Трябва ли да се изучава религия в училище като СИП или ЗИП?

  • 15 937
  • 395
  •   1
Отговори
# 390
  • София
  • Мнения: 62 595
Уважаема RadostinaHZ
Съгласен съм - има много по-стари религии, има много повече религии.
Но е разумно да се учат главни идеи на главно 3те аврамитски религии - юдаизъм, християнство (главно православие) и ислям.
Аргументите за това мисля са очевидни.

Кое им е очевидното на аргументите и кой решава кое е по-разумно?
 Щом твърдиш, че ще е светски предмет, то той би трябвало да е по-близо до антропологията, археологията, историята и културологията. И да има равнопоставеност и исторически представяне на възникването и развитието на различните религиозни вярвания и практики. Това, което се предлага в концепцията на МОН не е нито едното от изброените.

# 391
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
.....
Вашето възражение "Изборът на вяра е дълбоко интимен акт и всеки трябва да има право на избор." е ОСНОВНА теза в концепцията на МОН - Вярата не се преподава, не се обсъжда, не се оценява. Тя е личностен избор на личността.
--
...
Моля тогава, какъв ще е критерият за покриване на минимум от знания по този предмет. Т.е. колко трябва да знае детето за три(3). Например във втори клас, че първи не дават да се повтаря.
Няма ли този предмет да е в противоречие с моето възпитание?
Вместо училището да дава, то ще отнема, защото аз вкъщи му обяснявам едно, а в училище друго и накрая аз ще изляза, че съм неграмотна и малоумна. Така ще се загуби доверието на детето или към мен или към институцията училище, и в двата случая не е добре.

# 392
  • Мнения: 3 146

Кое им е очевидното на аргументите и кой решава кое е по-разумно?
 Щом твърдиш, че ще е светски предмет, то той би трябвало да е по-близо до антропологията, археологията, историята и културологията. И да има равнопоставеност и исторически представяне на възникването и развитието на различните религиозни вярвания и практики. Това, което се предлага в концепцията на МОН не е нито едното от изброените.

Радостина, остави, той просто не иска да признае, че предмет "Религия" и светско образование просто са несъвместими като равноценни. Искам да зная кой богослов ще каже, че върховната ценност на човека е светската държава. Това противоречи на същината на религията, още повече на знанието за нея. Знанието за религията на първо място показва на хората, че тя е над и извън всяка светскост, над и извън всяка държавност, националност и т.н. Така че да не ми пробутват, че замаскиряния като "светски предмет Религия" (което само по себе си е оксиморон) на практика ще е нещо като образователна информативна занималня, защото всеки вярващ, и аз включително, няма да си пречупи езика и да каже, че ценностите в християнството са като в юдаизма и исляма и са най-вече общочовешки, а после християнски. Няма такъв филм!

Както и да го представят, това ще си е религиозно обучение де факто. Де юре ще е машина за пари. Ето това ще е. Защото който иска детето му да има религиозни, а не светски ценности, го води на Църква и на неделно училище или в Синагогата и т.н., а не му пробутва заместители на последните.

Тъкмо атеистите, освен това, тъй като са малцинство, са последните, които няма да дадат знания на децата си относно религията и няма да им ограничат прословутата възможност за избор, поне не в по-голяма степен от вярващите, дори в по-малка ще го индоктринират.

# 393
Уважаема Ellypr
Не мога да се съглася с търсенето на финансови мотиви.
1. Доколкото знам, авторите на Концепцията са получили за всичките 8 месеца труд по малко от 1 минимална работна заплата. Това може да е финансов мотив само за пенсионер с малка пенсия.
2. Вероятно "книгите за деца" ще бъдат написани от водещи български писатели и те ще получат това, което обичайно се полага за такъв труд. Да се коментира недобронамерено не е морално, според мен.
3. На учениците 1-4 клас ще преподават СЪЩИТЕ учители, които сега преподават. Богослови ще се включат, едва когато се премине към 5 и следващите класове.
4. Чалгата не може да бъде забранена. Просто е НЕПРОРОРЦИОНАЛНО високо слушана в България  - вижте пълните стадиони с ученици на концертите на Пайнер, чиито записи се въртят по тази телевизия. Не е престъпление да се слуша, но не в такива мащаби, защото това говори наистина за "чалгизация" сред младите.

# 394
Уважаема Lilqna
Оценяването със сигурност ще е стандартно - за знания и умения.
Има текстове, има проблеми - учениците слушат, четат, обсъждат...
Вярата изобщо НЕ може да бъде намесвана тук.

# 395
  • Кори Селести
  • Мнения: 5 538
Темата зацикли ужасно.
Смисъл да се повтарят едни и същи неща няма никакъв.

Резултатът от анкетата, мисля е доста показателен.
лек ден.

П.П.
Има текстове, има проблеми - учениците слушат, четат, обсъждат...
Вярата изобщо НЕ може да бъде намесвана тук.

Ами, не я намесвайте тогава.
Оставете вярата на страна и нека се учи етика и морал.
Създадени доста преди свещенните ви книги, с неостаряваща стойност на далеч по-ясен за децата език (басните на Езоп да речем или Костенурчето Франклин) и най-важното - без приказки за богове.

Общи условия

Активация на акаунт