще се учи висша математика - в математическите гимназии и т.н.

# 20
  • Мнения: X
Видях,че Галче е дала линк към моята тема.Но аз ще копирам един от уроците, който съм преписала от учебника "човекът и обществото" за трети клас.

Първият основен закон-Конституцията на Княжество България,бил приет в старата столица Търново.Начело на държавата стоял княз.Той разделял властта с Народното събрание,правителството и съда.На всички геаждани Конституцията давала равни права:да изповядват вярата си,да изказват без страх мнението си,да се сдружават,да избират народни представители.Никой не можел да бъде осъден без решението на съда.Всички били длъжни да плащат данъци,а родителите-да пращат децата си на у-ще.
На 6 септември 1885г.Южна България се съединила с Княжеството.На 22 септември 1908г.то било обявено за независима държава-Царство.
През 1939-1945 г.по време на най-страшната война през 20.век в света България спасила от смърт своите евреи-преследвани и убивани в много страни.
След допитване до гражданите през 1946г.Б-я е обявена за република.Повече от четири десетилетия редица човешки права са нарушени,но в края на 20 век те са възтановени.Конституцията от 1991г.обяви основните права-мир,свобода,равенство,търпимост-за водещи в обществото.Зачитането на правата на хората осигурява развитието на всеки човек в обществото.
Търновската конституция,приета през 1879г.,осигурявала широки и равни права на гражданите.Свобода,равенство и търпимостта са основа на живота в обществото днес.

Ами да ви кажа честно,много зор видях с него!Как ли не се чудих да му го направя по-разбираем,но не можах.Незнам,може би моето дете да е тъпо,но по темата за третоклсниците,съдя,че и на други деца им е сложно.Много дати,много хронология,много думи трудни за помнене ooooh!


# 21
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
само едно вмъкване, което е малко доста офф
нямам нищо против санкциите за дисциплина и отсъствия насочени към децата, но само ако се въведат такива и спрямо учителите. Защото по-болни от тях няма. Голяма част от учителите на сина ми отсъстват поне веднъж месечно за няколко дни. За сравнение - аз тази година съм боледувала вкъщи 2 дни, а също работя с хора.
А, те санкциите дават по-добри резултати, ако са наложени на родителите.
За болните учители - всеки директор е длъжен да осигури заместник на отсъстващ учител.
В нашето училище учениците почти не карат свободни часове, най-много да се падне последен час и да няма в момента свободен учител да ги поеме.

# 22
  • Мнения: 370
Evana, и аз имах едно любимо изречение от учебника по биология за 6 клас - съжалявам, че не мога да цитирам - но в него общо взето познати ми бяха само съюзите и частиците! Всички други думи бяха термини, които ги нямаше назад в учебника!
Специално от учебниците за 6 клас (от издателствата, по които учеше синът ми - за другите не знам) няма нито един добре написан. Той обаче имаше някаква система и се пребори с училищната система и завърши с пълно 6. От 7 клас май историята най-сетне не е толкова зле, колкото предните години. Но физиката - не е добра. Бълг. и литературата са си в един стил от предните години. (Не го одобрявам) По математика - от курса ни накараха да купим май всички учебници. Тези на Архимед ми допадат. По другите предмети май не съм ги гледала много.
Сегашните 5-класници са вече по новата система, но както дочувам май и тя е от и за професори.

# 23
  • Мнения: 7 821
Е това, че някъде децата не учат нищо, не значи, че и тук трябва да е така! Изобщо дайте да ги направим като американците ... в Латинска Америка се говори на латински - дори според президента им. Точно пък Географията не разбирам с какво ще затрудни някого  newsm78.
Проблем с обикновените дроби имат много хора, още когато аз бях ученичка голяма част от съучениците ми не ги разбираха. Свекър ми е преподавател по висша математика и с него сме говорили на тази тема, според него проблема е, че не се отделя достатъчно време за да ги разберат децата. Но и признава, че дори значителна част от студентите имат проблеми с тях.
Съжалявам, но аз не виждам с какво въпросният урок е толкова сложен  newsm78. Дати се учат по един единствен начин - на изуст. Колкото до сложните думи - не намирам много такива които да не знае 5 годишния ми син. Не искам да бъда груба, но не знам как по-просто може да бъде написан този урок. Или може би изобщо не трябва да се преподава?!? Кога да започнат да изучават История, в гимназията ли?

# 24
  • Мнения: 24 467
В този ред на мисли, Ellypr, няма да забравя, когато преди десетина години за първи път тръгна бума с подаването на имотните данъчни декларации. Аз, като юрисконсулт в едно предприятие си отписах. Та там, повечето знаят, че има таблица с размера на идеалните части съсобственост за всеки от съсобствениците. Пишех ги не с проценти, а именно с обикновени дроби, при които си попълвах както се получават различни знаменатели. Сборът им правеше единица винаги, разбира, се, само дето не ми е работа да правя попълването като решаване на задача за ученици от началната степен.
Първите хора ги бяха върнали от данъчното, защото точно тази таблица не била попълнена както трябва. Ядосах се, грабнах декларациите и отидох сама. Срещнах се с един чичко на средна възраст и го попитах какво толкова не му харесва. Направих една сметка пред него и той като помига на парцали каза, че не можел да смята "тея числа, дето под чертичката пишело различни цифрички" и не можел да провери. Пък чичкото работеше в догавашното данъчно. После, явно не беше мастит самовлюбен манияк, ми каза, че неговият "компютър" вече не работел добре и ме помоли чистосърдечно да пиша съсобствеността в проценти, че до 100 му било по- лесно да смята.
Твърдо не желая да да се опростява учебният материал. В крайна сметка не следва и не е реално всички да са отличници. Като чувам покрай мен всички деца са отличници /по думите на мамите и бабите им/, тогава защо повече в купом викат срещу сложността на преподаваната в училище материя?
Ако учебниците са зле написани, това е друга тема, но да се свеждат нещата до елементарна информация от типа на уроци за по десетина реда с обяснения на лаически език не приемам. Все пак става въпрос за обучение по системна метода, а не за назнайване на разни нещица. Предпочитам синовете ми да познават добре географията на света, да разбират от структура и същност на държавата /защото за мен на тяхната възраст беше трудно да разбера какво е НС, президент, правителство, понеже не сме го учили изобщо, а за общата култура на човека това е необходимо/, хората следва да имат основни понятия от право и икономика, а дроби да се учат в девети клас просто не го разбирам.

Последна редакция: сб, 12 май 2007, 09:39 от Judy

# 25
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Преподавам математика в пети клас. Процентите приеха и научиха по-лесно от обикновените дроби. Обяснявам си го с това, че навсякъде се смята в проценти и на децата им е по-понятно, когато им давам задачи реално свързани с живота им, отколкото да им кажа, че някаква стока примерно, е оскъпена с 1/4, вместо с 25%.

# 26
  • Гърция
  • Мнения: 2 348
Още нямам деца в училищна възраст и не съм в България , но бих искала да споделя с вас какво и кога се учи в Гърция, по повод желанието на някои майки да се опрости материала.
В началното у-ще- гръцки език (граматика, преразкази, разкази, учат наизуст стихчета и т.н.), математика, история, география ( в последния клас на основното образование, наш 6 клас, учат световна география), физико-химия, религия, западен език ( английския до 6клас е на ниво Лоуер) , рисуване, спорт, музика.
В основното у-ще- всички тези предмети ( физика и химия се разделят на отделни предмети)+ биология, антропология (за една година), икономика на дома, философия, психология.
В гимназията- всичко тези предмети, като математиката се разделя на алгебра и геометрия ( пояснявам, че в гимназията учат ЛАГ- първата висша математика), политическа икономия, старогръцки.
Това са предметите, които се изучават в средно-образователното гръцко училище.
Колкото, до някои мнения, които прочетох по-нагоре, да се изучават опростено някои предмети, както в Америка или Англия, нека да не забравяме, че те са с различна образователна система. Учат по-малко в училище, но преди университета имат колеж. Как ще се справят децата учили дроби в 9 клас на 16години, в университета на 19години newsm78.

# 27
  • Мнения: 24 467
Така е, Лили, затова и моят чичко ме помоли да му пиша проценти, а не обикновени дроби, но е смешно, поне за мен, един възрастен човек да не може да се справи с това.
Моят син има определено подчертан афинитет именно към математиката, сега в момента се готвим за втори клас и учим таблицата за умножение. Няма да преувелича ако кажа, че решава спокойно задачите от сборника, който му купих за втори клас, дори задачите със скоби и умножение. Интересно му е и за мен направо е грехота ако някога се наложи на сила да снижаваме нивото, поради упростяване на учебния материал. Не е гений, в никакъв случай, пак казвам, той е едно средно статистическо дете с интереси в една област и по- слабо изразени такива в други и това е нормално. Ненормално е детето да бъде енциклопедист и пълен отличник, особено в по- големите класове. Това е нереално. Не ми се ще да карам децата си да учат по всичко за "шест", но искам и по дисциплините, по които не са толкова добри и не им е толкова интересно също да придобият основни и стабилни познания, независимо от оценката, а не да не знаят езика, който се говори в Латинска Америка, съгласно примера, даден вече.

# 28
  • Мнения: X

Съжалявам, но аз не виждам с какво въпросният урок е толкова сложен  newsm78. Дати се учат по един единствен начин - на изуст. Колкото до сложните думи - не намирам много такива които да не знае 5 годишния ми син. Не искам да бъда груба, но не знам как по-просто може да бъде написан този урок. Или може би изобщо не трябва да се преподава?!? Кога да започнат да изучават История, в гимназията ли?


Oх,извинявам се! Embarassed
Забравих,че нечии деца в този форум могат да четат на 2 год.,а на 5 вече знаят що е конституция и тем подобни "елементарни" думички.
Излизам посрамена от тази тема. Embarassed

# 29
  • Мнения: 7 821
Evana, по никакъв начин не съм искала да те обидя, ако съм го направила, извинявам се!
Прави ми впечатление, обаче, че напоследък доста родители смятат, че ако детето им не се справя с нещо то задължително проблема е в учителя, учебника или образователната система. Когато аз имах проблеми в училище родителите ми винаги смятаха, че не съм се потрудила достатъчно или че просто даден предмет не ми се отдава. И праз ум не им е минавало да хулят някой друг. Така правеха и родителите на съучениците ми. А напоследък все по-често разговаряйки с приятели и познати и четейки теми тук, виждам че все някой друг е виновен, но никога децата  Peace .
Вярно е, че аз не съм се сблъсквала все още пряко със съвременната образователна система в България и много неща не знам как са. Може да сте прави, но щом подемате инициативи за промяна, които ако се осъществят ще засегнат моите деца, а не вашите (защото те вече едва ли ще са ученици) мисля, имам право да изкажа мнение.

# 30
  • Мнения: 2 567
Ами аз примерно не смятам, че материала е много труден, но смятам, че учебниците не са написани като хората.
В някой класове са наблъскани сума ти работи за учене, а в други се повтарят ли, повтарят старите неща. Може да се поразпределят по-добре нещата. Не е нужно в един клас на децата ученето да им излиза през носа, в другия да се чудят какво да правят и да се отегчават от повтарянето на вече учени неща.

Ей го, сега гледам за 4 клас теста по Човекът и обществото. Ами, че моята може още сега да се справи с него. Явно са си учили пак едни и същи си неща. А сега ги скъсаха от учене на дати и нови и нови термини. А им беше за първа година такъв разказен предмет.
Да бяха разпределили този материал да се учи в двата класа, като все едно и също ще се учи.

Също съм недоволна от грешките, с които са пълни учебниците. И по математика и по ЧО. Не може веднъж да казват, че едно събитие се е случило един кога си и детето да го запомни така, а  в теста на края на раздела да е визирана друга дата.

Иначе нямам против да се учи и не бих търсила вина в никого, ако детето ми не се справя, но като виждам тези недомислици няма как да не ги отбележа.

Със сигурност има начин да се направи ученето на децата ни по лесно и по увлекателно без да се отмахва от материала.
За мене пример на добре поднесен материал е учебника по Човекът и природата.
Пак има доста нова информация и терминология, но така представено, че до сега не съм чула едно дете от трети клас, което да не иска да има този предмет.

# 31
  • София и там където не се пуши
  • Мнения: 12 141
Не съм за улесняване на програмата, но съм за корегиране на учебниците.   Учебнеци, учебници а помагала три пъти повече. Ами само като ги погледне човек и се ошашква.
Аз съм майка на петокласник, учебника по човекът и природата е ужасен – вътре химия, физика, астрология, биология и т.н., ами учителя се чудя какъв специялист трябва да е. Освен това съм за да се печатат на вестникарска хартия за да са по-леки, ами изкривихме едно поколение с тежките чанти.

Медицински персонал има в нашето училище, но съм против зъболекар да има, защато това е решение на родителя за зъболекаря.

Извънкласните обучения ги има и двете училища на моите деца. Е отпаднаха танците в едното и още нещо, но има достатъчно спортни секции.

# 32
  • Мнения: 1 470

   Здравейте!!!Отново се хванахте за една дума и това е...Думата опростяване,не означава че искаме децата ни да останат прости...Напротив,имахме предвид по лесно усвоим материал,по лесно разбираем,начинът по който ще им бъде поднисен да е заинтригуващ,наистина да ги въвлече в дадената наука,и дори да развиват собствен стил и умения покрай това обучение.Защото това че вашите деца са завършили с пълна шестица,въобще нищо не означава.Някога имах учителка по история,която за назубрен урок,пишеше по милост тройка.Важни са в случаят не само датите,а и самите събития,поводите и причините довели до тях,за да можем сегашните и бъдещи поколения да се поучим от грешките на предците си.И както сами казвате за дробите,защо ли много хора не ги разбират?!И те са завършили някога училище,но нищо не им е останало в главите,защо ли?!Това ли искаме да се случи и на нашите деца?!Не е важно според мен каква оценка носят децата,важното е какво ще им остане за в бъдеще,каква ще е нагласата им към книгата и науката,и към живота въобще...
   За да не смятате че аз съм просто от хленчещите майки,ще ви кажа че моите юначета са пълни отличници,и се справят перфектно и с математиката,Калоян решаваше тези задачи които сега се решават още в предучилищната,и са издържали всички тестове на които са били подлагани с много високи резултати...И аз някога бях най-0силна по математика,и български език-изключвам правописа-пишех темите на целият си клас,и им решавах задачите,никога по нищо не съм оставала на поправки,макар и да не съмв била отличничка,така че НЕ ИЗБИВАМ КОМПЛЕКСИ.Просто гледам реално на нещата.

# 33
  • София
  • Мнения: 8 348
Моето дете е в 6 клас и по изключение тази година се справя добре. Но..... От него се очаква назубряне на материала и преповтарянето му по време на изпитването. Възлагат им по природознание да правят някакви доклади за произволно избрана държава или, последно, животно. Това, което се очаква от тях е да свалят информация от Интернет и да си я прочетат. Няма нужда да я пресъздадат и да добавят още факти, намерени от другаде. Аз моя го карам да прави именно това, но не и учителката.

# 34
  • Мнения: 24 467
На тази възраст /в шести клас/ и аз в основното училище, заедно с всички мои съученици правехме реферати за определена държава. И тогава нямаше Интернет, а изготвянето на този реферат лично на мен ми достави огромно удоволствие- освен че намерих и съставих тескт копирах и поставях картинки, стана цяла папка, която си пазя и до днес. Не виждам какво лошо има в това. А сега е още по- лесно. Само че се чудя, защо при така поставени задачи родителите са тези, които се втурват да се ровичкат в Нета? Виждала съм толкова родители, които го правят, включително и за "деца" в 12-ти клас! Аз на 17 години вече бях студентка и не само, че не са ми подготвяли учебни материали, а съм се справяла и с редица други ангажименти сама.
Мисля, че самите родители усложняват нещата чрез прекомерните си претенции детето да е отличник по всичко и когато детето се натовари, което е нормално в такава ситуация, излиза виновна учебната програма, учителите също, съучениците, държавата и какво ли още не.
Просто е редно вече да узреем, че всеки човек си има насоченост и да се набляга на нея, като останалите учебни дисциплини също да се изучават, но на ниво средно, без да се очаква, че детето ще възприеме всичко за отличен.

# 35
  • София
  • Мнения: 8 348
Лошото е, че не искат от тях творчество и систематизиране на откритата информация. Просто разпечатваш нещо, после го прочиташ и готово.
Аз изобщо не държа детето ми да е отличник, но ако искам да учи в добро училище се налага, нали? Системата ни задължава. С предметите, които са му интересни не се влиза в разните училища.

# 36
  • София
  • Мнения: 4 867
Не мога да се сдържа:

 Защото това че вашите деца са завършили с пълна шестица,въобще нищо не означава.
.....
   За да не смятате че аз съм просто от хленчещите майки,ще ви кажа че моите юначета са пълни отличници,и се справят перфектно и с математиката,Калоян решаваше тези задачи които сега се решават още в предучилищната,и са издържали всички тестове на които са били подлагани с много високи резултати...И аз някога бях най-0силна по математика,и български език-изключвам правописа-пишех темите на целият си клас,и им решавах задачите,никога по нищо не съм оставала на поправки,макар и да не съмв била отличничка,така че НЕ ИЗБИВАМ КОМПЛЕКСИ.Просто гледам реално на нещата.

Против всяко опростяване на материала съм!
А идеята на обикновените дроби се обяснява още в часовете по музика. Нали не смятате този предмет за маловажен?

И ми става страшно като си мисля за домашно обучение в контекста на това, което пише в тази тема.

# 37
  • София
  • Мнения: 8 348
ще ме простите, ама съм ЗА опростяване. Защото ако искам детето ми да разбира всичко, което учи, а не само да го наизустява, трябва доста да обяснявам. И добрия успех на сина ми тази година, се дължи на факта, че отсъства много от училище и му преподаваме вкъщи.

# 38
  • Мнения: 24 467
Да, на децата следва да се даде възможност да се разгърнат. Това става обаче предимно в часовете по изкуствата- литература, изобразително изкуство и т.н. Също така в това отношение е много съществен подходът на конкретния учител. Напр. географията е към точните науки, но аз имам приятни спомени именно поради факта, че са ни поставяни подобни задачи и се ценеше творческото им решение.
Като отворихме дума за "системата" аз намирам за крайно погрешно при кандидатстване в дадено училище да се взема предвид общ успех /именно поради факта, че не е реално от човек да се иска да е отличник по всичко/ или някакъв общ и повърхностно изготвен тест. Системата ни следва може би от определен клас нагоре да е по- малко обща и повече специализирана.Смешно ми е напр. това, че по география в 11 клас дъщерята на моя приятелка оцветява карти /това ми прозвуча първо като виц/, няма смисъ също така да се предъвка една и съща материя по три пъти от началния до последния клас, само че на различно ниво. Така беше и по мое време. Така е и сега. Това е загуба на време, особено за учениците.
Нали вече имаме НАРЕДБА № 11 от 28.03.2005 г. за приемане на ученици в държавни и в общински училища, съгласно която учениците се приемат чрез проверка на възможностите им и/или по документи в училищата. Значи успехът, изкаран в съответния клас не е задължително да влияе при образуването на бала за кандидатстване. Много по- нормално би било да се обърне внимание на проверката на възможностите, която би била различна за различните видове училища.
Ето обаче нещо странно:
" Балът за класиране се образува за:
1. профил "Хуманитарен" - като сбор от: утроената оценка от теста по български език и литература; оценката от теста по математика; оценката по български език и литература от удостоверението за завършен седми клас и оценката по още един балообразуващ учебен предмет;
2. профили "Природоматематически" и "Технологичен" - като сбор от: оценката от теста по български език и литература; утроената оценка от теста по математика; оценката по математика от удостоверението за завършен седми клас и оценката по още един балообразуващ учебен предмет;
3. профил "Чуждоезиков" - като сбор от: удвоената оценка от теста по български език и литература; удвоената оценка от теста по математика; оценките по български език и литература и по математика от удостоверението за завършен седми клас;
4. профили "Изкуства" и "Спорт" и за определени специалности от професии, изискващи способности в областта на изобразителното изкуство, музиката или хореографията - като сбор от: оценката от теста по български език и литература; оценката от теста по математика; удвоената оценка от теста за проверка на способностите и оценките по два балообразуващи учебни предмета;
5. специалностите от професии - като сбор от: оценката от теста по български език и литература; утроената оценка от теста по математика и оценките по два балообразуващи учебни предмета.

Защо едно талантливо по изкуствата дете ще трябва да се старае толкова по математика и БЕЛ? За какво му е на един математик, който ще заляга пет години над математиката и информатиката оценка по БЕЛ?

# 39
  • Мнения: 7 263

А за учебните програми и тяхното опростяване съм направо против! Съжалявам, но това че някой не се справя не значи, че всички трябва да учат по-малко!

Друг е въпроса, че напоследък учебниците са написани лошо, материала е поднесен неразбираемо и доста от учителите са си, меко казано, сбъркали професията. Но не виждам как тези проблеми могат да се решат с подписки.

Просто няма смисъл да повтарям написаното от теб!
За жалост нещата седят точно така и също така за жалост жертва на нескопосаното ни образование стават децата. Родителите косвено - защото пък се налага да се запълват пропуските с частни уроци и школи, но лично аз за образование пари не жаля, по-скоро ще го пусна със стари дънки, отколкото с неразбран материал. Въпрос на приоритет!

Общи условия

Активация на акаунт